تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816458467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا قبل از حضرت آدم آدم هاى ديگرى بوده اند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آيا قبل از حضرت آدم آدم هاى ديگرى بوده اند
[فائزه خردمند ]
يكى از مسائلى كه در بحث خلقت انسان داراى اهميت است اين است كه آيا آدم ابوالبشر است يا ابوالانسان
به عبارت ديگر آيا حضرت آدم (ع) اولين بشر است يا اولين انسان است آيا قبل از حضرت آدم آدم هاى ديگرى بوده اند اگر قبل از حضرت آدم (ع) آدم هاى ديگرى نبوده باشند حضرت آدم اولين آنها روى زمين بوده است ولى اگر قبل از ايشان آدم هاى ديگرى روى كره زمين زندگى كرده باشند، آيا حضرت آدم از نسل آنهاست
«به طور كلى مى توان گفت در مورد اين مسئله كه آيا پيش از حضرت آدم (ع) آدم هاى ديگرى هم وجود داشته اند يا نه، چهار نظريه قابل طرح است؛
۱ـ پيش از حضرت آدم (ع)، هيچ موجودى از آدم يا شبه آدم وجود نداشته و حضرت آدم يك دفعه و به طور مستقل خلق شده است.
۲ـ پيش از حضرت آدم (ع) موجوداتى شبه آدم، جن يا ‎/‎/‎/ بوده اند و سپس يا از بين رفته اند و يا هنوز هم وجود دارند.
۳ـ پيش از حضرت آدم، آدم وجود داشته ولى تكامل نايافته بود و به هر دليل از ميان رفته و منقرض شده است و آنگاه حضرت آدم بدون ارتباط با آدم هاى گذشته به طور كامل و مستقل آفريده شده است. علامه طباطبايى و برخى ديگر چنين نظرى دارند.»
آيت الله جوادى آملى نيز همين نظر را دارند. ايشان در تفسير تسنيم مى نويسند: «انسان هاى فراوانى قبل از آدم (ع) به دنيا آمده و منقرض شده اند ولى آدم از نسل هيچ كدام از آنان نبوده است.‎/‎/ (عبدالله جوادى آملى، تسنيم، ج،۳ ص ۵۱۲)
۴ـ پيش از حضرت آدم (ع) آدم وجود داشته و تكامل نايافته بوده، اما از ميان نرفتند، بلكه در بستر تكامل خود به مرحله انسانيت رسيده و حضرت آدم(ع)، نخستين انسان و نخستين پيامبر از نسل همان آدم ها بوده و يكباره خلق نشده است.
معتقدان به «ثبوت انواع» نظريه سوم را قبول دارند. براساس اعتقاد به ثبوت انواع و خلقت آنى و دفعى آدم، آدم ابوالبشر است يعنى نخستين فرد خلق شده از نوع انسان است. اما كسانى كه نظريه تكامل را قبول دارند بر نظريه چهارم صحه گذاشته اند. براساس اعتقاد به تكامل تدريجى موجودات و تحول انواع از جمله انسان، آدم، نخستين آدم انسان شده است، نه اولين مخلوق از نوع آدميان.
علامه طباطبايى(ره) و آيت الله جوادى آملى با توجه به نظريه ثبوت انواع خلقت آدم(ع) را مستقل دانسته و به انقراض نسل آدم هاى قبل از حضرت آدم(ع) صحه گذاشته اند و بدين جهت است كه علامه طباطبايى(ره) آدم(ع) را «ابوالبشر» خطاب مى كند.
لازم به ذكر است بيان شود بنابرنظريه چهارم به دليل اين كه حضرت آدم (ع) نخستين فرد خلق شده از نوع آدم نيست لذا نمى توان او را «ابوالبشر» لقب داد بلكه حضرت آدم(ع) به طور سمبليك مظهر نخستين آدم انسان شده است كه در طول گذار طولانى دچار تحول كيفى و انقلاب درونى شده و آغازگر ظهور آدميان آگاه و بيدار و مسئول و بنيانگذار تكامل اجتماعى انسانى است. بنابراين طرفداران نظريه چهارم آدم(ع) را «ابوالانسان» ناميده اند.
اما آيه شريفه ۳۰ از سوره مباركه بقره مى گويد: «و چون پروردگارت بر فرشتگان گفت: من مى خواهم در زمين جانشينى قرار دهم، فرشتگان گفتند آيا مى خواهى در روى زمين موجودى قرار دهى كه فساد كند و خون ها بريزد با اين كه ما تو را به پاكى مى ستائيم و تقديس مى گوييم، خداوند فرمود: من چيزهايى مى دانم كه شما نمى دانيد.»
مرحوم علامه طباطبايى با اشاره به اين آيه شريفه مى گويد كه قبل از دوره كنونى، دوره هاى ديگرى بر نوع بشر گذشته است كه ملائكه از خونريزى آنان اطلاعاتى داشتند. چنانچه در كتاب خصال شيخ صدوق نيز به نقل از امام محمد باقر عليه السلام آمده است كه خداوند عز وجل از آن روز كه زمين را آفريد، هفت عالم در آن پديد آورده است و بشرهاى اين عوالم از فرزندان حضرت آدم عليه السلام نبوده اند و خداوند آنها را يكى پس از ديگرى با جهان مربوط به خودشان در زمين منزل داد، سپس آدم (عليه السلام) ابوالبشر را آفريد و انسان را از او پديد آورد.
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن