تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816362243




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاوروف: پرونده هسته اي ايران همچنان پيچيده و دشوار است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: لاوروف: پرونده هسته اي ايران همچنان پيچيده و دشوار است


سرمايه ، مجتبي فتحي: وزير امور خارجه روسيه با انتقاد از آنچه عدم همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي ناميد، وضعيت كلي برنامه هسته اي ايران را همچنان پيچيده و دشوار خواند. سرگئي لاوروف در گفت وگو با روزنامه الحيات چاپ لندن در خصوص موضع اش درباره تحولات مربوط به برنامه هسته اي ايران گفت: «صرفنظر از پيشرفت هاي حاصله درخصوص بسته شدن برخي پرونده هاي موجود و پيشرفت همكاري ها بين ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي وضعيت كلي برنامه هسته اي ايران همچنان دشوار و پيچيده است و تهران آن طور كه بايد، به خواسته هاي شوراي امنيت سازمان ملل پاسخ نمي دهد و غني سازي را متوقف نكرده و به ساخت رآكتورهاي آب سنگين ادامه مي دهد.»

تازه ترين اظهارنظر وزير امور خارجه روسيه درباره پرونده هسته اي ايران در حالي مطرح مي شود كه برخي تحليلگران پيش بيني مي كردند تاثير مستقيم تحولات اخير منطقه قفقاز و بحران گرجستان تغيير يا حداقل تعديل موضع مسكو نسبت به پرونده هسته اي ايران و دور شدن مواضع اين كشور با غرب در خصوص اين مناقشه باشد.
حدود دو هفته پيش حمله ارتش گرجستان تحت حمايت آمريكا - براساس آنچه برخي منابع خبري اعلام كردند- به منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي كه در سال 1991 از گرجستان اعلام استقلال كرده بود، سرآغاز بحران جديد در منطقه قفقاز شد. اين موضوع به شدت واكنش روسيه را به دنبال داشته است. كشته شدن 12 نفر از صلحبانان روس توسط نظاميان گرجي اين بهانه را به روس ها داد كه با زعنوان كردن لزوم حمايت از اتباع خود و صلحبانان اين كشور ضمن گسيل تانك هاي خود به اوستياي جنوبي و عقب راندن ارتش گرجستان، بسياري از پايگاه هاي گرجستان را در سراسر اين كشور بمباران كند.
مجموع اين تحولات بار ديگر زمينه تنش ميان روسيه و گرجستان كه تابعي از رقابت هاي روسيه با آمريكا و غرب است را فراهم كرد. اين تنش در ادامه، جنگ لفظي ميان واشنگتن و مسكو را نيز شدت بخشيد، به طوري كه كاندوليزا رايس وزير امور خارجه امريكا درخصوص حمله روسيه به اوستياي جنوبي اعلام كرد كه روسيه بايد تنبيه شود.
در همين حال و در گيرودار بحران منطقه قفقاز ايالات متحده آمريكا و لهستان، موافقتنامه استقرار پايگاه سپر موشكي در خاك لهستان را امضا كردند. كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا پس از 18 ماه مذاكره سه شنبه گذشته به ورشو سفر كرد تا در حضور رادوسلاو سيكورسكي همتاي لهستاني خود توافقنامه اي را امضا كند كه بر پايه آن موشك ها و سربازان آمريكايي در خاك لهستان مستقر شوند.
بي بي سي نيوز با اعلام اين خبر نوشت كه امضاي اين توافقنامه خشم روسيه را برانگيخته و مقامات روسي گفته اند اين پايگاه توان تبديل به اهدافي براي حملات اتمي را داراست.
دامنه تحولات ناشي از رويداد هاي يادشده به اندازه اي است كه پاره اي از ناظران، حتي خطر بازگشت دوران جنگ سرد را ميان شرق و غرب هشدار مي دهند.
از سوي ديگر خردادماه سال جاري گروه 1+5 متشكل از پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد يعني آمريكا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين به همراه آلمان به عنوان ميانجيان بين المللي حل و فصل مناقشه هسته اي ايران براساس آنچه مدعي شده بودند، پيش از صدور تازه ترين قطعنامه تحريمي و تنبيهي، بسته اي از مشوق هاي اقتصادي، سياسي و انرژي را به جهت متقاعد كردن تهران به تعليق غني سازي اورانيوم ارائه و مدت زمان يك ماهه اي را نيز تعيين كردند كه به اين بسته پاسخ داده شود.
با اين حال در مدت زمان تعيين شده تهران تنها به نامه وزراي خارجه كشورهاي عضو گروه 1+5 كه همزمان با بسته پيشنهادي تحويل مقامات ايراني شد، پاسخ داد و قرار شد به بسته پيشنهادي در مذاكرات ژنو (29 تير) پاسخ دهد.
اين در حالي است كه در پايان اين نشست كه با حضور سعيد جليلي مذاكره كننده ارشد هسته اي ايران، خاوير سولانا مذاكره كننده ارشد اروپا و نمايندگان كشورهاي عضو گروه 1+5 برگزار شد، سولانا اعلام كرد كه ايران به بسته پيشنهادي پاسخي نداده و انتظار مي رود ظرف دو هفته آينده به اين بسته پاسخ دهد.
با وجود آنكه دو هفته تعيين شده به پايان رسيد، تهران به بسته پيشنهادي پاسخي نداد ولي سه روز پس از آن زمان (دوشنبه 14 مرداد) كه به ضرب الاجل غرب به ايران براي پاسخگويي به بسته پيشنهادي تعبير شده بود، سولانا و جليلي با يكديگر به مذاكره تلفني پرداختند و در پايان اين مذاكره، ايران سند جديدي را تحويل سولانا به نمايندگي از كشورهاي عضو گروه 1+5 داد. به گزارش خبرگزاري ها، ايران در نامه يك صفحه اي خود بدون ارائه پاسخي قاطع به بسته پيشنهادي گروه 1+5 نوشته بود در اولين فرصت ممكن پاسخ «شفاف» خود را ارائه خواهد كرد. همچنين ايران بدون اشاره به اينكه غني سازي اورانيوم را متوقف خواهد كرد يا نه، تصريح كرده بود: «براي پاسخ به بسته پيشنهادي لازم است برخي مسائل روشن شود.»
پس از ارائه سند جديد ايران به غرب برخي ديپلمات ها و رسانه هاي غربي مدعي شدند تهران در حال وقت كشي است. در همين حال روزنامه فرانسوي زبان «ليبراسيون» پس از ارائه سند جديد ايران طي گزارشي نوشت: «به نظر مي رسد ايران مي خواهد با اين گونه اقدامات و اين نوع پاسخگويي ها همه چيز را درباره پرونده هسته اي خود در هاله اي از ابهام نگه دارد و تمايلات دروني خود را تا حد امكان آشكار نكند.» يك منبع اتحاديه اروپا در بروكسل نيز در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه گفت: «آنها توپ را به ما پاس داده اند. بايد ببينيم آيا راهي براي خريد زمان بيشتر وجود دارد يا خير.»
بر پايه همين تحليل و نظر، نمايندگان گروه 1+5 به دليل خودداري تهران از پاسخگويي به بسته پيشنهادي سه دور كنفرانس تلفني برگزار كردند تا زمينه صدور چهارمين قطعنامه بين المللي عليه ايران را فراهم كنند. گو اينكه در اين سه دور كنفرانس تلفني توافق قاطعي براي تنبيه ايران به دست نيامد. با اين حال بحران قفقاز نيز به مانعي براي توافق احتمالي آينده عليه ايران تبديل شد. در همين حال در جريان جنگ با گرجستان، معاون نخست وزير روسيه اعلام كرد احتمال دارد به دليل حمايت نظامي آمريكا از گرجستان، مسكو موضع اش را در قبال برنامه هسته اي ايران تغيير دهد. سرگئي ايوانف معاون
نخست وزير روسيه در مصاحبه اي با شبكه تلويزيوني بلومبرگ در مسكو گفت: «ما درباره ايران به خوبي فكر خواهيم كرد. ما در خاطرمان خواهيم داشت كه شركايمان در دوره اي از بحران كه روسيه با آن روبه رو بود، چطور اقدام كردند.» ايوانف با بيان اينكه «ما تاكنون قطعنامه هاي سازمان ملل درباره ايران را وتو نكرده ايم»، گفت: «هزاران روسي (در درگيري هاي اخير) كشته شده اند. مي خواهم اين موضوع را با صداي بلند و رسا بگويم كه آنها به وسيله سربازان گرجي و با سلاح هاي آمريكايي، مهمات آمريكايي و تعليم دهندگان آمريكايي كه براي اين جنگ آماده بودند، كشته شدند.» بر همين اساس برخي تحليلگران تاكيد كردند اختلاف نظر بين مسكو و واشنگتن در موضوع هسته اي ايران مي تواند آثار مشخص و مستقيمي داشته باشد كه مهم ترين آن با دشواري مواجه كردن اجماع و وحدت نظر ميان اعضاي شورا امنيت عليه ايران است. در همين حال يك روزنامه اسرائيلي نوشت: «بحران ميان آمريكا و روسيه بر سر گرجستان به تعليق تلاش هاي ديپلماتيك در راستاي تهيه پيش نويس قطعنامه اي جديد براي اعمال تحريم هاي سخت تر عليه ايران منجر شد.» روزنامه هاآرتص افزود: «وزيران امور خارجه پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان ماه آينده براي حضور در مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك خواهند بود و قرار است در آنجا نشست ويژه اي را درباره پيشبرد پيشنهاد تحريم هاي سخت تر عليه ايران برگزار كنند. در هر حال گزارشات درباره تصميم روسيه براي متوقف كردن همكاري هاي بين المللي (عليه ايران) بيم هايي را در سازمان ملل برانگيخته است مبني بر اينكه احتمال دارد روسيه مشاركت و حضور فعال در گروه 1+5 را به شدت كاهش دهد.»
از سوي ديگر يك ديپلمات عالي رتبه كه در مذاكرات گروه 1+5 مشاركت دارد، پنجشنبه گذشته گفت: «با توجه به بحران ميان روسيه و آمريكا و اعضاي ناتو، تقريباً احتمال حمايت روسيه از اقدام جديد براي تحريم ايران وجود ندارد.»
روسيه به عنوان يك عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل از حق وتو برخوردار است و مي تواند پيشنهادات درباره قطعنامه را بي اثر كند. اين در حالي است كه سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در تازه ترين اظهارنظرش پيرامون پرونده هسته اي ايران با انتقاد از آنچه عدم همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي خواند، گفت: «تهران همچنين از امضاي پروتكل الحاقي درباره تضمين هاي ارائه شده به آژانس بين المللي انرژي اتمي (مربوط به معاهده NPT) خودداري مي كند.» لاوروف بدون اشاره عيني به آنچه موارد مبهم خواند، گفت: «غير از اينها مسائلي هستند كه همچنان به صورت مبهم باقي مانده و تهران در اين موارد به صورت مطلوب همكاري نمي كند. همه اين خواسته ها هم در درخواست هاي مكرر آژانس جمع بندي و مطرح شده كه از ايران خواسته شده گام هاي مطلوبي را براي اعتماد سازي درباره برنامه هسته اي اش بردارد.»
بنابراين تازه ترين اظهار نظر وزير امور خارجه روسيه در خصوص پرونده هسته اي ايران با وجود تحولات اخير منطقه اي و شدت گرفتن اختلاف نظرات مسكو با واشنگتن حاكي از آن است كه مسكو ممكن است با غرب اكنون در خصوص مسائلي دچار اختلاف نظر شده باشد اما اين باعث نشده در حال حاضر روسيه همكاري هاي بين المللي خود را در مورد پرونده هسته اي ايران متوقف كند.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن