تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834029714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجربه‌های نو در جشنواره تئاتر فجر


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر  - با اعلام نتایج بازبینی بخش «تجربه‌های نو»، نخستین مهمانان جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر به صورت مشروط به بازبینی مجدد انتخاب شدند. فروغ سجادی: با نزدیک شدن به بهمن‌ماه همه راه‌ها به جشنواره تئاتر فجر ختم می‌شوند. نخستین مهمانان بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صورت مشروط  انتخاب شدند؛ انتخاب 13 نمایش در بخش تجربه‌های ‌نو نتیجه ارزیابی شورای بازبینی این جشنواره است.هیئت داوران بخش بازبینی این بخش با رد قطعی برخی از کارگردانان پیشکسوت تئاتر تجربی مانند آرش دادگر در دور اول بازبینی‌ها بیشتر به حضور کارگردانان جوان‌تر مانند اصغر دشتی، رضا ثروتی، ابراهیم پشت‌کوهی، یاسر خاسب، نوید جهانزاده، غزاله رشیدی، جواد نمکی، تینو صالحی، احمد کچه‌چیان، ساناز بیان، حسن برزگر و رکسانا بهرام، محمد فرجی و پیام عزیزی رأّی مشروط دادند و در میان این کارگردانان جوان نام محسن حسینی و آتیلا پسیانی نیز به عنوان  کارگردانان قدیمی تجربه‌گرا دیده می‌شود.  البته دراین میان، آتیلا پسیانی یک استثناست و هیئت بازبینی به خاطر کسوت این هنرمند در عرصه تئاتر تجربی نمایش «تیکی تاکا» او را بازبینی نکرد و حضور این نمایش را در بخش مهمان جشنواره پیشنهاد داد.محمد حیدری دبیر این دوره جشنواره این بازبینی مجدد را برحسب درخواست شورای بازبینی جشنواره می‌داند و معتقد است این سخت‌گیری به خاطر شعار کیفیت برتر در جشنواره امسال است. او  به خبر آنلاین گفت: «من به نظر شورای بازبینی جشنواره که افرادی کارشناس هستند احترام گذاشتم و با پیشنهاد بازبینی مجدد نمایش‌ها موافقت کردم.»  به گفته او، با توجه به اینکه نمایش‌های بخش تجربه‌های نو کاملا آماده اجرا نبودند و شورای بازبینی نتوانسته اجراها را به طور کامل ببیند، برای اینکه حقی از کسی  ضایع نشود، شورا تصمیم گرفت در فرصت دوباره 13 نمایش راه‌یافته به مرحله دوم را دوباره کامل ببیند و از میان آن 9 اثر را انتخاب کند.حیدری بر کیفیت به عنوان ملاک اصلی بازبینی‌های جشنواره فجر بیست و نهم تأکید کرد و گفت: «بازبینی مجدد آثار اصلا جنبه ممیزی ندارد و به منظور جلوگیری از هرگونه تبعیض است.»  دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره بازبینی نکردن و جدا ساختن نمایش آتیلا پیسانی از بخش تجربه‌های نو نیز توضیح داد: «بر حسب تشخیص شورا، آقای پسیانی به خاطر کسوت و تجربه‌اش در این سبک اجرایی و به منظور جلوگیری از ضایع شدن حق گروه‌های جوان و کم‌تجربه‌تر از دور رقابت خارج شد و به بخش مهمان راه یافت.»  او در عین حال گفت اگر کسی به نتایج این بازبینی‌ها معترض است، حق دارد اعتراض خود را اعلام کند تا مسئول جشنواره به آن رسیدگی کند.  در این میان، اصغر دشتی کارگردانی که نمایش او مشروط به بازبینی مجدد در لیست 13 اثر پذیرفته‌شده در بخش تجربه‌های نو جا گرفته، عقیده دارد گاه عنوان‌هایی در بخش‌های جشنواره دیده می‌شوند، اما از نظر علمی از هم تفکیک نشده‌اند.  او گفت: «وقتی بخشی به جشنواره اضافه می‌شود بعد از چند دوره برگزاری برخورد با آثار آن بخش باید به درستی صورت بگیرد.»  به گفته دشتی، اگر قرار است نمایشی به عنوان اثری از تجربه‌های نو و کار کارگاهی به جشنواره راه پیدا کند باید با نگاه علمی و درست با در نظر گرفتن پتانسیل تمرین مورد قضاوت قرار بگیرد.  او معتقد است نمایش‌های بخش تجربه‌های نو جشنواره باید بعد از همه بخش‌ها مورد بازبینی قرار بگیرند، در حالی که طرح‌های آنها باید در اولین زمان ممکن و زودتر از همه طرح و نمایشنامه‌های دیگر به دبیرخانه ارائه شود.  رضا ثروتی نیز هرچند با «عجایب مخلوقات» در لیست 13 اثر مشروط جشنواره قرار گرفته، عقیده دارد شورای بازبینی باید از تمرین نمایش‌های تجربی دیدن کند.  او گفت: «روند تمرین ساختار و انسجام یک نمایش کارگاهی است که نتیجه را معلوم می‌کند. تصویر کردن نتیجه در اجرای کارگاهی به طور عجولانه هم به کیفیت اثر ضربه می زند و هم اجازه کشف و تعمق به عوامل اجرا نمی‌دهد.»  این کارگردان همچنین نخستین مشکل ناشی از مشروط شدن نمایش‌ها و بازبینی مجدد را تعویق درپرداخت قسط اول جشنواره می‌داند و ادامه می‌دهد: «از صحنه پنجم به بعد نمایش ما متکی به آکسسوار و دکور است و آکسسوار و صحنه بر بدن بازیگر نصب می‌شود. ما برای کامل شدن اجرا نیازمند هزینه کردن و ساخت دکور نمایش هستیم. قرار بود پس از اعلام نتایج بازبینی قسط اول به آثار پذیرفته‌شده پرداخت شود که در این شرایط باز هم تا اعلام نتیجه بازبینی دوم وضعیت نامشخص است.»  از نگاه آرش دادگر، کارگردانی که «هملت» او پس از سپری کردن شش ماه مرحله بازنویسی متن و دو ماه تمرین پی‌در‌پی مردود شده، ساختارارزیابی و انتخاب این بخش جشنواره چندان حرفه‌ای نبوده و بر اساس نتایج اعلام‌شده غیر از چند اثر مشخص این بخش بیشتر دربرگیرنده تجربه‌های دانشجویی و پایان‌نامه‌ای است.  به گفته او که به نتایج بازبینی‌ها معترض است، بیشتر کسانی که به این بخش راه پیدا کرده‌اند، تجربه‌های نخست خود را به صحنه می‌آورند و به نظر نمی‌آید ارزیابی صحیح و حرفه‌ای در این بخش انجام شده است.  دادگر با اشاره به اینکه اصلا تمایلی به شرکت در جشنواره و این بخش نداشته و صرفا برای گرفتن اجرای عمومی حاضر شده در این بخش جشنواره شرکت کند، به خبرآنلاین، گفت: «من از ابتدا گفتم نمایشم در یک پروسه  چهار ماهه برای اجرا کاملا آماده می‌شود نه دو ماه تمرین. با وجود این، دو ماه هر روز پنج ساعت تمرین کردیم تا نمایش آماده بازبینی شود.»  او توضیحاتش را این طور تکمیل کرد: «دوستان باید بدانند تئاتر خمره رنگرزی نیست که سریع اثر را در آن فرو کنی و در بیاوری. کار تئاتر نیازمند صرف وقت و انرژی کافی است.»  این کارگردان معتقد است با وجود تأکید مسئولان بر نبودن نگاه ممیزی در بازبینی‌ها و ملاک کیفی، در نگاه کلی مشخص است برخورد نظارتی با محتوای اثر در نتیجه بازبینی‌ها مؤثر بوده است. او برای اثبات این ادعای خود این پرسش را مطرح می کند که «چطور نمایش من پس از این همه تجربه و سابقه کارگردانی، کیفیتش پایین است، اما  تجربه نخست یک کارگردان کیفیت قابل قبول دارد؟»  دادگر معتقد است در جشنواره امسال  قرار است آثار خنثی از نظر محتوایی اجرا شود، بنابراین هر نمایش نمی‌تواند به جشنواره راه پیدا کند. او در این‌باره، گفت: «با وجود احترامی که برای اعضای شورای بازبینی قائلم، اما باید بگویم آنان به دنبال انتخاب آثار خنثی بودند.»  این کارگردان عقیده دارد در ساختاری که برای شکل بازبینی‌های بخش تجربه‌های نو تعریف شده مشخص است   ارزیابی این بخش خاص با بخش‌های دیگر جشنواره مثل تئاتر خیابانی و تئاترهای چشم‌انداز فرقی ندارد.دادگر گفت: «هیچ کدام از استادان محترم شورای بازبینی به غیر از آقای دژاکام تجربه حرفه‌ای و کافی در عرصه کارگردانی ندارند.»  او ادامه داد: «مگر آقای حمیدرضا افشار یا آقای رحمان سیفی‌آزاد و آقای عابدینی‌نژاد رئیس شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی چند  نمایش کارگردانی کرده‌اند که بتوانند درباره کیفیت اثر و کارگردانی آن نظر بدهند؟ فقط آقای دژاکام در میان اعضای شورای بازبینی تجربه حرفه‌ای کارگردانی داشتند و با سبک کار و سابقه کارگردانانی مانند من آشنا هستند که متأسفانه روز بازبینی ما ایشان حضور نداشت.»  او که اثرش اقتباس از تراژدی معروف شکسپیر بود به صحبت وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه جشنواره سال گذشته اشاره کرد و گفت: «در این مراسم آقای وزیر گفتند هنرمندان ما نباید این قدر به دنبال اجرای متون خارجی و آثار شکسپیر باشند و باید به دنبال درام‌های ایرانی بروند.»  دادگر در نهایت گفت این شکل بازبینی جشنواره فجر امسال بیانگر این است که کسی برای کارگردانانی که سال‌ها کار حرفه‌ای تئاتر تجربی می‌کنند احترام قائل نیست و در کل جشنواره امسال به دنبال اجرای نمایش‌های خنثی است.  رقابت تنگاتنگ اجراهای تجربه‌های نو نهم و دهم دی‌ماه با بازبینی مجدد، بار دیگر بالا می‌گیرد تا در نهایت با حذف چهار اثر از گردونه، 9 اثر به جشنواره فجر بیست نهم راه پیدا کنند که از 16 بهمن تا اول اسفند‌ در تهران برگزار می‌شود.ت




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن