تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815519914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موسوي هوايي در گفتگو با مهر:ابزارهاي مدرن تبليغي نبايد بر محتواي دين تأثيرگذار باشند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: موسوي هوايي در گفتگو با مهر:ابزارهاي مدرن تبليغي نبايد بر محتواي دين تأثيرگذار باشند
معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي گفت: ابزارهاي مدرن تبليغاتي نبايد تفكر مدرنيسم كه برگرفته از انسان محوري و نفي خدامحوري است را بر محتواي ديني تحميل كنند.

حجت الاسلام سيد جواد موسوي هوايي معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي در آستانه ماه مبارك رمضان وگسترش فعاليتهاي تبليغاتي و معرفتي ، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينكه عصر رسانه، كثرت انتقال اطلاعات به مخاطبان و ايجاد ابزارهاي مختلف ارتباطي مخاطبان را در جهان كنوني محاصره كرده است، اظهار داشت: شايد بتوان گفت اين كثرت مخاطبان را از تفكر و تحليل صحيح و به موقع محروم كرده است.

وي با بيان اينكه در اطلاع رساني ديني بايد نسبت به نياز مخاطبان گروهها و سنين مختلف، مليتها و قوميتها توجه كرد، يادآور شد: ضروري است به صورت كارشناسانه و مجتهدانه سراغ معارف ديني رفت و دين را به طور جامع و كامل همانگونه كه هست شناخت و نسبت به نياز مخاطبان از آن بهره گرفت.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي با تأكيد بر اينكه دين اسلام با جامعيت كامل و كمال بي نظير خود در بين اديان الهي و بشر، بالاترين امتياز را براي تبعيت و پيروي، آن هم پيروي عاقلانه، عاشقانه و عالمانه دارد، تصريح كرد: در اطلاع رساني ديني بايد عنصر عقل وعلم برخاسته از دين و معارف الهي و تجربيات علمي (را به عنوان ابزار و نه تعيين كننده محتوا) مد نظر داشت.

حجت الاسلام موسوي هوايي درادامه افزود: تبليغ از ماده بلغ به معناي رساندن است و اطلاع رساني نيز به معناي رساندن به مخاطب در آن نهفته است، اما محدود به رساندن اطلاعات است كه در اين اطلاعات ممكن است مجموعه اي از خبرها و گزاره هاي علمي، گزاره هاي ديني و يا تلفيقي از همه موارد ذكر شده باشد.

وي با بيان اينكه تبليغ ديني به معناي رساندن پيام الهي به مردم است و رساندن پيام دين محدود به رساندن مجموعه اي از اطلاعات ديني و گزاره هاي ديني نخواهد بود، اظهار داشت: تبلغ ديني حركتي است با انگيزه الهي كه با دستمايه علوم و معارف اسلامي و با انگيزه عشق به هدايت مخاطبان و عشق به مبدأ دين انجام مي پذيرد. در تبليغات دين رساندن پيام مستلزم بلسان قوم بودن است و همچنين مستلزم درك ويژگيهاي گوناگون مخاطبان است.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي با اشاره به اينكه در تبليغ ديني نوعي زيست ديني همراه با عقل، علم و عشق به انسانها منتقل مي شود، يادآور شد: اما به هر حال در پهنه وسيعي از تبليغ ديني اطلاع رساني ديني نيز وجود دارد.

حجت الاسلام موسوي هوايي با بيان اينكه روشهاي مختلفي كه براي رساندن پيام در جامعه جهاني امروز استفاده مي شود مي تواند كاركرد مناسب و مؤثري نسبت به اطلاع رساني و تبليغ ديني داشته باشد، افزود: استفاده از رسانه هاي ديداري و شنيداري، استفاده از رسانه هاي ديجيتالي، فضاي وب و امكانات تلفن همراه اعم از پيامك و بلوتوث و موارد مشابه آن مي تواند گستره عميق و قدرت تبليغ دين را تقويت كند.

وي با اشاره به اينكه اگرچه خطابه، منبر، انتقال مفاهيم ديني، اخلاقي و ارزشي به صورت چهره به چهره و تبليغ رو در رو بهترين تأثير را در مخاطب داشته و امر بلاغ را عميق تر محقق مي كنند، اظهار داشت: استفاده از ابزارهاي مختلف اطلاع رساني كه به وسيله استعدادهاي خدادادي بشر و سلطه خدادادي او بر عالم ايجاد شده نيز مهم و ضروري است. همچنين در تحقيقات مستند به پژوهشهاي ميداني به اثبات رسيده انتقال مفاهيم ديني و اخلاقي در تبليغ چهره به چهره بسيار مؤثر از گونه هاي ديگر اطلاع رساني و تبليغ است.

حجت الاسلام موسوي تأكيد كرد: ابزارهاي مدرن نبايد تفكر مدرنيسم كه برگرفته از انسان محوري و نفي خدا محوري است و بازگشت به اگزيستانسياليسم و اومانيسم را بر محتواي ديني تحميل كنند. به اصطلاح روز لوكوموتيو و واگنهاي قطار دين و دينداري را در ريلهاي مدرنيته و مدرنيسم قرار دهند تا در نتيجه اطلاع رساني ديني در خدمت اهداف ليبراليسم غربي قرار بگيرد. اين امر موضوعي است پيچيده و حساس كه بعضا گريبانگير برخي مدعيان روشنفكري ديني شده است.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن