تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815405593




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشبا ادامه برقراري روابط تجاري ايران و اماراتتاثير تحريم هاي آمريكا عليه ايران كمرنگ تر مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشبا ادامه برقراري روابط تجاري ايران و اماراتتاثير تحريم هاي آمريكا عليه ايران كمرنگ تر مي شود
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد بين الملل تحريم هاي آمريكا و اروپا عليه ايران، نتوانسته حجم صادرات امارات متحده عربي را به ايران از طريق خليج فارس كاهش دهد.
به گزارش موج به نقل از اسوشيتد پرس، تحريم هاي آمريكا و اروپا عليه ايران، نتوانسته صادرات تجهيزات الكترونيكي از امارات به ايران كه يك كشور كوچك هم پيمان با آمريكا محسوب مي شود را متوقف كند. اين تحريم ها تنها باعث شده بازرگانان ايراني روش تجارت خود با ديگر كشورها را تغيير دهند.
بسياري از بانك هاي اماراتي از صادرات بازرگانان ايراني در امارات حمايت نمي كنند و به انتقال پول به ايران نمي پردازند. اما آنها روش خود را در ايجاد رابطه با ايران تغيير داده اند. يكي از اين بازرگانان مي گويد: محدوديت هاي بانكي شديداً به مبادلات تجاري ما با ايران آسيب رسانده، اما هرگز اين روابط را از بين نبرده اند. چگونه ممكن است عليه كشوري كه با 15 كشور ديگر مرز زميني و دريايي دارد تحريم هاي چند جانبه اعمال كرد؟
اتحاديه اروپا در ماه ژوئن تحريم جديدي عليه ايران تحميل كرده و شركت هاي ايراني كه به گفته آنها با برنامه هاي هسته اي ايران در ارتباط هستند را از نظر مالي محدود نموده است. در اين اقدام، اتحاديه اروپا جلوي دارايي هاي بزرگترين بانك ايران، بانك ملي را بسته و هر گونه همكاري با آن را ممنوع كرده است.
اما تحريم هايي كه اتحاديه اروپا و آمريكا از سال گذشته بر روي ايران اعمال كرده اند نمي توانند موقعيت امارات به ويژه دوبي را در همكاري هايشان با ايران تغيير دهند.
سطح روابط تجاري امارات و ايران رو به افزايش است. حجم صادرات مجدد امارات به ايران سال گذشته به 8 ميليارد دلار رسيده كه يك پنجم از كل واردات ايران را در سال گذشته به خود اختصاص مي دهد.
حدود نيم ميليون ايراني در امارات زندگي مي كنند كه دارايي هاي آنها 300 ميليارد دلار برآورد شده است و هر هفته 300 پرواز اين دو كشور را با هم مرتبط مي سازد. حدود 9 هزار و 500 شركت در امارات از شركاي ايراني برخوردارند و ارزش سهام آنها به 49 درصد مي رسد. اين امر موجب شده امارات در روابط تجاري خود با ايران مسير متفاوتي را در پيش بگيرد.
يكي از كارشناسان اماراتي اعلام كرده: ما نمي خواهيم با كشورهمسايه خود ايران مخالفت كنيم و يا دوست خود آمريكا را ناراحت نماييم. ما نمي خواهيم به آمريكا بسيار نزديك شويم و يا از ايران بسيار فاصله بگيريم.
وي افزود: پيروي از تحريم هاي سازمان ملل از سوي تمامي كشورها واجب است و امارات نيز بايد از آنها اطاعت كند. اما تحريم هايي كه از سوي آمريكا و اروپا بر روي كشوري اعمال مي شود، لزوماً نيازي به پيروي ندارد. ما مجبور نيستيم كه از آنها تبعيت كنيم و توجهي هم نخواهيم كرد.
سازمان ملل تا كنون در سه دوره ايران را به دليل امتناع از توقف برنامه هاي هسته ايش تحريم كرده است. اين تحريم ها هرگونه روابط مالي با 35 شركت و مسافرت هاي خارجي را براي 40 نفر ممنوع كرده است. اين تحريم ها همچنين هرگونه صادرات كالا به ايران را كه به اين كشور در برنامه هاي هسته اي و موشكي كمك كند نيز ممنوع كرده است.
تحريم هاي آمريكا عليه ايران بسيار سختگيرانه است. اين كشور انتقال هر گونه سلاح را ممنوع و برقراري روابط تجاري با بسياري از شركت هاي ايراني از جمله بانك هاي بزرگ اين كشور را متوقف كرده است و اين در حالي است كه آمريكا نمي خواهد تمامي روابط خود با ايران را قطع كند. در حال حاضر صادرات آمريكا به ايران در زمان حكومت بوش بيش از ده برابر افزايش داشته است و حجم صادرات آمريكا به اين كشور از 8 ميليون و 300 هزار دلار در سال 2001 به 146 ميليون دلار در سال گذشته رسيده است.
بسياري از بانك هاي بين المللي كه در امارات شعبه دارند، از نگراني هاي خود درباره برقراري رابطه با ايران و ايراني خبر داده اند و از اقدام آمريكا بيمناك هستند.
بسياري از بانك هاي جهاني در امارات، كمتر به شركت هاي ايراني اعتبارنامه مي دهند. اين اعتبارنامه ها در ايجاد روابط تجاري بسيار مهم هستند و نشان مي دهند يك خريدار در يك كشور مبلغ كالاي خريداري شده خود را به فروشنده در يك كشور ديگر پرداخت خواهد كرد. انتقال پول از بانكي به بانك ديگر نيز مشكل شده است و بانكداران موظف هستند درباره هدف انتقال وجه و چگونگي استفاده از نوع كالايي كه به فروش مي رسد سوال كنند.
اين امر باعث شده بسياري از شركت هاي تجاري ايراني كوچك در امارات به مراكز انتقال دهنده پول و مبادلات تبديل شوند. اين اقدام كاملاً قانوني است و نمي تواند تحت تاثير مجازات هاي آمريكا قرار بگيرند زيرا اين شركت ها هيچ دارايي خاصي در اين كشور ندارند.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن