تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816870993




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برنامه‌هاي بورس براي ترويج راهبري شركتها تشريح شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: برنامه‌هاي بورس براي ترويج راهبري شركتها تشريح شد
اقتصاد. همايش راهبري شركتي. مديرعامل بورس
مديرعامل شركت بورس با ذكر مشكلات ناشي از عدم اجراي نظام حاكميت شركتي، اقدام‌هاي انجام شده شركت در اين رابطه و برنامه‌هاي موجود براي ترويج راهبري شركتي را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، علي رحماني روز چهارشنبه در همايش نظام راهبري شركتي با بيان اينكه استقرار نظام راهبري شركتي از بعد جهاني، ملي و بازار سرمايه اهميت دارد، اظهار داشت: بانك جهاني هر ساله گزارشي از نحوه كسب و كار در كشورها منتشر مي‌كند كه يك فصل آن به حمايت از سرمايه گذاران اختصاص دارد.

وي ادامه داد: شاخص‌هاي ارزيابي براي حمايت از سرمايه‌گذاران شامل ميزان افشا معاملات با اشخاص وابسته، تعريف مسئوليت‌هاي مديران و سهامدار كنترل‌كننده ، سهولت پيگرد قانوني مديران، جايگاه كميته حسابرسي، دسترسي سهامداران به اطلاعات شركت، وضع جرايم براي معاملات مبتني بر اطلاعات نهاني است.

رحماني با اشاره به اينكه اين شاخصها عناصر مورد تاكيد در نظام راهبري شركتي هستند و انجمن ماليه بين‌الملل نيز رويه مشابهي دارد، ادامه داد:
استقرار يك نظام راهبري شركتي موثر در شركت‌ها در سراسر كشور موجب خواهد شد كه ارزيابي نهادهاي جهاني از ريسك كشور تغيير يابد.

وي در خصوص عدم وجود يك نظام راهبري شركتي و خسارات ناشي از نبود آن براي مردم، گفت: آن دسته از فعاليت‌هاي صدر اصل ‪ ۴۴‬كه سرمايه گذاري، مالكيت و مديريت آنها براي بخش‌هاي خصوصي و تعاوني مجاز است بايد در قالب شركت‌هاي بزرگ انجام شود زيرا نيازمند جمع آوري سرمايه‌هاي مردمي است.

در قانون اصل ‪ ۴۴‬در حالي ايجاد بانك ها، موسسات مالي و اعتباري و ساير بنگاه‌هاي واسطه گري پولي فقط در قالب سهامي عام مجاز است كه گسترش مالكيت عمومي به عنوان روشي براي توزيع عادلانه تر ثروت در سياست‌هاي نظام پيگيري مي‌شود و براين اساس انتظار است در آينده درصد زيادي از مردم سهامدار شركت‌هاي سهامي بزرگي باشند كه در مديريت آن نقش چنداني ندارند.

مديرعامل شركت بورس تصريح كرد: اين موضوع از ديد بازار سرمايه نيز بسيار حياتي است در شرايطي رسوايي‌هاي مالي در بورس آمريكا از جمله ورشكستگي شركت انرون باعث تغيير و تحولات اساسي در مقررات و قوانين اداره شركت‌هاي سهامي عام و حرفه حسابرسي شد كه در ايران نيز مشكلات مشابهي وجود دارد ولي به دليل كوچك بودن شركتها و نگاه افكار عمومي و دولتمردان توجه زيادي به آن نشده است.

رحماني ادامه داد: در حال حاضر نيز تعداد زيادي از شركت‌هاي بورس به دليل عدم وجود يك نظام راهبري شركتي مناسب به تابلوي چهارم منتقل شده اند و مردم ضرر و آسيب ديده‌اند و معاملات با اشخاص وابسته در شرايط يك روش رايج براي خروج سود و ثروت از شركت‌ها به نفع سهامداران كنترل‌كننده است كه نه حسابرسان درست به اين موضوع پرداخته‌اند و شفاف‌سازي كرده‌اند و نه كميته حسابرسي براي بررسي و اظهارنظر در خصوص اين معاملات وجود دارد.

وي با بيان اينكه نظام‌هاي كنترل داخلي كه بتواند از حقوق سهامداران حفاظت و حمايت كند با مشكلات اساسي مواجه است، خاطر نشان كرد: مسئوليت‌هاي هيات مديره در استقرار اين نظام‌ها و شناسايي و كنترل ريسك نه تبيين شده و نه به درستي اجرا مي‌شود و اطلاع رساني به موقع و شفافيت اطلاعاتي چندان جدي تلقي نمي‌شود و پيامدهاي ارائه اطلاعات غيرقابل اتكا و با تاخير دامنگير مديران نمي‌شود و پرداخت به موقع سوديك وظيفه شركت تلقي نمي‌شود و سهامداران شكايت‌هاي زيادي از خلا قوانين و مقررات و بي‌توجهي برخي از شركت‌ها به آنان دارند كه اين آشكارا تضييع حقوق سهامداران است.

به گفته وي پاسخگويي هيات مديره و حسابرسان، برقراري ارتباطات موثر بين شركت و سهامداران، حضور موثر نمايندگان سهامداران اقليت، فعال نمودن سهامداران خرد براي شركت موثرتر در مجامع عمومي شركتها، نظام راي دهي و وكالت سهامداران چالش‌هاي اساسي شركتها در بورس اوراق بهادار تهران هستند و سرمايه‌گذاران خارجي نيز از نبود استانداردهاي راهبري شركتي با كيفيت در ايران اظهار نارضايتي مي‌كنند و آن را مانعي براي ورود سرمايه‌هاي خارجي به ايران مي‌دانند.

مديرعامل شركت بورس در خصوص ضرورت پيشگيري و كاهش تخلفات، اظهار داشت:
اگرچه قانون بازار اوراق بهادار تمهيدات مناسبي براي حمايت از سرمايه گذاران اتخاذ كرده و زمينه برخورد جدي با تخلفات را فراهم آورده و سازمان بورس نيز پرونده‌هايي را براي متخلفان تشكيل داده و در مواردي به نتيجه رسانده ولي براي پيشگيري و كاهش تخلفات، بهبود سلامت بازار سرمايه و جلب و حفظ اعتماد سرمايه‌گذاران بايد نظام راهبري شركتي در بورس تدوين و به مورد اجرا گذاشته شود.

رحماني، نگرش شركت بورس به نظام راهبري شركتي را اقدامي پيشگيرانه براي حمايت از حقوق سهامداران به خصوص سهامداران خرد معرفي كرد و گفت: پس از بررسي تلاش‌هاي قبلي در تهيه پيش نويس نظام راهبري شركتي، شركت بورس به عنوان يك نمونه آزمايشي براي پياده‌سازي راهبري شركتي انتخاب و آيين نامه راهبري شركتي بورس تدوين و جهت تصويب به هيات مديره ارايه شد.

مديرعامل شركت بورس، به برنامه‌هاي بورس براي ترويج راهبري شركتي و ضرورت تدوين مقررات راهبري شركتي از سال ‪ ۸۲‬در سازمان كارگزاران بورس اوراق بهادار اشاره كرد و گفت: در آن زمان كارگروهي تشكيل و پيش نويس آئين نامه ي راهبري شركتي تهيه شد و در سال ‪ ۸۵‬سازمان بورس ترجمه اصول حاكميتي شركتي سازمان همكاري‌هاي اقتصادي و توسعه ‪ OECD‬را منتشر كرد و پس از تشكيل شركت بورس آئين نامه‌اي براي اجرا در شركت بورس تهيه و در سال ‪ ۸۶‬تصويب و به اجرا گذاشته شده است.

رحماني ادامه داد: كارگروه راهبري شركتي بورس در اواخر سال ‪ ۸۶‬تشكيل شد و تاكنون ضمن ترجمه مطالعه پيمايشي انجام شده توسط سازمان بين‌المللي كميسيون‌هاي بورس‌هاي اوراق بهادار ‪ IOSCO‬در خصوص نظام راهبري شركتي به بررسي مقررات بورس نيويورك و مالزي پرداخته است كه در نهايت مقررات مالزي متناسب با شرايط كشور تشخيص داده شد و مبناي كار قرار گرفت.

وي افزود: همزمان كارگروه حقوقي راهبري شركتي با حضور سه حقوقدان خارج از شركت براي تطبيق اين مقررات با قوانين كشور و ارائه راهكارهاي اجرايي تشكيل شد و اين دو كارگروه پيشرفت خوبي داشته اند.

به گفته وي كارگروه راهبري شركتي طوري ساماندهي شده كه بتواند در آينده در اين زمينه به شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس خدمات مشاوره بدهد و كارگروه مديريت ريسك بورس اوراق بهادار تهران نيز مطالعات زيادي در خصوص مباني مديريت ريسك و كنترل‌هاي داخلي در شركت‌ها انجام داده است كه نتيجه كار آنها در آينده نزديك منتشر خواهد شد.

وي، ايجاد بازار مديريت حرفه‌اي و تدوين مباني حقوق و مزايا و پاداش مديران را از دغدغه‌هاي اصلي در نظام راهبري شركتي دانست و ابراز اميدواري كرد: تا پايان سال جاري مطالعات در اين حوزه نيز آغاز شود و ارتباط موثر با سهامداران به عنوان يكي از عناصر راهبري شركتي نيز مورد توجه قرار گيرد.

وي معتقد است: حساسيت‌هاي زياد حاكم بر موضوعات نظام راهبري شركتي ايجاب مي‌كند كه به فرهنگ‌سازي و آشناسازي مديران و كارشناسان با ساختار و عناصر اين نظام اهميت زيادي داده شود.

رحماني با بيان اينكه در نيمه دوم سال جاري پيش نويس نظام راهبري شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جهت نظرخواهي عمومي منتشر و پس از تدوين متن نهايي آن جهت تصويب به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال خواهد شد، افزود: البته قانون تجارت جديد نيز در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است و برخي از موضوعات اين نظام كه بايد در قانون درج شود به موقع به مبادي ذيربط منعكس خواهد شد.

وي تصريح كرد : بي‌ترديد تهيه نظام راهبردي شركتي مناسب و استقرار آن مستلزم همكاري و مساعدت گروه‌هاي زيادي است و تشكيل كارگروه‌هاي راهبري شركتي در اتاق ايران، كانون سرمايه‌گذاري ايران، انجمن مديران مالي حرفه اي و جامعه ي حسابداران رسمي مي‌تواند به انجام اين مهم كمك كند، همچنين همانند بسياري از كشورها تشكيل انجمن راهبري شركتي براي روزآمد كردن دانش و انتقال تجارب و نيز ترويج بهترين رويه‌هاي راهبري شركتي بسيار راهگشا خواهد بود كه البته هيچ قانون و مقرراتي به اندازه ي اراده مديران دلسوز و امانت دار نمي‌تواند به بهبود نظام راهبري شركت‌ها كمك كند.

مديرعامل شركت بورس گفت: نظام راهبري شركتي از ديد جهاني روشي براي حمايت از حقوق سرمايه‌گذاران است و برجذب سرمايه‌هاي خارجي و درجه ي ريسك كشور تاثيرخواهد گذاشت و با اجراي قانون اصل ‪ ۴۴‬و واگذاري شركت‌هاي دولتي و ايجاد شركت‌هاي سهامي عام جديد، بازار سرمايه گسترش خواهد يافت و خانوارهاي بيشتري پس اندازهاي خود را وارد بورس خواهند كرد.

وي گفت: اين روش سرمايه‌گذاري اگرچه انطباق بهتري با احكام اسلامي دارد و موجب نظارت عموم بر فعاليت‌هاي اقتصادي و بهبود شفافيت اقتصاد خواهد شد ولي موفقيت آن در گروه استقرار نظام راهبري شركتي مناسب در شركت ها است.

رحماني افزود: بورس اوراق بهادار تهران هم از اين لحاظ كه بيش از ‪۶‬ هزار نفر سهامدار دارد و هم رسالت ايجاد فضاي امن و بهبود سلامت بازار اوراق بهادار را به عهده دارد، تدوين نظام راهبري شركتي را در دستور كار خود قرار داده و موفقيت در اجراي پروژه مستلزم فرهنگ سازي، آموزش، همدلي و پشتيباني نهادهاي مختلف است و به لحاظ اثرات قابل توجه اجراي اين نظام، انتظار مي‌رود كه با استقبال خوب جامعه اقتصادي، تصميم سازان، دولتمردان و قانونگذاران مواجه شود.
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن