واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سينماي ايران در اسكار ـ 3/افشاگري "آواز گنجشكها" مورد توجه اسكار قرار ميگيرد
احمد طالبينژاد معتقد است افشاگريهاي اجتماعي فيلم سينمايي "آواز گنجشكها" در مورد طبقه ضعيف جامعه ميتواند در مراسم اسكار مورد توجه قرار بگيرد.
اين منتقد سينما درباره شرايط حضور فيلمهاي ايراني در مراسم ساليانه اسكار به خبرنگار مهر گفت: در مورد فيلمي كه از ايران راهي اسكار ميشود بيش از هر چيز مضمون آن اهميت دارد. مضمون فيلم انتخاب شده بايد به گونهاي باشد كه با رويكرد آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي هماهنگي لازم را داشته باشد.
طالبينژاد با اشاره به فيلمهايي كه امسال ميتوانند به عنوان نماينده سينماي ايران به آكادمي معرفي شوند گفت: "آواز گنجشكها"، "به همين سادگي" و "تنها دوبار زندگي ميكنيم" فيلمهايي هستند كه شايد بتوانند بخت سينماي ايران براي راهيابي به فهرست نهايي اسكار بهترين فيلم خارجي باشند.
آواز گنجشكها
وي با نگاه دقيقتر به هر يك از فيلمها گفت: "تنها دوبار زندگي ميكنيم" بهنام بهزادي را فيلمي خوب ميدانم، اما اين فيلم به نوعي همان "راننده تاكسي" مارتين اسكورسيزي است كه 30 سال پيش در امريكا ساخته شد و ديگر جذابيتهايش را براي افراد آن جامعه از دست داده است.
طالبينژاد درباره "آواز گنجشكها" مجيد مجيدي نيز گفت: موقعيت طبقه ضعيف جامعه در "آواز گنجشكها" به نمايش گذاشته ميشود. در "بچههاي آسمان" مجيدي نيز افشاگريهايي در مورد طبقه ضعيف جامعه صورت گرفته بود كه در اسكار مورد توجه واقع شد. فيلم تازه مجيدي نيز چنين شرايطي دارد كه ويژگي آن محسوب ميشود.
اين منتقد و نويسنده سينمايي همچنين "اتوبوس شب" كيومرث پوراحمد را نيز فيلمي به نسبت مناسب براي معرفي به اسكار دانست و افزود: "اتوبوس شب" به مسئله جنگ ميپردازد و از آنجا كه جنگ اين روزها موضوعي به روز در سطح جهان است، ميتواند در اسكار مورد توجه قرار گيرد.
وي درباره "به همين سادگي" رضا ميركريمي گفت: شاخصه فيلم ميركريمي اين است كه موقعيت زن در يك جامعه سنتي مثل ايران را مورد توجه قرار ميدهد. هر چند فيلم او به هيچ عنوان فمينيستي نيست، اما به خاطر ارائه تصويري كم و بيش تلخ از زن ايراني ميتواند در سطح جهاني جذابيت داشته باشد.
طالبينژاد در مورد فيلمهايي كه در گذشته از ايران به اسكار رفتهاند، گفت: در اغلب اين انتخابها شاهد غالب بودن نگاه سياسي بودهايم. در مورد انتخاب "ميم مثل مادر" هم همين نگاه احساس شد و همه معتقد بودند اين گزينش منطقي نيست. تقدير از مرحوم ملاقليپور در ايران معنا دارد و ارسال فيلم او به اسكار براي قدرداني از فعاليتهايش نشاندهنده غيرعلمي بودن نگاهها است.
اين فيلمساز با اشاره به موفقيت "بچههاي آسمان" در راهيابي به فهرست پنج نامزد نهايي بخش بهترين فيلم غير انگليسيزبان اسكار 1999 گفت: از تمام فيلمهاي ايراني كه به اسكار رفتهاند، تنها "بچههاي آسمان" موفقيت نسبي داشت و اين نشان ميدهد در گزينش آثار روابط داخلي دخالت دارد.
يکشنبه 3 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]