تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805186441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زاهدي: تا پايان برنامه پنجم توسعه مقام اول در توليد علم منطقه را كسب خواهيم كرد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: زاهدي: تا پايان برنامه پنجم توسعه مقام اول در توليد علم منطقه را كسب خواهيم كرد
تهران/ واحد مركزي خبر/ مكتوب 1387/05/29
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: با روند كنوني و شيب صعودي توليد علم در كشور بطور قطع تا پايان برنامه پنج ساله پنجم و تا 6 سال ديگر مقام اول منطقه را در توليد علم كسب خواهيم كرد.
به گزارش خبر نگار ما محمد مهدي زاهدي و معاونان وي در نشست مطبوعاتي با موضوع گزارش عملكرد سه ساله وزارتخانه در آستانه فرا رسيدن هفته دولت دستاورد هاي اين وزارتخانه را تشريح كردند.
وي با اشاره به تشكيل ستاد راهبردي نوآوري و شكوفايي گفت: سند اين ستاد تدوين، چاپ و درحوزه‌هاي مختلف وزارت علوم برنامه ريزي براي پياده كردن آن آغاز شده است.
زاهدي با بيان اينكه تغيير ساختار سازماني وزارت علوم در سال گذشته به تصويب رسيد، افزود: از جمله تغييرات ساختار سازماني اضافه شدن هيئت مركزي جذب اعضاي هيئت علمي زير نظر وزير علوم است.
وي تشكيل دبيرخانه رتبه بندي دانشگاه‌هاي جهان اسلام زير نظر وزارت علوم را ديگر تغيير ساختاري برشمرد و افزود: با دو تغيير صورت گرفته در ساختار سازماني وزارت علوم علاوه بر پنج معاونت، دو سازمان و تعدادي مركز، دو حوزه ستادي نيز به مجموعه آن اضافه شد.
زاهدي گفت: از جمله برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در برنامه چهارم توسعه پوشش30 درصدي جمعيت جوانان 18 تا 24 سال است كه بر اساس آخرين آمار اين جمعيت سه ميليون و 600 هزار نفر است.
وي با بيان اينكه جمعيت دانشجويي كشور امسال به 3 و نيم ميليون نفر مي‌رسد گفت: جمعيت دانشجويي كشور در سال آينده از مرز 3 ميليون و 600 هزار نفر مي‌گذرد.
وزير علوم افزود: پيش بيني شده بود كه به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت بايد 5 هزار نفر دانشجو داشته باشيم كه امسال به اين عدد دست مي‌يابيم.
زاهدي به رشد 100 درصدي تحصيلات تكميلي در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا در دانشگاه‌هاي دولتي اشاره كرد و گفت: در واقع ظرفيت پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد از حدود 20 هزار نفر در سال 84 به 40 هزار نفر و ظرفيت دكترا نيز از 2 هزار نفر به 4 هزار نفر افزايش يافته است.
وي گفت: با نظر مساعد رياست جمهوري توانستيم سهميه استخدام اعضاي هيئت علمي را كه در برنامه چهارم توسعه حدود 2 هزار و 250 نفر پيش بيني شده بود به بيش از 5 هزار نفر ارتقا دهيم كه در اين زمينه دو سهميه سه هزار نفري و 400 نفري را از هيئت دولت گرفتيم.
وزير علوم با اشاره به تشكيل دانشكده كارآفريني نيز گفت: اين دانشگاه براي رشد و شكوفايي جوانان فارغ‌التحصيل در زمينه كار افريني تاسيس شد.
وي با اشاره به افزايش انجمن‌هاي علمي دانشجويي از 800 انجمن به بيش از 2 هزار انجمن در سال 86 تصريح كرد: اين امر موجب شد كه جو علمي در بين دانشجويان دانشگاه‌ها ايجاد شود.
وي همچنين به تشكيل دبيرخانه دائمي قرآن و عترت در معاونت فرهنگي اشاره كرد و گفت: اين امر موجب گسترش فرهنگ قرآني در دانشگاه‌هاي كشور شد و معاونت فرهنگي ماموريت يافته است كه اين موضوع را در بين استادان نيز گسترش دهد كه اين امر در هفته وحدت حوزه و دانشگاه عملي مي‌شود.
زاهدي به افزايش سهميه عمره دانشجويان و اعضاي هيئت علمي اشاره كرد و گفت: امسال 26 هزار و 400 نفر به عمره دانشجويي اعزام شدند كه اين آمار در سال 84 حدود 3 هزار و 200 دانشجو و قريب به 500 عضو هيئت علمي بود.
وي تصريح كرد: امسال حتي يك گزارش منفي از دانشجويان دختر و پسر خود در عمره دانشجويي نداشتيم .
زاهدي درباره بورسيه كردن دانشجويان گفت: طي دو سال گذشته بيش از هزار و 700 دانشجوي دكترا بورسيه داخل شده‌اند.
وي با اشاره به كاهش اعزام بورس به خارج را وجود اكثر رشته‌هاي دوره‌ دكترا در داخل كشور بيان كرد و افزود: اعزام دانشجو براساس نياز كشور و در رشته‌هاي مورد نياز صورت مي‌گيرد.
وزير علوم همچنين با اشاره به افزايش دانشجويان تحصيلات تكميلي در دوره‌هاي شبانه تصريح كرد: هفتاد درصد شهريه اين دوره ها را صندوق رفاه پرداخت مي‌كند كه اين امر موجب استقبال از اين دوره ها شده است.
وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري از تداوم رشد توليدات علمي كشور از جمله عبور توليدات علمي كشور در سال 2008 از مرز 9 هزار مستند ثبت شده در سال گذشته، افزايش بيش از دو برابري تعداد واحدهاي فن‌آور و چهار برابر شدن تعداد نيروهاي فعال در پارك‌هاي علم و فن‌آوري و دستاوردهاي حاصل شده در حوزه زيست‌فن‌آوري و نانوفن‌آوري به عنوان بخشي از موفقيت‌هاي وزارت علوم در سه سال اخير ياد كرد.
زاهدي از تشكيل كميته پيگيري سخنان مقام معظم رهبري در حوزه آموزش عالي كشور و به ويژه وزارت علوم خبر داد و گفت: در اين زمينه پس از رصد كردن اظهارات مقام معظم رهبري، اين موارد در شوراي معاونان وزارت علوم مطرح و پس از آن مشخص مي‌شود كه چه حوزه‌اي بايد آن را پيگيري كند.
وزير علوم با اشاره به بحث ايجاد پايگاه نمايه سازي مجلات و توليدات علمي جهان اسلام (isc) در اجلاس وزراي علوم سازمان كنفرانس اسلامي گفت: در اين زمينه از طرف سازمان كنفرانس اسلامي، ايران رسما ماموريت پيدا كرد چنين مركزي را ايجاد كند.
زاهدي همچنين با اشاره به بحث رتبه بندي دانشگاه‌هاي جهان اسلام گفت: اين بحث به تاييد اجلاس سران كنفرانس اسلامي و وزراي امور خارجه و وزراي علوم اين كشورها رسيده است و موسسه پژوهش و برنامه ريزي وزارت علوم ماموريت يافت كه انرا دنبال كند.
وي همچنين در خصوص آمار توليد علم بر اساس مستندهاي isi گفت: توليدات علمي نمايه شده ما از حدود سه هزار مستند در سال 83 به 9 هزار و 61 مستند در سال گذشته رسيده است و امروز با وجود باقي ماندن 4 ماه از سال ميلادي مستندات علمي ما در isi در سال 2008 از مرز سال گذشته عبور كرده است.
وزير علوم همچنين بر نمايه سازي توليدات علمي حوزه هاي علميه تاكيد كرد .
زاهدي با بيان اينكه وزارت علوم در زمينه نانوفن‌آوري در بين همه دستگاه‌هاي اجرايي و علمي كشور مقام اول را داراست گفت: بيشتر توليدات علمي و فن‌آوري صورت گرفته در اين حوزه مربوط به وزارت علوم است.
وي همچنين با اشاره به واحد فن‌آور مستقر در پارك‌هاي علم و فن‌آوري گفت: در اين زمينه 600 واحد فن‌آور مستقر در پارك‌هاي علم و فن‌آوري در سال 84 به عدد هزار و 395 واحد در سال 87 رسيده است كه در اين جهت بيش از دو برابر رشد داشته‌ايم.
زاهدي با اشاره به رشد چهار برابري افراد مستقر در پارك‌ها گفت: همچنين در سال 84 حدود سه هزار نفر دانشگر يا افراد مستقر در پارك‌ها داشتيم كه اين رقم به بيش از 11 هزار و 451 نفر رسيده است.
وزير علوم افزود: در حوزه بيوتكنولوژي حداقل سالي 800 ميليون دلار صرفه جويي ارزي داشته‌ايم.
وي با بيان اينكه براي نخستين بار در موسسه پژوهش و برنامه ريزي كشور، سامانه آمار آموزش عالي كشور ايجاد شده است، گفت: در حال حاضر مي‌توانيم آمار دانشجويان را به صورت دقيق اعلام كنيم.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري درباره روند بازنشستگي‌هاي اخير برخي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها و اجباري و اختياري بودن آنها، افزود: قانون بازنشستگي اعضاي هيئت علمي از زمان تصويب قانون از طرف هيئت امناي دانشگاه ها از قبل از انقلاب وجود داشته است.
وي گفت: بر اساس اين قانون سقف 65 سال سن براي اعضاي هيئت علمي با رتبه استاد تمام براي بازنشستگي در نظر گرفته شده است. با اين حال به روساي دانشگاه‌ها اين اختيار را داده است كه بتوانند به اين حد سني تا پنج سال را نيز اضافه كنند، به اين معني كه اعضاي هيئت علمي استاد تمام مي‌توانند تا حداكثر 70 سال سن در دانشگاه حضور داشته باشند.
وي با بيان اينكه بازنشسته شدن يك استاد به معني جدايي وي از دانشگاه‌، تدريس و پژوهش نيست، خاطر نشان كرد: سال گذشته تقريبا همه دانشگاه‌هايي كه استاد بازنشسته داشتند براي استفاده از انان در امر تدريس و راهنمايي پايان نامه‌ها درخواست كردند كه با همه آنها موافقت شد.
زاهدي با بيان اينكه روند بازنشستگي اخير استادان در دانشگاه تهران در يك روند كاملا قانوني انجام شده است گفت: همه كساني كه بازنشسته شده‌اند چه آنهايي كه درخواست بازنشستگي داشته و يا نداشته‌اند بالاي هفتاد سال سن داشته‌اند.
وزير علوم افزود: سال گذشته يكي از استادان به نام كشور پيش از بازنشستگي، از دنيا رفت كه به علت بازنشسته نشدن وي خانواده اين شخصيت علمي پس از فوت وي با مشكلات جدي روبرو شدند و از برخورداري از پاداش پايان خدمت محروم شدند .
زاهدي در ادامه گفت: استادان ذخاير علمي ما در حوزه و دانشگاه هستند و برنامه‌ ما استفاده از خدمات انان است.
وي با اشاره به پيشنهاد وزراي علوم و بهداشت در مورد طرح تكريم اساتيد بازنشسته به شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مصوبه مربوط اظهار داشت: بر اساس اين مصوبه دانشگاه‌ها بخشي از هزينه شركت در كنفرانس‌هاي بين المللي استاد تمام‌ها را پرداخت مي‌كنند و ايجاد اتاق‌هايي براي اساتيد بازنشسته در دانشگاه‌ها، ارائه تسهيلات براي رفت و آمد درون كشوري اين اساتيد و پاسخگويي به درخواست‌هاي آنها براي تهيه كتب و مقالات از ديگر مصوبات مربوط به اين طرح است.
وي در باره رويكرد وزارت علوم درباره نظام حق‌التدريسي در دانشگاه‌ها، گفت: وزارت علوم بحث حق التدريسي ندارد و به طور كلي مقوله‌اي به عنوان نظام حق التدريس در وزارت علوم مطرح نيست.
وي درباره بودجه جاري دانشگاه ها افزود: تا كنون حدود 40 درصد از بودجه به دانشگاه‌ها داده شده است اما در كل بودجه با كسري‌هايي مواجه هستيم.
وي درباره نحوه تخصيص بودجه‌هاي پژوهشي دانشگاه‌ها، گفت: در بودجه پژوهشي سال 87 مقرر شد كه دستگاه‌هاي دولتي يك درصد از بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند كه اين امر با همكاري دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي اجرايي مي‌شود و با اين شيوه بودجه‌هاي پژوهشي دانشگاه‌ها رشد چشمگيري مي‌كند.
وزير علوم درباره تخصيص بودجه به دانشگاه‌هاي بند( ز) ماده 50 برنامه چهارم توسعه گفت: اين ماده ما را موظف كرده است كه دانشگاه‌ها را بر اساس ملاك و معيارها بررسي كرده و بعد از معرفي به دولت، دولت تصميم مي‌گيرد كه چه اقداماتي انجام دهد تا اين دانشگاه‌ها بتوانند در جايگاه‌هاي بين المللي فعاليت كنند.
وي افزود: هم اكنون اين دانشگاه ها شناسايي و به رئيس جمهور براي دريافت بودجه جداگانه معرفي شده اند .
زاهدي درباره بحث نظارت بر موسسات آموزش عالي غير انتفاعي خاطر نشان كرد: جايي در كشور نيست كه يكي از حوزه‌هاي ستادي ما هنوز از آن بازديد نكرده باشد.
وي افزود: گزارش‌هاي اين بازديدها بررسي مي‌شود و تذكرات لازم به روساي دانشگاه‌ها داده مي‌شود .
وزير علوم همچنين با اشاره به ارتقاي جايگاه وزارت علوم در بين دستگاه‌هاي اجرايي كشور عنوان كرد: در سال 84 اين وزارتخانه از بين 49 دستگاه اجرايي كشور رتبه 46 را داشت كه با فعاليت‌هاي ويژه انجام شده و تشكيل كارگروه مربوطه و ارائه گزارش توانستيم در سال 85 به رتبه 15 برسيم كه پيش بيني مي‌شود اين رتبه براي سال 86 به زير 10 ارتقا يابد.
تصويردارد.

كد 0001/10107/20
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن