تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804381237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش : واگذاري مديريت مدارس به دانش آموزان


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش : واگذاري مديريت مدارس به دانش آموزان
* محمد رضايي

معاونت پرورشي در وزارت آموزش و پرورش يكي از يادگارهاي انقلاب اسلامي است كه با روي كار آمدن شخصيت مردمي و محبوبي چون شهيد محمدعلي رجايي در دهه 60 به عنوان وزير آموزش و پرورش براي نظام اسلامي به ثمر نشست.

با گذشت چندين سال از فعاليت اين معاونت در نظام آموزشي و استحاله آن در فرآيند تعامل مربيان و معاونان پرورشي با مديران مدارس و ادارات آموزش و پرورش، كار به جايي رسيد كه برگزاري مراسم مناسبتي مانند اعياد و عزاداريهاي مذهبي، برگزاري صبحگاه و در نهايت چسبانيدن پوستر و توصيه هاي اخلاقي به عنوان مهمترين محور فعاليت معاونت پرورشي در مدارس تبديل گرديد.
اما در دولت گذشته با استناد به اينكه همه بدنه آموزش و پرورش بايد پرورشي و تربيتي باشد، معاونت پرورشي را منحل و بنابر پرورشي شدن همه معلمان گرديد كه به دليل نبود ساز و كار مناسب اين كارعملي نشد و از سوي ديگر هم اكنون با گذشت حدود 3 سال از احياي دوباره اين معاونت آنچنان كه انتظار مي رفت نتوانسته ايم به استقرار پرورشي در نظام آموزشي دست يافته و حل مشكلات در اين حوزه را شاهد باشيم.
با توجه به ابلاغ آيين نامه هاي معاونت پرورشي به مدارس، تأمين اعتبارات و نهادينه شدن نسبي فعاليتهاي اين معاونت، مصاحبه اختصاصي قدس با معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش تقديم خوانندگان مي گردد.
* جناب آقاي اميني! به عنوان معاون پرورشي وزارت آموزش و پرورش براي خوانندگان صفحه مدرسه توضيح دهيد كه موازي كاري و فرافكني مسؤوليتها در تشكلهاي دانش آموزي چه زماني پايان خواهد يافت؟

** با توجه به تمهيدات انجام شده و برنامه ريزيهاي صورت گرفته در اين رابطه مي توانيم با اطمينان اعلام كنيم كه در سال تحصيلي 88-87 همه تشكلهاي حاضر در آموزشگاهها و بدنه نظام آموزشي بر اساس تقسيم بندي تخصصي وظايف به انجام فعاليت خواهند پرداخت و مشكل همپوشاني و يا عدم انجام وظايف تربيتي و كمك آموزشي تعريف شده نخواهيم داشت.
* اما تشكلهاي دانش آموزي از جمله هلال احمر، سازمان دانش آموزي، بسيج دانش آموزي، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان و شوراي دانش آموزي در فضاي آموزشگاهها هر كدام ساز خودشان را مي زنند و براي خودشان طرح و برنامه هاي ويژه اي دارند، در اين رابطه چه توضيحي داريد؟
** به نظر من هر كدام از تشكلهاي دانش آموزي به نوبه خودشان يك فرصت به شمار مي روند و به هيچ عنوان تهديد نيستند و بايد با ايجاد ساز و كارهاي لازم، براي بهره گيري از توان اين تشكلها در فرآيند فرصت ايجاد شده برنامه ريزي لازم را انجام دهيم و در ادامه تلاشهاي تربيت محور كه در نظام آموزشي طي دوره اخير وزارت صورت گرفته در حال نيازسنجي و هدف گذاري براي حل مشكلات هستيم.
* به طور مشخص اين برنامه ريزيها شامل چه موضوعها و محورهايي است و در مقدمه كار چه پيش نيازهايي را مد نظر داريد؟
** براي رسيدن به اين مرحله از اثربخشي آموزه هاي تربيتي در نظام آموزشي و مشخص شدن حجم كار و نوع فعاليت تشكلها، ابتدا بايد مشخص كنيم كه هر تشكل داراي چه نوع خدمات و فعاليتي است و اين فعاليتها شناسايي شده و معلوم شود كه چه نوع خدمت رساني مربوط به كدام تشكل است تا با شناسنامه دار كردن و نظام مند شدن جنس فعاليت هر تشكل براي ورود تخصصي به اين موضوع اقدام كرد و اين مرحله در وزارت آموزش و پرورش با همكاري تشكلها انجام گرفته و آماده ورود به مراحل بعدي هستيم.
* پس كارها در حوزه امور پرورشي تقسيم شده و ما در سال تحصيلي جديد مشكل خاصي نخواهيم داشت، درست است؟
** اين كار (تقسيم حوزه هاي فعاليت تشكلها) يكي از مهمترين و حساسترين كارهاي معاونت پرورشي در دوره بعد از احيا بود كه در حال حاضر انجام شده و از تهديد بودن تشكلها كه در نهايت به موازي كاري و يا غيرمنسجم كار كردن منجر مي شد جلوگيري خواهد شد.
* اما تشكلهاي مختلف و نهادهايي كه در مدارس داراي نمايندگي و يا دفتر دانش آموزي هستند با توجه به انتساب به نهادهاي ستادي و فرهنگي كلان، هر كدام از خط و مشي خودشان تعريف خاصي داشته و از آن دفاع مي كنند، آيا براي نظام مند كردن اين تقسيم حوزه هاي كاري از حمايتهاي قانوني فرا سازماني نيز برخوردار هستند و ضمانت لازم براي رعايت اين نوع تقسيم وظايف در دوره پيش رو وجود دارد؟
** بله، يكي از دغدغه هاي ديرين همكاران پرورشي و تربيتي من كه در دوره هاي مختلف وزارت آموزش و پرورش چه قبل از احيا و چه پس از احياي معاونت پرورشي و تربيت بدني با آن دمخور و مواجه بوده اند همين پايبند نبودن تشكلها به حوزه بنديهاي انجام شده بود كه براي رفع اين مشكل با پيگيريهاي ستاد وزارتي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي موضوع مطرح و طبق مصوبه شماره 442 اين شورا، معاونت پرورشي و تربيت بدني از سوي شوراي مذكور و نهايتاً وزارت آموزش و پرورش مأموريت مي يابد كه شوراي هماهنگي تشكلهاي دانش آموزي را سامان داده و مسؤوليت نظارت بر انجام وظايف تخصصي تشكلها را به صورت كامل پيگيري نمايد.
* يعني هر تشكل بر اساس وظايف تعريف شده وزارت آموزش و پرورش با شوراي عالي انقلاب فرهنگي فعاليت خواهد كرد؟
** در فضاي آموزشگاهها و مدارس، هر تشكل اعم از اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانش آموزان، بسيج دانش آموزي، جمعيت هلال احمر، شوراي دانش آموزي و سازمان تبليغات اسلامي به يك نوع خاص از فعاليت متناسب با توانمنديهاي خودشان اقدام خواهند كرد و هم اكنون جلسات و نشستهاي كار گروهي ويژه با اعضاي اين تشكلها در وزارت آموزش و پرورش برگزار شده و در سال تحصيلي پيش رو هر يك از اين تشكلها با توجه به چارت فعاليتي و جدول حوزه بندي موجود به ارائه خدمات فرهنگي، تربيتي و آموزشي خواهند پرداخت.
* درباره كارها و نوع فعاليتهايي كه به صورت مشترك همه يا بخش عمده اي از تشكلها مدعي انجام آن بوده يا انجام آن در تخصص آنها مي باشد چه هماهنگي و يا برنامه ريزي خاصي صورت گرفته است؟
**همه فعاليتها و دامنه عمليات پرورشي و كمك آموزشي كه در چارچوب فعاليتها و عملكرد معاونت پرورشي و تربيت بدني مي گنجد و امكان انجام آنها توسط گروهها، عناصر و تشكلهاي مختلف دانش آموزي وجود دارد دسته بندي شده و علاوه بر نيازسنجي با هماهنگي خود تشكلها فعاليتهاي خاص هر تشكل به آن واگذار شده و برخي از فعاليتهاي عمومي كه دو يا چند تشكل در انجام آن دخيل هستند مانند برگزاري نماز جماعت، راهپيماييها و يا مراسم مناسبت دار مختلف مقرر شده كه توسط همه تشكلهاي ذينفع و صاحب تخصص انجام شود و درباره فرهنگ سازي، نهادينه كردن و نظام مند شدن اين فعاليتها در حال رايزني با كارشناسان مربوط و مسؤولان و اعضاي تشكلهاي رسمي و قانوني جمعيت دانش آموزي هستيم.
* جناب آقاي اميني! يكي از شعارهاي احياي امور پرورشي در مدارس تحقق بخشيدن به منويات شهيد رجايي و در مجموع به حساب آوردن دانش آموز در فرآيند اداره مدارس بود، آيا در فرآيند مورد نظر شما در حوزه بندي وظايف تشكلها به اين مسأله توجه شده و دانش آموز به عنوان محوري ترين عنصر نظام آموزشي فرصت شركت در تصميم گيريهاي مديريت مدرسه را خواهد يافت؟
** به دنبال ابلاغ مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و نگاه ويژه به تشكلهاي رسمي، جريان خاصي در وزارت آموزش و پرورش شكل گرفته كه بر اساس آن به دنبال اين هستيم كه بتوانيم با توجه به توانمنديهايي كه دانش آموزان با عضويت در تشكلهاي مختلف پيدا كرده اند ميدان كار فراهم و امكان استعدادهايشان را مهيا كنيم و تا حدامكان در مديريت مدارس از قدرت بالقوه آنها استفاده نماييم.
* يعني با توجه به اين گفته ها، در سال تحصيلي 88-87 دانش آموزان مدارس، مديران مدارس خودشان هستند و يا حداقل در اداره مدارس صاحب رأي و نظر خواهند بود، درست است؟
** وزارت آموزش و پرورش تشكلها را فرصت مي داند و ما به دنبال اين هستيم كه با توجه به اهميت بخشي به نظر دانش آموزان در شوراي دانش آموزي بتوانيم بخش مهمي از مديريت مدارس را به آنان واگذار كنيم.
* اين واگذاري مسؤوليت در حد درج بر روي كاغذ و صدور بخشنامه يا دستورالعمل است يا شكل واقعي به خود خواهد گرفت، درباره ساز و كار اين تفويض اختيارات توضيح دهيد؟
** وظايف و مسؤوليت آموزش و پرورش در حوزه مدارس به دانش آموزان واگذار مي شود. اين يك شعار نيست بلكه يك نظر ايده آل در نظام آموزشي است و ساز و كار آن اين گونه است كه با هماهنگي سه جانبه ايجاد شده بين معاونت پرورشي، اعضاي تشكلهاي دانش آموزي و مديران مدارس اين مسؤوليتها را به بچه ها واگذار مي كنيم كه خودشان نقش بيافرينند و ان شاء ا... اين حركت در سال تحصيلي 88-87 عملياتي خواهد شد.
* جناب آقاي اميني! با توجه به توقف استخدام نيروي جديد و حتي استخدام نشدن حق التدريسي ها، نظام آموزشي ما در حوزه نيروي انساني پرورشي با مشكل مواجه خواهد بود و هر گونه برنامه ريزي در حوزه معاونت پرورشي و ساماندهي تشكلها بدون در اختيار داشتن مربي پرورشي كافي، كاري بيهوده و بي نتيجه خواهد بود. در اين زمينه چه تدابير و راهكارهايي براي رفع مشكل در معاونت متبوعه شما در نظر گرفته شده است؟
** واقعيت اين است، زماني كه قانون احياي معاونت پرورشي در مجلس تصويب شد آيين نامه اجرايي و شيوه نامه هاي داخلي زيادي مورد نياز بود كه اين دستورالعملها پس از زحمات زيادي در هيأت وزيران به تصويب رسيد و در آنجا تكليف خاصي روشن شد كه موضوع «نياز به مربيان پرورشي جديد» مورد توجه دولت و وزارت آموزش و پرورش و نيز سازمان مديريت و برنامه ريزي سابق (معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي) قرار گرفت و در نهايت ضوابط ويژه اي تصويب و به مرحله اجرا رسيد كه همين فرآيند باعث وقفه در كار استخدام مربيان جديد گرديد اما با توجه به ورود به مرحله عملياتي، مشكلات ما در اين زمينه كاهش يافت كه اميدواريم با دريافت بازخوردها و اصلاح موارد به مرحله ايده آل در به كارگيري نيروي انساني برسيم.
* پس شما معتقديد همه چيز رو به راه است و مشكلي به نام نبود مربي پرورشي در مدارس نخواهيم داشت؟
** آيين نامه اجرايي احياي معاونت پرورشي در ماده 2 بند ج به صورت شفاف اشاره كرده است كه در تمامي مدارس و آموزشگاههايي كه دانش آموزانش كمتر از 90 نفر هستند به ازاي هر 4 دانش آموز بايد يك ساعت تدريس مربي پرورشي وجود داشته باشد و معادل آن اين است كه هر مدرسه اي كه 96 نفر دانش آموز دارد مي تواند يك مربي تمام وقت داشته باشد و در بند ب تصريح شده مدارس بالاي 90 تا 150 نفر يك مربي پرورشي اضافه و بالاتر از 150 نفر يك نفر به عنوان معاون پرورشي در مديريت مدرسه شركت خواهد كرد كه با توجه به 127 هزار مدرسه اي كه در حال حاضر در سه مقطع راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي داريم، مي بينيم كه مسؤوليت سنگيني در حوزه تأمين نيروي انساني وجود دارد كه با توجه به نيروهاي موجود، بايد اين تأمين نيرو را انجام دهيم.
* براساس يكي از طرحهاي جديد وزارت آموزش و پرورش، حضور يك نفر به عنوان معاون پرورشي در مدارس ضروري و لازم الاجراست، در اين باره هم توضيحاتي ارائه نماييد.
** دستورالعمل مورد نظر كه از سوي هيأت دولت تصويب و براي اجرا به مدارس ابلاغ شده اشعار مي دارد كه در هر واحد آموزشي بايد يك نفر به عنوان مربي پرورشي فعاليت كند كه در اين رابطه انجام برخي از فعاليتهاي خاص با ماهيت تربيتي به اين معاون واگذار و براي نهادينه كردن ارزشهاي اسلامي تلاش خواهد شد.
* عمده اين نوع فعاليتها و تلاشها را به صورت فهرست وار براي مخاطبان قدس توضيح دهيد.
** ساماندهي و هماهنگ كردن ظرفيتهاي پرورشي و تربيتي را مي توان به عنوان محور و چارچوب فعاليتهاي معاون پرورشي مدارس ذكر كرد كه فعاليتهاي تربيتي، بهداشتي، ورزشي، نظارت بر تلاشهاي شوراها و كانونهاي دانش آموزي و نيز معلماني كه تمايل به كمك به امور تربيتي دارند از جمله برنامه هاي مبسوط اين معاونها خواهد بود كه در جمع 14 فعاليت و محور پرورشي، تربيتي، ورزشي و يا كمك درسي را شامل خواهد شد.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن