تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815262525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاكيد مسكو و دمشق بر حل مسالمت‌آميز موضوع هسته‌اي تهرانپيوند روسيه و غرب در قبال ايران سست مي‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تاكيد مسكو و دمشق بر حل مسالمت‌آميز موضوع هسته‌اي تهرانپيوند روسيه و غرب در قبال ايران سست مي‌شود؟
دنياي اقتصاد- در حالي كه مقام‌هاي ارشد روسيه و همچنين رييس‌جمهور سوريه بر حل مسالمت‌آميز مساله هسته‌اي ايران در چارچوب مذاكرات با كشورهاي 1+5 تاكيد مي‌كنند، برخي از تحليل‌گران غربي و اسرائيلي بر اين باورند كه از سويي استقرار سپر موشكي آمريكا در اروپاي شرقي و از سوي ديگر بحران گرجستان، موجب سست شدن انسجام غرب و روسيه در قالب گروه 1+5 در مذاكرات با ايران و همچنين اعمال تحريم عليه آن خواهد شد.


روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آمريكا به عنوان پنج عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان در قالب گروهي موسوم به 1+5 تلاش دارند با اعطاي برخي مشوق‌هاي اقتصادي و امنيتي، ايران را به پذيرش تعليق غني‌سازي اورانيوم متقاعد كنند. اين در حالي است كه مقام‌هاي تهران بارها اعلام كرده‌اند كه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران صلح‌آميز و در چارچوب مقررات حاكم بر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.براساس اين گزارش، دو رييس‌جمهور روسيه و سوريه تاكيد كردند كه مساله هسته‌اي ايران بايد از راه ابزارهاي ديپلماتيك حل و فصل شود.
به گزارش ايسنا، ديميتري مدودف، رييس‌جمهور روسيه و بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه در كنفرانس خبري در شهر سوشي در حاشيه درياي سياه در روسيه، از حق ايران براي توليد انرژي هسته‌اي با اهداف صلح‌آميز دفاع كردند.
مدودف و اسد تاكيد كردند كه مساله هسته‌اي ايران بايد به طريق ديپلماتيك حل شود. اين اظهارات در حالي بيان شد كه سران آمريكا و اسراييل كه هر دو تسليحات هسته‌اي در اختيار دارند، ايران را به دنبال كردن برنامه تسليحات نظامي هسته‌اي متهم مي‌كنند. ايران كه عضو پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي است، تاكيد دارد كه برنامه هسته‌اي‌اش داراي اهداف صلح‌آميز است.
براساس گزارش پرس. تي. وي، اسد همچنين روز پنج‌شنبه در ديدار با مدودف از مسكو در مناقشه قفقاز ميان روسيه و گرجستان حمايت كرد. رييس‌جمهور سوريه گفت ما ضرورت موضع روسيه و پاسخ نظامي‌اش (به گرجستان) را درك مي‌كنيم. ما معتقديم كه روسيه به اقدام تحريك‌آميز گرجستان پاسخ داد.
اين در حالي است كه وزير امور خارجه روسيه با انتقاد از آنچه كه عدم همكاري ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ناميد، وضعيت كلي برنامه هسته‌اي ايران را همچنان پيچيده و دشوار خواند.
به گزارش ايسنا، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در گفت‌وگو با روزنامه الحيات چاپ لندن، درباره تحولات مربوط به برنامه هسته‌اي ايران بيان كرد: صرف نظر از پيشرفت‌هاي حاصله در مورد بسته شدن برخي پرونده‌هاي موجود و پيشرفت همكاري‌ها بين ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، وضعيت كلي برنامه هسته‌اي ايران همچنان دشوار و پيچيده است و تهران آن طور كه بايد به خواسته‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل پاسخ نمي‌دهد و غني‌سازي را متوقف نكرده و به ساخت راكتورهاي آب سنگين ادامه مي‌دهد.
وي ادامه داد: تهران هم چنين از امضاي پروتكل الحاقي درباره تضمين‌هاي ارائه شده به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي (مربوط به معاهده ان.پي.تي) خودداري مي‌كند. لاوروف بدون اشاره عيني به آنچه موارد مبهم خواند، گفت: غير از اينها مسائلي هستند كه همچنان به صورت مبهم باقي مانده و تهران در اين موارد به صورت مطلوب همكاري نمي‌كند. همه اين خواسته‌ها هم در درخواست‌هاي مكرر آژانس جمع‌بندي و مطرح شده كه از ايران خواسته شده گام‌هاي مطلوبي را براي اعتمادسازي درباره برنامه هسته‌اي‌اش بردارد. شوراي امنيت تحت فشار آمريكا در قطعنامه‌هاي خود از ايران توقف غني‌سازي اورانيوم را خواستار شد و اين اقدام را تنها راه اعتمادسازي و شفاف‌سازي درباره برنامه هسته‌اي كشورمان مي‌داند. مقام‌هاي ايران همواره تاكيد كرده‌اند كه اين خواسته پاك كردن صورت مساله است و ايجاد كنسرسيوم بين‌المللي سوخت هسته‌اي در ايران را به عنوان يكي از راه حل‌هاي ايجاد اعتمادسازي مطرح كرد، اما غرب تاكنون از مشاركت در چنين طرحي خودداري كرده است.
لاوروف گفت: كشورهاي 1+5 توانستند با تلاش‌هاي بسياري كه با گشودن زمينه‌هاي مشخص براي شروع گفت‌وگوها با ايران انجام دادند و براساس بسته پيشنهادي هم بود، به راه حل فراگيري براي اين مشكل برسند و الان هم ما بر ساز و كارهاي اجرايي ديدگاهي كه به آن رسيده‌ايم توجه داريم و در چارچوب استراتژي كه در داخل 1+5 بر آن رسيده‌ايم، همه مسائل را بررسي مي‌كنيم. ما اميدواريم كه اين تلاش‌ها در مقابل با اقدام‌هاي سازنده ايران همراه باشد. وزير امور خارجه روسيه با تاكيد بر اين كه نبايد حق مشروع ايران را در استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي بعد از اعتمادسازي درباره مسالمت‌آميز بودن برنامه هسته‌اي‌اش ناديده گرفت، افزود: اين مساله زمينه‌هاي تقويت همكاري‌ها در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي را فراهم مي‌كند و علاوه بر آن موجب تقويت همكاري‌ها در عرصه‌هاي مختلف با جامعه جهاني از جمله بخش انرژي هسته‌اي مسالمت‌آميز مي‌شود.
وي اظهار كرد: در كل روسيه خواهان ثبات در حل و فصل در برنامه هسته‌اي ايران فقط با استفاده از شيوه‌هاي ديپلماتيك و سياسي است و اعتقاد دارد همه مسائل بايد در چارچوب مذاكرات حل شود و غير از آن هم راه حلي نمي‌بينيم. در روابط دوجانبه همواره از تهران دعوت كرده و از آن مي‌خواهيم كه از پيشنهاد جامعه جهاني براي انجام گفت‌وگوها استفاده كند.
وي افزود: در خصوص اقدام‌هاي نظامي و مانورهايي كه ايران در منطقه انجام مي‌دهد هم اين مساله را مرتبط با پرونده هسته‌اي ايران نمي‌دانيم و معتقديم كه اين مسائل ارتباطي با تلاش‌هاي بين‌المللي براي حل اين مساله ندارد.
اما مواضع مقام‌هاي روسي مبني بر الزام حل مسالمت‌آميز مساله هسته‌اي ايران در چارچوب مذاكرات، در حالي بيان مي‌شود كه رييس حزب اس.پي.دي آلمان گفت استقرار سپر موشكي آمريكا در شرق اروپا انسجام غرب و روسيه را در جريان مذاكرات هسته‌اي با ايران به خطر مي‌اندازد. به گزارش خبرگزاري مهر، به نقل از روزنامه فرانكفورتر آلگماينه، كورت بك، رييس حزب اس.پي. دي آلمان در واكنش به انعقاد قرارداد بين واشنگتن و ورشو درباره استقرار سپر موشكي آمريكا در خاك لهستان با ابراز نگراني در اين باره اظهار كرد: چنين تصميمي يك مسابقه تسليحاتي را به راه انداخته و انسجام غرب و روسيه را در مذاكرات هسته‌اي با ايران به خطر مي‌اندازد.وي همچنين در چنين شرايطي بر حفظ روابط خوب با روسيه تاكيد كرد.در همين حال روزنامه اسراييلي هاآرتص نيز نوشت: بحران ميان آمريكا و روسيه بر سر گرجستان به تعليق تلاش‌هاي ديپلماتيك در راستاي تهيه پيش‌نويس قطعنامه‌اي جديد براي اعمال تحريم‌هاي سخت‌تر عليه ايران منجر شد. اين روزنامه افزود: وزيران امور خارجه پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان ماه آينده براي حضور در مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك خواهند بود و قرار است در آن‌جا نشست ويژه‌اي را درباره پيشبرد پيشنهاد تحريم‌هاي سخت‌تر عليه ايران برگزار كنند. به هر حال، گزارش‌ها درباره تصميم روسيه براي متوقف كردن همكاري‌هاي بين‌المللي(عليه ايران) بيم‌هايي را در سازمان ملل برانگيخته است، مبني بر اين كه احتمال دارد روسيه مشاركت و حضور فعال در گروه 1+5 را به شدت كاهش دهد.
گروه 1+5 پاسخ شوراي امنيت به برنامه هسته‌اي ايران را بررسي مي‌كند و تاكنون سه قطعنامه را در طول دو سال گذشته عليه ايران به تصويب رسانده است.
يك ديپلمات عالي‌رتبه كه در مذاكرات اين گروه مشاركت دارد، گفت: با توجه به بحران ميان روسيه و آمريكا و اعضاي ناتو، تقريبا احتمال حمايت روسيه از اقدام جديد براي تحريم ايران وجود ندارد.
روسيه به عنوان يك عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل از حق وتو برخوردار است و مي‌تواند پيشنهادات درباره قطعنامه را بي‌اثر كند. منابع ارشد سازمان ملل روز پنج‌شنبه درباره فعاليت‌هاي نهادهاي اين سازمان كه روسيه در آنها نقش حياتي دارد، از جمله گروه چهارجانبه خاورميانه ابراز نگراني كردند.
وزيران امور خارجه گروه چهار جانبه نيز قرار است ماه آينده در نيويورك با يكديگر ديدار كنند تا تحولات ميان رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان فلسطين را بررسي كنند.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن