تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798738523




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گل آرائی : هنر گلکاری و باغبانی، گل هاي مصنوعي


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: آشنايي با ابزار و وسايل گل­آرايي 

مقدمه :

در اين جلسه در مورد ابزار و وسايل گل­آرايي مطالبي را بيان مي­كنيم .

وسايل مورد استفاده در كار گل­آرايي عبارت است از :

1) انبردست؛

2) قيچي باغباني؛

3) كاتِر (Cutter) يا چاقوي اره­اي، براي بريدن اسفنج يا فوم؛

4) قيچي تيغ ­بُر كه معمولاً براي گل رز استفاده مي­شود؛

5) كپسول­هاي آب، براي نگهداري گل‌هاي ظريف مانند اركيده و آنتريوم و ليليوم؛

6) سيم، با سايزهاي مختلف؛

7) سيم توري، براي بستن فوم يا اسفنج. نام ديگر آن سيم مرغي است؛

8) انواع چسب (چسب چوب، آكواريوم و نواري)؛

9) انواع فوم‌ها؛ فوم­هاي سفيد معمولاً در گل­آرايي خشك و فوم­هاي سبز براي گل‌آرايي طبيعي استفاده مي­شود؛

10) انواع نوار‌ها، براي تزئين گل­آرايي؛

11) سيم چين براي جدا كردن گل‌ها از ساقه‌ي اصلي.



ظروفي كه در كار گل­آرايي استفاده مي­شود عبارتند از :

1. ظروف سفالي در طرح­هاي مختلف؛

2. ظروف چيني يا سراميك؛

3. ظروف شيشه­اي؛

4. ظروف نافرم در گل­آرايي فانتزي، گل‌آرايي خشك و روستايي؛

5. وسايلي كه از طبيعت گرفته مي­شود مانند بيس (مقطع) تنه‌ي درختان، ساقه­هاي كوچك چوبي، قارچ­ها، پوسته‌ي تنه درختان و خزه؛

6. ظروف مسي و برنجي يا سيلور. ظروف مسي در گل‌آرايي باغچه‌اي استفاده مي‌شود ؛

7. ستون و گلدان‌هاي سنگي؛

8. سبدها، كه معمولاً دور آن‌ها را با پوشال مي‌پوشانند.



با توجه به اينكه، ستون و گلدان‌هاي سنگي بوسيله‌ي آب خراب مي‌شوند بهتر است كه فوم را ابتدا درون يك ظرف ديگر بگذاريم بعد آن را در گلدان قرار دهيم و يا آنكه روي سنگ را با وارنيش بپوشانيم تا آب بر آن اثر نكند. در رابطه با ستون­ها و ظروف چوبي هم به همين ترتيب عمل مي­شود.

در استفاده از ظروف شيشه­اي در كار گل­آرايي بهتر است از پايه­هاي سه شاخه يا پلاستيكي استفاده كنيم، لذا پايه را با چسب آكواريوم به درون ظرف مي­چسبانيم و فومي را كه از قبل خيس شده به اندازه ظرف برش مي­دهيم (با كاتِر يا چاقو) و آن را روي سه پايه در درون ظرف ثابت مي‌كنيم. سپس براي مشخص نبودن اسفنج، روي آن را با خزه يا سنگ­­ها­ي تزئيني مي­پوشانيم.

در استفاده از ظروف سراميك و دهانه باز بهتر است قسمت بالاي آن‌ها را با نوار چسب يا چسب كاغذي تقسيم‌بندي كنيد. در اينجا از توري استفاده نمي‌كنيم زيرا توري فلزي به ظرف سراميك صدمه مي‌زند. براي گل‌آرايي خشك لزومي به گذاشتن فوم در درون ظرف نيست ولي در گل­آرايي طبيعي يك اسفنج خيس شده را در داخل ظرف مي­گذاريم .

همچنين در گل­آرايي، اسفنج را بوسيله سيم مرغي مي­بنديم و براي فرو نرفتن اين سيم به درون فوم چند ساقه را چيده و در كنار اسفنج قرار مي‌دهيم و سيم توري را كامل به دور اسفنج مي‌بنديم و از پشت با سيم‌هاي كوتاه آن را محكم مي‌كنيم. سپس اسفنج را روي يك سه پايه در درون ظرف مي­گذاريم و روي آن را خزه و پوشال مي­گذاريم. همچنين اسفنج‌هاي جديدي براي گل‌آرايي كشيده و حلقه‌اي به بازار آمده‌اند.

براي آماده كردن بيس يا ظروفي كه دهانه آن‌ها تنگ است فوم را در روي دهانه آن‌ها قرار مي‌دهيم با چسب آن را محكم كرده و چند شاخه گل را سيم پيچي و بر روي آن‌ قرار مي­دهيم و تزئين مي­كنيم. ساقه‌ي گل‌هايي مانند رُز را كه ظريف هستند را از دو طرف سيم‌پيچي مي‌كنيم. همچنين ساقه‌هاي محكمي، درون ساقه‌هاي نرم و توخالي گل‌هايي مانند شيپوري قرار مي‌دهيم تا كار گل‌آرايي بادوام‌تر باشد     

گل­آرايي

در اين جلسه، گل­آرايي بر روي كيك را كه در جشن­هاي تولد، نامزدي، و ازدواج مورد استفاده قرار مي­گيرد آموزش مي­دهيم.

براي شروع كار كمي سفيده تخم مرغ را بر روي گل­هاي طبيعي مي­زنيم و بعد آن‌ها را در شِكر مي‌غلطانيم. 2-1 ساعت طول مي­كشد تا اين گل­ها سفت و خشك بشوند و نماي بسيار قشنگي بعنوان گل طبيعي و هم­ نمادي از شيريني روي كيك دارند.

گل­هاي مورد استفاده بايد با رنگ كيك هماهنگي داشته باشند. لذا سعي مي­كنيم از گل­ها و گردي‌هايي كه روي كيك مي­ريزند، استفاده نكنيد. گردي‌­هاي اسپاراكوس و گل‌هاي محكم­تر را در تزئين بكار مي‌بريم.

ابتدا گردي­ها را در اسفنجي فرو كرده و گل­هاي ليليوم و زنبق را مي­چينيم و فضاي بين گل‌ها را با آلستومريا، شيپوري و رُز پر مي­كنيم. طبقه دوم را با گل‌هاي ريزتر پُر مي‌كنيم تا كار ظريف باشد. از گردي‌ها و پُر كردني‌هايي كه ممكن است به كيك صدمه بزنند در اين طبقه استفاده نمي‌شود.

مي­توانيم قبل از اينكه طبقات كيك را روي هم بگذاريم گل­آرايي را انجام بدهيم و بعد طبقه­بندي كيك را قرار دهيم.

اين كيك براي مراسم عروسي، نامزدي و حتي تولد بسيار قشنگ و مناسب است.

برگ­هاي سبز مورد استفاده را بر روي گل­ها قرار مي­دهيم تا به كيك لطمه وارد نشود. بنابراين گل­آرايي بايد قرينه باشد.

حتي كاردي را كه براي برش كيك بكار برده مي‌شود با گل طبيعي تزئين مي­كنيم.

گل بعنوان جلوه­اي زيبا از نعمت‌هاي خداوند است و همواره در طول تاريخ الهام­ بخش هنرمندان و ادبيات غني و كهن اين مرز و بوم بوده است. از قديم­الايام كشور ما به سرزمين گل و بلبل مشهور بوده است. فرهنگ اصيل ما ريشه در اسلام ناب محمدي دارد و در اين فرهنگ است كه گل مظهر زيبايي و جلوه­اي از عظمت و قدرت خداوند است. به همين سبب بهترين و عطرآگين‌ترين گل‌ها، گل ­محمدي ناميده مي­شود. چه خوب است به اين واقعيت فكر كنيم كه از زمان گلدان­هاي عطري، ابايي و شمعداني­هاي كنار حوض خانه­هاي قديمي تا عصر توليد و پرورش و صدور گياهاني مثل اركيده و آنتريوم راهي طولاني طي شده است. انسان گرفتار در زندگي ماشيني آرزوي بازگشت به دامنه طبيعت را دارد و با آوردن بخشي از اين طبيعت به خانه و كاشانه كوچك خويش آرزويش را بر آورده مي­كند.

هنر تركيب و چينمان برگ­ها و گل­ها در كنار هم به اشكال گوناگون را گل­آرايي ناميديم. انواع گل­آرايي­ها و سبك­هاي مختلف گل­آرايي توضيح داده شد. سبك مدرن، سنتي و شرقي را توضيح داديم.

گفتيم براي شروع گل­آرايي بايد دكور و رنگ مكاني كه گل­آرايي را در آنجا قرار مي­دهيم در نظر بگيريم. و مهم‌ترين مسئله قدرت ديد، انتخاب و مهارت است.

هنر خشك ­كردن گل­ها و طراحي گل خشك را توضيح داديم. هم‌چنين گل­آرايي براي مراسم عروسي، هتل­ها، ادارات و سالن كنفرانس‌ها توضيح داده شد.

انتظار روزي را داريم كه انسان با طبيعت آشتي كند و گل را كه نشانه زيبايي زندگي و تكامل است را به خانه­ شهر خويش آورده و هم‌چنان پرورش دهد     

گل­­آرايي با طرح مثلث

مقدمه:

در اين جلسه گل­آرايي با طرح مثلث بصورت تئوري و عملي توضيح داده مي‌شود.





بخش تئوري:

طراحي مثلث بهترين طراحي براي سبك مدرن و سنتي است. اين طراحي از ديرباز در اروپا رواج داشته است سپس به ايران منتقل شده است.

قدم اول در اين طراحي، مشخص كردن اجزاء مثلث است كه براي اين امر از گل‌هاي ثانوي ظريف با رنگ‌هاي پريده استفاده مي­كنيم. در مرحله بعد گل‌هاي اصلي و بزرگتر در نقطه مركزي طرح، و به تناسب در سطح گل­آرايي پخش مي­شوند. بعد بوسيله‌ي گل‌هاي پُر كننده كار را كامل مي‌كنيم.



بخش عملي:

براي اين نوع گل­آرايي مي­توانيم از ظروف گرد، كشيده و مسطح استفاده كنيم. ابتدا بيس را آماده كرده، سپس يك فوم خيس شده را بوسيله‌ي سه پايه­ها به آن وصل مي­كنيم و دور فوم يا اسفنج را با خزه مي­پوشانيم.

گل‌هاي اصلي مورد استفاده در اين كار، ژربرا است كه براي دوام بيشتر گل­آرايي آن‌ها را سيم پيچي مي­كنند. سيم را از قسمت مركزي گل رد كرده و دور ساقه مي‌پيچيم. براي اضلاع مثلث از ساقه‌هاي خطي و گل‌هاي كشيده استفاده مي‌كنيم. گل‌هاي خطي هم براي اضلاع مثلث استفاده مي‌شوند. گل‌هاي اصلي را در قسمت مركزي قرار مي‌دهيم. همچنين مي‌توان از دو نوع گل كشيده استفاده كرد. گل‌هايي كه ساقه چوبي و خشن دارند، احتياجي به سيم‌پيچي ندارند.

در اين نوع گل­آرايي براي تنوع رنگ از دو نوع گل كوتاه و بلند در راستاي زواياي مثلث استفاده مي‌شود. البته بهتر است كه تعداد گل‌ها فرد باشد. از شاخه‌هاي كشيده و پر كننده شمشاد براي زيباتر كردن گل­آرايي استفاده مي­شود. از گل­آرايي دو بعدي (دو سمت مثلث كار ‌شده) براي روي ميز، و از گل‌آرايي يك بعدي (فقط يك سمت مثلث كار شده) براي كنار ديوار يا روي ميز كنسولي كنار ديوار، استفاده مي‌كنيم. البته بهتر است در همه جهات روي مثلث كار شود تا ديد زيبايي داشته باشد. بعد از گل‌هاي خطي، گل‌هاي اصلي را استفاده كنيد. در يك گل‌آرايي كامل، هماهنگي رنگ‌ها ديده مي‌شود.

گل‌هاي اصلي (مثل ژربرا) در نقطه مركزي و بطور متناسب در سطح گل­آرايي پخش مي‌شوند. گل‌هاي اصلي رنگ‌هاي تيره‌تري نسبت به بقيه گل‌ها دارند. و با گل‌هاي ثانوي ريز و متوسط و برگ‌ها كار گل­آرايي تكميل مي‌شود. بعد از پايان كار گل­آرايي، روي برگ­ها و اسفنج آب‌فشاني مي­كنيم چرا كه گل­آرايي نياز به آب دارد در اين گل­آرايي مي­توان از گل‌هاي ثانوي ميخك و گَردي هم استفاده نمود. اين گل­آرايي براي روي ميز، كنار ديوار يا به عنوان كادو مورد استفاده قرار مي­گيرد. اگر مثلث بصورت قائم‌الزاويه بود زاويه‌ي راست گل در كنار ستون قرار مي‌گيرد.     

دسته گل طبيعي

هنگام خريد و تهيه دسته‌ گل بايد به نكات زير توجه داشت:
هرگز نبايد بيش از دو رنگ متضاد را در يك دسته گل با هم تركيب كرد.
اگر همه گل‌ها از يك طيف رنگ انتخاب شده‌اند، مي‌توان با تفاوت در اندازه و نوع گل‌ها زيبايي دسته‌ گل را دو چندان كرد.
در صورت استفاده از دو گل متفاوت، بهتر است بافت و شكل آنها كاملاً با هم تفاوت داشته باشند.

گل‌آرايي كروي

مقدمه:

در اين جلسه گل­آرايي كروي يا توپي يا گِرد را توضيح مي­دهيم.

در گل­آرايي كروي، قبل از هر كار ديگر ابتدا بيس شيشه­اي را آماده و فوم يا اسفنج را به اندازه‌ي آن سيم‌پيچي مي­كنيم و با خزه دور آنرا مي­پوشانيم تا گل­آرايي شكل زيبايي داشته باشد.

براي شروع از برگ‌هاي كشيده استفاده مي‌كنيم و فرم كروي بودن كار را مشخص مي‌كنيم. سپس ارتفاع كار را مشخص مي‌كنيم. براي ظرف‌‌هاي كوتاه، 5/1 تا 2 برابر ارتفاع ظرف، مي‌توان كار را كشيده كرد. سپس فضاي وسط را با گل‌هاي اصلي تزيين مي­كنيم. در اين گل‌آرايي مي­توان از گل‌هاي اصلي به اندازه و رنگ‌هاي مختلف از جمله داودي، اكاليپتوس، شمشاد، برگ بنجامين و برگ‌هاي درخت كاج استفاده كرد.

بعد از مشخص شدن فرم گل­آرايي، از گل‌هاي ثانوي كه از قبل سيم پيچي شده اند مانند آلستومريا استفاده كرد. مي‌توان در گل‌آرايي كروي از يك گل در رنگ‌هاي مختلف يا از گل‌هاي مختلف استفاده كرد.

مي­توان گل­آرايي كروي را بر روي گلدان‌هاي بلند و ستون‌ها انجام داد. اندازه گل­آرايي بايد متناسب با ظرف مورد استفاده باشد، مثلاً در گلدان‌هاي مستطيل شكل بزرگ ارتفاع گل­آرايي بايد نصف اندازه گلدان يا ستوني باشد كه بر روي آن گل­آرايي انجام مي­گيرد. ولي در ظرف‌هاي كوتاه ارتفاع گل­آرايي بايد دو برابر اندازه بيس يا ظرف مورد استفاده باشد. و چون اين گل‌آرايي از همه طرف ديد دارد بايد در همه جهت كار انجام شود.

مي­توان در اين گل­آرايي از گل‌هاي ثانوي پر كننده مانند ليسانتيوس، اَستاتيس و آلوستومريا و رُزها با رنگ‌هاي مختلف استفاده بكنيم. گل ريز عروس از گل‌هاي ريز پُر كننده­اي است كه در فصل زمستان و بهار بيشتر مورد استفاده قرار مي­گيرد.

در اين گل­آرايي، گل داودي مينياتوري براي هماهنگ كردن رنگ سفيد همچنين از گل‌هاي رز براي پر كردن فضاي خالي در سطح گل­آرايي استفاده مي­كنيم. و از برگ‌هاي كشيده براي زير كار استفاده مي‌شود، و گَردي‌ها براي پُر كردن فضاي بين، استفاده مي‌شوند. گردي‌ها در اصل حفاظي براي كار مي‌باشند. گل‌آرايي كروي نيازي به روبان ندارد ولي در گل‌آرايي فانتزي از روبان و پاپيون استفاده مي‌شود.

زماني كه اين نوع گل­آرايي به عنوان دكور در فضاي آشپزخانه مورد استفاده قرار مي­گيرد، مي­توان بجاي گل‌هاي ثانوي پر كننده از ميوه­هاي خشك مثل انار خشك و تزئينات مربوط به آشپزخانه استفاده كرد.

در اين گل­آرايي مي­توان از گل‌هاي كشيده مريم و شب­بو استفاده بكنيم البته بايد ساقه‌هاي آن‌ها را تا حدي كوتاه كنيم كه فرم گل­آرايي كروي بهم نخورد.

اين گل­آرايي را مي­توان بر روي ميز جلوي مبل و نيز كنسول و دكور قرار بدهيم اما بر روي ميز شام جذابيت ندارد.     

گل­آرايي هلالي

مقدمه:

در اين جلسه در مورد گل­آرايي هلالي مطالبي را بيان مي­كنيم. گل­آرايي هلالي يك گل‌آرايي غير قرنيه است، و به دو مدل، در يك رنگ ساده و در رنگ‌هاي مختلف انجام مي‌گيرد.

معمولاً گل­آرايي هلالي در ظرف­هاي تخت و كوتاه، بشكل مستطيل، دايره، مربع و بيضي انجام مي­شود. اين گل­آرايي به شكل هلال ماه درست مي­شود. هلال اين گل­آرايي مي­تواند از همه جهات تزئين شود براي اين گل‌آرايي از ساقه­ها انعطاف­پذير كه بتوان با دست آن‌ها را كمي حالت داد استفاده مي‌شود و چنانچه ساقه‌ها انعطاف نداشتند آن‌ها را با سيم پيچيده و حالت مي­دهيم.

ساقه­هاي كشيده‌ي كوتاه و بلند در كار استفاده مي‌شوند. بعد از مشخص شدن فرم گل­آرايي، گل‌هاي اصلي و ليليوم در مركز طرح تزئين مي‌شوند و براي اينكه قسمت وسط هلالي خيلي برجسته نباشد از برگ­هاي پهن و كوتاه استفاده مي­كنيم و ارتفاع گل­آرايي را كوتاه در نظر مي­گيريم، و مثل بقيه‌ي گل‌آرايي‌ها هماهنگي رنگ را نيز در نظر داريم.

همچنين از گل‌هاي  رز و ظريف كه ساقه انعطاف­پذيري دارند براي كامل­تر كردن هلال گل‌آرايي استفاده مي­كنيم.

در اين گل­آرايي مي­توانيم از گل زنبق (بنفش) براي هماهنگي در رنگ استفاده كنيم كه با رنگ زرد و ليمويي هارموني خيلي قشنگي دارد. قبل از بكار بردن زنبق در گل­آرايي بهتر است برگ‌هاي اضافي انتهاي ساقه آن را برداريم زيرا سخت در اسفنج فرو مي­روند.

بدليل ظريف بودن ليليوم پرهاي ريخته شده‌ي آن را با چسب ترميم مي‌كنيم و سپس گل ليليوم ترميم شده را در كپسول آب قرار مي­دهيم. و چون كپسول فضاي زيادي را در اسفنج مي‌گيرد ابتدا ساقه گلي را دور كپسول پيچيده و سپس آن را در اسفنج فرو مي‌بريم.

براي اينكه هلال گل­آرايي را كامل بكنيم غنچه­هاي زيادي بكار مي­بريم و نيز فضاي خالي هلال را با گل‌هاي  آلستومريا پر مي­كنيم .

گل‌آرايي هلالي يك گل‌آرايي غير قرينه و آسان است و بهتر است از گل‌هاي اركيده، آنتريوم، ليليوم، صدتوماني و پركننده­هايي مانند آلستومريا و ليسانتيوس استفاده بنماييم. گل‌هاي كشيده با ساقه‌هاي نرم در هلال گل قرار مي‌گيرند.

اين گل­آرايي براي گوشه‌ي ميز شام و غذاخوري و يا در قسمت عقب رفتگي پنجره‌ها زيبا و قشنگ است. همچنين اين گل­آرايي بر روي ستون فوق­العاده زيبا و قشنگ خواهد بود.     

گل­آرايي عمودي (Vertical)

مقدمه:

در اين جلسه ،گل­آرايي را به طرح عمودي يا ايستاده آموزش مي­دهيم.

يك بيس شيشه­ايي با پايه فرفورژه­ كه براي دكوراسيون فانتزي و نافرم مناسب است، را انتخاب مي‌كنيم. دارد همراه با يك اسفنج آماده مي­كنيم .از گل­هاي كشيده مثل گل­هاي استريلزال، مريم، مرغ عشق و شب­بو كه نيازي به سيم‌پيچي ندارند، در اين گل­آرايي استفاده مي­شود. بهتر است كه ساقه برگ‌ها و گل­ها را با زاويه 45 درجه برش بزنيم تا بخوبي در اسفنج فرو بروند. برگ شمشاد و اوكاليپتوس و بنجامين مناسب اين نوع گل‌آرايي هستند.

با گل استريلزال ارتفاع گل­آرايي را مشخص مي­كنيم . ارتفاع گل­آرايي بايد متناسب با بيس مورد استفاده در كار باشد و براي اينكه ظرف خيلي پوشيده نباشد از برگ­هاي كوچكتر براي تزئين در قسمت جلو كار استفاده مي­كنيم. پشت برگ‌ها را سيم‌پيچي مي‌كنند تا حالت آن‌ها از بين نرود.

فضاي خالي بين گل­ها را با گردي، ميخك، برگ بنجامين، شمشاد و كاج پر مي­كنيم. البته در اين گل­آرايي بهتر است علاوه بر اينكه تعداد گل­ها فرد باشد بيس نسبتاً بلندي را مورد استفاده قرار بدهيم چراكه اگر كم ارتفاع باشد گل­آرايي زيبا ديده نخواهدشد. براي اين كار معمولاً دو نوع گل بلند استفاده مي‌كنيم.

اگر بيس مورد استفاده در گل­آرايي بلند باشد ارتفاع گل­آرايي را تا دو برابر در نظر مي‌گيريم و چنانچه ظرف پهن باشد ارتفاع گل­آرايي 5/1 برابر پهناي ظرف بايد باشد.

گل مورد استفاده ديگر در اين كار شيپوري است كه ساقه آن با زاويه 45 درجه برش زده و با سيمي مي­پيچيم. پُر كننده‌ها فقط گَردي و گل ريز ميخك هستند. هر چه تعداد گل كمتري استفاده بكنيم، گل­آرايي ظريف­تر و زيباتري خواهيم داشت. حتي مي‌توانيم فقط از يك گل به تعداد 4 عدد استفاده كنيم. همچنين با دو نوع گل شيپوري (سفيد) و مرغ عشق (نارنجي) نيز هماهنگي قشنگي خواهيم داشت.

اين گل آرايي براي گوشه‌ي سالن، جلو ستون­هاي بزرگ و در هتل­ها، ادارات و سفارتخانه­ها در كنار درب ورودي استفاده مي­شود.     

گل­آرايي طرح S

مقدمه:

در جلسه‌هاي گذشته درباره‌ي گل‌آرايي مثلثي، توپي يا كروي، هلالي، عمودي يا (Vertical) و افقي (Horizontal) مطالبي بيان شد. هم‌چنين به نوع ظروف و مكان مورد استفاده‌ي آن‌ها اشاره شد. اين روش‌هاي گل‌آرايي تماماً سنتي بوده كه از قديم در اروپا و در كشورهاي انگلستان، فرانسه و هلند استفاده مي‌شده و سپس به كشورهاي ديگر روانه شده است. روش گل‌آرايي سنتي كه بيشتر در غرب مورد استفاده بوده از اشكال هندسي الهام مي‌گرفته، بطوريكه گل‌ها و برگ‌ها بصورت فشرده چيده مي‌شوند و فضاي خالي بين گل‌ها ديده نمي‌شود.





در گل‌آرايي سنتي از سه نوع گل استفاده مي‌شود:

1- گل‌هاي كشيده و خطي مثل شب‌بو، مريم، مرغ بهشت، غنچه‌هاي رز و برگ‌هاي كشيده مثل برگ شمشاد و بامبو.

2- گل‌هاي اصلي مثل ليليوم، رز، صد توماني، اركيده، داودي و كلاً گل‌هاي درشت.

3- گل‌هاي ثانوي و پُر كننده كه با گل اصلي از لحاظ رنگ و اندازه هماهنگي داشته باشند. مثل گل ليسانتيوس، ميخك، آلستومريا و برگ‌هاي بنجامين و انواع گَردي‌ها.





طرز چيدن گل‌ها در گل‌آرايي خيلي مهم است و قرينه‌سازي را نيز بايد در نظر داشت.

در اين جلسه در مورد گل­آرايي طرح S مطالبي را بيان مي­كنيم. گل­آرايي S يك گل­آرايي سبك غربي، مدرن و غيرقرنيه است، و به مهارت بيشتري نياز دارد.



براي گل­آرايي به طرح S يك بيس فانتزي تهيه مي­كنيم. معمولاً گل­آرايي به طرح S بر روي بيس­هاي فانتزي، گلدان‌هاي چيني، بلور و جا شمعداني­هاي زيبا بهترين حالت را دارد. اين گل‌آرايي غير قرنيه است و گل‌هايي لازم دارد كه ساقه­هاي انعطاف­پذير داشته باشند.



ابتدا چند غنچه گل رز سيم پيچي شده، كمي گردي، تعدادي دُم روباهي و برگ­هاي تزئيني را با سيم به هم بسته و طرح S را درمي­آوريم. بصورت دو S، يكي بطرف بالا و ديگري بطرف پايين روي بيس قرار مي‌گيرند يعني قرينه‌سازي در بالا و پايين انجام مي‌شود. معمولاً در اين گل­آرايي از يك يا دو نوع گل استفاده مي­شود. گل‌برگ­هاي گل رز را به سمت بيرون حالت مي­دهيم تا گل‌ها بزرگتر و قشنگ­تر ديده شوند و هم اينكه فضاي بيشتري را در گل­آرايي پُر كنند.



ازگل‌هاي كوتاه در قسمت وسط گل­آرايي استفاده مي­كنيم تا كار زيباتر بنظر برسد. اگر گل‌آرايي بصورت پُر تزيين شود نياز به تزئينات ديگر مانند روبان يا پاپيون ندارد، ولي چنانچه گل‌هاي كمتري در آن بكار ببريم مي­توان يك طرف آن را با روبان يا پاپيون تزئين كرد.



براي پركردن فضاي خالي طرح از پركننده­هايي مانند گل رز، ميخك يا پر كننده‌هاي ظريفي مثل گل داودي مينياتوري استفاده مي­كنيم. هم‌چنين براي اينكه ساقه­هاي سيم پيچي شده گل‌ها در طرح مشخص نباشد بهتر است با گردي­هاي معمولي اطراف آن‌ها را بپوشانيم. اين گل‌آرايي فوق­العاده ظريف است و نياز به گل زيادي ندارد و براي دكور روي ميز كار و يا كنار ميز كار استفاده مي­شود. در آخر نيز هميشه از همه جهات طرح را مورد بررسي قرار مي‌دهيم تا فضاي خالي بين گل‌ها باقي نماند.     

گل آرايي افقي (Horizontal)

مقدمه: در اين جلسه گل­آرايي به طرح افقي را آموزش مي­دهيم. مناسب­ترين گل­آرايي براي روي ميز شام گل­آرايي افقي است كه از ظرف­هاي بلور، شيشه­اي و هماهنگ با سرويس غذاخوري استفاده مي­كنيم. البته از ظروف سيلور و نقره هم استفاده مي‌شود. هر چقدر ميزي را كه گل­آرايي بر روي آن قرار مي­گيرد بزرگتر باشد گل­آرايي را نيز كشيده­تر انجام مي­دهيم، بطوريكه فضاي بيشتري از ميز را اشغال نكند.

ابتدا طرح گل­آرايي را با برگ­هاي سيكاس مشخص مي­كنيم. اين گل‌آرايي از نوع مركزي است يعني مركز كار را با گل اصلي (ليليوم) پُر مي‌كنيم و بقيه‌ي گل‌ها از اين قسمت منشعب مي‌شوند. براي هماهنگي با ظرف از رُزهاي صورتي نيز استفاده مي‌كنيم. محدب بودن وسط كار را در نظر داشته تا سطح كار خيلي صاف نشود. همچنين جلو و پشت ظرف را نمي‌پوشانيم تا ظرف ديده شود. از گل‌هاي آلستومريا و ميخك صورتي هم استفاده مي‌كنيم. صدتوماني در مركز گل قرار مي‌گيرد. بيشتر كار را با گل‌هاي سفيد و برگ‌هاي سبز پُر مي‌شود و گل‌هاي صورتي را كمتر و فقط براي هماهنگي با كار، استفاده مي‌كنيم. گل‌هاي مريم در تمامي سطح گل­آرايي و براي كشيدگي كار، در سطح افقي استفاده مي‌شود. ارتفاع گل‌آرايي در حدي است كه افراد دور ميز همديگر را ببينند. يك شمع بلند را در مركز گل­آرايي قرار مي­دهيم كه دكور جالبي براي ميز شام است. معمولاً شمع سفيد رنگ استفاده مي‌شود تا با گل‌ها هماهنگي داشته باشد.

در اين گل­آرايي از گل‌هاي مارگيرت، داودي و برگ‌هاي بنجامين نيز استفاده مي­كنيم. پُر كننده‌هايي مثل ليسانتيوس و استاتيس نيز استفاده مي‌شوند.

گل­آرايي افقي نيازي به روبان ندارد بلكه مي­توانيم گل‌ها و ميوه­هاي خشك را در آن تزئين كنيم. استفاده از ظرف بلند و ارتفاع­دار در اين گل­آرايي خيلي مناسب نيست بلكه ظرف­هاي تخت و كوتاه بطوريكه در سطح ميز خوابيده باشد، پسنديده­تر است .

اين گل­آرايي براي روي ميز كنفرانس­ها بسيار جالب و ديدني است. مي‌توان يك گل افقي را در وسط ميز و 2 عدد گل توپي يا گِرد را در دو سر ميز قرار داد.     

مقدمه :

در اين جلسه ساخت يك گل دست عروس را آموزش مي­دهيم.

همه مردم علاقمندند كه در مجالس عروسي دعوت شوند و رفتن به عروسي براي آن‌ها خوشايند است و لذت عروسي رفتن را با بردن گلي زيبا كامل مي­كنند. هر عروسي دوست دارد كه جشن زيبا و پر از گل داشته باشد. گل­آرايي در كنار سفره عقد و روي ميز نامزدي بعنوان گل دست عروس و نيز تاج براي عروس مورد استفاده قرار مي­گيرد.

سنت­هاي كهن اين مرز و بوم به مراسم ازدواج اهميت زيادي ­داده. شايد بتوان گفت كه فرهنگ ايراني بيش از فرهنگ­هاي ديگر پيمان همبستگي براي دو نفر و تشكيل خانواده را ارج مي­نهد.

آراستن و پيراستن سفره عقد با چيدن اشياء گوناگون و گل­آرايي زيبا مي­تواند زيبايي مجلس را چند برابر كند. سليقه شخصي در اين كار خيلي موثر است. معمولاً بهتر است كه در مركز سفره عقد يك گل­ طبيعي را بشكل توپي يا افقي تزيين كنيم تا چشم بيننده را نوازش دهد و لطافت و آرامش بيشتري به سفره دهد.

براي نامزدي معمولاً از گل‌هاي كوچكتر استفاده مي‌شود. حلقه‌هاي گل نامزدي كوچكتر و كم گل‌تر هستند. براي درست­كردن يك گل دست عروس (به شكل توپي) ابتدا قسمت بالاي گل‌هاي رُز زرد و آلستومريا را با سيمي مي­بنديم تا گل‌ها پخش نشوند و منظم در كار قرار گيرند. گردي‌هاي اسپاراكوس را در كنار گل‌هاي رز قرار مي­دهيم و گل‌ها را محكم‌تر مي‌كنيم. گل‌هاي مركزي بايد كمي بلندتر از گل‌هاي اطراف باشند. گل­هاي رز بلند­تر از گل­هاي آلستومريا قرار مي‌گيرند و با سيمي دور تا دور گل‌ها را مي­بنديم. سپس گل‌هاي رز را دور تا دور اين گل دست توپي قرار مي‌دهيم.

گل دست بايد با سفره عقد، گل ماشين و لباس عروس هماهنگي رنگي داشته باشد. لباس عروس معمولاً به رنگ سفيد يا شيري است ولي چنانچه لباس نامزدي بنفش بود از گل نارنجي در گل دست استفاده نمي­كنيم. بلكه گل‌هاي شيري، سفيد يا ليمويي بكار مي­بريم. هر چه ساقه گل رز كوتاهتر و سيم­پيچي شده باشد، كار ظريف­تر خواهد بود.

مي­توانيم در درست­كردن گل دست فقط گل رز بكار بريم در اين صورت بهتر است كه براي تزيين آن از برگ­هاي بنجامين يا برگ‌هاي تزييني ديگر استفاده كنيم.

در اين دسته گل از ساقه­هاي ليندا براي قشنگ­تر كردن كار استفاده مي­كنيم. بدين صورت كه اگر دسته گل گرد و توپي باشد ساقه‌ها را دور تا دور آن قرار ميدهيم ولي اگر بشكل آبشاري باشد فقط در قسمت جلوي آن بكار مي‌رود. هم‌چنين مي‌توان از برگ‌هاي پهن بزرگ شبيه پاپيون درست كرد و زير گل دست قرار داد. در نهايت قسمت ساقه­هاي گل دست را با فويل يا روبان­هاي ساتَني كاملاً مي­بنديم. و براي تزئين اين دسته گل از روبان‌هاي باريك بصورت آويزان در پايين دسته گل استفاده مي­كنيم     

گل آرایی و تزیین گل

یکی از زیبا ترین شکل های گل آرایی برای ولنتاین به شکل زیر می باشد که به راحتی شما می توانید با طراحی یک جعبه کادویی بسیار زیبا آن را تزیین کنید و از آن شکلی زیبا به دست آورید


با ایده های ساده و راحتی می تواندی میز مخصوص روز ولنتاین خود را زیبا و دلپذیر نمایید .ممکن است غذاهای مختلفی را برای این شام در نظر بگیرید اما رنگ های قرمز و صورتی و سفید را فراموش نکنید . می توانید در تهیه تزئینات شیرینی و کیک ، تخم مرغهای رنگی ، شربتها و نان های تست بریده شده به شکل قلب از این رنگها استفاده کنید .

با کاغذهای رنگی قلبهایی درست کنید و درون آنها جملات عاشقانه بنویسید از انها برای تزئین مسیر منتهی به میز یا خود میز استفاده نمایید .
- می توانید رومیزی شام ولنتاین را مزین به تصویر چاپی خود و همسرتان با یک ژست عاشقانه نمایید

 
در تزئین غذاها و سالاد میز تا جایی که می تواندی از گلهای مختلف هماهنگ با رنگ میز استفاده نمایید کادوهای کوچکی برای هر نفر تهیه کرده به دقت تزئین کنید و روی میز آنها قرار دهید .








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1364]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن