تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815175551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با تازه‌هاي نشرتجديد چاپ كتاب «انديشه سياسي سيدجعفر كشفي»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: با تازه‌هاي نشرتجديد چاپ كتاب «انديشه سياسي سيدجعفر كشفي»
گروه انديشه: كتاب «انديشه سياسي سيدجعفر كشفي»، تأليف «عبدالوهاب فراتي»، به همت مؤسسه بوستان كتاب قم براي دومين بار منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، «سيد جعفر كشفى» (1189- 1267ق.) از معدود فقهايى است كه از منظر فلسفه به سياست نگريسته است. او كه وارث فكرى انديشه‏وران سياسى سلف خويش است داراى منظومه‏اى از آرا و انديشه سياسى است كه او را از سايرين متمايز ساخته است. اين اثر مى‏كوشد تا طى مباحث روش‏شناسى، جهان‏شناسى، انسان‏شناسى، دولت‌شناسى و فضيلت‌شناسى، انديشه سياسى كشفي را مورد بازكاوى و بازخوانى قرار دهد.

اين كتاب پايان‌نامه نويسند بوده است. «عبدالوهاب فراتى» پايان‏نامه خود را در زمستان 1377 با عنوان «انديشه سياسى سيد‌جعفر كشفى‏» با راهنمايى دكتر «حاتم قادرى» و مشاوره حجت‌الاسلام و المسلمين «ابوالفضل شكورى» ‏تنظيم كرده بود و به دفاع از آن پرداخت.

وى در پاسخ به‏اين سؤال اصلى كه «ديدگاه كشفى درباره ويژگى‏ها و انواع دولت‏بر چه چيزى استوار است؟» اين فرضيه را ارائه داد: «داورى ‏كشفى درباره ويژگى‏ها و انواع دولت، مبتنى بر ديدگاهى است كه ‏او راجع به ماهيت عقل و جهل و كيفيت اتصال آن‌ها با عالم ناسوت ‏دارد.» و نتيجه گرفت كه نقطه آغازيى و محورى انديشه سياسى‏ كشفى عقل و جهل است.

وي افزود: كشفي معتقد است عقل به عنوان صادر اول، نخستين مخلوقى است كه از عدم پا به عرصه وجود نهاده و با يك فاصله زمانى موهوم از قوس وجوب و قدم پروردگار حدوث يافته ‏است، كشفى عقل را همان شرع، اما در قالبى ديگر مى‏داند. جهان در جهان‏شناسى كشفى عرصه گشت و بازگشت (ادبار و اقبال) عقل و مواجهه آن با جهل است.

از نظر وى اين ادبار و اقبال عقل كه از هبوط حضرت آدم(ع) آغاز و تا پايان دنيا فرجام مى‏يابد در كنار ستيز هميشگى‏اش با جهل، سرنوشت محتوم جهان و تاريخ بشريت است. در واقع او جهان را آميخته‏اى از عقل و جهل مى‏داند و در تلاش‏است تا جامعه، تاريخ و انواع دولت را بر اساس آن دو تبيين ‏كند. دولت در انديشه او يا حق است و يا باطل. دولت‏حق يامدينه الهيه، تنها در زمانى ميسر است كه حضور عقل يا روح مهدى‏ ممكن باشد.

چنين امكانى در دو مقطع از تاريخ بشر رخ داده و يا رخ مى‏دهد. دولت فقه اوليه، امامت ائمه، رياست ‏حكمت و رياست ‏افاضل، گونه‏هايى از دولتند كه در عصر نبوت مى‏توانند ثمره ‏اخرويه و بقائيه را بر حيات اهل مدينه مترتب سازند. دولت‏حقه ‏ثانويه نيز كه در عصر ولايت‏ برپا مى‌شود. كامل‌ترين دولتى است كه‏ ابناي عقل در پناه آن به بالاترين فضايل انسانى دست مى‏يابند.

از نظر كشفى مشروعيت دولت دينى در عصر غيبت ‏برخاسته از ميزان ‏ارتباط حاكم دينى با عقل كل و اشاعه خيرات و ازاله شرور است و مردم نيز وظيفه دارند تا از چنين دولتى اطاعت كنند. در نهايت ‏به دولتى كه از معيارهاى او خارج است لقب جائر مى‏دهد. سازماندهى پايان‏نامه شامل مقدمه، عصر كشفى، زندگى، روش‏شناسى، جهان‏بينى، انسان‏شناسى، دولت‏شناسى، فرجام‏شناسى و نتيجه‏گيرى است.

كتاب «انديشه سياسي سيدجعفر كشفي»، تأليف «عبدالوهاب فراتي» و به همت مؤسسه بوستان كتاب قم براي دومين بار در مردادماه سال جاري منتشر شده و به بهاي 19500 ريال در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن