تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816651147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دولت نهم از دريچه اميدها و انتظارها / 13 91 درصد هدف دولت در زمينه دسترسي مردم به دارو محقق شده است // توليد داروي مقابله با ايدز


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: دولت نهم از دريچه اميدها و انتظارها / 13 91 درصد هدف دولت در زمينه دسترسي مردم به دارو محقق شده است // توليد داروي مقابله با ايدز


تهران - خبرگزاري ايسكانيوز: كاهش كمبودهاي دارويي در كنار صادرات 163 ميليون دلاري دارو در دولت نهم ، در زمينه دسترسي مردم به داروخانه ها در اين مدت 875 داروخانه در سطح كشور ايجاد شده و بدين ترتيب 91 درصد هدف برنامه دولت در اين زمينه محقق شده است.

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، در بخش توليد دارو در كشور موفقيت هاي چشم گيري حاصل شده است توليد داروي مقابله با ايدز با عنوان IMOD و توليد داروي زخم پاي ديابتي (با عنوان ANGIPARS) براي نخستين بار در جهان از جمله بزرگترين اين دستاوردها است. همچنين داروهاي نوتركيب براي بيماران ام اس ( با عنوان سينووكس) و بيماران خاص ( با عنوان اينترفرون بتا، گاما و آلفا) و هپاتيت c (با عنوان اينترفرون پگنيله) در طي اين دو سال براي نخستين بار وارد بازار شد. همچنين كيت تشخيصي HBS ،HCV، HIV ،HTLVIII نيز براي نخستين بار وارد بازار شد.

* احداث 5 كارخانه توليد كننده مواد اوليه دارويي
در طي دو سال اخير پنج كارخانه توليد كننده مواد اوليه دارويي مورد بهره برداري قرار گرفت و مواد اوليه دارويي توليد داخل با 70 درصد رشد به 123 قلم رسيده است.
مراكز اطلاع رساني دارويي و سموم، وظيفه ارايه اطلاعات مورد نياز بيماران پزشكان و داروسازان از شبكه توزيع دارو در كشور و همچنين اطلاع رساني در مورد عوارض جانبي داروها و چگونگي مبارزه با مسموميت هاي دارويي را بر عهده دارد كه از 27 مركز در سال 83 به 32 مركز در سال 86 افزايش يافته است.
همچنين صدور پروانه هاي ساخت دارو در كشور به ميزان دو برابر نسبت به دوره مشابه قبل افزايش يافته و تعداد اقلام دارويي توليد داخل با رشد 17 درصد به هزار و 60 قلم در سال جاري رسيده است. توليد داروهاي طبيعي نيز 3/2 برابر افزايش يافته است.
هم اكنون 95 درصد داروي مورد نياز كشور در داخل توليد مي شود و در حالي كه تدارك دارو و مواد اوليه دارويي ازخارج از كشور با مشكلات عديده بين المللي و داخلي رو به رو است آمار كمبود دارويي در كشور نسبت به سال هاي گذشته هيچ افزايشي نشان نداده و حتي در چند ماه اخير كاهش قابل توجهي نيز داشته است از طرفي با تلاش دولت نهم صادرات دارو به خارج از كشور در طي اين مدت معادل 163 ميليون دلار بوده است.
در زمينه دسترسي مردم به داروخانه ها در اين مدت 875 داروخانه در سطح كشور ايجاد شده و بدين ترتيب 91 درصد هدف برنامه دولت در اين زمينه محقق شده است.

* تشكيل كميته نانو فن آوري در حوزه غذا و دارو
هسته اوليه كميته نانو فن آوري با تدوين برنامه اجرايي فعاليت خود را از سال 1382 آغاز كرد و در طي چند سال اخير فعاليت هاي اين كميته افزايش يافت راه اندازي دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتراي تخصصي با عنوان نانو بيوتكنولوژي دارويي، خريد بيش از 5/2 ميليارد تومان تجهيزات مرتبط با نانو فن آوري و فناوري زيستي در سال 85، تصويب هشت طرح در زمينه تشخيص درمان سرطان با استفاده از نانو، تصويربرداري سرطان با استفاده از نانو ذرات، استفاده از نانوالياف درعروق مصنوعي، ساخت يك نمونه دستگاه STM و توليد مواد آنتي باكتريال و ... از جمله فعاليت هاي اين كميته است.
تعداد واحدهاي توليد دارو با استفاده از فن آوري هاي نوين در سال 85 به 12 واحد رسيده است همچنين توليد مواد اوليه دارويي داخلي به مواد اوليه وارداتي از 17 درصد در سال 84 به 4/19 درصد در سال 85 افزايش يافته است.
درصد سهم روغن جامد به كل روغن نباتي از 85 درصد در سال 84 به 55 درصد در سال 86 كاهش داشته است بدين ترتيب ايزومر ترانس از حدود 30 درصد به كمتر از 10 درصد در روغن هاي جامد خوراكي رسيده است.
براي اولين بار تعداد 30 كارخانه فرآورده هاي گوشتي در سال 85 گواهينامه HACCP دريافت كردند همچنين تعداد 12 كارخانه توليدي مواد غذايي و آشاميدني درسال 85 داراي نظام HACCP شدند.
آيين نامه اجرايي اعطاي نشان ايمني و سلامت براي تشويق توليد كنندگان براي توليد محصولات غذايي و آشاميدني موثر در ارتقاي سلامت مصرف كنندگان به تصويب هيات دولت رسيد و در سال 87 نخستين نشان هاي ايمني و سلامت به دو صنعت غذايي كشور اهدا شد.
براي اولين بار طرح كشوري پايش مصحولات غذايي براي محصولاتي مانند سوسيس، كالباس، روغن هاي نباتي هيدروژنه و آرد در مسير توليد و واردات و در سطوح مختلف قبل از فرآوري، حين فرآوري و پس از فرآوري در سال 85 اجرا شد.
در حال حاضر تمام كارخانه هاي توليد كننده آرد در كشور، برنامه غني سازي آرد را در آردهاي خبازي اجرا مي كنند.

* توليد فرآورده هاي دارويي نو تركيب
ساخت مجتمع ملي توليد فرآورده هاي دارويي نو تركيب در ايران از سال 76 در زميني به مساحت 55 هزار متر مربع و زيربناي 26 هزار متر مربع در انستيتو پاستور ايران به منظور توليد واكسن هپاتيت B آغاز شد. در سال 77 ضمن عقد قرارداد با كشور كوبا انتقال تكنولوژي سه محصول شامل اريتروپوئيتين، آلفااينترفرون و استرپتوكيناز فراهم شد كه اين قرار داد منجر به تغيير كلي طراحي سيستم ها شد.
با انتقال دانش فني توليد فرآورده هاي دارويي نو تركيب به كشور از اين پس انواع مواد دارويي بيوتكنولوژي در كشور در مقياس و استانداردهاي قابل قبول جهاني براي تامين نياز كشور توليد مي شود فرآورده هاي نو تركيب توليدي انستيتو پاستور ايران از سال 86 پس از كسب مجوزهاي لازم از مراجع جهاني قابليت صادرات را به تمام كشورهاي جهاني حتي اروپا دارد.
با استقرار سيستم GMP(روش هاي بهينه توليد) و GLP(روش هاي بهينه آزمايشگاهي) واحدهاي توليد اين مجتمع مطابق با بالاترين استانداردهاي كنترل و تضمين كيفي فعاليت مي كنند و در آينده اي نزديك امكان دريافت مجوزهاي جهاني صادرات محصولات بيوتكنولوژي ميس مي شود.

* توليد داروي مقابله با ايدز
عليرغم برخي موفقيت هاي قابل توجه نسبت به واكنش در برابر شيوع ايدز و درمان آن، تاكنون اين اقدامات كافي نبوده است بنابر اين وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي باهمكاري اداره فن آوري نهاد رياست جمهوري نسبت به ساخت و توليد دارويي با نام IMOD براي مقابله با ايدز اقدام كرد كه در سال 85 به مرحله بهره برداري رسيد.

* توليد داروي سينووكس
توليد اينترفرونBLa براي پيشگيري از حملات ام اس كه توليد اين دارو گرانقيمت و حياتي تا پيش از اين در انحصار يك شركت آمريكايي قرار داشت و خريد ايين دارو و انتقال آن به كشور همواره با مشكلات و محدوديت هايي رو به رو بوده كه يارانه فراواني نيز صرف آن شده است توليد اين دارو با نام تجاري سينووكس در سال 1385 در كشور آغز شده است كه در صورت دست يافتن به حداكثر ظرفيت توليد مي تواند فرصت صادراتي مناسبي را در بازار بين المللي دارو داشته باشد.

* توليد داروي دفراسيروكس
توليد اين دارو براي درمان كم خوني بيماران تالاسمي است كه پيش از اين توليد كننده اوليه اين دارو يكي از معتبرترين شركت هاي داروسازي اروپايي بود كه با قيمت گران به ايران عرضه مي شد با تلاش محققان ايراني توليد اين دارو در كشور از نيمه دوم سال 86 آغاز شد كه با نام اسورال Osveral عرضه مي شود.
بيش از 90 درصد مواد اوليه مورد مصرف در توليد ماده اوليه دارو داخلي است شركت ايراني توليد كننده اين دارو تنها سازنده ژنريك آن در دنيا و تنها رقيب شركت اروپايي است كه علاوه بر بيماران تالاسمي ايران به زودي بيماران كشورهاي منطقه نيز از منافع اين فرآورده بهره مند مي شوند. /146/120
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن