تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815820522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرتاب سفير اميد حاصل درخشش جوانان مبتكر و خلاق ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: پرتاب سفير اميد حاصل درخشش جوانان مبتكر و خلاق ايراني
نخستين ماهواره بومي جمهوري اسلامي ايران، ماهواره‌اي تحقيقاتي و پيشرفته است كه به دست توانمند دانشمندان ايراني طراحي و ساخته شده و در مدار ارتفاع پايين قرار مي‌گيرد.


گروه سياسي - محمد سعيد نجفي مقدم
امروز جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين المللي شاهد پيشرفت هاي چشم گيري در زمينه هاي علمي است و ضرورت اهتمام به پارك هاي علم و فناوري وعلوم پايه باعث شده است كه محققين با تكيه به قدرت خلاق مسير دستيابي به قله هاي رفيع را براي كشور هموار كنند.
درخشش جوانان مبتكر و خلاق ايراني در صحنه هاي مختلف مويد آن است كه حركت در جهت خواسته هاي ملت رو به جلو است.

چندي پيش بود كه محمود احمدي نژاد، فرمان پرتاب راكت كاوشي با نام كاوشگر(1) را به پايگاه فضايي كشور در سمنان صادر كرد و در ادامه از نخستين سامانه فضايي بومي جمهوري اسلامي ايران متشكل از ماهواره ‌اميد، ايستگا ههاي زيرزميني و پرتاب فضايي رونمايي كرد.
خبر آزمايش موفقيت آميز راكت كاوشي ايران، در آن زمان تيتر اول بسياري از خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري خارجي شد و پس از آن هم اين خبر كه ايران به باشگاه ماهواره داران پيوست نظر جمع كثيري از رسانه‌ها را به خود معطوف كرد . هر كدام از اين خبرها در مقام خود بسيار مهم و نشان از موفقيت‌ها و دستاوردهاي روز افزون صنعت هوافضاي كشور داشت .

آزمايش موفقيت آميز راكت كاوشي ايران نشان از قدرت موشكي ايران و همچنين قابليت ارسال و حمل محموله هاي فضايي را به مدارهاي زميني داشت و خبر پيوستن ايران به باشگاه ماهواره داران هم از توانمندي ايران در ارتباطات مخابراتي حكايت‌ مي‌كرد . ولي آن زمان هنوز نمي توانستيم ادعا كنيم كه توانايي پرتاب و استقرار ماهواره در فضا را داريم زيرا همان ماهواره سينا - 1 ( كه دو سال پيش با مشاركت شركت‌هاي روسي، به وسيله موشك Cosmos-3M از پايگاه فضايي Plesetsk‎ در روسيه مركزي بـه فضا پرتاب‎ شده بود ) اولين گام جمهوري اسلامي ايران در دستيابي به فن‌آوري طراحي و ساخت ماهواره و ورود به باشگاه فضايي جهان بود و ماهواره‌اي مطالعاتي - تحقيقاتي بود كه در بررسي منابع زيرزميني و عواقب ناشي از حوادث غيرمترقبه به كار مي‌رود.

با اين حال، خبرهاي خوش فضايي جديد وجه تمايز خاصي با خبرهاي نيمه خوش قبلي داشت. اين بار چنين ادعايي دور از انتظار نيست كه بگوييم به نيمه راه هاي خودكفايي در علوم فضايي رسيده ايم زيرا همه دستاوردهاي معرفي شده توسط رييس جمهور بومي هستند.

ورود به فضا و خوداتكايي در صنايع فضايي از آرزوهاي بزرگ هر ملت به شمار مي‌آيد كه تاكنون كشورهاي معدودي در جهان توان ورود به اين عرصه را داشته‌اند و جمهوري اسلامي ايران يازدهمين كشور جهان است كه توانمندي ارسال ماهواره به فضا را پيدا كرده است. يكي از بازوان پرتوان قدرتمندي، قدرت فضايي است.
اگر به وضعيت كنوني جهان نگاهي گذرا بيندازيم، خواهيم ديد كه هم اكنون، قدرت هاي بزرگ، كشورهايي هستند كه حضور بسيار درخشاني در عرصه هوايي و فضايي دارند چرا كه ستون هاي اين علم و صنعت، به ازدياد توان دفاعي كشورها كمك مي كند.

ايران هم در صنايع هوا فضا و به ويژه در عرصه موشكي از قدرت خوبي بهره مند است و دليل پيشرفت سريع در اين عرصه هم بر همگان مبرهن است. چه در زمان جنگ و چه پس از آن ، برخورداري از موشك هاي استراتژيك با بردهاي بالا ، نيازي اساسي بود و به همين دليل با بودجه هاي نسبتاً خوبي تحقيقات در اين زمينه آغاز شد كه سرانجام خوشي مانند توانايي ساخت موشك‌هاي بالستيك دوربرد شهاب 3 و راكت كاوشي داشت . در بسياري از اين تكنولوژي‌ها ، پايه‌ها يكي است و با كمي تغيير و تحول به ديگري خواهيم رسيد .

به‌عنوان مثال راكت كاوشي از جمله مقدمات اوليه پرتاب ماهواره به مدار است و توسط اين راكت‌ها شناسايي محيط پروازي ماهواره‌ها قبل از پرتاب انجام مي‌گيرد و با كمي تغيير و تحول در سيستم هاي كنترل ، جنس بدنه ، سيستم هاي پيشران (Propultion) و....، اين راكت‌ها توانايي حمل محموله هاي فضايي را خواهند داشت.

بر اين اساس و در ادامه راه رسيدن ايران به فضا، متخصصان اميدآفرين كشورمان پرتاب آزمايشي ماهواره ‌بر سفير اميد را در شب ولادت با سعادت حضرت مهدي موعود (عج) و با حضور رييس‌ جمهور، با موفقيت انجام دادند و راه را براي نشاندن ماهواره در مدار كره زمين هموار ساختند.

اين آزمايش كه با هدف صحه‌گذاري بر عملكرد ماهواره بر، سيستم‌هاي داده پردازي از راه دور، دستگاه مركزي زميني، ايستگاه‌هاي زميني تله‌متري، فرمان از راه دور (تلكامند) و تعيين موقعيت ماهواره صورت گرفت توانست به اهداف از پيش تعيين شده دست يابد كه البته زيرساخت‌هاي ارتباطي گسترده زميني به نحو كاملي از اين پرتاب آزمايشي پشتيباني كردند.
ماهواره اميد، نخستين ماهواره بومي جمهوري اسلامي ايران، ماهواره‌اي تحقيقاتي و پيشرفته است كه به دست توانمند دانشمندان ايراني طراحي و ساخته شده و در مدار ارتفاع پايين قرار مي‌گيرد.

ايستگاه هدايت و كنترل ماهواره در مدار ارتفاع پايين نيز وظيفه تعيين موقعيت ماهواره در مدار را بر عهده داشته و ارتباط راديويي با ماهواره برقرار مي‌كند و فرمان‌هاي كنترلي لازم را به ماهواره ارسال كرده و پاسخ آن را دريافت مي‌كند.

ايستگا ههاي رهگيري و كنترل و ارتباط با ماهواره به‌ طور كامل توسط كارشناسان داخلي طراحي و ساخته شده و قابليت افزايش آنها و طراحي براي ماهواره‌هاي آينده را نيز دارد .

بنابر اين گزارش، چيزي كه اين ماهواره را بيش از اين مورد توجه قرار داده است، صاحب اين ماهواره است نه توانايي‌هاي آن، زيرا توانايي‌هاي آن نسبتا اوليه است.

به نوشته نيويورك تايمز، سوالي كه هم اكنون در واشنگتن و ديگر پايتخت هاي جهان مطرح مي‌شود اين است كه آيا تلاش‌هاي فضايي ايران حقيقتا بخشي از تلاش‌هاي آن براي گسترش توانايي‌هاي فني خود است يا اينكه تلاشي براي اضافه كردن يك بناي بزرگ ديگر به برنامه هسته‌اي خود كه البته در اين صورت اين جديدترين بخش از پازل اتمي ايران است.

"برخي از تحليلگران دولتي وكارشناسان در غرب معتقدند آغاز به كار برنامه فضايي ايران جاي نگراني دارد هرچند كه توجه جهان درحال حاضر به اين مساله جلب شده است كه آيا ايران به صورت مخفيانه به دنبال دستيابي به تسليحات هسته‌اي است يا خير؟ ولي اين تحليلگران معتقدند آغاز به كار برنامه فضايي ايران نشان‌دهنده مرحله جديدي از تلاش‌هاي رو به افزايش ايران براي كسب مهارت‌هاي كامل در زمينه فن آوري‌هاي پيچيده همچون موشك‌ها و ماهواره‌ها است".

نيويورك تايمز افزوده است: حال اين نگراني وجود دارد كه تهران ممكن است روزي چنين پيشرفت‌هايي را در جهت اتمي بكار گيرد.

دكتر "جان شلدون" از كارشناسان "مركز مطالعات بين‌المللي دفاعي و امنيتي در انگليس" كه اخيرا نيز گزارشي در مورد برنامه فضايي ايران نوشته است، مي‌گويد: ممكن است به نظر وسوسه‌ انگيز باشد كه تلاش‌هاي ايران را رد كنيم ولي ايران سماجت و بردباري لازم را نشان داده است. اين مسئله نشان مي دهد كه تهران براي دستيابي به انگيزه‌هاي خود، براي شركت در يك بازي طولاني مدت آماده است.

در دانشگاهها و پژوهشكده‌هاي ايران در سالهاي اخير رشته‌هاي تحصيلي جديدي در زمينه علوم فضايي داير شده است و اين مراكز فارغ التحصيلاني داشته‌اند كه‌اينك بدنه علمي هيات‌هاي تحقيقاتي وعلمي كشور را در امور فضايي مي‌سازند.
هر چند دشمنان پيشرفت، رفاه و سعادت ملت ايران از هيچ كوششي براي سد كردن اين راه نوراني فروگذار نيستند و سعي مي‌كنند با اتهامات واهي هرگونه فعاليت علمي، فني و صلح‌آميز ايران را موضوعي نظامي جلوه دهند كه طبيعتا ملت‌هاي بيدار، وجدان‌هاي آگاه و منصف و اهل فن و مهارت اين حقيقت را خوب تشخيص مي‌دهند، اما آنها فهميدند جوانان دانشمند و رشيد اين مرز و بوم هر روز قله‌اي از دانش و فن‌آوري را فتح مي‌كنند و شعار استراتژيك "ما مي‌توانيم" را با همه‌ وجود تحقق مي‌دهند.
گفتني است هيات وزيران در جلسه مورخ22/3/1384بنا به پيشنهاد شماره14310/100مورخ 19/5/1383وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات و به استناد ماده (9) قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات - مصوب 1382- اساسنامه سازمان فضايي ايران را تصويب كرد كه اين اساسنامه به موجب نامه شماره 12612/30/84 مورخ 8/4/1384 به تا ييد شوراي نگهبان رسيد.

انتهاي خبر // شبكه خبري برنا//222 - 222 - 56//www.BornaNews.ir
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن