تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803960342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ثروت نویسنده، ایده‌ها و نوشته‌های اوست


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: کتاب  - شادمهر راستین تا پیش از آن که قانون کپی‌رایت جهانی شود، استفاده از یک تألیف بدون اجازه مؤلف، یک معضل بود. شادمهر راستین در گفت‌وگو با خبر ضمن بیان این مطلب گفت: در ایران چون قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود، ما هنوز در دوران غیرقانونی بررسی کردن این مسئله به سر می‌بریم و مشکلاتی از این دست، با حکمیت و ریش‌سفیدی حل می‌شوند. چرا که قانون مدونی در این زمینه وجود ندارد بنابراین مسائل زیادی را درپی خواهد داشت. راستین درخصوص حد و حدود اقتباس ادبی گفت: ایده اولیه، کوچکترین واحد فیلمنامه است. در طرح اولیه شخصیت‌ها، ماجرا و برخی ویژگی‌هایی که آن را از سایر طرح‌ها متمایز می‌کند، در آن لحاظ می‌شود اما هرچه کمتر از آن، دیگر اقتباس محسوب نمی‌شود. وی در ادامه توضیح داد: مثلاً در فیلم «به همین سادگی» اسم دو شخصیت اول فیلمنامه با شخصیت‌های یک داستان دیگر یکسان بود، اما این هم‌گونگی نمی‌توانست مبنای یک شکایت باشد و مدعی نتوانست بر اساس این ادعا شکایتی طرح کند. چرا که مسائلی از این دست اتفاق محسوب می‌شود و نه اقتباس ادبی. راستین همچنین تشریح کرد: ‌طرح اولیه در فیلمنامه مبناست البته در فیلم‌های اپیزودیک و کمدی‌هایی با شوخی‌های کلامی، فیلمنامه از ایده‌های متعدد کوچکی برخوردار است که آن هم دچار مشکلاتی چون سرقت ادبی و یا طرح می‌شوند. وی درخصوص مسئولان پیگیری‌ استفاده‌های غیرقانونی از طرح‌های اولیه گفت: ارجاع دعوی‌های مربوط به حق تالیف فیلمنامه به شورای داوری خانه سینما واگذار شده است. درواقع از طرف وزارت ارشاد دعاوی حقوقی تالیف از وزارت دادگستری تحویل گرفته شده و به شورای داوری و از نظر قوه قضائیه تنها مرجع صلاحمند و قانونی برای رسیدگی به دعوی حق تالیف در فیلمنامه است. قانون مالکیت و حق تالیف در ایران منوط به فیلمنامه نیست و نیاز به بازبینی‌هایی دارد چرا که پیش‌بینی نمی‌شد از تالیف بتوان درآمدی کسب کرد و نزدیک به نیم‌قرن است که ایده و طرح به عنوان یک سرمایه محسوب می‌شود. به همین دلیل قوانین آن هنوز به روز نشده است. وی درخصوص راهکارهایی که در ایران می‌توان به کار برد، گفت: مشکلاتی از این دست در مورد فیلم‌هایی اتفاق می‌افتد که بیشتر مطرح شده‌اند. برای فیلم‌های موفق همیشه این زمینه وجود دارد که افرادی مدعی شوند. در چنین شرایطی باید دید طرح آن در خانه سینما قانونی شده است یانه؟ نکته دومی که باید مورد توجه قرار داد این است که برای ارائه طرح به هر جایی در قرارداد زمان‌‌بندی کنیم که مثلاً آن دفتر می‌تواند به مدت یک سال راجع به آن طرح اظهارنظر کند و بعد از آن زمان، طرح، طرح آزاد محسوب می‌شود. اما اگر فرد بتواند ثابت کند ایده‌ای به صورت غیرمجاز مورد استفاده قرار گرفته است، می‌توان به دفاتری که آن طرح یا فیلمنامه به طور رسمی ارائه شده، ارجاع داد. در چنین شرایطی بهتر است نویسنده، رسیدکار را تحویل بگیرد. وی در ادامه گفت: سومین نکته آن است که اگر کسی فیلمنامه را نوشته، از هیچ تهدید و ارعابی کوتاه نیاید. چرا که فیلمنامه ثروت نویسنده و در مالکیت خصوصی وی است اما متأسفانه اقتباس غیرمجاز بیشتر از جانب کسانی رخ می‌دهد که به ثروت یک نویسنده که ایده‌های اوست، اعتقاد ندارند. یک نویسنده چیزی جز ایده‌ها و نوشته‌هایش ندارد. خوشبختانه در شورای داوری خانه سیمنا اصولاً به اینکه ثروت نویسنده، نوشته‌ها و ایده‌های اوست، اعتنا می‌کنند. وی در پایان یادآور شد: ما زمانی از این مشکلات خلاص می‌شویم که قانون حق تألیف در ایران رعایت شود.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 423]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن