تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816447300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مشروح نشست خبري شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن نمايشگاه بين‌المللي قرآن لباس جشنواره به تن مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: گزارش مشروح نشست خبري شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن نمايشگاه بين‌المللي قرآن لباس جشنواره به تن مي‌كند
گروه گزارش: بنابر اعلام قبلي روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نشست خبري شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم ديروز از ساعت 30/11 صبح با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي در دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي برگزار شد.
نشست‌هاي خبري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي قرآن به رسم هر ساله(حداقل در چند سال اخير كه بنده از نزديك در جريان اين مسايل بوده‌ام) با حضور مدير نمايشگاه، قائم‌مقام وي و برخي از مسئولان بعضي از بخش‌هاي مهم نمايشگاه برپا مي‌شد اما اين بار و برخلاف دوره‌هاي مشابه، محمدحسين صفارهرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين نشست حاضر شده بود تا فرايند شكل‌گيري و برپايي بزرگ‌ترين و شايد پرهزينه‌ترين رويداد قرآني سال را تشريح كند كه البته مي‌تواند بيانگر اهميت اين دوره از نمايشگاه نسبت به دوره‌هاي گذشته هم باشد و يا حداقل مي‌تواند چنين پيامي را القاء كند.

رمضان نزهت‌گاه و تفرج‌گاه اهل انس با قرآن است

وزير ارشاد ابتدا اعياد شعبانيه و به ويژه ميلاد امام مهدي(عج) را به خبرنگاران تبريك گفت و با بيان اينكه ماه مبارك رمضان نزهت‌گاه و تفرج‌گاه اهل انس با قرآن است افزود: روزها و شب‌هاي ماه مبارك رمضان معنويت هبه شده‌اي را از سوي آسمان براي زمينيان به ارمغان مي‌آورد تا هر كس به فراخور حال خود اين معنويت را تجربه كند و از اين فضايل اخلاقي به فراخور شخصيت خود بهره‌مند شود.

صفار ادامه داد: در اين ماه بسياري از مناسبات و محاسبات جامعه اسلامي تغيير مي‌كند. در اين ماه با رشد فضايل انساني شاهد كاهش رذيلت‌ها در جامعه هستيم و گزارش‌هاي مقامات قضايي نشان مي‌دهد كه جرم و جنايت در اين ماه به صورت محسوس كاهش مي‌يابد. اين فرصت يك موقعيت مناسب را در اختيار ما قرار مي‌دهد تا يك بهره نظام يافته از ماه مبارك ببريم.

وي، رمضان را فرصتي براي بهره‌مندي نظام يافته افراد جامعه اسلامي به صورت جمعي توصيف و تصريح كرد: از طرفي افراد تجربيات انفرادي خود را در ماه مبارك رمضان با دعا، ذكر و عبادت با معنويت رقم مي‌زنند و از طرفي در ليالي ماه مبارك رمضان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با برگزاري شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن به استقبال گسترش معنويت در جامعه مي‌رود.

صفار هرندي در ادامه با اشاره به اين مطلب كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متكفل بخشي از برنامه‌‌هاي جمعي مومنان در ماه مبارك رمضان است، تاكيد كرد: امسال شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن را در ماه قرآن برپا مي‌كنيم و بر همه ما اين امر پذيرفته شده است كه نبايد هيچ دو روزي مثل هم باشد و بر همين منوال نمايشگاه قرآن هم اگر مانند سال‌هاي گذشته برگزار شود، خسارت بزرگي است و طبق گزارش‌هايي كه من دريافت كردم دست‌اندركاران در اين جهت توفيقاتي داشته‌اند.

وي ارتقاء كيفي نمايشگاه قرآن نسبت به گذشته را مطالبه عمومي جامعه دانست و اضافه كرد: آن چيزي كه سبب جلب مخاطب مي‌شود اين است كه بايد هر روز شاهد يك نوآوري قرآني و ايجاد جذابيت بيشتر براي بازديدكنندگان از نمايشگاه باشيم.

وي با اشاره به اينكه برنامه‌هاي شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن اغلب مشابه برنامه‌هاي سال قبل نمايشگاه است از تغييرات شكلي در نمايشگاه سخن گفت و يادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به دنبال اين است كه در سال‌هاي آينده نمايشگاه قرآن را از نيمه شعبان تا نيمه ماه مبارك رمضان برگزار كند.

صفارهرندي گفت: نمايشگاه امسال براي اولين بار پيش از ماه مبارك رمضان يعني از 27 ماه شعبان (هشتم شهريور ماه ) آغاز و تا بيست و ششم ماه رمضان در محل مصلاي بزرگ تهران ادامه خواهد يافت.

وي افزود: امسال و سال‌هاي بعد نمايشگاه در بحبوحه تابستان برگزار مي‌شود و مردم روزه‌دار وقت و توانايي جسمي محدودتري را براي شركت پيش از افطار در نمايشگاه خواهند داشت در نتيجه ما تصميم گرفتيم عمده زمان بازديد از نمايشگاه را به زمان بعد از افطار منتقل كنيم و نتيجه آن شد كه از ساعت 15 تا 24 به تصويب رسيد. اميدواريم كه دوستان و همكاران‌مان در مصلي و ديگر سرويس‌دهندگان متقاعد شوند تا نمايشگاه تا ساعت 24 داير باشد.

نمايشگاه لباس جشنواره به تن مي‌كند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: از برنامه‌هاي خوب امسال اين است كه نمايشگاه از حالت نمايشگاهي به سمت جشنواره بين‌المللي تغيير رويكرد داده و ديگر به صورت ناظر به محتوا عمل مي‌كند يعني به تعميق آگاهي و معرفت افراد اهميت بسيار مي‌دهيم كه اين امر تا حد زيادي محقق شده است. امسال در بخش پژوهش بسيار قوي‌تر و وسيع‌تر از سال‌هاي گذشته شاهد حضور پژوهشگران قرآني خواهيم بود.

وزير ارشاد اظهار كرد: در اين نمايشگاه ما باب مشاوره و پاسخ به سوالات ديني و قرآني را گذاشتيم. خدماتي چون منبع شناسي و پيشينه شناسي منابع قرآني و مشاوره را خواهيم داشت. از ديگر فعاليت‌هاي اين نمايشگاه مي‌توان به ارائه بيش از دو هزار منتخب از پژوهش‌هاي قرآني، ارائه يك هزار مقاله قرآني و چهل نشست قرآن پژوهي اشاره كرد. پايگاه‌ها و نرم‌افزارهاي پژوهشي عرضه فعاليت‌هاي قرآني را هم امسال در نمايشگاه قرآني گنجانده‌ايم.

وي افزود: بخش مشاوره احكام كه در سال‌هاي پيش مورد استقبال قرار گرفت امسال در نمايشگاه توسعه مي‌يابد و در خلال نمايشگاه 10 نشست علمي با حضور استادان، كارشناسان و قرآن‌پژوهان برجسته برگزار خواهد كرد همچنين دفاعيه پنج رساله كارشناسي ارشد و دكتري را در محل نمايشگاه خواهيم داشت. ارائه پايان‌نامه‌هاي برتر انتخاب نشريات قرآني برتر و تجليل از پژوهشگران برجسته قرآن از كارهاي ديگر اين دوره است.

وي با اشاره به برپايي برنامه شب آفتابي همزمان با برپايي نمايشگاه اظهار كرد: اين برنامه پيش از اين در هفته دفاع مقدس اجرا مي‌شد؛ برنامه شب آفتابي آميزه‌اي از هنرهاي تجسمي و استفاده از نور و صدا و حركت و صحنه‌هاي نمايشي با محتواي تاريخ اديان، ظهور اسلام و شكل‌گيري نهضت بززگ اسلامي در جامعه است كه در شرق تهران برپا مي‌شود.

وزير ارشاد افزود: برنامه شب آفتابي كه مجموعه‌اي از كار فرهنگي و هنري است امسال با گرايش قرآني و با مساعدت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و لشگر حضرت رسول اكرم (ص ) و هنرمندان كشور برگزار مي‌شود.

وي با اشاره به ايجاد نوآوري در فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها گفت: در نمايشگاه امسال بخش نشر الكترونيك قرآني توسعه يافته است. امسال سه مؤسسه فعال خارجي توليدكننده نرم‌افزارهاي ديني در نمايشگاه حضور دارند و مراسم نمايشگاه نيز بر روي شبكه اينترنت به سه زبان عربي، فارسي و انگليسي قابل مشاهده خواهد بود.

حضور 190 ناشر از 21 كشور

صفار هرندي تعداد ناشران منتخب براي شركت در اين دوره از نمايشگاه را 190 ناشر از 21 كشور ذكر كرد و گفت: در ميان اين ناشران پنج ناشر خارجي نيز حضور دارند و امسال هر ناشر فقط كتاب‌هاي خود را عرضه خواهد كرد. همچنين كلاس‌هاي آموزشي وبلاگ‌نويسي قرآني در طول مدت نمايشگاه برگزار مي‌شود.

وي بخش ايجاد ويژه‌اي براي الفت خانواده‌ها با قرآن كريم را از ديگر برنامه‌هاي اين نمايشگاه ذكر كرد و افزود: بخش جلوه‌هاي قرآن در ادب فارسي با برپايي 15 شب شعر، تدوين دو كتاب داستان‌هاي قرآني، تصويرسازي داستان‌هاي قرآن به صورت روزانه، برپايي 5 كارگاه نقد كتاب قرآني از ديگر برنامه‌هاي تدارك ديده شده در اين نمايشگاه است.

وي تاكيد كرد: با توجه به سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، فرصت را مغتنم شمرده، بخش ويژه سي سالگي انقلاب را در نمايشگاه خواهيم داشت همچنين در بخش جلوه‌هاي قرآن در ادب فارسي امسال 15 شب شعر در نظر گرفته شده است. تدوين دو كتاب داستان‌هاي قرآني را نيز مدنظر داريم و در بخش تصويرسازي داستان‌هاي قرآني نيز به صورت روزانه پنج كارگاه نقد كتاب قرآني برگزار خواهد شد.

سخنان صفارهرندي كه به پايان رسيد پرسش خبرنگاران آغاز شد، افزايش بودجه فعاليت‌هاي قرآني، سرنوشت معاونت قرآني وزارت ارشاد، محافل قرآني در نمايشگاه و فيلم ملك سليمان از جمله پرسش‌هاي خبرنگاران بود.

صفارهرندي در پاسخ به سئوالي درباره افزايش بودجه فعاليت‌هاي قرآني گفت: در بدو شروع به كار ما در دولت در سال 84 بودجه فعاليت‌هاي قرآني در وزارت ارشاد 640 ميليون تومان بوده و امروز اين رقم به ميليارد‌ها تومان افزايش يافته است.

وي افزود: اين رقم افزايش يافته چه به صورت كاهش يافته بعد از مصوبه مجلس هفتم كه رقمي حدود 15 ميليارد تومان و چه در شكلي كه ما پيشنهاد داده بوديم كه رقمي در حدود 24 ميليارد تومان بوده است اصلا قابل مقايسه با بودجه سابق قرآني دولت نيست.

وي اين افزايش چشمگير بودجه را نشانگر هدف دولت نهم در ارتباط با بحث قرآن و ترويج فرهنگ قرآني دانست و اظهار كرد: براي فعاليت نمايشگاهي امسال نيز رقمي كه فعلا پيش‌بيني شده و ممكن است در مسير عمل احتمالا افزايش يابد، حدود دو ميليارد و 700 ميليون تومان است و فعاليت‌هاي ديگر قرآني وزارت در حال حاضر رقمي بالغ بر 12 ميليارد تومان را شامل مي‌شود كه اميدواريم با گرفتن كامل تخصيص‌ها در پايان سال بتوانيم اين رقم را افزايش دهيم.

ساخت فيلم‌هاي زندگي انبياء مستلزم هزينه سنگين

وزير ارشاد در پاسخ به كاستي فعاليت‌هاي سينمايي مرتبط با قرآن اظهار كرد: در مورد فعاليت‌هاي نمايشگاهي و سينمايي در مقولات قرآني بايد بدانيم كه ساخت فيلم‌هاي زندگي انبياء هزينه و سرمايه سنگيني را مي‌طلبد و به اين دليل خيلي از تهيه‌كنندگان خصوصي اين كار را انجام نمي‌دهند و سرمايه‌گذاري در اين حوزه بايد از طرف دولت باشد.

وي ادامه داد: در حال حاضر فيلم «ملك سليمان» اثر شهريار بحراني در حال فيلمبرداري است كه اميدواريم تا جشنواره فيلم فجر امسال آماده اكران شود. اين كار مي‌تواند مقدمه ورود معنادارتر هنرمندان به داستان‌هاي قرآني باشد. من رد نگاه قرآني را در فيلم‌هاي سال گذشته مي‌توانم ببينم البته منظور از فيلم قرآني اين نيست كه كسي داستان زندگي انبياء را بيان كند، بلكه آثاري كه به مقولات اجتماعي با يك نگاه و نيت قرآني هم مي‌پردازد اثر قرآني است. ما در جهت حمايت از اين نوع نگاه وعده حمايت از فيلمنامه‌نويسان و كارگردانان را مي‌دهيم.

در ادامه وزير فرهنگ و ارشاد در پاسخ سئوال خبرنگار ايكنا مبني بر اين‌كه از ايده‌هاي قرآني جمع‌آوري شده در نمايشگاه پانزدهم در چه زمينه‌اي استفاده شده و سرنوشت اين بخش به كجا رسيده است، بيان كرد: بانك‌ ايده‌هاي قرآني با راه‌اندازي سايت نمايشگاه در معرض ديد علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت، همچنين نظرات و ايده‌هاي مناسب بررسي و در نمايشگاه شانزدهم اعمال شده است.

صفارهرندي در پاسخ به اين سئوال كه چرا از حضور قاريان برجسته مصري و ايراني در نمايشگاه استفاده نمي‌شود، گفت: برگزاري جلساتي از اين جنس در نمايشگاه قرآن سابقه داشته است و امسال به صورت روزانه قرائت و محافل قرآني خواهيم داشت.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه پرسيد تكليف معاونت قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد به كجا رسيد، يادآور شد: بحث معاونت قرآتي بحث قديمي ماست و تمايل و گرايش ما اين بود كه هر چه زودتر بتوانيم معاونتي تحت عنوان معاونت قراني در وزارتخانه رقم بزنيم. در قانون براي وزارتخانه ما حداكثر پنج معاونت تدارك ديدند در حالي كه ما در حال حاضر حداقل نياز به هفت معاونت داريم كه شش معاونت آن محقق شده و بايد يك يا دو معاونت را كم كنيم در حالي كه مي خواهيم يك معاونت قراني هم داشته باشيم .

وي اظهار كرد: اين آن چيزي است كه در وضعيت ساختاري وزاتخانه‌ها به عنوان يك محدوديت پيش پاي آنها قرار مي‌گيرد كه بايد براي آن فكري كرد. شايد به اعتبار اهميت قرآن مجبور شويم به گونه‌اي كارهاي مختلف وزارتخانه را در هم ادغام كنيم تا فرصت ايجاد يك معاونت مستقل قراني نيز فراهم شود .

معاونت قرآني در حد ايده

وي در عين حال تاكيد كرد كه اين در حد فقط يك ايده است كه در معاونت برنامه‌ريزي و توسعه وزارتخانه در حال بررسي است.

پس از صفارهرندي نوبت به دكتر محمدعلي خواجه‌پيري، رئيس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني رسيد كه همزمان با روي كار آمدن دولت نهم سكاندار امور قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شده است. خواجه‌پيري گفت: بلافاصله پس از تشكيل دبيرخانه، برنامه‌هاي نمايشگاه دوره پانزدهم مورد نقد و بررسي قرار گرفت و تصميم گرفته شد كه بخش‌هاي مشترك بين دوره شانزدهم و پانزدهم با تغييرات اندكي به جهت موقعيت‌هاي زماني و مسائل كيفي برگزار شود.

وي اظهار كرد: در اين دوره برنامه‌هاي جامعي به صورت آزاد و بدون محدوديت مالي آماده شده است. كليات اين برنامه‌ها در شوراي سياست‌گذاري با حضور وزير ارشاد مصوب شده است و پس از آن، شورا فعاليتش را آغاز كرده به طوري كه امروز همه بخش‌ها كارهايشان را انجام دادند و برنامه‌هايشان را بسته‌اند.

وي با بيان اينكه تدابيري انديشيده شده است تا بخشي از نمايشگاه شانزدهم قرآن جهت بازديد عزيزان شهرستاني در ماه شعبان برگزار شود، گفت: از آنجايي كه روزه‌دار بودن در ماه رمضان مشكلاتي براي سفر ايجاد مي‌كند اين نمايشگاه از هشت شهريور يعني 27 شعبان افتتاح و تا 26 ماه مبارك رمضان برپا خواهد بود.

وي زمان مطلوب برپايي نمايشگاه را نيمه شعبان تا نيمه ماه مبارك رمضان ارزيابي كرد و گفت: امسال اولين سالي است كه افتتاحيه نمايشگاه پيش از ماه مبارك برگزار مي‌شود. اگر اين تغيير زماني خوب و مثمرثمر باشد ، سال‌هاي بعد نيز به همين ترتيب زمان افتتاحيه را به زماني پيش از ماه مبارك برگزار خواهيم كرد.

خواجه‌پيري همچنين گفت: غرفه‌بندي نمايشگاه شروع شده و تا پنج‌شنبه نيز به پايان خواهد رسيد و بخش‌ها نيز مستقر مي‌شود و نمايشگاه يك روز قبل از افتتاحيه آماده خواهد بود.

افتتاح نمايشگاه با حضور آيت‌‌الله يزدي

يادآوري مي‌شود «عليرضا معاف» قائم مقام شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم نيز چندي پيش در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) گفته بود: شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با حضور آيت‌‌الله محمد يزدي، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم هشتم يا 9 شهريور ماه سال جاري افتتاح خواهد شد.

وي افزود: در برنامه تجليل از خادمان قرآن نمايشگاه نيز از رئيس جمهور دعوت شده و با توجه به هماهنگي‌هاي صورت گرفته اختتاميه شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم نيز با حضور «علي لاريجاني» رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود.

معاف با بيان اينكه چشم‌انداز قرآني كشور در سال 1404 در شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن با حضور استادان و پژوهشگران قرآني كشور ترسيم خواهد شد به تشكيل كارگروه ويژه «اعجاز علمي قرآن» در بخش دانشگاهي اشاره و تصريح كرد: سال گذشته نيز اين قسمت در بخش دانشگاهي در زمينه نجوم فعاليت داشت و امسال نيز به جنبه‌هاي جديدي از اعجاز علمي قرآن خواهد پرداخت.

قائم مقام شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در ادامه عنوان كرد: به مناسبت سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، بخش ويژه 30 سال انقلاب در نمايشگاه بين‌المللي قرآن به مطرح كردن ابعاد و زواياي قرآني انقلاب در سال‌هاي گذشته مي‌پردازد.

وي در پايان با اشاره به اين‌كه انقلاب ما فرزند قرآن است، تأكيد كرد: بسياري از اتفاقاتي كه در جريان انقلاب اسلامي ايران افتاده برگرفته از آموزه‌هاي مترقي قرآن بوده است و در اين بخش به بررسي اين ابعاد، شخصيت قرآني امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب و مشي قرآني آن‌ها پرداخته خواهد شد و كارهاي هنري زيبايي در اين‌‌موضوعات انجام شده كه در معرض ديد مردم قرار خواهد گرفت.
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن