تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815387952




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير كل جمعيت هللا احمر: تفاوت حقوق بين پزشكان كشور هزار برابر است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دبير كل جمعيت هللا احمر: تفاوت حقوق بين پزشكان كشور هزار برابر است
خبرگزاري فارس: دبير كل جمعيت هلال احمر گفت: تفاوت حقوق دريافتي بين يك پزشك كم درآمد تازه وارد با يك پزشك با درآمد بالا در كشور بين 365 هزار تومان تا 364 ميليون تومان و تا بيش از هزار برابر متغير است در حالي كه اين اختلاف در كشورهاي پيشرفته به 10برابر هم نمي‌رسد.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، احمد موسوي امروز در مراسم گردهمايي معاونان امور داوطلبان جمعيت هلال احمر، افزود:‌ حدود 900 ميليون تا يك ميليارد نفر در دنيا درآمد كمتر از يك دلار در روز دارند يعني كمتر از 30 دلار در ماه، به جز اين جمعيت زيادي در دنيا با معلوليت، ناتواني و بيماري زندگي مي‌كنند، در برخي كشورهاي اروپايي اين تعداد به بيش از 30درصد جمعيت آن كشور مي‌رسد.
وي ادامه داد:‌در بسياري از كشورها بنيان خانواده در هم ريخته است و دولت‌ها واقعاً نمي‌‌دانند با كدام مشكل مبارزه كنند، هيچ دولتي هم نمي‌تواند فقط با تكيه بر سرمايه خود همه اين مشكلات را حل كند به خصوص از نظر نيروي انساني اين مسئله با چالش‌هاي بيشتري مواجه است زيرا افراد كمي هستند كه حتي در قبال پول به سراغ چنين آدم‌هاي نيازمندي بروند، بنابراين تشكيل گروه‌إهاي داوطلب براي كمك به نيازمندان در همه جوامع امري اجتناب ناپذير است.
موسوي گفت: خدمات داوطلبانه حتي در كشورهاي پيشرفته اروپايي كه نظام تامين اجتماعي قوي دارند و فاصله طبقاتي و شكاف طبقاتي آنها كمتر است نيز وجود دارد، البته معني اين حرف اين نيست كه در اين كشورها سرمايه داران بزرگ وجود ندارد، اما فاصله طبقاتي در كل جامعه عميق نيست و اكثر مردم از حداقل نسبي زندگي برخوردارند.
وي افزود: در كشور ما متاسفانه اين شكاف طبقاتي قابل توجه است، فقط در جامعه پزشكي شاهد اختلاف هزار برابري بين حقوق يك پزشك با پزشك ديگر هستيم، يك پزشك ممكن است ماهانه 365 هزار تومان درآمد داشته باشد و پزشك ديگر ماهي 365 ميليون تومان، اين مسئله مورد تائيد وزارت بهداشت هم هست اما من هر چه گشتم در كشورهاي اروپايي اين تفاوت بيش از 10برابر نبود و به طول معمول حقوق يك پزشك تازه وارد با يك پزشك جا افتاده بين 4 تا 6 برابر اختلاف داشت. اينها كشورهاي ماركسيستي نيستند و بلكه كشورهاي كاملاً آزاد اروپايي هستند.
دبير كل جمعيت هلال احمر ادامه داد: دولتها موظفند حداقل زندگي، معيشت، بهداشت، آموزش و مسكن را براي مردم فراهم كنند و اين كار با نظام قوي تامين اجتماعي انجام مي‌شود، با اين حال گروه‌هاي داوطلب نيز براي كمك به دولت و تكميل فعاليت‌هاي آن وجود دارد و اين گزينه‌اي براي رسيدن به عدالت اجتماعي است.
وي گفت:‌ در تمام دنيا بخش عمده ارائه خدمات سلامت به عهده مراكز خيريه و مردمي است در حالي كه در كشور ما 91درصد تخت‌هاي بيمارستاني و امكانات آن در اختيار دولت به همين علت مردم از خدمات سلامت و تامين اجتماعي در كشور ناراضي هستند، اين سياست بايد اصلاح شود.
وي افزود: مركز پژوهش‌هاي مجلس اعلام كرده است كه پرداخت از جيب مردم براي سلامت كه مطابق قانون برنامه توسعه بايد به زير 30درصد مي‌رسيد از 55 درصد به بالاي 70 درصد افزايش يافته است و 2 تا 3 برابر شده است و اين نتيجه مديريت دولتي در حوزه سلامت است، راه حل ‌آن اين است كه كارها را به مردم و گروه‌هاي خيريه بسپاريم.
وي گفت: ميانگين زمان ساخت يك بيمارستان دولتي در كشور ما 10 سال است كه پس از اين مدت قسمت‌هاي اوليه آن دوباره بازسازي شود تا قابل بهره برداري باشد، در حالي كه اين مشكلات با حضور افراد خير و داوطلبان به حداقل مي‌رسد.
وي ادامه داد: در كشورهاي پيشرفته بين 40 تا 60درصد خدمات سلامت در دست انجمن‌هاي پزشكي و موسسات خيريه است كه توانسته‌اند پاسخگوي نياز مردم باشند.
وي اضافه كرد: در كشور ما معمولاً كارها به صورت كليشه‌اي دنبال مي‌شود، يكباره تب مدرسه سازي داغ مي شود يا كلينيك سازي، اكنون براي 5/12 ميليون دانش آموزش در بخش دولتي يك ميليون و 250 معلم داريم يعني به ازاي هر 10دانش آموز يك معلم كه شايد نصف آن زيادي باشد اما اين سيستم چه خروجي دارد.
موسوي ادامه داد: براي حل اين مشكلات لازم است كه كميته امداد و جمعيت هلال احمر با تقسيم كار به سازماندهي سازمان‌هاي مردم نهاد بپردازند و تشكل‌هاي مردمي و خيريه را سازماندهي كنند تا از اين ظرفيت عظيم در كشور به درستي و بدون موازي كاري و هدررفتن منابع استفاده شود. اكنون براي مثلاً خدمات به بيماران كليوي 11 انجمن داريم كه با هم موازي كاري دارند در حالي كه مي‌توان با يك سياستگذاري درست از منابع موسسات خيريه به نحو مطلوبتري استفاده كرد.
وي گفت:‌ بستري سازي خدمات داوطلبان در همه كشورها انجام مي‌شود، براي اين كار بايد انگيزه ايجاد كرد، آمريكايي در همين كشور ما موسسات دارند كه افراد با ضريب هوشي بالا را در مناطق محروم شناسايي و تربيت مي‌كنند و از آنها در همين كشور ما استفاده مي‌كنند.
وي ادامه داد: چنين اقداماتي حتي در كشورهاي حاشيه خليج فارس مانند قطر و امارات هم بسيار بهتر از ما انجام مي‌شود و وقتي ما گزارش‌هاي عملكرد آنها را مي‌شنويم خجالت زده مي‌شويم.
دبير كل جمعيت هلال احمر گفت:‌ خدمات داوطلبانه و خيريه فقط پرداخت 200 هزار تومان يا 500 هزار تومان به افراد نيازمند نيست، البته اين كار خوب است اما استفاده بهينه از ظرفيت عظيم اين حوزه نيازمند تحول ديدگاه و ساماندهي امكانات دارد، بايد هر چه بيشتر از وابستگي به منابع دولتي فاصله بگيريم و امور مردم را با استفاده از ظرفيت‌ها و سرمايه‌هاي اجتماعي به مردم بسپاريم و سامان دهيم اگر قرار باشد همه از امكانات دولتي وزارت بهداشت و وزارت رفاه استفاده كنيم كه آنها كار خودشان را مي‌كنند اما اين كار نيازمند سياستگذاري درست است.
انتهاي پيام/
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن