تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817398888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انديشه - آموزش فلسفه؛ معطوف به مسائل واقعي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: انديشه - آموزش فلسفه؛ معطوف به مسائل واقعي
انديشه - آموزش فلسفه؛ معطوف به مسائل واقعي

سعيد حنايي‌كاشاني در گفت‌وگو با مهر درباره شكل آرماني آموزش فلسفه گفت: اگر آموزش فلسفه تنها تكرار عقايد گذشتگان باشد هيچ فايده‌اي براي دانشجو نخواهد داشت، چون صرف عقايدي كه در زماني ابراز شده‌اند بدون اينكه ما بفهميم چه نسبتي با زمانه و روزگار خودشان داشته‌اند و چه تحولي در جامعه ايجاد كرده‌اند و چه دليري و جسارتي در گويندگان آنها وجود داشته و آنها چه بهايي براي گفتن چنين سخناني پرداخته‌اند و تا چه اندازه بشريت را به جلو برده‌اند، بي‌فايده است. كاشاني گفت: ما بايد توجه كنيم انديشه‌هاي فلسفي گاهي به قيمت جان افراد تمام شده‌اند و بسياري زندگي خود را بر سر اين انديشه‌ها از دست داده‌اند و بسياري نيز مشقات و تنگناهاي زيادي تحمل كرده‌اند. بنابراين بايد بدانيم فلسفه يكي از خطرناك‌ترين انديشه‌ها در تمام جوامع بشري بوده است. وي افزود: يكي از مسائلي كه همواره مشاهده مي‌شود، سركوب فلاسفه و انديشمندان است بنابراين فلسفه اصولا خطرناك است و بايد ديد آيا در جوامع، انديشمند فلسفي اين امكان و جواز را دارد كه بتواند به صورت فعال به مسائل و موضوعاتي بپردازد كه آن جامعه درگير آن است يا خير. كاشاني يادآور شد: فلسفه‌ورزي بايد معطوف به مسائل واقعي باشد كه جهان پيرامون يك متفكر را شكل داده است. وقتي انديشه‌هاي فلسفي را از گذشته بررسي مي‌كنيم ممكن است توجه نكنيم كه اين انديشه‌ها در زمينه خاصي برخاسته‌اند و به نيازها و به پرسش‌هايي پاسخ داده‌اند كه براي گويندگان آنها اساسي بوده است.

استاد فلسفه دانشگاه شهيد بهشتي در ادامه گفت: اولين چيزي كه ما بايد از فلسفه بياموزيم دليري است. دليري پرسش كردن، دليري انديشيدن و دليري تك بودن و تك‌‌رو بودن و به دور از موج‌هاي جامعه حركت كردن. اگر فيلسوفان چنين جرأتي را نمي‌داشتند انسان همچنان در دوران غارنشيني به سر مي‌برد، بنابراين همان‌طور كه پيامبران افرادي بودند كه انديشه‌هاي بشري را دگرگون كردند و جرأت مقابله با جمع را داشتند و از قوم و قبيله خود بريدند و انديشه‌هاي تازه طرح كردند، فلاسفه هم به نوعي همين رسالت را پيشه كردند و به همين دليل مي‌بينيم كه نزد برخي از فيلسوفان اسلامي، بعضي از فلاسفه يوناني شأني هم‌تراز پيامبران دارند، چون فيلسوفان هم كارشان اين است كه انديشه‌هاي كهن و آداب و رسوم و هر چيزي كه بدون دليل پذيرفته شده است و به سود بشريت نيست را با انديشه‌هاي نقادانه خود كنار‌گذارند و بهاي سنگيني نيز براي آن پرداخت كرده‌اند. وي در ادامه گفت: نمي‌توان آموزش فلسفه را محدود به عقايد انتزاعي و بريده از زمان و مكان و پرسش‌هاي اساسي بكنيم چون اين‌گونه آموزش فلسفه، آموزشي ملال‌آور و بدون روح خواهد بود كه دانشجو از آن چيزي نمي‌فهمد و ارزش رنج‌هايي را كه انديشمندان براي آنها كشيده‌اند را درك نمي‌كند. كاشاني افزود: فلسفه بايد جرأت انديشيدن را بياموزد و پس از آن است كه فهميده مي‌شود همه انديشه‌ها قابل نقد هستند. وقتي ما جرأت داشته باشيم فكر كنيم، مي‌فهميم كه انديشه فلاسفه كاملا درست و عاري از عيب و نقص نيستند، بنابراين نه تنها فيلسوف بايد جرأت داشته باشد كه با انديشه‌هاي حاكم در جامعه خود به مبارزه برخيزد بلكه دانشجو هم بايد اين جسارت را داشته باشد كه با انديشه‌هاي استاد خود مخالفت كند. استاد دانشگاه شهيد بهشتي در مورد وضعيت فعلي آموزش فلسفه در ايران اظهار داشت: يكي از اشكالات آموزش فلسفه در كشور ما اين است كه به نقل انديشه‌هاي ديگران مي‌پردازيم و اين را ملاك قرار داده‌ايم. ما اكنون يك فلسفه زنده نداريم كه مسائلي را كه امروزه جامعه با آنها دست به گريبان است نشان دهد. اينكه ما از مسائل خودمان فرار كنيم و به ترجمه بپردازيم و انديشه‌هاي ديگران را بدون ارتباط با مسائل خودمان شرح دهيم، كاري بي‌روح و گريز از زمان و مكان و بي‌فايده است، از اين جهت كه نمي‌تواند به ما نشان دهد چگونه بايد با افكار، سنت‌ها، جامعه و مسائل‌مان پيوند برقرار كنيم.
حنايي كاشاني افزود: از ديگر مشكلات آموزش فلسفه در ايران اين است كه اساتيد اكراه دارند به مسائل معاصر جامعه خود بپردازند چون بعضي مواقع جامعه حساسيت نشان مي‌دهد و از راه تكفير و طرد متفكران را مي‌ترساند. به همين دليل مي‌بينيم در تاريخ فلسفه، رشد آن مربوط به دوره‌هايي خاص و شرايط به خصوصي است. وي تصريح كرد: زماني كه جامعه آزاد بوده و انديشه حرمت داشته باشد شاهد شكوفايي فلسفه خواهيم بود، در غير اين‌صورت آموزش فلسفه مي‌تواند مانند آموزش هر چيز ديگري باشد و از آن رشد انديشه بيرون نمي‌آيد و مي‌شود مانند رشته‌هاي ديگر كه عده‌اي مدرك بگيرند و از طريق آن مشغول به كار شوند.
اين پژوهشگر فلسفه پيرامون بهره‌گيري جوامع مختلف از فلسفه‌هاي يكديگر اظهار داشت: در فلسفه فقط زمانه و مسائل مطرح نيستند بلكه يكي از مولفه‌هاي مهم زبان است، چون وقتي كسي به تفكر مي‌پردازد با زبان خاصي فكر مي‌كند و هر زباني امكانات خاص خود را دارد، همان‌گونه كه جوامع شرايط خاص خود را دارند. بنابراين نمي‌توان توقع داشت وقتي فيلسوف يوناني، رومي، اسلامي، آلماني، فرانسوي، انگليسي مي‌انديشند اينها محصول يكساني به وجود بياورند.
حنايي‌كاشاني گفت: در عرصه فلسفه بايد توجه كنيم كه زبان براي انديشيدن يك امكان به ما مي‌دهد و جهان زيست‌محيطي نيز امكاني ديگر و ممكن است ما مفاهيمي را از كشورهاي ديگر بگيريم، دگرگون كنيم و در زندگي خود به كار ببنديم. به همين دليل وقتي ايراني‌ها و مسلمانان با فرهنگ يوناني آشنا مي‌شوند بسياري از انديشه‌هاي يوناني در فرهنگ‌شان مؤثر واقع مي‌شود و همين‌طور زماني كه لاتيني‌ها در قرون وسطي با فرهنگ اسلامي آشنا مي‌شوند بسياري از مفاهيم آن وارد فرهنگ‌شان مي‌شود. وي يادآور شد: هيچ جامعه‌اي نيست كه بتوان توليد انديشه آن را خالص در نظر گرفت و گمان كرد همه انديشه‌ها از درون خود بيرون آمده است. همه تمدن‌ها از طريق ترجمه و انتقال فرهنگ‌ها با يكديگر مرتبط مي‌شوند اما هركدام با توجه به ويژگي‌هاي خاص خود يك راه متمايز را انتخاب مي‌كنند. بنابراين تفاوت فلسفه‌هاي يوناني، اسلامي، انگليسي، فرانسوي، آمريكايي را مي‌توان از طريق واژگان، مفاهيم، طرح مسائل و دستاوردهايي كه دارند فهميد، يك تمدن با فلسفه خاص خود شكل مي‌گيرد و شناخته مي‌شود.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن