تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813063799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شكوفايي استعدادها و تحقق توانمنديها/ رهاورد دولت نهم در خطه رضوي (‪(۱‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: شكوفايي استعدادها و تحقق توانمنديها/ رهاورد دولت نهم در خطه رضوي (‪(۱‬
داخلي. اجتماعي. اقتصادي. هفته. دولت.

دولت نهم با گفتمان عدالت، رفع فقر، فساد و تبعيض توانست مردم را با خود همراه كند و عملكردش طي سه سال گذشته در برخي حوزه‌ها تحولگرايانه و ابتكاري بود.

اين دولت رويكرد خود را در مديريت حوزه‌هاي مختلف اعم از مالي، صنعتي و اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بر عدالت و تحول گذاشت و تلاش نمود در اين راستا گام بردارد.

طي اين مدت دولت نهم كوشيده با شيوه‌اي نو و منحصربفرد براي اداره كشور عملكردي مناسب و قابل قبول ارايه دهد.

در اين ميان از جمله امتيازات دولت را بايد كشاندن مديران از پشت درهاي بسته و صندلي مديريت به ميان مردم و شكل‌گيري مصوبات هيات دولت در چارچوبهاي واقعي و منطبق با نيازهاي جامعه دانست.

در واقع در گام نخست دكتر احمدي‌نژاد در اقدامي بي‌سابقه با هدف تحقق شعار عدالت محوري "سفرهاي استاني هيات دولت" را پايه نهاد و عزم دولت را بر سفر به تمامي مناطق كشور از نزديكترين منطقه به پايتخت تا دور افتاده‌ترين و محرومين‌ترين آنها جزم كرد. با اين هدف كه نيازهاي همه مناطق به ويژه نقاط محروم و مستضعف‌نشين را ملموستر و بر مبناي واقعيت سنجيده و براي آن برنامه‌ريزي كنند.

اين سفرها بطور جدي از خراسان جنوبي شروع شد و به ترتيب تمامي استانها و مناطق كشور در برنامه كاري دولت قرار گرفت و در يازدهمين سفر، خراسان رضوي پذيراي رييس جمهور و هيات دولت بود كه پنج روز به طول انجاميد.

اين سفر همچون ساير مناطق كشور براي مردم اين استان به ويژه مناطق دور افتاده و گرفتار ‪ ۹‬سال خشكسالي و محروم كه طي سالهاي پيشتر كمتر مسوولي قدم به آنها گذاشته بود، نتايج و تحولات مهمي در بر داشت.

در واقع اين اقدام رييس جمهور و دولت نهم در توزيع عادلانه منابع و درآمدهاي كشور در ميان استانها به ويژه مناطق محروم و اجراي عدالت در جامعه بسيار شاخص بود.

اين شيوه موجب شد تا اعتباراتي كه درگذشته فقط در پايتخت و مراكز استانها با كمترين توجه به مناطق دور و شهرستان‌هاي محروم توزيع مي‌شد بطور عادلانه‌تري در كشور توزيع گردد و منافع آن براي مردم ملموس تر باشد.

و امروز كه دور دوم سفرهاي استاني رييس جمهوري به ‪ ۳۰‬استان كشور در حال انجام است خراسان رضوي در فروردين ماه گذشته حضور گسترده هيات دولت در جريان دومين سفر استاني را شاهد بود.

اين استان در فاصله دو سفر شاهد انجام و اجراي دهها و صدها پروژه و طرح بزرگ و كوچك در حوزه‌هاي اقتصادي، زيرساختي، بخش‌هاي فرهنگي، اجتماعي از محل مصوبات سفر نخست دولت بود كه خود تحولي بسيار چشمگير در سطح اين استان به ويژه مناطق جنوبي و محروم آن به شمار مي‌رود.

چنانكه همزمان با دومين سفر استاني رييس جمهوري به استان دو هزار و ‪۳۹۹‬ پروژه به بهره‌برداري رسيد.

تا آن زمان يعني فروردين امسال بيش از نيمي از مصوبات سفر نخست دولت به استان انجام شد و بخشي از اين مصوبات هم در دست اجرا بود و هست تا هرچه سريعتر عملياتي شود و مردم مناطق مختلف استان از نتايج آن هر چه زودتر بهره‌مند شوند.

در اين راستا احداث پنج كارخانه سيمان در شهرستان‌هاي مختلف استان، كارخانه فولاد، توسعه سنگ‌آهن سنگان خواف، توسعه فرودگاه شهيد هاشمي‌نژاد مشهد و دهها پروژه بزرگ ديگر از جمله طرحهاي در دست اجراست كه بخشي از آن امسال و مابقي تا سال آينده بهره‌برداري مي‌شود.

به اعتقاد بسياري، در طول سال‌هاي گذشته اجراي اين ميزان طرح و پروژه و اختصاص اين ميزان تسهيلات و اعتبارات به خراسان رضوي امري بي‌سابقه است كه در هيچ برهه‌اي در اين وسعت روي نداده و بطور قطع تحولات گسترده‌اي را در سطح استان موجب مي‌شود.

دور اول سفر هيات دولت به خراسان رضوي ‪ ۲۲۳‬پروژه در قالب ‪ ۹۰‬مصوبه در برداشت و به گفته استاندار خراسان رضوي اين پروژه‌ها هم اكنون از پيشرفت فيزيكي در حد ‪ ۹۰‬درصد برخوردار است.

محمد جواد محمدزاده با اشاره به اينكه در ‪ ۱۹‬شهرستان استان در دور اول سفر هيات دولت در مجموع ‪ ۲۲۳‬پروژه و طرح مصوب وجود داشت افزود : تمامي مصوبات سفر اول در دست اقدام است و هيچ مصوبه‌اي كه اقدامات لازم مطالعاتي يا اجرايي مصوب آن آغاز نشده باشد وجود ندارد.

او اظهار داشت : از اين ميان عمليات اجرايي ‪ ۶۶‬درصد از پروژه‌هاي سفر رياست جمهوري به استان انجام و تكميل شده است.

وي گفت : ‪ ۳۲/۵‬درصد ديگر از اين مصوبات هم در دست اقدام است و حدود ‪ ۱/۵‬درصد نيز در حال پيگيري و مطالعات اوليه است كه براساس برنامه زمان بندي هنوز زمان اجراي آن فرا نرسيده است.

وي ادامه داد : از ميان مصوبات سفر ‪ ۲۲/۷‬درصد آنها شامل ‪ ۴۸‬مصوبه طرح‌هاي مطالعاتي بود و ‪ ۶۵/۹‬درصد مصوبات نيز پروژه‌هاي احداثي، تكميلي و تجهيز است كه در كل استان تعداد آن به ‪ ۱۰۹‬بند و پروژه مي‌رسد.

استاندار خراسان رضوي كيفيت پروژه‌هاي اجرايي در سطح استان را خوب ارزيابي كرد و افزود : با اجراي اين مصوبات برخي از شاخص‌هاي خراسان رضوي از جمله سرانه ورزشي، آموزشي و تعداد دانشجويان رشد بي‌نظيري داشته است.

توسعه دانشگاه‌ها مقدمه تلاش در ارتقا فرهنگي و پيشرفت در ساير بخش‌ها .................................................................

حوزه فرهنگ همواره به عنوان اثرگذارترين و مهمترين محور هر جامعه مطرح است و در دولت دكتر احمدي نژاد هم جايگاه ويژه‌اي دارد چنانكه تلاش شده در قالب سفرهاي استاني به آن پرداخته شود.

در دور نخست سفر رييس جمهور به خراسان رضوي هم تا حدي مقدمات ارتقا و تحول در اين بخش فراهم شد.

در قالب اين مصوبات در‪ ۱۰‬شهرستان استان دانشگاه پيام نور ايجاد و امسال دانشجو گرفت.

كلنگ دانشگاه صنعت و معدن هم به زمين زده شد و احداث دانشگاه علوم پزشكي در سبزوار هم آغاز شده است.

در واقع در حوزه فرهنگ توجه به مراكز علمي آموزشي دانشگاهي نه فقط در شهرهاي بزرگ كه در مناطق دور افتاده و بخش‌ها هم بر مبناي مصوبات سفر رييس جمهوري نتيجه خوبي در پي داشته است كه مصداق آن ايجاد دانشگاه‌هاي جامع علمي و كاربردي و پيام نور است.

ايجاد مجتمع‌هاي فرهنگي هنري در حوزه فرهنگ هم در مناطق مختلف استان از ديگر مصوبات هيات دولت در شهرستان‌هاي استان بود كه توسعه خوبي هم طي اين دو سال داشته است.

همچنين هفت واحد فني و حرفه‌اي ويژه آموزش پسران و دختران در رشته‌هاي مختلف مورد نيازاستان در سطح شهرستان‌هاي مختلف خراسان رضوي از محل مصوبات سفر نخست رياست جمهوري احداث شد كه عمده آنها به بهره‌برداري رسيده است.

بسياري از اين پروژه‌ها مربوط به طرح‌هاي نيمه تمام باقي مانده از گذشته به دولت نهم ارث رسيده بود كه نمونه‌هاي بارز برخي از آنها بيمارستان‌ها و چندين پروژه درماني برجاي مانده از ‪ ۱۵ ،۱۰‬سال قبل است كه به مرور تبديل به تلي از آجر و خاك و حتي مخروبه شده بود و با مصوبات دولت كار اجرايي و تكميل آنها آغاز شد.

پروژه‌هاي ناتمام درماني / دردي بر چهره مناطق محروم
...................................................

در واقع ‪ ۱۶‬بند از مصوبات سفر فروردين ماه سال ‪ ۸۵‬هيات دولت به خراسان رضوي با توجه به نيازهاي استان و ضرورت توجه به حوزه درمان و علوم پزشكي به اين بخش اختصاص داشت.

اين مصوبات در بخش‌هاي مختلف شامل انجام مطالعات مربوط به احداث مراكز درماني جديد و تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام به ويژه در مناطق محروم، تجهيز و تامين امكانات مورد نياز آنها و نيز انجام مطالعات برخي از پروژه‌هاي درماني و بهداشتي بود.

در آغاز نيمه دوم سال ‪ ۸۶‬از ‪ ۱۶‬بند اين مصوبات ‪ ۹‬مورد اجرايي شد و به انجام رسيد.

هفت مورد ديگر از بندها هم در حال اجرا بود كه هم اكنون تعداد ديگري از آنها خاتمه يافته است.

به گفته مسوولان وضعيت پيشرفت اين پروژه‌ها مطلوب است به گونه‌اي كه آنان اميدوارند با بهره‌برداري هر چه سريعتر اين پروژه‌ها امكان دسترسي مردم استان به خدمات و مراكز درماني و پزشكي تسهيل شده و خدمات ارتقا يابد.

از جمله اين بندها تكميل بيمارستانها و مراكز درماني نيمه‌تمام و يا در حد مطالعات باقي مانده از سالهاي گذشته است.

آنگونه كه برخي از آنها با وجود همه ضرورتها، تاريخ شروع ساخت شان به بيش از يك دهه گذشته برمي‌گردد و بعد از آن به علل مختلف نيمه‌تمام مانده اند.

از جمله آنها تجهيز و تكميل بيمارستان كلات است كه بيش از ‪ ۱۵‬سال به حال خود رها شده بود.

اين بيمارستان قرار بود با ظرفيت ‪ ۶۴‬تخت ساخته شود اما به عللي در نيمه راه رها شد و طي اين سالها به مرور تخريب و تبديل به مخروبه شد تا اينكه در جريان سفر رييس جمهور، مردم خواستار تكميل و تجهيز اين بيمارستان شدند و هيات دولت نيز يكي از بندهاي مصوبات خود را به بحث تكميل و تجهيز اين مركز و نيز بيمارستان نيمه‌تمام خواف اختصاص داد.

در بررسيهاي انجام شده با توجه به نياز، ظرفيت و حجم جمعيت منطقه كلات، بيمارستان ‪ ۶۴‬تختي آن به ‪ ۳۲‬تخت كاهش يافت تا با سرعت بيشتري به اجرا درآمده و خدمات لازم را به مردم منطقه ارايه دهد.

براي تكميل بيمارستان كلات ‪ ۱۲‬ميليارد ريال اختصاص يافت‌وتكميل بيمارستان خواف نيز كه مركزي نيمه‌تمام با ظرفيت ‪ ۹۶‬تخت بود آغاز شد و تقريبا كار آن به انجام رسيده است.

همچنين تكميل و بهره‌برداري بيمارستان جغتاي كه حدود چهار سال بخاطر اختلاف ادارات مسكن و شهرسازي و بهداشت و درمان با وجود ‪ ۹۵‬درصد پيشرفت، نيمه‌تمام و بلااستفاده رها شده بود با دستور رييس جمهور و مصوبه هيات دولت در دستور كار قرار گرفت و به بهره‌برداري رسيد.

بيمارستان ‪ ۶۴‬تختخوابي سرخس كه از جمله پروژه‌هاي ناتمام سالهاي گذشته بود هم‌اكنون ساختمان آن تكميل شده و در حال تجهيز و راه‌اندازي است.

اين بيمارستان در سال ‪ ۷۰‬آغاز شد و به دليل عدم تامين اعتبار در سال ‪ ۱۳۷۹‬با حدود ‪ ۳۵‬درصد پيشرفت فيزيكي نيمه كاره رها شده بود.

اما بخش ديگري از مصوبات سفر دكتر احمدي‌نژاد به خراسان رضوي مربوط به خريد تجهيزات و امكانات مورد نياز مراكز درماني و بيمارستاني استان بود كه تقريبا كار به انجام رسيده است.

يكي ديگر از بندهاي مصوبات سفر با توجه به آمار بالاي حوادث جاده‌اي در طول محورهاي منتهي به مشهد به دليل حجم زياد تردد و مسافران اين شهر، تجهيز ‪ ۱۶‬پايگاه اورژانس امداد جاده‌اي بود كه هم اكنون فعال شده است.

"مطالعات امكان سنجي ساخت دو بيمارستان امداد و نجات در مبادي ورودي شهر مشهد" ديگر مصوبه نشست هيات دولت در سفر به خراسان رضوي به منظور كاهش لطمات ناشي از حوادث جاده‌اي در اين استان هم به انجام رسيده است.

انتقال مصدومان جاده‌اي به مراكز درماني شهرها عموما به دليل ترافيك سنگين شهر مشهد امري دشوار است زيرا همواره بخش قابل توجهي از زمان حياتي از دست مي‌رود اما با ساخت اين مراكز درماني در صورت تصويب اعتبار مورد نياز آن در سفر دوم دولت هم حجم مراجعين تنها بيمارستان امدادي مشهد كاهش مي يابد و هم در انتقال مصدومان به مراكز درماني تسريع مي‌شود.

يكي از اين بيمارستانها در ابتداي جاده قوچان بنا مي‌شود كه پروژه آن با دو ميليارد و ‪ ۵۰۰‬ميليون ريال اعتبار آغاز شده است.

اين در حالي است كه مصوبه هيات دولت فقط در زمينه انجام مطالعات امكان سنجي بوده كه انجام شده و فراتر از مصوبه،كار اجرايي آن هم آغاز شده است.

مصوبه ديگر مربوط به انجام مطالعه امكان سنجي احداث بيمارستان‌هاي شهرهاي جديد رشتخوار، خليل‌آباد و بيمارستان جايگزين فيض‌آباد بود كه به گفته رضا عبدالملكي معاون استاندار، كل مطالعات آنها انجام شده است.

مصوبات ورزشي جهشي در تغيير سرانه ورزشي
.......................................

اما مصوبات سفر دولت در بحث درماني و بهداشتي فقط اختصاص به فراهم كردن زمينه و امكانات ارتقاي بهداشت جسمي مردم استان نبود كه در حوزه ورزش يعني سلامت روان جامعه كه نيازي اساسي است هم توجه ويژه شده است.

در واقع يكي از ملموس‌ترين نتايج سفر رييس جمهوري به استان خراسان رضوي، ايجاد ورزشگاه‌هاي متعدد است كه موجب شده تا سرانه فضاي ورزشي از ‪ ۱۱‬صدم متر مربع به ‪ ۴۰‬صدم مترمربع افزايش يابد.

فقط ‪ ۱۱۲‬پروژه ورزشي سفر رييس جمهوري به استان طي دهه فجر سال گذشته در بهمن ماه بهره‌برداري شد.

از جمله بندهاي اين مصوبات اختصاص ‪ ۴۴/۵‬ميليارد ريال از اعتبارات استاني و سازمان تربيت بدني براي تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام ورزشي استان بود.

اين اعتبارات براي تكميل ‪ ۳۴‬مجموعه ورزشي استان اختصاص يافت و تقريبا تمامي آنها به انجام رسيده است.

‪ ۴۰‬سال ورزشي بانوان و آقايان از ديگر مصوبات بوده كه تمامي آنها ساخته شده و آماده بهره‌برداري است.

ساخت پنج ورزشگاه هزار و ‪ ۲۰۰‬نفره در شهرستانها هم تا كنون پيشرفت خوبي داشته و همچنان در حال انجام است.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن