تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813257295




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آزادي در نگاه شهيد مطهري


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آزادي در نگاه شهيد مطهري
از ديدگاه متفكر شهيد آيت الله مرتضي مطهري آزادي اينگونه است :
1 ـ آزادي بزرگ ترين و عالي ترين ارزشهاي انساني است . اسلام هيچ گونه ناسازگاري با اين آزادي ندارد .
2 ـ در غرب مسيحي دين و كليسا در برابر آزادي قرار گرفتند اما در اسلام مفاهيم ديني هميشه مساوي با آزادي است و اعتقاد به خدا به منزله اختناق و نفي حاكميت ملي نيست اعتقاد به خدا حاكم را در برابر مردم مسئول مي كند.
3 ـ پديد آوردن ناسازگاري بين مذهب و نيازهاي طبيعي ازجمله آزادي سبب واپس افتادن مذهب از گردونه زندگي و كم رنگ شدن نقش آن در اجتماع انساني است .
افزون بر اين سبب گرايش به ماديگري مي شود كه در غرب به خاطر برخورد كليسا با آزادي اين فاجعه رخ داد.
4 ـ طرح آزادي در جامعه از سوي امام خميني به عنوان مرجع تقليد و رهبر مذهبي اين پندار را كه آزادي تنها يك شعار سياسي است دگرگون كرده و به همگان فهماند كه موضوع اسلامي است و در اسلام جايگاه ويژه اي دارد. هدف از بعثت انبيا رهايي انسان از بندگيها و بردگيها و ستمهاي خانمانسوز و برپايي عدل و داد است . پاسخ گويي به شبهه ها و بايستگي استدلالي بودن باورها و عقيده ها نشانه روشني از آزادي انديشه در اسلام است .
5 ـ از نظر اسلام دين اجبار بردار نيست و هر كس بايد در محيط مناسبي كه پديد مي آيد دين خود را برگزيند . در فتحها و سرزمين گستريهاي مسلمانان جنگاوران هيچ كس را وادار به پذيرش اسلام نمي كردند. تعيين خراج و جزيه براي مردم منطقه فتح شده دليل روشني بر اين سخن است .
6 ـ از نظر استاد فرق است بين آزادي فكر و آزادي عقيده فكر و انديشه در بسياري از جاها همراه با منطق است ; اما عقيده هميشه برخاسته از مبناي فكري نيست بلكه تقليدي نيز هست . آزادي انديشه و بيان آن در اسلام پذيرفته شده است .
7 ـ از نظر استاد اعلاميه جهاني حقوق بشر اين كاستي را دارد كه هر عقيده اي را با عنوان احترام به اراده انسان آزاد دانسته و به رسميت شناخته است در حالي كه پاره اي از عقيده ها و باورها برخاسته از تعصبات و بر اساس تقليد بي دليل از پيشينيان است و هيچ گونه ارزش منطقي ندارد.
8 ـ حكومت علي (ع ) از آزادترين و مردمي ترين حكومتها بوده است . اميرالمومنين (ع ) بهترين رفتار را با مخالفان خود داشته و حتي آنان را از دريافت بيت المال محروم نكرده است .
9 ـ آزادي از بعد ارزشي و از جهت بيان و ابراز به گونه اي حد و مرز دارد و تنها ارزش نيست كه همه چيز بايد با آن سنجيده شود بلكه آزادي يكي از بزرگترين ارزشهاست و در كنار آن ارزشهاي ديگري مانند; توحيد و مساوات قرار دارد كه از حقوق انساني و قابل دفاع است .
10 ـ آن نوع از آزادي معتبر است كه در مسير تكامل و تعالي انسان باشد و سبب شكوفايي استعدادهاي انسان بگردد . اما آزادي جنسي و ديگر آزاديها كه انسان را به فنا و نابودي مي كشاند مورد احترام نيست .
11 ـ آزادي انسان در سه جهت مطرح است : آزادي از طبيعت آزادي از حكومت خود برخود يا چيرگي هواي نفس بر انسان كه آزادي معنوي ناميده مي شود و آزادي از محكوميت ديگران . در هر صورت آزادي مطلق براي انسان محال است .
12 ـ آزادي اجتماعي و آزادي بيان آن گاه پذيرفته شده است كه بيان كننده آن به دور از دروغ و فريب و دغل عقيده خود را ارائه دهد و از فريب و به كژراهه كشاندن مردمان به دور باشد و در صدد گسترش عقايد خرافي و سخيف نباشد. بنابر اين آزادي محدوديتهايي نيز دارد كه نبايد از آن چشم فرو بست .(طلايه دار صبح يادنامه متفكر شهيد استاد مرتضي مطهري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم )
در غرب مسيحي دين و كليسا در برابر آزادي قرار گرفتند اما در اسلام مفاهيم ديني هميشه مساوي با آزادي است و اعتقاد به خدا به منزله اختناق و نفي حاكميت ملي نيست اعتقاد به خدا حاكم را در برابر مردم مسئول مي كند
از نظر استاد مطهري اعلاميه جهاني حقوق بشر اين كاستي را دارد كه هر عقيده اي را با عنوان احترام به اراده انسان آزاد دانسته و به رسميت شناخته است درحالي كه پاره اي از عقيده ها و باورها برخاسته از تعصبات و براساس تقليد بي دليل از پيشينيان است و هيچ گونه ارزش منطقي ندارد
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن