واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: ضرورت نمایش فیلم مستند در کنار نشستهای مدیریت شهری و علوم انسانی
فرهاد ورهرام
اینکه فیلم مستند میتواند جایگاه مهمی در مطالعات اجتماعی داشته و بخصوص معرفی پروژههای اجتماعی و شهری بازی کند دست کم برای مستندسازان امر روشنی است، امّا هنوز جای فیلم و مواد تصویری در همایشها و نشستهای دانشگاهی در حوزه علوم اجتماعی اندک است برگزاری همایش بزرگی در زمینه ارزیابی تاثیر اجتماعی سیاستها و برنامهها و طرحهای عمرانی توسط معاونت اجتماعی-فرهنگی شهرداری تهران و با همکاری انجمن جامعهشناسی ایران فرصتی بود برای جبران این نقصان و توجه دادن مدیران بخشهای مختلف شهرداری به این امر که میتوانند در ارزیابی پروژهها از فیلم مستند نیز بهره بگیرند. وقتی برپایی برنامه نمایش فیلم این همایش به عهده من گذاشته شد، تصمیم گرفتم از این فرصت برای برقراری ارتباط بین محافل دانشگاهی، مدیریت شهری و مستندسازان بهره بگیرم.
این همایش ملّی در تاریخ 28 و 29 مهر ماه امسال نخستین همایش ملی ارزیابی تاثیر اجتماعی طرح های شهری در چهار محورِ آسیب شناسی و نقد سیاستها، برنامهها و طرحها، بررسی مبانی نظری و روشی ارزیابی تاثیر اجتماعی، بررسی الزامات نهادی و قانونی ارزیابی تاثیر اجتماعی و ارزیابی تاثیر اجتماعی در عمل در 26 نشست تخصصی و ارائه 220 مقاله از پژوهشگران داخلی و خارجی و 103 سخنرانی در دانشگاه شهید بهشتی، تالار همایشهای بین المللی ابوریحان برگزار شد.
فیلم مستند با نگاه مدیریت شهری و معضلات شهر به خصوص در باره تهران بسیار اندک تولید شده است. از میان معدود فیلم هایی موجود سعی کردم فیلمهایی را انتخاب کنم که با محتوای سمینارهم خوانی داشته باشد. برای نمونه در فیلم آن سوی بزرگراه شاهد نوعی ارزیابی یکی از بزرگترین پروژههای شهری چند دهه اخیر یعنی ساخت شهرک نواب هستیم. در فیلم وارونگی پیآمدهای برنامههایی که در راستای کاهش آلودگی هوای تهران اجرا شدهاند به نقد کشیده میشود و در مجسمههای تهران موضوع نصب و ساخت تندیسهای شهر بررسی میشود.
استقبال دانشجویان و کارشناسان و اساتید درطول دو روز نمایش فیلم بسیار چشمگیر بود و به حدی که در بعضی از سانسها تعداد زیادی از تماشاگران نشسته و یا ایستاده فیلم می دیدند.
روز چهارشنبه 28 مهر ماه در دو سانس 13 – 15 و 30/15 – 30/17 و در روز پنج شنبه 29 مهرماه در سه سانس 10 – 12 و 13 – 15 و 30/15 – 30/17 هر فیلم در دو نوبت نمایش داده شد. پس از هر نمایش به مدت بیست دقیقه با حضور تعدادی از کارگردانان در باره فیلم ها بحث و گفتگو انجام گرفت.
فهرست کامل فیلمهایی که در این همایش به نمایش درآمدند از این قرار است:
[/font]
آن سوی بزرگراه
کارگردان: ناهید رضایی
تصویربرداران: کلاره کیازند، رضا تیموری، آرش گروسی، حسن علیزاده، ناهید رضایی
و همایون پایور
صدابرداران: جعفر علیان، علیرضا نوین نژاد
مجری طرح ناهید دل اگاه
محصول: موسسه تصویر شهر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری 1386
مدت: 50 دقیقه
موضوع فیلم
سال 1382 مشاور طرح و معماری منطقه 10 شهرداری تهران تحقیق در محله بریانک را به شهرداری تهران پیشنهاد کرد. این مشاور با همکاری مرکز ایران شناسی فرانسه در ایران و مسئولان نوسازی شهرداری منطقه 20 پاریس که در یک محله مشابه بریانک در پاریس تجربه نوسازی داشتند برای بازسازی این محله، پروژه ای مشترک را انجام دادند. این فیلم حاصل تجربه دو گروه با تجربیاتی متفاوت است.
صد و یکسال بلدیه در تهران
کارگردان: ارد عطارپور
تحقیق: ارد عطارپور و سعید ملیح
تصویربردار: رضا تیموری
تدوین: وحید باقرزاده
تهیه کننده: ارد عطارپور
محصول: سازمان فرهنگی هنری شهرداری 1380
موضوع فیلم
این فیلم بررسی عملمرد شهرداران تهران در طی حدود یکصد و یکسال پس از تاسیس بلدیه (شهرداری) و بعد از انقلاب مشروطه می پردازد. عملکرد شهر تهران و شهرداری آن همیشه تابعی از رخدادهای سیاسی و اجتماعی بوده است. تهران پایتخت دویست ساله ایران با این تغییرات شکل نهایی خود را یافته است.
تهران، چند درجۀ ریشتر ؟
نویسنده و کارگردان : پیروز کلانتری. تصویربردار : رضا تیموری. تدوین : وحید باقرزاده. صدابردار: روح الله جعفر بیگلو. تهیه کننده : ارد عطارپور. تهیه شده در گروه مستند شبکه چهار سیما. سال 1385، 28 دقیقه.
موضوع فیلم
تهران با مسائل و مصائب جوراجور و دست به نقدش ، زلزله ای را که دیر یا زود به سراغش می آید ، چه قدر جدّی می گیرد ؟
یک فیلم شهری که بیش ار زلزله ، از تهران نا آشنا با زلزله می گوید .
وارونگی
نویسنده و کارگردان: روبرت صافاریان
تصویر: رضا تیموری
تدوین: وحید باقرزاده
دستیار کارگردان و برنامهریز: نسیم نجفی
تهیهکننده: ارد عطارپور
موضوع فیلم
آلودگی هوای تهران به حدّی رسیده است که در واپسین ماههای پاییز شهر هیتئی آپوکالیپسی به خود میگیرد. راهحلهای اصلی کمابیش مشخصاند امّا سال به سال میگذرد و مشکل همچنان به جای خود باقیست. تعیین تکلیف خودروهای فرسوده، مسئله قیمت بنزین، ساماندهی تولید خودرو و گسترش مترو و حملونقل عمومی هریک میتوانند به کاهش مشکل کمک کنند. امّا اتفاقی نمیافتد. انگار نه تنها با وارونگی جوّ بلکه به طور کلّی با وارونگی منطق و عقل سلیم روبهرو باشیم.
مجسمه های تهران
کارگردان: بهمن کیارستمی
تهیه کننده: ناصر عنصری، موسسه تصویر شهر
مدت: 60 دقیقه
موضوع فیلم
مجسمه های تهران به بهانه مرور تاریخ مجسمه سازی شهری در تهران به روایت داستان دو مجسمه می پردازد. اول اثری از بهمن محصص که در دهه 50 به سفارش خانواده سلطنتی ساخته شده و جزو اولین آثار مدرنی بود که در فضای عمومی شهر تهران در محوطه تاتر شهر نصب شد. اما این اثر که در طول سال های انقلاب و جنگ دیگر جایی در شهر نداشت مثله شد و به انبار تاتر شهر رفت. اثر دیگری که در فیلم به آن پرداخته می شود، مجسمه ای است از ایرج اسکندری در میدان انقلاب. این مجسمه که بیش از 25 سال نماد انقلاب و دفاع مقدس بود حالا باید جای خود را به ایستگاه مترو دهد. اسکندری به این اقدام معترض است اما نه تنها هنرمندان نسل او، بلکه مدیران و کارفرمایان شهرداری این اقدام را لازم می دانند. مدیرانی که حتی علی رغم غیاب و بی تفاوتی بهمن محصص در پی ترمیم و نصب مجدد اثر او در فضای عمومی اند.
فیلم مجسمه های تهران در جستجوی پاسخ به این سئوال ساخته شده که به طور کلی کاربرد «مانیومنت» در تهران چیست و «یادبود» در شهری که ویژگی اش در از یاد بردن دوره های تاریخی خویش است، در بزرگداشت کدام دوره تاریخی خود ساخته می شود.
[font=tahoma]گذر شهر بر آب
کارگردان: فرهاد ورهرام
مشاور پروژه: محود رضا حائری
تصویربردار: ر ضا تیموری
صدابردار: احمد رضا طایی
تدوین: محمود یارمحمدلو
متن فیلم: محمد رضا حائری – فرهاد ورهرام
تهیه کننده: ارد عطارپور
موضوع فیلم
روزی روزگاری حتی تا حدود 70سال قبل حدود 230 روستا در ساحل رود- درها و یا مظهر قنات ها و چشمه های روان از ارتفاعات جنوبی البرز بنا شده بودند.
قبل از اینکه تهران پایتخت شود رود – درها و چشمه ها در مسیر طبیعی خود جاری بودند و پایه تمدن هشت هزار ساله ای را بنا نهادند که یکسر آن قیطریه و سر دیگر آن شهر ری بود.
شاهان صفوی تهران را پسندیدند اما به پایتختی آن تمایل نشان ندادند.تا آنکه قاجار ها به دلایل سیاسی- طبیعی تهران را به پایتختی انتخاب کردند و می دانستند موقعییت طبیعی و ارتفاعات پر برف دامنه جنوبی البرز وجریان رود – درها و قنوات چشمه سارها در آینده ای نه چندان دور می تواند ساکنین زیادی را در خود جای دهد.
اغلب سیاحانی که از دوره صفویه تا اواسط قرن بیستم تهران را دیده بودند در سفرنامه های خود تهران را سرزمین آب و چنار نامیده بودند.
رشد سریع تهران از سال1340 به سمت شمیران گسترش شتابزده ای پیدا کرد و به تدریج از سال 1360 به باغات و کوهپا یه ها و حریم رود- دره ها نفوذ کرد.از سال 1372 بالاترین متراژ ساخت و ساز برای منطقه یک تهران یعنی شمیران صادر گردید.
آب تمیز که در زمان گذشته در مسیر طبیعی این رود - دره ها جریان داشتند به آبی آلوده در کانال هایی تنگ مبدل شد. این رود- دره ها هر چه به سمت جنوب تهران جریان می یابد آلودگی آن بیشتر و بیشتر می شود . در انتها دیگر آب مایع حیات نیست مایعی است غلیظ و تیره رنگ، شیرابه ای است مسموم و انباشته از زباله و لجن، به زمین های کشاورزی و بخش های جنوبی تهران می رسد تا بار سنگین خود را در لابه لای ساقه های گیاهان بر جا بگذارد و بر زمین فرو ریزد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]