واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: با تازههاي نشرتجديد چاپ كتاب «انديشه سياسي سيدجعفر كشفي»
گروه انديشه: كتاب «انديشه سياسي سيدجعفر كشفي»، تأليف «عبدالوهاب فراتي»، به همت مؤسسه بوستان كتاب قم براي دومين بار منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، «سيد جعفر كشفى» (1189- 1267ق.) از معدود فقهايى است كه از منظر فلسفه به سياست نگريسته است. او كه وارث فكرى انديشهوران سياسى سلف خويش است داراى منظومهاى از آرا و انديشه سياسى است كه او را از سايرين متمايز ساخته است. اين اثر مىكوشد تا طى مباحث روششناسى، جهانشناسى، انسانشناسى، دولتشناسى و فضيلتشناسى، انديشه سياسى كشفي را مورد بازكاوى و بازخوانى قرار دهد.
اين كتاب پاياننامه نويسند بوده است. «عبدالوهاب فراتى» پاياننامه خود را در زمستان 1377 با عنوان «انديشه سياسى سيدجعفر كشفى» با راهنمايى دكتر «حاتم قادرى» و مشاوره حجتالاسلام و المسلمين «ابوالفضل شكورى» تنظيم كرده بود و به دفاع از آن پرداخت.
وى در پاسخ بهاين سؤال اصلى كه «ديدگاه كشفى درباره ويژگىها و انواع دولتبر چه چيزى استوار است؟» اين فرضيه را ارائه داد: «داورى كشفى درباره ويژگىها و انواع دولت، مبتنى بر ديدگاهى است كه او راجع به ماهيت عقل و جهل و كيفيت اتصال آنها با عالم ناسوت دارد.» و نتيجه گرفت كه نقطه آغازيى و محورى انديشه سياسى كشفى عقل و جهل است.
وي افزود: كشفي معتقد است عقل به عنوان صادر اول، نخستين مخلوقى است كه از عدم پا به عرصه وجود نهاده و با يك فاصله زمانى موهوم از قوس وجوب و قدم پروردگار حدوث يافته است، كشفى عقل را همان شرع، اما در قالبى ديگر مىداند. جهان در جهانشناسى كشفى عرصه گشت و بازگشت (ادبار و اقبال) عقل و مواجهه آن با جهل است.
از نظر وى اين ادبار و اقبال عقل كه از هبوط حضرت آدم(ع) آغاز و تا پايان دنيا فرجام مىيابد در كنار ستيز هميشگىاش با جهل، سرنوشت محتوم جهان و تاريخ بشريت است. در واقع او جهان را آميختهاى از عقل و جهل مىداند و در تلاشاست تا جامعه، تاريخ و انواع دولت را بر اساس آن دو تبيين كند. دولت در انديشه او يا حق است و يا باطل. دولتحق يامدينه الهيه، تنها در زمانى ميسر است كه حضور عقل يا روح مهدى ممكن باشد.
چنين امكانى در دو مقطع از تاريخ بشر رخ داده و يا رخ مىدهد. دولت فقه اوليه، امامت ائمه، رياست حكمت و رياست افاضل، گونههايى از دولتند كه در عصر نبوت مىتوانند ثمره اخرويه و بقائيه را بر حيات اهل مدينه مترتب سازند. دولتحقه ثانويه نيز كه در عصر ولايت برپا مىشود. كاملترين دولتى است كه ابناي عقل در پناه آن به بالاترين فضايل انسانى دست مىيابند.
از نظر كشفى مشروعيت دولت دينى در عصر غيبت برخاسته از ميزان ارتباط حاكم دينى با عقل كل و اشاعه خيرات و ازاله شرور است و مردم نيز وظيفه دارند تا از چنين دولتى اطاعت كنند. در نهايت به دولتى كه از معيارهاى او خارج است لقب جائر مىدهد. سازماندهى پاياننامه شامل مقدمه، عصر كشفى، زندگى، روششناسى، جهانبينى، انسانشناسى، دولتشناسى، فرجامشناسى و نتيجهگيرى است.
كتاب «انديشه سياسي سيدجعفر كشفي»، تأليف «عبدالوهاب فراتي» و به همت مؤسسه بوستان كتاب قم براي دومين بار در مردادماه سال جاري منتشر شده و به بهاي 19500 ريال در اختيار علاقهمندان قرار گرفته است.
شنبه 2 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]