تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805412718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/اين حرف كهنه‌شدني نيست؛ درباره‌ي تقوا/ فرازهايي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي؛ هرچه مسؤوليت ما بالاتر باشد، تقواى بيشترى لازم داريم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /اين حرف كهنه‌شدني نيست؛ درباره‌ي تقوا/ فرازهايي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي؛ هرچه مسؤوليت ما بالاتر باشد، تقواى بيشترى لازم داريم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انديشه‌هاي امام و رهبري

به مناسبت حلول ماه شعبان‌المعظم، پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، اقدام به انتشار ويژه‌نامه‌اي كرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، آن‌چه در پي مي‌آيد، بخشي از اين ويژه‌نامه با عنوان

« اين حرف كهنه‌شدني نيست؛ درباره‌ي تقوا» است كه به بخش‌هايي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي مي‌پردازد.

***

در تمام مراحل زندگى يك جامعه و يك فرد، تقوا از ضروري‌ترين نيازهاست و در تمام دوران- دوران مبارزه و پيروزى، هنگام جهاد، هنگام سازندگى و در مراحل مختلف- براى جامعه‌ى دينى و ملت مسلمان، تقوا ضرورى است...

تقوا چيست و چگونه مى‌شود در ابعاد مختلف زندگى، باتقوا بود؟

تقوا، عبارت است از اجتناب و پرهيز از خطا و گناه و اشتباه و آلودگى و ناپاكى و انحراف از راه و پيروى از هوس‌ها، و دل سپردن به خط مستقيم تكليف و وظيفه. در ميدان‌هاى مختلف، همه بايد با تقوا باشند، تا موفق بشوند. تقوا، شرط توفيق در هر راهى است؛ مخصوص دين هم نيست؛ منتها تقواى دينى، روشن و واضح و شيرين و خوش‌عاقبت است.

يك نوجوان، بدون تقواى خاص محيط و وضعيت شغلى و كارى خود، نمى‌تواند به هدف درس خواندن برسد. بايد از اشتباه و هوس و بازيگوشى و سرگرمى به كارهايى كه او را از فعاليت خودش باز مى‌دارد، اجتناب بكند. اين تقواى اوست. يك زن در داخل خانه و يك مرد در محيط كار نيز همين ‌طورند. يك مؤمن كه مى‌خواهد راه خدا را بپيمايد و در صراط مستقيم حق حركت بكند، بايد با تقوا باشد، تا بتواند رضاى الهى را كسب كند، از نورانيت الهى استفاده نمايد، به مراحل عالى معنويت برسد و به حاكميت دين خدا دست پيدا بكند. تقوا، براى فردى كه در راه دين و ايمان حركت مى‌كند، يعنى رعايت كردن تكليف دينى و دل ندادن به هوس‌ها و شهوات و منحرف نشدن از راه خدا.

در هر جا كه هستيد، هر شغلى كه داريد، هر مسؤوليتى كه بر عهده گرفته‌ايد، هر شأنى از شئون اجتماعى را كه دارا هستيد، در درجه‌ى اول بايد همتتان اين باشد كه رضاى خدا را تحصيل كنيد و وظيفه‌ى الهى را انجام بدهيد. اين تقواست. اين‌ كه درصدد انجام تكليف باشيد و از انحراف و بى‌راه رفتن پرهيز بكنيد، همان تقواست. اگر اين احساس در شما پيدا شد و اين همت و تلاش را كرديد، اولين قدم را كه برداشتيد، خداى متعال براى قدم دوم به شما كمك خواهد كرد.

هرچه مسؤوليت ما بالاتر باشد، تقواى بيشترى لازم داريم. در ميدان جهاد هم تقواست كه انسان را پيروز مى‌كند. در ميدان مبارزه‌ با استكبار هم كه شما ملت سال‌ها بوده‌ايد و مثل اين روزها در سال 57 به پيروزى رسيديد، تقوا شما را پيروز كرد؛ تقواى آن رهبر كه جز به امر الهى و تكليف شرعى، به هيچ چيز ديگرى نينديشيد، و تقواى شما آحاد ملت كه براى خاطر خدا، از هوس‌ها و منافع شخصى خود گذشتيد.

يادتان است كه آن روزها چه‌طور همه دل در گرو هدفى مقدس داشتند؛ كسى از خود يادش نبود، كسى به فكر مال‌اندوزى نبود، كسى به فكر زياد كردن ثروت نبود، كسى به فكر شغل و مقام نبود، كسى به فكر جلو افتادن از ديگران نبود؛ هر كسى احساس مى‌كرد تكليف شرعى و اسلامى و انقلابي‌اش چيست، آن را انجام مى‌داد. امروز هم همين كار را بايد بكنيم.

اگر امروز در جامعه‌ى ما، كسانى به فكر سوءاستفاده باشند، به جاى رفاه ملت، رفاه خودشان را در نظر بگيرند و بى‌اعتنا به منافع ملت باشند، بى‌تقوايى كرده‌اند. كسانى كه در ميان مردم مسؤوليت‌هاى بزرگى بر دوش دارند، اگر وقت و عمر خودشان را در غير راه انقلاب و مسؤوليت انقلابى‌اى كه بر عهده‌شان است، مصرف بكنند، بى‌تقوايى كرده‌اند.

دل‌سپردن به هوس‌ها و لذت‌هاى آنى زندگى و پيروى از آن‌ها، در وقتى كه با پيمودن هدف‌هاى والا و بلند منافات دارد، بى‌تقوايى است؛ همان چيزى است كه يك ملت را به زانو در مى‌آورد، و تقوا آن چيزى است كه يك ملت را سربلند مى‌كند. ما به تقوا احتياج داريم.

تقواست كه لطف و رحمت خدا را به شما متوجه مى‌كند. تقوا و پرهيزگارى و جديت در راه خداست كه بركات الهى را جلب مى‌كند. «وَ لَوْ أنّ أهلَ القُرى امَنُوا و اتّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيهِم بَرَكاتٌ مِن السّماءِ وَ الأرْضِ» تقوا، شما را در مقابل استكبار و قدرت‌هاى ظالم پيروز مى‌كند. تقوا، پيام شما را در ذائقه‌ى ملت‌هاى مظلوم شيرين مى‌كند. تا حالا هم هرچه پيروزى و پيشرفت بوده است، ناشى از تقواى با تقواها و پرهيزگاران بوده است.

هرچه ميزان تقواى ملت ما از لحاظ كيفيت و كميت افراد با تقوا بالاتر برود، پيروزى و موفقيت ما سريع‌تر و زودتر خواهد بود. لذا در نمازهاى جمعه، خطباى جمعه موظفند كه هر هفته مردم را به تقوا دعوت كنند؛ چون اين حرف، كهنه‌شدنى نيست.

خطبه‌ اول نماز جمعه 19 / 11 / 69

انتهاي پيام
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن