تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819913600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد بخش خصوصي به بازارهاي خارج از بورس رييس سازمان بورس در اتاق بازرگاني: بورس را دولتي نمي‌دانم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: انتقاد بخش خصوصي به بازارهاي خارج از بورس رييس سازمان بورس در اتاق بازرگاني: بورس را دولتي نمي‌دانم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بازرگاني

حضور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع فعالان بخش خصوصي عضو اتاق ايران فضايي براي تبادل سوالات بين دو طرف درباره‌ فعاليت بورس و بازارهاي مالي در كشورمان فراهم كرد اما با وجود طرح انتقادهايي درباره نحوه خريد و فروش عمده سهام و تاكيد بخش خصوصي بر دولتي بودن بورس رييس سازمان بورس همه آنها را رد كرد.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدي مفيدي ـ معاون سابق وزير صنايع و مشاور فعلي اتاق ايران ـ درباره‌ بازارهاي خارج از بورس و نحوه‌ تشكيل آنها انتقاداتي را مطرح كرد.

وي گفت: براساس فصل اول ماده يك قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال 84 بازارهاي خارج از بورس بازاري هستند كه در قالب شبكه‌ ارتباطات الكترونيك يا غير الكترونيك معاملات اوراق بهادار در آن برپايه‌ مذاكره انجام مي‌شود.

وي با اشاره به شروع فعاليت‌ شركت‌هاي فرابورسي قبل از اجرايي شدن قانون جديد در ايران عنوان كرد: در سال 85 تا اواسط سال 86 به بهانه تدوين نشدن دستورالعمل اجرايي اين بازارها به هيچ كدام از درخواست‌كنندگان جواب روشني ارائه نشد و سازمان بورس با رد كليه آنها فراخواني براي تاسيس يك OTC انحصاري و فراگير منتشر و طبق تقسيم بندي اوليه‌ سهام به صورت 20 درصد شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و بانك‌ها، 40 درصد كارگزاري‌هاي، 20 درصد پذيره‌نويسي عام و 20 درصد پس از اتمام پذيره نويسي مشخص كرد.

به گفته‌ وي نتايج انتخاباتي كه براي تعيين اولين هيات مديره‌ OTC انجام شده نشان مي‌دهد كه چهار نفر از هفت عضو هيات مديره از نظر نحوه تصميم‌گيري و عملكرد علي‌رغم يدك كشيدن شخصيت حقوقي غير دولتي؛ تفكر و عملكرد دولتي خواهند داشت.

مفيدي تصريح كرد: در حال حاضر به جاي بازارهاي خارج از بورس تنها يك بازار انحصاري تاسيس شده كه در آينده OTC‌ به يكي از تابلوهاي بورس تبديل مي‌شود و نيز OTC شركتي شبه دولتي بوده و سازوكار بخش خصوصي بر آن حاكم نخواهد بود كه از اشكالات عمده آن محسوب مي‌شود.

به گفته‌ او سازمان بورس به جاي سياست‌گذاري و نظارت بر تاسيس بازارهاي خارج از بورس سطح خود را تا حد تصدي گري انحصاري تنزل داده و راه را بر ارائه خدمات خارج از بورس در بخش خصوصي بسته است.

وي خاطرنشان كرد: بخش خصوصي از سازمان بورس انتظار دارد كه با احترام به روح اصل 44 قانون اساسي و قانون بازار اوراق بهادار و نيز اعتقاد به توانايي بخش خصوصي در مسير انتخاب شده تجديدنظر كنند.

وي همچنين از رييس سازمان بورس سوال كرد كه آيا صادركنندگان مي‌توانند سهام خود را با وكالت به صادركننده‌ ديگري بفروشند.

پدرام سلطاني ـ عضو هيات نمايندگان اتاق ايران ـ با اشاره به اينكه حوزه پتروشيمي سهم بالاتري را در حال حاضر به خود اختصاص داده است خواستار تفكيك بورس فلزات و كالاهاي كشاورزي از پتروشيمي شد.

بحرينيان ـ رييس كميسيون بانك و بيمه ـ نيز خواستار توضيح صالح‌آبادي درباره دلايل واگذاري سهام‌هاي عمده به كنسرسيوم نيروهاي مصلح و نيز تعريف مفهوم خصوصي سازي شد.

در ادامه اين نشست صالح آبادي در واكنش به سوالات مطرح شده عنوان كرد: در زماني كه بورس كالا راه‌اندازي شد چشم‌اندازي براي كالاي پتروشيمي نبود و براساس پيشنهاد قرار بود كالاي پتروشيمي نيز در قالب بورس نفت و شركتي جدا ارائه شوند اما با ورود پتروشيمي به بورس كالا هنوز پتروشيمي‌ها در هيات مديره آن حضور ندارند كه اين موضوع پيگيري خواهد شد.

وي درباره‌ تشكيل بازارهاي خارج از بورس نيز توضيح داد: بسياري از شركت‌ها به خصوص بورس اوراق بهادار تهران به دنبال تشكيل OTC بود كه شوراي بورس به شدت مخالفت كرد كه سازمان گسترش و يا شركت‌هاي ديگري اقدام به تشكيل OTC كنند چرا كه گفته مي‌شد احتمال شكل‌گيري انحصار وجود دارد. لذا تصميم به ايجاد كنسرسيوم شركت‌ها گرفتيم كه آن هم با مخالفت شوراي بورس مواجه شد.

لذا پيشنهاد تركيب 60 درصد نهادهاي مالي 20 درصد بورس و 20 درصد مردم پيشنهاد و در شورا مصوب شد، بنابراين اين اقدام در چارچوب شوراي بورس انجام شده و ارتباطي به سازمان بورس ندارد.

صالح آبادي تصريح كرد: اينكه بورس تهران را دولتي مي‌دانيد بحث ديگري است چرا كه سازمان بورس آن را دولتي نمي‌داند چون 30 درصد از سهام آن دست مردم بوده، 40 درصد مربوط به شركت‌هاي كارگزاري و 40 درصد نيز مربوط به ساير شركت‌هاست.

وي درباره عضويت اشخاص حقيقي در هيات مديره‌هاي بورس گفت: اشخاص حقيقي پيش از اينكه درخواست عضويت در هيات مديره‌هاي بورس را داشته باشند طبق قانون بايد تاييد صلاحيت شوند.

رييس سازمان بورس همچنين درباره‌ انتقاداتي كه براي تشكيل بازارهاي خارج از بورس انجام شده عنوان كرد: مانعي براي تشكيل ساير بازارهاي خارج از بورس وجود ندارد و در حال حاضر نيز اين بازارها در حال تشكيل‌اند.

وي در پاسخ به اين سوال كه سازمان بورس به جاي نظارت بر بازارهاي مالي در روند آنها دخالت مي‌كند گفت: معتقدم اين موضوع مربوط به تلاقي در سازمان و بورس است قطعا سازمان بورس حضوري در هيات مديره‌ها ندارد و تنها ناظر است اما طبق صراحت قانون اساس‌نامه‌ها بايد از سوي سازمان بورس تاييد شود.

وي تاكيد كرد: سازمان بورس موظف است تا بسترهاي لازم را در بازار سرمايه فراهم كرده و اين‌كه بگويد چه كسي چه سهمي را بخرد يا نخرد از اختيارات سازمان بورس خارج است و شخصا نيز نمي‌توانم جلوي كسي را براي خريدن يا نخريدن سهمي بگيرم.

صالح آبادي در واكنش به انتقاد بخش خصوصي درباره‌ خريد و فروش سهام از سوي دولتي‌ها عنوان كرد: اين گونه نيست كه دولتي‌ها خريد و فروش كنند بلكه ريز معاملات بيانگر سهم 50 درصدي حقيقي‌ها و حقوقي‌هاست.

وي درباره‌ واگذاري سهامي كه به جاي جوايز صادراتي به صادركنندگان اعطا شده عنوان كرد: وكالت در سيستم بورس قابل پذيرش نيست و سهام به نام خريدار و فروشنده مبادله مي‌شود.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنين پس از پايان پرسش و پاسخ در جمع خبرنگاران درباره آخرين وضعيت سهام فولاد صادركنندگان گفت: در حال حاضر ميزان فروش بسيار نبوده اما بايد هماهنگي‌هاي لازم براي جلوگيري از افت قيمت‌ آن انجام گيرد.

وي تصريح كرد: سازمان بورس نمي‌گويد كه صادركنندگان سهام خود را نفروشند بلكه تاكيد داريم كه حتما با برنامه وارد اين بازار شوند.

رييس سازمان بورس از ارائه توضيحات بيشتر در اين زمينه خودداري كرد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست محمد نهاونديان با قرائت مصوبات كميسيون‌هاي اتاق ايران تاكيد كرد: هيات نمايندگان اتاق ايران با توجه به شرايط اقتصادي و سياست‌هاي پولي تاكيد مي‌كند كه نرخ ارز از دستور سياست هاي پولي دولت حذف شود.

وي ادامه داد: هيات نمايندگان علاوه بر اين مصوب كرد كه كميسيون‌هاي اتاق ايران كميته‌ ويژه‌اي زير نظر دبيرخانه مركزي تشكيل و درباره‌ي موضوع نرخ ارز و ساير مسائل اعلام نظر كند.

نهاونديان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مصوبه كميسيون‌ها درباره تامين انرژي و برق واحدهاي توليدي تاكيد كرد كه هيات نمايندگان اتاق ايران ضمن اعتراض به استمرار خاموشي‌ها و ضرر و زيان‌هاي ناشي از آن تاكيد دارد كه قطع برق واحدهاي توليدي به رديف آخر اولويت‌ها انتقال يافته و از استمرار آن جلوگيري شود.

براساس اين گزارش بهروز صادقي ـ رييس كميسيون صنعت ـ نيز در سخناني مسدود شدن جريان تسهيلات به سمت توليد همچنين برق و گاز واحدهاي توليدي را از مشكلات اساسي توليد دانست و عنوان كرد: با اينكه صنعت ما برق ندارد جاي اين سوال باقي است كه چگونه شاخص‌هاي رشد صنعت افزايش نشان مي‌دهد.

وي خاطرنشان كرد: كمبود برق مشكلات بسياري را براي واحدهاي توليدي به ويژه در ذوب فلزات فراهم كرده چرا كه در زمان ذوب فلز وقتي كوره ذوب تخليه شده و پاتيل ذوب در ارتفاع بيش از سه متر قرار دارد با قطع برق اگر پلاتين نگه دارنده عمل نكند ذوب يك تني فاجعه‌ عظيمي را به وجود خواهد آورد. بنابراين توصيه مي‌كنيم تحت هيچ شرايطي برق واحدهاي توليدي قطع نشود.

همچنين شمس اردكاني ـ رييس كميسيون اتاق ايران ـ در سخناني قطع مداوم برق واحدهاي توليدي و نيز تامين نشدن انرژي و گاز مورد نياز توليد را نوعي توطئه برشمرد و گفت: قطع برق صنايع در واقع كمك به افزايش سرمايه‌گذري در كشورهاي منطقه است اما متاسفانه چند عوام فريب در كشور تصميم به قطع برق و گاز صنايع گرفتند. علاوه بر اين برخي شهرك‌هاي صنعتي كه آب براي آنها از اهميت بالايي برخوردار است نيز با قطعي آن دست به گريبانند به طوري كه يكي از شهرهاي صنعتي در همدان از هفت شب تا هفت صبح با قطع آب مواجه است.

انتهاي پيام
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن