تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه مؤمن بيمار شود سپس خداوند شفايش دهد، آن بيمارى كفّاره گناهان گذشته و پندى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815042816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قيمت تمام‌شده مسكن بدون كوچكترين افزايش؛ اجاره‌بها راهكار كوتاه


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: معاون امور ساختمان وزير مسكن در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس:
قيمت تمام‌شده مسكن بدون كوچكترين افزايش؛ اجاره‌بها راهكار كوتاه مدت ندارد

خبرگزاري فارس: معاون امور مسكن و ساختمان وزير مسكن معتقد است كه ورود به بحث اجاره بها در شرايطي كه اوضاع آرام و با ثبات است چندان به صلاح نيست، او همچنين معتقد است با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها بازار مسكن داراي ثبات است و هيچ افزايش جهشي را شاهد نخواهيم بود.

ابوالفضل صومعلو معاون وزير مسكن و شهرسازي در اين مصاحبه همچنان معتقد است بازار مسكن كاملا داراي ثبات است و هيچ افزايشي در قيمت تمام شده مسكن نداشتيم هر چند يك عده در حال تحريك بازار مسكن هستند. وي مي گويد برنامه ما اين است كه واحدهاي مسكوني زيادي را وارد بازار كنيم و با اين برنامه مي‌توانيم ثبات را به بازار مسكن حاكم كنيم.
وي با اكراه در خصوص اجاره بها صحبت كرده و مي گويد در مورد اجاره‌بها صحبت نمي‌كنم، در حال حاضر بازار اجاره‌ مسكن بازار آرامي دارد چون هرگونه تحريك و اظهارنظري احتمال اينكه اين بازار را به هم بزند دارد.
وي در حاليكه از اهداف كلي مسكن مهر صحبت كرده و از آن دفاع مي كند مثالي براي نمونه از مسكن مهر در كشورهاي ديگر مي آورد. در سالي كه براي ديدن دوره شهرسازي مدرن به سنگاپور سفر كرده بودم متوجه شدم آنها نيز همانند ايران شرايط مسكن مهر براي زنان مجرد خود سرپرست را شرط سني و حداقل 35 سال در نظر گرفته‌اند، يك برنامه‌اي در سنگاپور ديدم كه بسيار از آن برنامه لذت بردم و آن برنامه اين بود كه جواناني كه ازدواج كنند و در آپارتماني كه والدين آنها زنديگ مي‌كنند سكونت كنند 50 درصد وام و تسهيلات را بيشتر از سايرين دريافت مي‌كنند.

گفت و گوي تفصيلي خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با ابوالفضل صومعلو معاون امور مسكن و ساختمان وزير مسكن و شهرسازي را با هم مي خوانيم:

*سهم هزينه مسكن در دنيا 40 و در ايران 33 درصد

فارس: علل توجه و رويكرد دولت به مسكن كم درآمدها چه بود؟

صومعلو: توجه به مسكن كم درآمدها يكي از عمده‌ترين دغدغه‌هاي سياستگذاران اغلب كشورها از جمله ايران را تشكيل مي‌دهد، سهم هزينه مسكن در دنيا 15 تا 40 درصد و در ايران 25 تا 33 درصد از كل هزينه‌ها خانوارها را به خود اختصاص مي‌دهد،70 درصد كل درآمد خانوارهاي كم درآمد به هزينه مسكن اختصاص دارد.
به گواهي نتايج مطالعات انجام شده تا سال 84 ،حدود 3.5 ميليون خانوار فاقد مسكن ملكي در كشور وجود داشته است كه 50 درصد آن به دهك‌هاي يك تا چهار درآمدي تعلق داشته اند. نظام تأمين مالي و تسهيلات اعطاي شبكه بانكي براي تملك مسكن ملكي توسط كم درآمدها كارآمدي لازم را نداشته و عمدتا اين خانوارها از چرخه نظام اعتباري خارجي مي‌شدند. مكانيزم بازار قادر به تدارك و تأمين مسكن مناسب براي دهك‌هاي پايين درآمدي نيست.

* دوره انتظار چند دهه‌اي كم درآمدها براي خانه‌دار شدن

فارس: طول دوره خانه‌دار شدن دهك‌هاي درآمدي پايين، قبل از اجراي طرح مسكن مهر چقدر بود و حال به چه ميزان رسيده است؟

صومعلو: خانه دار شدن دهك‌هاي پايين قبل از اجراي طرح مسكن چندين دهه بوده است. يعني دهك اول و دوم قادر نيستند با پس اندازهاي يك سومي صاحب مسكن شوند. بنابراين تأمين مسكن مناسب گروه‌هاي كم درآمد از طريق مكانيزم بازار ثمربخش نبوده است و اعمال سياست براي كاهش قيمت تمام شده مسكن را الزامي مي‌نمود، اين هدفي بوده كه ما را وارد مسكن مهر كرد.

*سياست دولت در سال 58 با زمين حمايتي آغاز شد

فارس: شما مي‌توانيد يك مروري بر بخش مسكن از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون داشته باشيد؟

صومعلو: دوره اول از سال 58 يعني آغاز پيروزي انقلاب تا سال 73 بود. سياست دولت در اين دوره زمين حمايتي بود، تدوين و تصويب قانون زمين شهري، تملك زمين توسط دولت و آماده‌سازي و واگذاري به متقاضيان، دخالت مستقيم دولت در بازار زمين، عمومي كردن مالكيت زمين‌هاي موات و افزايش عرضه و اصلاح الگوي مصرف زمين و مسكن بود. عملكرد اين دوره واگذاري زمين مسكوني به ميزان يك ميليون و 877 هزار واحد مسكوني ،توليد مسكن شهري به ميزان يك ميليون و 877 هزار واحد مسكوني و توليد مسكن شهري به ميزان يك ميليون و 163 هزار واحد مسكوني بود. اين دوره اول بود كه سياست دولت واگذاري زمين دولتي و يارانه‌اي بوده است. از 58 تا 73 بدين شكلي بوده كه عرض كردم.

*دوره دوم بخش مسكن ؛ساخت مسكن هاي حمايتي

صومعلو: دوره دوم از سال 73 شروع و تا 83 ادامه پيدا مي‌كند. در اين دوره مسكن حمايتي را دولت حمايت مي‌كند كه حمايت از توليد مسكن اجتماعي، اجاره‌اي، انبوه‌سازي، مسكن مشاركتي، فروش متري مسكن، استفاده بهينه‌ از اراضي با كوچك سازي، انبوه‌سازي سياست‌ پاك و سياست تشويقي بخش خصوصي بود. عملكرد اين دوره هم توليد 70 هزار مسكن حمايت اجتماعي، 121 هزار واحد مسكوني مسكن استيجاري، 82 هزار واحد مسكوني مشاركتي و در مجموع عملكرد اين دوره 273 هزار واحد مسكوني توليد شد.

*آغاز دوره سوم بخش مسكن با تدوين طرح جامع مسكن

فارس: سياست‌هاي دوره سوم بخش مسكن هم كه از سال 84 آغاز شد؟ عملكرد اين دوره بهتر بوده؟

صومعلو: دوره سوم از سال 84 آغاز شد، تدوين طرح جامع مسكن اولين اقدام در اين دوره بود. دوم: تصويب بند «د» تبصره 6 قانون برنامه بودجه سال 86 بود. تصويب قانون ساماندهي توليد و عرضه مسكن بود و برنامه بعدي اجراي مسكن مهر بود.
رويكردهاي اصلي بخش مسكن از سال 84 تاكنون، نگاه جامع به موضوع تأمين مسكن با كيفيت و امن براي همه اقشار جامعه با محوريت گروه و اقشار كم درآمد بود. ترويج و ارتقاء صنعتي‌سازي، حمايت از نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده، استفاده از سرمايه‌هاي خارجي و داخلي، اجاره بلند مدت زمين 99 ساله و اعطاي وام وديعه مسكن به مستأجران كم درآمد بود. نتايج حاصل از اجراي اين برنامه‌ها نيز اين بود كه (از سال 84 تاكنون) توليد مسكن شهري به ميزان 3 ميليون و 107 هزار واحد مسكوني بود كه در داخل آن، 920 هزار واحد مسكوني روستايي از سال 84 تا 88 توليد و برنامه‌ريزي جهت اجراي مسكن مهر شهري به تعداد يك ميليون و 800 هزار واحد مسكوني مهر بود.

* اهداف مسكن مهر

فارس: در داخل مسكن مهر چه اهدافي تعريف شده است؟

صومعلو: اهدافي كه داخل مسكن مهر تعريف شده است كاهش قيمت زمين از هزينه تمام شده ساخت مسكن با واگذاري حق بهره‌برداري از زمين 99 ساله، اعطاي تسهيلات بانكي ارزان قيمت و توليد انبوه مسكن براي كم درآمدها است.
البته در اهداف كلي طرح مسكن مهر نيز كمك به تأمين مسكن اقشار كم درآمد،ارتقاء كمي و كيفي توليد و عرضه مسكن، كاهش نابرابري در برخورداري از مسكن مناسب، پالايش محيط كلان شهرها و بهبود و ارتقاء معيارهاي زيست محيطي، جذب سرمايه‌هاي كوچك، جلوگيري از افزايش بي‌رويه قيمت زمين و مسكن، جلوگيري از توسعه حاشيه نشيني و ارتقاء عدالت اجتماعي ديده شده است.
اما اهداف راهبردي طرح مسكن چه بود استفاده از فن‌آوري نوين و مناسب جهت ارتقاء كيفيت و كاهش هزينه توليد مسكن، تقليل سطح زيربنايي واحدهاي مسكوني براي ارتقاء توان دسترسي خانوارها و تقليل هزينه، بازسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده، تأثير مكانيزم اعطاي تسهيلات با تأمين خط اعتباري ويژه بانكي، تضمين امنيت خانوارهاي مسكن از طريق شركت‌هاي بيمه كيفيت و صرفه‌جويي در مصرف انرژي با اعمال مقررات ملي ساختمان است، اين 6 مقوله نيز اهداف راهبردي طرح مسكن مهر است كه به آن اشاره كرديم. حال يك اشاره‌اي هم به برنامه‌ريزي اجراي طرح مي‌كنم تا همه در جريان آن باشند. اولين برنامه اجرايي ما نيازسنجي و تدوين برنامه است. يعني طرح جامع مسكن براي اين تهيه شده است. حتي به صورت منطقه‌اي هم تهيه شده است كه استان ها ببينند در كدام استان نياز انباشته وجود داشته و خانوارهاي جديد كه قصد تشكيل خانواده دارند و يا تخريب و نوسازي كه به آن نيازسنجي و تدوين برنامه مي‌گويند ثبت نام و پالايش متقاضيان سپس تأمين زمين، مكان يابي و آماده‌سازي اراضي، تدوين فرآيند نظارت بر ساخت است.

فارس: اگر امكان دارد مكان‌يابي كه به آن اشاره كرديد را توضيح دهيد؟

صومعلو: يك سري زمين در حريم‌ها وجود دارد و زمين‌هايي است كه مناسب نيست، مثلا در جهت بادهاي مزاحم قرار دارد و يا از نظر بارگذاري جاهاي مناسب را انتخاب مي‌كنند كه هم از نظر منظر طبيعي و جنس خاك جاي مناسبي براي بارگذاري باشد و در مسير توسعه شهر هم باشد.

فارس: يكي از اشكالاتي كه به واحدهاي مسكوني مهر گرفته مي‌شد اين بود كه زمين‌هاي اين واحدهاي مسكوني در جاي مناسبي قرار ندارند؟

صومعلو: اتفاقا اشكالاتي كه نسبت به مسكن مهر در اوايل كار پيش آمد همين مكان‌يابي بود كه حدود 10 درصد اشكال داشت كه خدا را شكر مجموعه طرح‌هايي كه من ديده‌ام بيش از 70 درصد از مكان‌يابي خوبي برخوردار هستند.

* يك هزار ميليارد تومان يارانه در بخش مسكن در 4 سال

فارس: خدمات زيربنايي و روبنايي مسكن مهر هم چندان در اوايل كار مناسب نبود.

صومعلو: در خدمات زيربنايي و روبنايي مسكن مهر آنچه كه ما تجربه قبلي داشتيم اين پول را از مردم مي‌گرفتيم و دولت هيچ كمكي بابت خدمات زيربنايي انجام نمي‌‌داد همواره دولت شكست مي‌خورد اما در حال حاضر يك استثناء در اين دوره كه دولت 1000 ميليارد تومان در طول قانون ساماندهي عرضه و توليد مسكن در سال 86،87،88،89 و يك هزار ميليارد تومان يارانه در بخش مسكن در تأسيسات زيربنايي اعطا كرد.

*234 ميليارد تومان يارانه دولت در سال گذشته

فارس: در سال 89 يارانه‌اي كه دولت در بخش مسكن اختصاص داد چقدر بود؟

صومعلو: از ابتداي سال 86 تاكنون يارانه دولت در بخش مسكن هزار ميليارد تومان بوده است كه 324 ميليارد تومان آن در سال 89 براي تأسيسات زيربنايي پرداخت شده است.
در خدمات زيربنايي دولت به غير از اين يك برنامه 1200 ميليارد توماني نيز تعريف كرد كه 400 ميليارد تومان وزارت نيرو، 400 ميليارد تومان دولت و 400 ميليارد تومان هم استانداران از بودجه استاني براي خدمات زيربنايي مسكن مهر كه شامل آب، برق و فاضلاب است ارائه كنند.در خدمات روبنايي نيز مسجد و مدارس در قانون ساماندهي عرضه و توليد مسكن دستگاه‌هاي ذيربط براي خدمات روبنايي مأمور شده‌اند،اما مساجد از يارانه بخش مسكن كاملا پرداخت شده است و انبوه‌سازان نيز مقداري كمك كرده‌اند،اگر مسجدي 150 ميليون تومان هزينه داشته 50 ميليارد آن را انبوه‌ساز و 100 ميليون را دولت پرداخت كرده است.

فارس: چه تعداد واحد مسكوني مهر آماده تحويل است.

صومعلو: حدود 175 هزار واحد مسكوني كاملا آماده است كه در اينجا يك بخشنامه‌اي كرده‌ايم كه يا خود انبوه‌سازان و يا تعاوني ها بروند و پايان كار و دفترچه اقساط را بگيرند و يا شركت‌هايي تشكيل شود كه اين كارها را انجام دهند يارانه نيز كمك بسياري كرد، در سال 89 تنها نزديك به 120 ميليارد تومان به شهرداري‌ها بابت 50 درصد تخفيف پروانه ساختماني مسكن مهر پرداخت كرديم.

* سوغاتي از نوع سنگاپور

فارس: آيا در كشورهاي ديگر هم مسكن‌هاي حمايتي مثل مسكن مهر داريم.

صومعلو: در سالي كه براي ديدن دوره شهرسازي مدرن به سنگاپور سفر كرده بودم متوجه شدم كه آنها نيز همانند ايران كه شرايط مسكن مهر براي زنان مجرد خود سرپرست را به شرط سني حداقل 35 سال در نظر گرفته‌اند و يك برنامه‌اي در سنگاپور ديدم كه بسيار از آن برنامه لذت بردم و آن برنامه اين بود كه جواناني كه ازدواج كنند و در آپارتماني كه والدين آنها زنديگ مي‌كنند سكونت كنند 50 درصد وام و تسهيلات را بيشتر از سايرين پرداخت كنند.

فارس: دليل آن 50 درصد پرداخت بيشتر وام چه بود؟

صومعلو: آنها با اين روش مي‌خواهند كه جوانان در كنار پدر و مادر خود بمانند و آن بافت حفظ شود.

فارس: نحوه تهيه زمين براي مسكن مهر چگونه بود؟

صومعلو: يكي از نكات مثبتي كه در مسكن مهر بود اراضي ساير دستگاه‌هاي دولتي بود كه به تصويب دولت در اختيار وزارت مسكن قرار گرفت و اين بسيار كار خوبي بود و مقدار زيادي از اين اراضي در اختيار وزارت مسكن قرار گرفت.
افرادي كه اراضي داشتند نيز آنها خود به صورت خود مالكين وارد طرح مسكن مهر شدند و در برخي از استانها نيز كه دولت اصلا زمين نداشت خريد زمين و تهاتر زمين هم جزء نحوه تأمين زمين بود. مكان‌يابي زمين در مسكن مهر، توسعه دروني است.يعني هر جايي كه در داخل محدوده شهري ما اراضي خالي داشتيم و يا بافت فرسوده كه 100 درصد در اولويت ما قرار دارد توسعه روستاهاي مستعد داخل حريم مرحله بعدي بو.د چون داخل حريم هم احتمالا يك سري روستايي و اراضي داشتيم كه در جهات توسعه شهر بود، آنها هم وارد مسكن مهر شدند. اراضي شهرك و شهرهاي جديد نيز در اولويت بعدي قرار گرفتند.آخرين بار كه نااميد شديم كه اين 3 گزينه اراضي مذكور را نداشتيم، بنابراين افزايش محدوده را منظور كرديم. افزايش محدوده اولويت آخر ما بود كه آن هم در حدي كه شهرسازي را خيلي به هم نزند.
يك فرايند ساخت هم بايد عرض كنم كه سازندگان داراي پروانه اشتغال يا مجوز انبوه‌سازي، ناظرين شركت كنترل و بازرسي تحت پوشش نظام مهندسي و نمايندگان سازمان مسكن و شهرسازي در كليه مراحل نظارت عاليه بر آماده‌سازي و ساخت و ساز را بر عهده داشتند. از 30 استان كه بازديد كرديم تا مرحله سقف و ستون و فونداسيون اكثريت شهرها و استان‌ها از نمره قابل قبولي برخوردار بودند.

فارس: روش تأمين منابع مالي طرح مسكن مهر چگونه بوده است؟

صومعلو: در اين روش متقاضيان بابت زمين بهايي پرداخت نمي‌كنند و تسهيلات تا 80 درصد هزينه ساخت توسط سيستم بانكي از محل خط اعتباري مسكن مهر به ساخت پروژه‌هاي صنعتي 25 ميليون تومان، نيمه صنعتي 22 ميليون تومان و ساير پروژه‌ها به ازاي هر واحد مسكوني 20 ميليون تومان پرداخت مي‌شود. نرخ سود تسهيلات در تهران 9 درصد، مراكز استانها 7 درصد و ساير نقاط شهري 4 درصدي است و مابقي هزينه‌ ساخت توسط متقاضي و متناسب با پيشرفت فيزيكي پروژه‌ تأمين مي‌شود.

*كم شدن دسترسي به مسكن كم درآمد‌ها از چند دهه به 4 سال

فارس: آماري از آخرين وضعيت ميزان ساخت و واگذاري مسكن مهر ارائه مي‌كنيد.

صومعلو: آخرين آماري كه مي‌خواهم ارائه كنم مربوط به 23 اسفندماه سال گذشته است در مسكن شهري اعم از شهرهاي زير 25 هزار با رأي 25 هزار و شهرهاي جديد يك ميليون و 304 هزار واحد مسكوني داراي پروانه، يك ميليون و 177 هزار اتمام پي‌سازي، يك ميليون و 177 هزار و 533 واحد مسكوني اتمام پي‌سازي، 667 هزار و 936 واحد اتمام اسكلت و سقف، 430 هزار و 381 واحد اتمام سفت‌كاري و 195 هزار و 174 واحد هم اتمام نازك‌كاري بوده است. در مجموع اعم از تسهيلات شهري و روستايي 130 هزار ميليارد ريال تسهيلات مسكن مهر است كه به صورت شهري و روستايي پرداخت شده است.
اولين دستاورد مسكن مهر و نتايج آن افزايش توليد ملي و رشد اقتصادي است كمك به ايجاد اشتغال، كنترل قيمت مسكن، كنترل مطرح عمومي قيمت‌ها و تورم، افزايش شاخص دسترسي به مسكن بوده است كه در حال حاضر اين شاخص با طرح مسكن مهر براي دهك‌هاي يك تا چهار به چهار سال نزديك شده است در حاليكه قبلاً اعلام شده بود اين عدد حتي به چند دهه نيز رسيده بود.

فارس: ديگر مزيت‌ها و دستاوردهاي طرح مسكن مهر چه بوده است؟

صومعلو: بهبود تراكم خانوار در واحد مسكوني به عنوان اصلي‌ترين شاخص مسكن به عدد 1.07 درصد رسيده است ارتقاي كيفيت ساخت در تمام واحدهاي مسكوني مهر و اصول مقررات ملي در تمام واحدهاي مسكوني رعايت شده است. صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تمام واحدهاي مسكوني اجباري بوده و گسترش انبوه‌سازي و صنعتي‌سازي، افزايش جذب سرمايه‌گذاري خارجي و موضوعي كه بسيار پررونق و عالي در اين دوره اتفاق افتاد تشكيل نهادهاي مديريتي بود. تشكيل نهادهاي مديريتي يعني شوراي تأمين مسكن استان به رياست استانداران بود كه يكي از اهم دستاوردهاي مسكن مهر است. كارگروه‌هاي مسكن نيز كه هر دو هفته يك‌بار در دفتر وزارتي تشكيل مي‌شود و جمعي از وزرا با حضور در آنجا براساس قانون نقش هيئت دولت را ايفا مي‌كنند ارتقاي عدالت اقتصادي، احداث بيش از يك ميليون واحد مسكوني براي اقشار كم‌درآمد اين شعار عدالت اقتصادي در اين جا شكل مي‌گيرد به اين صورت كه اگر بتوانيم اين مسكن مهر را ارزان و سريع به اقشار كم درآمد تحويل بدهيم هزينه سبد خانوار كه در ايران به طور ميانگين 30 درصد است، براي گروه‌هاي كم درآمد 50 درصد و در كلان شهر 70 درصد است اين هزينه پايين آمده و سبب رفاه عمومي براي كم‌درآمدها مي‌شود.

*قراردادهاي سال 90 بسته شده است

فارس: ظاهراً قراردادهاي مسكن مهر در سال 90 بسته شده است؟

صومعلو: يك مقدار از اين قراردادها باقي مانده است و حدود 348 هزار واحد مسكوني قرارداد سال 90 بوده است. كل سقف ساخت مسكن مهر براي سال 89 و 90 حدود دو ميليون و 600 هزار واحد مسكوني است.

*ثبت‌نام مسكن مهر تمامي ندارد

فارس: پس ثبت‌نام مسكن مهر امسال هم ادامه پيدا مي‌كند.

صومعلو: ثبت‌نام مسكن مهر تمامي ندارد به همه استانها اعلام كرده‌ايم كه براي ثبت‌نام مسكن مهر يك سايتي تعريف شده است و متقاضيان وارد آن سايت شده و مشخصات خود را ثبت مي‌كنند.

*ساخت مسكن بيشتر از ثبت‌نام

فارس: آيا احتمال اين وجود داردكه براي مسكن مهر ثبت‌نام صورت گرفته باشد اما ساخت مسكن بيش از آن ميزان ثبت نام شده باشد؟

صومعلو: در شهرهاي كوچك اينگونه است و ساخت از ثبت‌نام جلوتر است. پيش‌بيني مي‌شود كه ساخت واحدهاي مسكوني ما بيش از متقاضيان باشد.

فارس: آيا شما همچنان بر روي پيش‌بيني‌هاي خود تأكيد داريد كه قيمت مسكن در سال 90 به صورت جهشي افزايش نخواهد يافت؟

صومعلو: سياست اصولي دولت اين است كه به بخش مسكن با توليد و عرضه بيشتر رونق دهد. قبلاً در كشور در طول يك دوره 8 ماهه تنها 300 هزار واحد مسكوني مديريت شد در حاليكه در دولت نهم و دهم به ميزان ساخت مسكن‌هاي شخصي و انبوه‌سازي ساخت دو ميليون و 600 هزار واحد مسكوني برنامه‌ريزي شده است.
اين دو ميليون و 600 هزار واحد يك برنامه كاملاً راهبردي شده از سوي دولت است. دولت وارد سيستم مالي اين ميزان واحد مسكوني شده است اما در حال هدايت سيستم بانكي است و يك مديريت نرم‌افزاري نويني انجام مي‌دهد كه البته ساخت اين ميزان واحد مسكوني بخاطر اعطاي سيستم بانكي است.

فارس: شايعه شده بود كه قيمت تمام شده مسكن بعد از هدفمندي يارانه‌ها افزايش خواهد يافت آيا اين موضوع صحت دارد؟

صومعلو: دفتر برنامه‌ريزي اقتصادي مسكن هر روز قيمت مصالح ساختماني را رصد مي‌كنند. قيمت آهن، سيمان، شن و ماسه هيچ افزايشي نداشته است. تنها قيمت آجر بوده كه افزايش يافته است و چون مي‌خواهيم آجر سنتي را از گروه مصالح ساختماني خارج كنيم آن هم بابت هزينه حمل و نقل افزايش يافته است اما در ستاد هدفمند كردن يارانه‌ها وزارت صنايع مسئول شده بود كه به كليه توليدكنندگان كه در رابطه با مصالح ساختماني هستند ما‌به‌التفاوت اين افزايش سوخت را از محل آزاد شدن اين يارانه‌ها پرداخت كند.
در سه آيتم اصلي ،ما افزايش قيمت نداشتيم حال كه از اين بعد وارد مرحله نازك كاري مي‌شويم و در برخي استان‌ها نيز ابتكارات جالبي شده و با كارخانه‌هاي مصالح ساختماني رايزني شده تا با خريد تعدادبالاي مصالح ساختماني و تعداد بالا ،قيمت مصالح را پايين‌تر بياورند. زمين هم كه در اختيار دولت است پس افزايشي نخواهيم داشت. ما دنبال اين بوديم كه وزارت كشور در مسكن مهر مانع افزايش قيمت پروانه شود اما معمولا هر دو سال يك بار هزينه پروانه را مطابق با تورم افزايش مي‌دهند اما به دنبال اين هستيم كه هيچ موضوعي باعث تحريك بازار مسكن نشود.

* بازار مسكن بعد از هدفمندي كاملا داراي ثبات است

فارس: منظور من بازار مسكن است. علاوه بر مسكن مهر كه شما فرموديد آيا قيمت تمام شده مسكن در بازار بعد از هدفمندي يارانه‌ها افزايشي داشته است.

صومعلو: به نظر ما بازار مسكن كاملا داراي ثبات است و هيچ افزايشي در قيمت تمام شده مسكن نداشتيم. البته يك عده در حال تحريك هستند. برنامه ما اين است كه واحدهاي مسكوني زيادي را وارد بازار كنيم و با اين برنامه مي‌توانيم ثبات را به بازار مسكن حاكم كنيم.

* در مورد اجاره‌بها صحبت نمي‌كنم

فارس: قيمت اجاره بها در تابستان چطور؟ آيا قيمت اجاره‌بها افزايش خواهد يافت.

صومعلو: نمي‌خواهم در مورد اجاره‌بها صحبت كنم. در حال حاضر بازار اجاره‌ مسكن بازار آرامي دارد چون هرگونه تحرك و اظهارنظري احتمال اينكه اين بازار را به هم بزند دارد، بنابراين اساسا اعتقاد من اين است كه با آن اطلاعاتي كه من دارم بازار مسكن در سال 90 از ثبات برخوردار است.

فارس: شما همچنان مخالف برخورد با خانه‌هاي خالي از سكنه هستيد؟

صومعلو: آنهايي كه در اقتصاد مسكن پژوهشگر هستند اين‌ها هرگونه برخورد دستوري را به مصلحت نمي‌دانند اما در حال حاضر يك گروهي كارشناسي هم هستند كه مي‌گويند اگر اين‌ها رعايت نكردند با اين واحدهاي مسكوني خالي از سكنه چه بايد كرد تا به يك جمع‌بندي كارشناسي و فني برسند.

* بسته اجاره‌بها به جمع‌بندي رسيد

فارس: بسته اجاره‌بها در حال حاضر در چه مرحله است؟

صومعلو: براي بسته اجاره بها شايد جلسات بسيار زيادي با پژوهشگران، مشاوران و اقتصاددانان به نام كشور صحبت كرديم و يك جمع‌بندي هم كرديم. در مجموع يك عده كارشناس مي‌گويند كه فعلا وارد اين بحث اجاره‌بها نشويم.به عنوان مثال يك عده از صاحبخانه‌ها هستند كه از مستاجرين خود راضي هستند و ارزش اينكه با افزايش 10 درصد و 15 درصدي اجاره بها اين مستاجر را از دست بدهد، ندارد. بنابراين هيچ افزايشي هم براي اجاره بها به اين مستاجر تحميل نمي‌كند . اما اگر بياييم حداقل قيمت اجاره‌بها را براي يك واحد مسكوني در يك منطقه مشخصي را اعلام كنيم، مطمئنا برخي از صاحبخانه‌ها كه واحد مسكوني خود را كمتر از اين حداقل قيمت به مستاجر اجاره داده‌اند قيمت خود را بالاتر خواهند برد.

فارس: اين بسته سياستي اجاره بها كه مي‌گوييد نهايي شده است از چه زماني اجرا مي‌شود.

صومعلو: به تمام اقتصاددانان به نام كشور در خصوص اجاره‌بها نامه نوشتيم و از آنها نظرخواهي كرديم همه اين‌ها در مجموع مي‌گويند كه خيلي وارد اين بحث اجاره‌بها نشويم چون بازار اجاره‌بها داراي ثبات است و هيچ اتفاقي نيفتاده است. پس بحث در مورد اجاره‌بها چندان به سلاح نيست.

*اجاره بها راهكار كوتاه مدت ندارد

فارس:سال گذشته اجاره بها چه ميزان رشد داشت و آيا راهكاري براي جلوگيري از رشد اجاره بها در تابستان داريد؟

صومعلو:اجاره بها راهكار كوتاه مدت ندارد چرا كه هر راهكار كوتاه مدتي باعث تحريك بازار مي شود.اجاره بها 9 درصد در تابستان و همسطح تورم رشد داشت.

فارس: 3 الگو مطرح كرده بوديد كه اگر هدفمندي يارانه‌ها اجرا شد و قيمت مصالح ساختماني افزايش يافت آن الگوها اجرايي شود. آيا از اين 3 الگويي كه مطرح كرده بوديد الگويي اجرايي شد.

صومعلو: موضوعي كه پيش‌بيني كرده بوديم همه آن پيش‌بيني‌ها كنار گذاشته شد. مثلا پيش‌بيني كرده بوديم كه اگر با اجراي هدفمندي يارانه‌ها 15 درصد افزايش قيمت داشتيم براي اين 15 درصد يك برنامه داشته باشيم. اگر 25 درصد رشد داشت يك برنامه و اگر 30 درصد رشد داشتيم يك برنامه ديگر اجرا شود. اما هيچ كدام از اين برنامه‌ها در ستاد هدفمندي مورد قبول واقع نشد چون هيچ افزايش قيمتي نداشتيم و در آخرين جلسه وزارت صنايع و معادن مسوول كنترل قيمت مصالح ساختماني شد. چون قيمت ميلگرد، آهن، سيمان و ماسه هيچ افزايش قيمتي نداشته است.

فارس: پس اين موارد كه اعلام كرديد بسته سياستي بخش مسكن است امسال هم ادامه خواهد داشت.

صومعلو: در حال حاضر اصولي‌ترين سياست وزارت مسكن آغاز كار جهادي در بخش مسكن بوده كه در سال گذشته آغاز شده بود. چرا كه وزير مسكن سه دور پروژه‌ها را در شهرها و استانها بازديد كرده است و اين يك كار جهادي است كه با توجه به اينكه امسال از سوي مقام معظم رهبري سال جهاد اقتصادي نامگذاري شد اين كار جهادي شدت بيشتري خواهد گرفت.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن