تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 13 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809277263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش فناوري اطلاعات براي بازيابي خاطرات فراموشي را فراموش كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: نقش فناوري اطلاعات براي بازيابي خاطرات فراموشي را فراموش كنيد
ترجمه؛ نسترن صائبي

يكي از دغدغه هاي بزرگ انسان در عصر پيچيده و پرهياهوي كنوني «فراموشي» است. انسان امروز ناگزير از به كارگيري فناوري ها و ابزارهاي ارتباطي است و زندگي او به نوعي با فناوري هاي مدرن آميخته شده است. علاوه بر اين، مردم به غير از دغدغه هاي ذهني دنياي واقعي، مسائل و مشكلات دنيا هاي مجازي را نيز تجربه كرده و با آنها دست و پنجه نرم مي كنند.

از سوي ديگر در عصر حاضر تعريف مكان و زمان نيز تغيير كرده و با وجود ابزارهاي ارتباطي و شبكه جهاني اينترنت، در همه جا و همه زمان انسان در دسترس است. انسان مدرن، در ابزار و تكنولوژي كه با هدف بهبود شرايط و رفاه زندگي اش به وجود آمده است غرق شده كه فراموشي يكي از پيامد هاي آن است. اما جالب توجه اين است كه خود اين فناوري ها براي كمك به مشكلاتي كه براي انسان ها به وجود آورده اند، وارد عمل مي شوند. براي مشكل فراموشي نيز، محققان شركت IBM با كمك فناوري هاي پيشرفته به كمك انسان ها آمده اند.

اين فناوري با عنوان Pensieve به انسان امكان مي دهد تا نام، چهره اشخاص يا شماره تلفن را به خاطر بياورد. Pensieve شباهت بسياري با ماشين حافظه اسرار آميز در كتاب هاي هري پاتر دارد. اين ابزار از اطلاعات موجود تلفن همراه كاربران استفاده مي كند و تماس هاي روزانه آنها را ذخيره مي كند.

Pensieve نه تنها اطلاعات را تشخيص مي دهد، بلكه همانند سيستم حافظه پيوسته مغز انسان، محتوا ها و مفهوم كلمات را نيز درك مي كند.

دستيار حافظه

Pensieve برخلاف ماشين حافظه اسرار آميز در دبيرستان «هاگوارتز» هري پاتر كه همه كار ها را به طور خودكار انجام مي داد، به تعاملات بيشتري با انسان نياز دارد.

اين فناوري با كنار هم گذاشتن بيت هاي اطلاعاتي كه از ابزار قابل حمل افراد به دست آمده، كار مي كند. به طور مثال شما بعد از ملاقات با يك شخص ممكن است از او عكس بگيريد و در تلفن همراه خود ذخيره كنيد. بعد ها نيز ممكن است تصويري از عكس كارت ويزيت همان شخص را نيز به گالري عكس تان اضافه كنيد. Pensieve اين دو تصوير را به هم پيوند مي دهد و به گونه يي آنها را جا سازي مي كند كه به خاطر آوردن آنها راحت تر شود. دكتر «ياكوف ناوون» مدير لابراتوار تحقيقاتي IBM در حيفا مي گويد؛ «اين ابزار يك دستيار شخصي براي حافظه به شمار مي رود.» وي در ادامه مي افزايد؛ «روز ما از شرايط و موقعيت هايي كه در آن با ديگران ملاقات مي كنيم، تبليغات، سمينارها، رويداد ها، وبگردي ها يا حتي تماشاي ويترين مغازه ها پر است و به جاي آنكه به خانه برويم و از يك جست وجوي وب براي گرفتن آن اطلاعات استفاده كنيم، مي توانيم از Pensieve براي فراخواني هرآنچه كه ممكن است به طور طبيعي فراموش كنيم، بهره ببريم.»

قابليت هاي تعاملي

اين نرم افزار همچنين مي تواند با فناوري هاي پيراموني نظير تلفن يا تقويم كامپيوتر ارتباط برقرار كند. به طور مثال اگر قصد داريد قرار ملاقات جديدي را با شركتي تعيين كنيد، Pensieve به شما كمك مي كند كه تمامي شرايط و موقعيت هاي جلسات قبلي با آن شركت را (اينكه چه اتفاقي قبل و بعد از جلسه افتاده) به خاطر آوريد.

«ارن بلنيسكي» يكي ديگر از محققان اين پروژه مي گويد؛ «اين ابزار، يك نيروي واقعي به مغز مي دهد تا همه چيز را به ياد آورد.» وي مي افزايد؛« با استفاده از Pensieve حتي نام شخصي را كه قبل از ورود به جلسه با او برخورد كرده ايد، به خاطر مي آوريد. در واقع Pensieve اتفاقاتي را كه ممكن است فراموش كنيد، مثل يك فيلم متحرك پيش چشم شما مي گذارد.»

مزيت ها

عملكرد Pensieve نظير گرفتن تصوير و سپس مرور و بررسي آنهاست و اين امر به تقويت حافظه كمك مي كند. «كن پالر» پروفسور روانشناسي دانشگاه نورث ورثن مي گويد؛ «تمامي فرآيند هاي فراخواني اطلاعات با استفاده از Pensieve، در درازمدت باعث بهبود عملكرد مغز در ياد آوري مي شود. البته بدون شك Pensieve، فاكتور هاي محدودكننده يي نيز دارد. كاربر بايد قبل از استفاده از اين ابزار، اطلاعاتي را جمع آوري كند و در اختيار آن قرار دهد. به طور مثال بايد از افراد اطراف خود تصوير برداري كند.» البته به عقيده پروفسور «پالر»، فناوري هايي را مي توان براي سهولت كار با اين نرم افزار به كار گرفت، مثلاً دوربين هايي روي شيشه عينك نصب مي شود تا بتوان از هر رويدادي به راحتي و تنها با پلك زدن تصوير برداري كرد.

«پالر» در ادامه مي افزايد؛ «به اين ترتيب روزي خواهيد توانست تمامي روزتان را داشته باشيد و مهم ترين بيت هاي اطلاعاتي آن را جايي ذخيره كنيد و بعد ها به راحتي به خاطر بياوريد.»

www.technewsworld.com
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن