تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806713169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوني اريكسون و بازار تلفن همراه در گفت‌وگو با مديرعامل شركت پارس كامتل بازار مي تواند از انحصار نوكيا خارج شود


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سوني اريكسون و بازار تلفن همراه در گفت‌وگو با مديرعامل شركت پارس كامتل بازار مي تواند از انحصار نوكيا خارج شود
م.ر.بهنام رئوف-از ظهور اولين مغازه‌هاي فروش گوشي تلفن همراه در كشور نزديك به 12 سال مي‌گذرد. دوران سلطه بي‌چون و چراي برخي از مارك‌ها در بازار اين روزها پايان يافته و رقابت تنگاتنگي بين صاحبان 5 توليد‌كننده مطرح جهاني رخ داده است.


زماني بازار ايران آن هم در نخستين سال‌هاي عمر تلفن‌همراه بي‌قيد و شرط در اختيار نوكيا بود. نوكيايي كه با ظهور رقباي سر سخت ديگر اما همچنان سهم بيشتر بازار را در اختيار خود قرار داده است. رقابت توليد‌كنندگان جهاني اما در كشور‌هاي مختلف تفاوت‌هاي عمده‌اي با يكديگر دارد. هر چند كه بر اساس ارايه آمارهاي جهاني جايگاه دوم در عرصه توليد در هر فصل بين سوني اريكسون، سامسونگ و موتورولا در حال تغيير است، اما شركت 7 ساله سوني اريكسون طي اين مدت توانسته سهم عمده‌اي از بازارهاي جهاني را به خود اختصاص دهد. هر چند كه اين سهم هنوز فاصله بسيار زيادي با نوكيا دارد، اما اين روزها در بين كاربران تلفن‌همراه از اين دو مارك به عنوان رقباي سرسختي ياد مي‌شود.
سوني اريكسون اما سابقه طولاني‌ همچون نوكيا در بازار ايران ندارد. با اين حال محصولات اين شركت هم اكنون توسط سه نماينده رسمي در بازار ايران توزيع مي‌شود. براي آشنايي بيشتر با سياست‌هاي اين شركت در مقابل ساير رقبا و نيز برنامه‌هاي آن گفت‌وگويي با حسين پاينده، مدير عامل شركت پارس كامتل يكي از نمايندگان رسمي سوني اريكسون انجام داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.
براي شروع گفت‌وگو بپردازيم به اوضاع فعلي بازار تلفن‌همراه. به عنوان نماينده يك مارك معروف در بازار اوضاع فعلي اين بازار را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
همان‌طور كه مي‌دانيد هر رشته‌اي يك طول عمري خاص در بازار دارد. صنايع نويني همچون تلفن‌همراه طول عمري خيلي جوان‌تر نسبت به ساير اصناف دارند و در حال حاضر شايد 12 سال باشد كه خريد و فروش تلفن‌همراه در كشور باب شده است. در اوايل تعرفه واردات گوشي همانند زمان حاضر بسيار بالا بود و از مبادي قانوني صرف نداشت كه گوشي وارد كشور شود و گوشي عموما به صورت قاچاق از مناطق آزاد فروخته مي‌شد و به صورت مسافري به شهرهاي اصلي وارد مي‌شد. بعد از گذشت چهار سال وقتي كه دولت با مشكلات اين مهم روبرو شد با توجه به اينكه در آن زمان حجم واردات گوشي بسيار پايين بود تعرفه را در سال 80 به 4‌درصد كاهش داد كه اين تعرفه تا پايان سال 84 ادامه داشت. وقتي به آمار رجوع مي‌كنيم در سال 84، 95‌درصد از گوشي‌ها از مبادي قانوني وارد كشور مي‌شد و 5‌درصدي هم كه غيرقانوني وارد مي‌شد فقط در حاشيه‌هاي مرزنشيني صورت مي‌گرفت؛ چرا كه براي آنها صرف نمي‌كرد حتي كرايه حمل گوشي از هر گمركي را بپردازد.
در ابتداي سال 85 كه دولت تصميم به احياي توليد داخلي گرفت و تعرفه را به 60‌درصد رساند بازار گوشي دستخوش تحولات عجيبي شد. بيش از دو سال و 70 روز است كه همه در مورد مشكلات فعلي بازار به واسطه افزايش تعرفه صحبت كردند و در اين مدت دولت تمام تلاش خود را انجام داد تا جلوي قاچاق را بگيرد.
از طرح رجيستري، ستاد مبارزه با قاچاق كالا، نيروي انتظامي و از هر توان و ايده‌اي كه ارايه مي‌شد براي مبارزه با قاچاق اين كالا استفاده كرد. حتي از سابقه و تجربيات شركت‌هاي وارد‌كننده هم استفاده كرد. اما هر ايده‌اي كه داده مي‌شد بالغ بر 6 ماه آزمون و خطاي آن به طول مي‌انجاميد. در انتها طرح مبارزه با گوشي‌هاي قاچاق در بازار آنچنان كه بايد و شايد موفق نبود، تا اينكه تصميم به اخذ تعرفه‌اي منطقي گرفته و تعرفه واردات به 25‌درصد كاهش يافت. توجه داشته باشيد كه به باور ما شركت‌هاي وارد‌كننده تعرفه منطقي در اين بازار بايد بين 4 تا 8‌درصد باشد.
با تعرفه 25‌درصد شركت‌ها مي‌توانند گوشي‌هاي ارزان قيمت يا در مقطعي خاص برخي از مدل‌هاي گوش‌هاي گران قيمت را به كشور وارد كنند. ما هم همانند ساير همكاران در اين مدت تابع قوانين بوديم. با شركت مادر سوني اريكسون رايزني‌هايي انجام داديم تا بتوانيم خريد گوشي از اين شركت براي نمايندگان ايراني را با يك قيمت كاملا استثنايي انجام داده تا با كاهش قيمت نهايي در بازار بتوانيم با قاچاق رقابت و مبارزه كنيم.
سوني اريكسون هم سعي كرد كه اين كار را انجام داده و قيمتي را براي ما محاسبه كرد تا گوشه‌اي از ضرر آن تعرفه 25‌درصد را جبران كند.
در اين مقطع وجود نيروي انتظامي بسيار موثر است. طي چند هفته گذشته نيروي انتظامي در بازارها گوشي‌هاي بدون گارانتي اصلي را هدف قرار داده و اقدام به برخورد با فروشندگان و خريداران اين نوع از گوشي‌ها پرداخته است. اما اين كار بايد ادامه دار باشد. متاسفانه در طول اين مدت تجربه نشان داده كه برخوردهايي از اين دست مقطعي بوده است و اجراي طرح‌هايي از اين دست تنها براي مقطعي كوتاه توانسته تا حدي اندك جلوي فعاليت قاچاقچيان را بگيرد. زماني كه فعاليت‌هايي از اين دست صورت مي‌گيرد واردكنندگان قانوني مجالي براي فعاليت يافته و اقدام به سفارش به شركت‌هاي مادر مي‌كنند. اما متاسفانه تا سفارش آن‌ها تاييد و جنس آن‌ها به كشور وارد شود حداقل يك تا دو ماه اين روند به طول مي‌انجامد؛ اما در آن زمان نظارت‌هاي مقطعي در بازار كاهش يافته و در نتيجه باز هم فعاليت قاچاقچيان از سر گرفته مي‌شود كه نتيجه آن هم چيزي جز ضرر روي ضرر نخواهد بود.
در حال حاضر چند نمايندگي در سراسر كشور داريد؟ و به عنوان نماينده سوني اريكسون معيارهاي قيمت‌گذاري شما در بازار ايران چيست؟
ما هم‌اكنون 500 نماينده در سراسر كشور داريم. 200 نماينده در تهران و 300 نماينده در ساير شهرها. تمام سعي و تلاش خود را در طي دو سال گذشته انجام داديم تا با توجه به شرايط فعلي بتوانيم همچنان در بازار باقي بمانيم. ما طي دو سال گذشته تعميرگاه‌هاي خود در سراسر كشور را گسترش داديم و به اين دليل كه نمي خواهيم مخاطبان شهرستاني زماني كه با مشكلي مواجه مي‌شوند مجبور به تحمل زماني طولاني براي ارسال و تعمير گوشي به دفاتر مركزي را شاهد باشند. گسترش نمايندگان تعمير در سراسر كشور هزينه‌هاي سرسام‌آوري را براي ما به همراه داشته و ما تمام اين كارها را براي زماني انجام داديم تا با منطقي شدن تعرفه بتوانيم فعاليت خود را گسترش دهيم.
در بخش قيمت‌گذاري به هيچ عنوان به ساير رقبا نگاه نمي‌كنيم. واردات ما با درهم و دلار صورت مي‌گيرد. به تازگي قيمت دلار و درهم بالا رفت. همين تغيير قيمت باعث شد تا ما هم قيمت‌هاي خود را تغيير دهيم بدون در نظر گرفتن اين موضوع كه ساير رقبا در بازار چه برنامه‌اي را براي خود در نظر گرفتند. قيمت‌گذاري ما بر اساس قيمت تمام شده و بر اساس رقابت با قاچاقچي است يعني در پايين‌ترين حد ممكن. حتي در يك سري از مدل‌ها همان قيمت خريد را عرضه مي‌كنيم و در برخي از مدل‌ها هم پايين‌تر و بدون در نظر گرفتن ماليات. چراكه مجبوريم در بازار حضور داشته باشيم. در همين شركت 62 كارمند در بخش سوني اريكسون و بالاي 12 نفر هم در بخش موتورولا مشغول به فعاليت هستند. چهار تعمير گاه سوني اريكسون و 2 تعميرگاه هم موتورلا در اختيار دارد. به جز مناطق آزاد جمع پرسنل شركت ما بالغ بر 90 نفر است. دو راه بيشتر روبروي ما نيست. يا بايد همانند برخي از همكارانمان فعاليت خود را متوقف كنيم كه با اين كار چيزهايي كه در اين مدت به دست‌آورده‌ايم را از دست مي‌دهيم يا اينكه بايد با درنظر گرفتن ضرر و زيان‌هاي ناشي از كار همچنان حضور خود در بازار را حفظ كنيم كه ما راه دوم را انتخاب كرديم.
چند‌درصد بازار به شكل كامل در اختيار سوني اريكسون قرار دارد؟
بر اساس آخرين آماري كه ما در اختيار داريم هم‌اكنون نزديك به 51‌درصد بازار در اختيار نوكيا است. 30 تا 32‌درصد سوني اريكسون، 5/16‌درصد سامسونگ و مابقي هم به مارك‌هاي ديگر و پكت‌پي‌سي‌ها و گوشي‌هاي چيني تعلق دارد.
سوني اريكسون هميشه بين 20 تا 32‌درصد سهم بازار را در اختيار داشته در بهترين حالت 32‌درصد و در بدترين حالت 25‌درصد هم‌اكنون در بهترين وضعيت قرار دارد.
چرا ماركي همچون شما هيچ وقت نمي‌تواند بازاري همچون نوكيا را داشته باشد؟
سوال خوبي است. من 9 سال در ايراتل كار مي‌كردم و فقط نوكيا مي‌فروختم. هيچ گوشي‌اي به جز نوكيا نه دستم مي‌گرفتم و نه مي‌فروختم. در آن زمان 75‌درصد بازار ايران در اختيار نوكيا بود.
زماني كه از نوكيا مي‌خواستيم جدا شويم به مديران اعلام كرديم كه با رفتن ما 15‌درصد از سهم بازار نوكيا در ايران كاهش يافته و به برند جديد اضافه خواهد شد. و اين اتفاق افتاد چرا كه ما يك تيم جدا شده از نوكيا بوديم و از زماني كه ما به سوني اريكسون پيوستيم بازار اين مارك از 5‌درصد به 30‌درصد و نوكيا از 75‌درصد به 50 تا 51‌درصد رسيده است. اما يك واقعيت در اين بين وجود دارد و آن اين است كه نوكيا بهتر و قوي‌تر است. همين اندازه كه ما توانسته‌ايم سهم بازار اين شركت را از 75 به 50‌درصد برسانيم يعني ديوار بزرگي را از سر راه برداشته‌ايم. بگذريم كه سوني اريكسون هيچ وقت قدر اين اتفاق و اين سهم از بازار را نمي‌داند. سهم نوكيا از اين پايين‌تر هم خواهد آمد به شرطي كه سوني اريكسون هم فعاليت خود را بيشتر كند. جالب است - بدانيد كه نوكيا در حال حاضر بالغ بر 60 مدل گوشي آماده فروش دارد كه بالغ بر 50 مدل آن مورد استقبال مردم واقع شده؛ اما سوني اريكسون 40 مدل دارد كه از اين تعداد 14 مدل چنين وضعيتي دارند. فاصله 14 مدل تا 50 مدل فوق‌العاده زياد است. موتورولا 40 مدل دارد؛ اما تنها دو مدل آن مورد استقبال مردم قرار گرفته است. سامسونگ شايد 40 مدل داشته باشد، اما 4 مدل بيشترين فروش را دارد. فرق برندها در اين قسمت مشخص مي‌شود. به همين دليل است كه نوكيا از همه بالاتر است و نصف بازار را در اختيار دارد. به اين دليل كه تنوع محصولات نوكيا فوق‌العاده بالا است.
چرا سوني اريكسون در ايران رسمي فعاليت نمي‌كند و مانند نوكيا نماينده و شفافيت در فعاليت ندارد؟
نوكيا بازار ايران را به درستي شناخته و آن را باور دارد به همين دليل است كه سه نماينده در كشور دارد. بعد نماينده‌ها را يك پله عقب فرستاد و خودش با يك نماينده در ايران حضور پيدا كرد و آن نماينده در تمام مسائل و مشكلات آن دخيل است. حالا چرا نوكيا در ايران حضور دارد،اما ساير مارك‌ها چنين حضوري را ندارند، سوال بسيار مهمي است.
جالب است كه بدانيد نوكيا نسبت به سوني اريكسون از لحاظ وسعت شركت مانند يك درياست به يك درياچه. سوني‌اريكسون از لحاظه سرمايه، تعداد پرسنل، ارزش و توليدات خيلي كوچك‌تر از نوكيا است. همچنين جالب است كه بدانيد كارخانه و سرمايه سامسونگ بسيار بيشتر از نوكيااست، چرا كه در همه زمينه‌ها فعاليت مي‌كند. در نتيجه وقتي يك شركت بزرگ مي‌شود تبليغات هم بزرگ مي‌شود. تمام نمايندگان سوني اريكسون هزينه تبليغات را خود تامين مي‌كنند. شايد عدم سرمايه‌گذاري از سوي سوني اريكسون براي تبليغات مهمترين عامل در پايين بودن اين برند نسبت به نوكيا باشد.
اما در خاورميانه اين برند به عنوان رقيبي جدي براي نوكيا محسوب مي‌شود، اين‌طور نيست؟
در ايران بله، اما در خاورميانه خير. شما وقتي در افغانستان هستيد متوجه مي‌شويد كه رقيب نوكيا، سامسونگ است. وقتي به عراق مي‌رويد رقيب نوكيا، موتورولاي آمريكايي است و در تمام كشورهاي خاورميانه رقباي نوكيا با هم فرق مي‌كنند.
جالب است كه بدانيد مردم ايران هميشه به دنبال نوآوري هستند و شايد تنوع محصولات سوني اريكسون هر چند اندك باعث شده تا رقيبي سرسخت و جدي براي نوكيا باشد، اما در ساير كشورها فاصله زيادي بين سوني اريكسون با نوكيا وجود دارد.
در مورد نمايندگي‌ها صحبت كنيم. اولين نماينده سوني اريكسون در ايران كدام شركت بود؟
سيتادل اولين نماينده اين شركت در ايران بود. سيتادل از لحاظ تعميرات و خدمات پس از فروش هم‌اكنون خيلي قوي‌تر از ساير نماينده‌ها است. بعد از اين شركت نيكاتل به بازار وارد شد و بعد كامتل.
در يك مقطع زماني فعاليت برخي نماينده‌هاي سوني اريكسون به دليل افزايش تعرفه و حجم بالاي گوشي‌هاي قاچاق متوقف شد. وقتي كه فعاليت يك شركت متوقف مي‌شود تا دو ماه اسم شركت در ذهن‌ها باقي مي‌ماند اگر خيلي بزرگ باشد و تبليغات زيادي داشته باشد ممكن است تا 4 ماه باز هم اسمش باقي بماند. اما وقتي زمان طولاني‌تر مي‌شود، به تدريج آن نام هم كمرنگ‌تر مي‌شود.
از سهم 32‌درصدي سوني اريكسون در ايران چند‌درصد در اختيار گارانتي‌هاي قانوني است؟
بر اساس آمار ما 8‌درصد به نمايندگان رسمي تعلق دارد و مابقي سهم بازار هم در اختيار قاچاقچي‌ها قرار دارد.
قيمت شما در كل كشور يكسان است يا با توجه به مختصات جغرافيايي تفاوت دارد؟
قيمت ما در كل كشور يكسان است. ما كاري كرديم كه نمايندگان ما در شهرهاي بزرگ درست هم قيمت ما در تهران فروش داشته باشند.
نياز بازار را از لحاظ سلايق مي‌سنجيد؟
متاسفانه در اين زمينه همه شركت‌ها بسيار ضعيف عمل مي‌كنند. به قدري شركت‌هاي واردكننده درگير مسائل گوناگوني كه به واسطه قاچاق براي آن‌ها پيش آمده هستند كه وقت براي تحقيق از سلايق بازار را ندارند.
پيش‌بيني سوني اريكسون از بازار پيش رو چيست؟
اگر من جاي سوني اريكسون بودم 50‌درصد از توان منطقه‌اي خود را روي ايران مي‌گذاشتم. كم پيش مي‌آيد در دنيا كه كشوري به اين شكل نسبت به يك مارك علاقه‌مند شود. اگر خاطرتان باشد 10 سال پيش 90‌درصد بازار در اختيار نوكيا بود و مابقي در اختيار ساژم، اريكسون و آلكاتل قرار داشت. يك روز در يكي از بزرگراه‌ها تابلويي ديدم كه تنها كلمه «تلفن‌همراه سامسونگ» را تبليغ كرده بود. بعد از 6 ماه اولين گوشي‌هاي سامسونگ با گارانتي پارس قائم به بازار عرضه شد. ما اصلا فكر نمي‌كرديم كه اين گوشي رقيب ما يعني نوكيا باشد. اما اين گوشي با منشي تلفني و تنوع رنگي كه داشت سهم به سزايي از بازار را به خود اختصاص داد. در آن زمان نوكيا با دو گوشي 3310 و 8210 در بازار حضور داشت، اما سامسونگ با همان يك مدل به دليل تنوع رنگي كه داشت سهم خوبي از بازار را گرفت. در آن زمان سامسونگ بازار را از دست نوكيا گرفت به شكلي كه تنها 30‌درصد در اختيار نوكيا و 60‌درصد در اختيار سامسونگ قرار گرفت.
گرفتن سهم دوباره از يك بازار بسيار مشكل است. بنا به دلايل مختلف سهم سامسونگ در بازار كاهش يافت كه يكي از اين دلايل مي‌تواند شروع تنوع مدل‌هاي نوكيا در بازار باشد.
ملاك‌هاي شما براي واردات يك مدل چيست؟
تقاضاي بازار.
اين تقاضاي بازار براي شما چه معني‌اي دارد؟ تكنولوژي بالاتر از رقبا يا ...
توليد‌كنندگان به صورت كلي در يك فصل چندين مدل گوشي توليد و روانه بازار مي‌كنند. ما براي بار اول از تمام مدل‌ها به يك تعداد برابر سفارش مي‌دهيم، اما در سفارش دوم با توجه به ميزان فروش گوشي‌ها تصميم مي‌گيريم كه از چه مدل‌هايي بيشتر وارد كنيم. فقط خود بازار مشخص مي‌كند كه به چه گوشي‌اي نياز دارد. البته شايد تا 10‌درصد هم حركات نمايندگان اثر‌گذار باشد. مردم ايران بسيار باهوش هستند. شايد توليد‌كنندگان بتوانند برخي مدل‌هاي ضعيف خود را در ويتنام يا آفريقا به فروش برسانند، اما مردم ايران در انتخاب كالاي خود بسيار باهوش انتخاب مي‌كنند.
تمركز سوني اريكسون براي توليد بيشتر روي چه گوشي‌هايي است؟
سوني اريكسون در بازار گوشي‌هاي ارزان قيمت خيلي ضعيف است، اما نوكيا خيلي قوي است. نوكيا در گوشي‌هاي گران قيمت هم فوق‌العاده قوي ظاهر شده است. اما سوني اريكسون در رنج مياني يعني نه ارزان و نه گران قدرت خود را نشان داده است. سوني اريكسون تمام تلاش خود را روي گوشي‌هايي گذاشته است كه از لحاظ قيمت در حد وسط قرار دارند يعني نه گران هستند و نه ارزان. شما از سوني اريكسون هيچ وقت گوشي مشابه N95 را نمي‌ببينيد كه قيمتش بالاي 500‌هزار تومان باشد از سوي ديگرگوشي‌هاي 20 تا 30‌هزار توماني هم نمي‌بينيد. گوشي‌هاي اين مارك از 70 تا 80‌هزار تومان شروع مي‌شود و تا 370‌هزار تومان ادامه پيدا مي‌كند.
ميزان همبستگي قيمت كالا و خدمات به چه صورتي است؟ آيا تفاوت قيمتي كه بين گوشي گارانتي‌دار شما با مشابه بدون گارانتي وجود دارد باعث مي‌شود تا خريدار به سمت گوشي گارانتي‌دار جذب شود يا خدمات پس از فروش؟
در سال 85 از هر 10 نفري كه وارد يك مغازه مي‌شدند، 7 نفر متقاضي گوشي گارانتي‌دار بودند. به محض افزايش تعرفه و ورود گوشي‌هاي قاچاق، فرهنگ عوض شد و در سال 86 از هر 10 نفري كه وارد مغازه مي‌شدند تنها يك نفر سراغ گوشي گارانتي‌دار را مي‌گرفت. جالب است بدانيد همان يك نفر هم با جملاتي همچون گارانتي به چه دردي مي‌خورد؟ خودم برايت گوشي را گارانتي مي‌كنم و غيره از سوي فروشنده مواجه مي‌شد؛ چراكه فروشنده به دليل شوكي كه افزايش تعرفه به بازار وارد ‌آورده بود مي‌خواست هر چه سريع‌تر كالاي موجود در انبار خود را بفروشد. وقتي ما با اين مساله مواجه شديم به اين نتيجه رسيديم كه ديگر نمي‌توان با قيمت بالا خدمات هم ارائه داد. در حال حاضر با توجه به حجم گوشي‌هاي قاچاقي كه در بازار وجود دارد، اما باز هم از بين 10 مشتري حداقل 3 مشتري تقاضاي گوشي گارانتي‌دار را دارند. بر همين اساس تا يك سال ديگر رقمي كه ما براي خدمات پس از فروش در نظر داريم بايد به قدري اندك باشد كه متقاضي به خاطر تفاوت اندك قيمت بين گارانتي‌دار و بدون گارانتي گوشي‌هاي گارانتي‌دار را انتخاب كند.
گارانتي در تهران بيشتر طرفدار دارد يا شهرستان؟
شهرستاني‌ها طي سال‌هاي گذشته به دليل اينكه تعميرگاه مركزي از آنها دور بود و براي تعمير بايد مدت زمان نسبتا طولاني را صبر مي‌كردند، كمتر طرفدار گوشي‌هاي گارانتي‌دار بودند. البته به جز استان خراسان؛ چرا كه مسوولان اين استان اجازه فروش گوشي بدون گارانتي در بازارهاي اين استان را نداده اند. در شهرستان‌ها شايد 20‌درصد از فروش روزانه فروشگاه‌ها به گوشي‌هاي گارانتي‌دار تعلق داشته باشد و 80‌درصد در اختيار گوشي‌هاي بدون گارانتي است.
چرا در صنف فروشندگان گوشي تلفن‌همراه هيچ شفافيتي در قيمت‌ها وجود ندارد؟ چرا فروشندگان اين صنف همانند ساير اصناف از درج قيمت گوشي پشت ويترين مغازه‌ها گريزان هستند؟
درمورد كالايي مانند تلفن‌همراه نمي‌توان اين كار را كرد. چرا كه در حال حاضر نزديك به 200 مدل گوشي در مارك‌هاي مختلف در بازار موجود است. در نظر داشته باشيد كه قيمت اين كالا متاثر از نوسانات ارز در جهان است. اين اتفاق فقط در ايران نيست و در ساير كشورها هم وضع به همين گونه است؛ چرا كه سازندگان اين وسيله به صورت كلي خيلي سريع به توليد مدل‌هاي جديد رو مي‌آورند. البته اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه تقاضاي بازار، تنوع و روي كار آمدن امكانات جديد باعث شده است تا سازندگان مطرح جهاني خيلي سريع خطوط توليد جديدي را در كارخانه‌هاي خود به كار گيرند در نتيجه با توجه به عرضه و تقاضا در بازار قيمت اين كالا هم نوسان خواهد داشت. در نتيجه عرضه اين كالا در بازار بيشتر با كاهش قيمت روبرو است تا افزايش.
به عنوان آخرين سوال، با توجه به اين مساله كه مهم‌ترين مشكلات موجود در بازار گوشي به دنبال افزايش تعرفه واردات اين كالا و به بهانه حمايت از توليدات داخلي صورت گرفته است، آينده توليد در ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
به اعتقاد ما توليد موبايل در ايران عملي نخواهد شد چرا كه ما نمي‌توانيم كه ذائقه مردم را عوض كنيم. من نمي‌توانم سر فرزندم را كلاه گذاشته و گوشي ايراني براي او بخرم. اگر هم بتوانم اين كار را انجام دهم مطمئن باشيد در اولين برخورد با دوستانش از من مي‌خواهد كه گوشي خودم را با گوشي او عوض كنم!. مهم‌ترين مساله در توليد گوشي تلفن‌همراه مارك آن گوشي است. در حال حاضر توليد‌كنندگان خارجي 15 سال است كه از ما جلو‌تر هستند. در نظر داشته باشيد كه طي 15 سال گذشته مارك آن‌ها چه در بازارهاي داخلي و چه در بازارهاي خارجي جا افتاده است. رقابت در اين بازار به شكلي است كه حتي توليد‌كنندگان مطرح جهاني در پاره‌اي از مواقع براي گرفتن سهم بيشتر از اين بازار با يكديگر ادغام مي‌شوند و در پاره‌اي از موارد نيز به دليل عدم سرمايه لازم چه از لحاظ مالي و چه از لحاظ علمي دست از كار مي‌كشند. حال در نظر داشته باشيد كه در چنين شرايطي ما به يكباره تصميم گرفتيم كه پا به عرصه توليد بگذاريم. در صنعت تلفن‌همراه، توليد ديگر معنا ندارد. در همين لحظه بسياري از شركت‌هاي مطرح تنها طراحي كالاهايشان را خود انجام مي‌دهند و توليد آن را به عهده كارخانه‌هاي چيني يا مالزيايي واگذار مي‌كنند؛ چرا كه قيمت تمام شده محصولات براي آنها بسيار اهميت دارد. آن‌ها تمام توان خود را در بخش تحقيق و توسعه بازار معطوف كرده اند. تا آنجايي كه من در جريان هستم سوني اريكسون به هيچ وجه قصد سرمايه‌گذاري در ايران ندارد؛ چرا كه توليد در ايران برايش صرفه اقتصادي ندارد. بر فرض ايجاد ظرفيت توليد يك‌ميليون گوشي در سال و فروش آن، بر اساس آمارهاي منتشر شده ايران سالانه به 9‌ميليون گوشي ديگر نيازمند است. هوش مخاطب ايراني را هم در نظر داشته باشيد. كاربران ايراني حتي اگر در تعداد خدماتي كه اپراتورها به آنها ارائه مي‌دهند در مضيقه باشند، اما باز هم شش ماه يكبار دوست دارند گوشي‌اي در اختيار داشته باشند كه با فن‌آوري‌هاي روز همراه باشد. در نتيجه مطمئن هستم كه طرح توليد با شكست روبرو خواهد شد كما آنكه بعد از گذشت دو سال اين طرح همچنان بدون هيچ نتيجه باقي مانده است.
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن