تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821201896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با عرضه 156 ميليون سهمصف خريد «مخابرات» در بورس ناپديد شد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: با عرضه 156 ميليون سهمصف خريد «مخابرات» در بورس ناپديد شد
دنياي اقتصاد- تنها عرضه 156ميليون سهم مخابرات در روز گذشته كافي بود كه بيش از 55درصد تقاضا در صف خريد ناپديد شدند. حجم معاملات ديروز بازار رقمي معادل 48ميليارد تومان بود كه بيش از 43ميليارد تومان آن متعلق به مخابرات بود و اينجا است كه مي‌توان گفت ديروز روز مخابرات بود.
با وجود تقاضاي 471ميليون سهمي در روز شنبه
صف خريد «مخابرات»با عرضه156ميليون سهم ناپديد شد
مجوز عرضه يك درصد مخابرات صادر شد
گروه بورس- معصومه طاهرخاني- تنها عرضه 156ميليون سهم مخابرات در روز گذشته كافي بود كه بيش از 55درصد تقاضا در صف خريد ناپديد شوند.
به گزارش خبرنگار ما، بازار سهام ديروز شاهد شكسته شدن پي در پي صف‌هاي خريد «اخابر» بود، به طوري كه در مرحله اول برخلاف روزهاي گذشته صف خريد اين سهم از بيش از 470ميليون سهم به يكباره نصف شد و در مرحله بعد با عرضه 156ميليون سهم اين شركت از سوي سهامداران بقيه درخواست‌ها از سامانه‌ معاملات بورس كنار رفتند.در نهايت تا پايان ماملات ديروز فقط 18 ميليون تقاضا در صف خريد براي مخابرات وارد سيستم شد.
حجم معاملات ديروز بازار رقمي معادل 50ميليارد تومان بود كه بيش از 43ميليارد تومان آن متعلق به مخابرات بود و اينجا است كه مي‌توان گفت ديروز روز مخابرات بود. در واقع بيش از 86 درصد ارزش معاملات تالار شيشه‌اي تنها روي نماد معاملاتي «اخابر» در نوسان بود.
صف مخابرات چقدر مي‌ارزد؟
اما در هم شكسته شدن به يكباره صف خريد چهارمين شركت اصل چهل و چهارمي نشان مي‌دهد كه بازار باز هم در حال تكرار خود است. چرا كه مطابق رويه‌اي كه در بازار براي شركت‌هاي اصل چهل و چهارمي (به طور خاص) و ساير شركت‌هايي هم كه براي اولين بار در بورس عرضه اوليه دارند، در حال شكل‌گيري است تشكيل صف‌هاي خريدسنگين در روزهاي اوليه عرضه است. با نگاهي به آمار معاملات هفته اول سهام شركت‌هايي كه به تازگي وارد بورس شده‌اند، به رقم بالاي صف‌هاي خريد اين شركت‌ها مي‌رسيم كه غالب اين صف‌ها به انگيزه نوسان‌گيري و تنها جو رواني شكل گرفته‌اند و نمي‌توان اين صف‌ها را به حساب تحليل بازار گذاشت.
پيشروي احساس تا مرز 400ميليون سهم!
بايد پرسيد سيستم معاملاتي و مكانيسم عرضه و تقاضاي بورس تهران به چه شكلي تعريف شده كه صف‌هاي خريد يك سهم را حتي تا مرز 500ميليون سهم هم به پيش مي‌برد و از آن سو با اندكي عرضه به يكباره محو مي‌شود.ورود درخواست‌هاي خريد بي‌نام (د.د.د)، فقر تحليل در بازار، عرضه‌هاي اوليه محدود و چندين عامل ديگر را مي‌توان جزو مهم‌ترين دلايل پذيرش سهام مخابرات به شمار آورد.گويي درخواست‌هاي خريد بي‌نام و فقر تحليل در بازار در حال تبديل شدن به يكي از بديهي‌ترين اجزاي بازار سرمايه ايران هستند. اما از آن طرف داستان مي‌توان از سازمان خصوصي‌سازي اين سوال را پرسيد كه چرا به‌رغم درخواست‌هاي چند صد ميليوني براي مخابرات رضه‌ اي از سوي اين سازمان انجام نمي شود؟
دستكاري قيمت، آيا؟
محدود شدن عرضه مخابرات به 5درصد روز اوليه از يك سو و اطمينان بازار از عدم عرضه بيشتر سهم از سوي ديگر، موجبات افزايش قيمت سهم و تعداد خريداران منتظر در صف‌هاي خريد را فراهم كرد. كنار هم قرار گرفتن اين چند عامل هم در نهايت به غيرواقعي شدن و به تعبير بهتر دستكاري قيمت منتهي مي‌شود.
مسوولان سازمان خصوصي به عنوان متوليان عرضه سهام شركت‌هاي مشمول اصل44 كه همواره از متهم شدن خود به ارزان فروشي و عدم قيمت‌گذاري واقعي در هراس هستند،بهتراست صف‌هاي خريد بازار را ببينند و هر چه زودتر مقدمات عرضه درصدهاي بعدي مخابرات را فراهم كنند.اگر مسوولان اين سازمان حاضر شدند در روز عرضه، مخابرات را به قيمت 150تومان بفروشند، اكنون بعد از يك هفته كه قيمت اين سهم بالاي 160تومان معامله مي‌شود آيا زمان مناسب‌تري براي عرضه نيست؟البته از بازار خبرهايي در خصوص احتمال عرضه يك درصد ديگر مخابرات طي روزهاي آينده به گوش مي‌رسد.
حاج نوروزي،مدير عامل شركت CDS در اين خصوص به خبرنگار ما گفت:يك درصد ديگر سهام مخابرات نزد اين شركت سپرده شده است.تاييد اين امر هم به معني عرضه يك درصد ديگر مخابرات طي روزهاي آينده در بورس است.
بايد در نظر داشت مخابرات جزو سهام خاص بازار بود كه در روز عرضه 5درصدي خود توانست رقم ارزش معامله خود را تا 5/344ميليارد تومان رقم بزند. در بازاري كه حجم معاملات آن به دلايل زيادي پايين است و متوسط آن در روزهاي عادي از رقم 40ميليارد تومان فراتر نمي‌رود، بنابراين حضور سهمي قوي چون مخابرات تا حد زيادي مي‌تواند در معادلات اين بازار، نقش بازي كند.
معني 156ميليون سهم چيست؟
عرضه 156ميليون سهم مخابرات در روز گذشته تحرك دوباره‌اي در بازار ايجاد كرده به اين معني كه خريداران و فروشندگان اين سهم جريان تازه‌اي از نقدينگي را در بورس رقم زده‌اند.
درنهايت جابه‌جايي صف‌هاي خريد و فروش برخي سهام ديگر بازار از پيامد‌هاي اين حجم عرضه به شمار مي‌رود.
حال اينكه اين عرضه تا چه حد مي‌تواند براي بازار مثبت يا به تبع آن منفي باشد، چيزي است كه مي‌توان روزهاي آينده اثر آن را مشاهده كرد.
انتظار سهامداران زياد بود
در همين راستا كارشناسان بازار هم نظرات متفاوتي را در اين خصوص مطرح كردند.
هادي بيدختي در گفت‌وگو با «فارس»، در خصوص تغيير وضعيت سهام مخابرات اظهار داشت: كاهش تقاضاي خريد و معامله بيش از 263‌ميليون سهمي شركت مخابرات به ارزش 43‌ميليارد تومان ناشي از 5 دليل بود كه اولين دليل به عرضه بيش از 2/2ميليارد سهمي آن در روز اول و عدم عرضه سهام در روزهاي گذشته مربوط است.
وي با بيان اين كه انتظار سهامداران بر عرضه تدريجي سهام نيز موثر بود، دومين دليل ايجاد نوسان سهام مخابرات را كاهش تقاضا از 500‌ميليون سهم به 150‌ميليون سهم تقاضا ارزيابي كرد و گفت: اين وضعيت كه به دستكاري مشكوك است، موجب نگراني عده‌اي از سهامداران شد؛ چرا كه با تغيير 8‌ريالي نرخ سهام، دليلي براي كاهش تقاضاي بيش از 270‌ميليون سهمي وجود نداشت.
تنها براي 8درصد سود!
اين كارگزار بورس در رابطه با سومين دليل افت و خيز سهام بزرگترين شركت بورس از لحاظ سرمايه به فارس اظهار داشت: از ديگر دلايل اصلي در نوسان سهام مخابرات اين بود كه با توجه به رشد قيمت از 150 به 161 تومان، تمام خريداران روز اول حدود 8 درصد سود به دست آورده بودند كه با توجه به اقدام به فروش 20‌درصد از سرمايه‌گذاران سفته‌باز، ديگر سهامداران نيز به فروش سهام مخابرات تحريك شدند.
بيدختي ادامه داد: اما با خريد بيش از 263‌ميليون سهم مخابرات به قيمت 161 تومان، خط حمايت و سدي ايجاد شد كه مانع از ريزش احتمالي و مداوم در محدوده 150 توماني خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: دليل چهارم را بايد در سابقه عرضه‌هاي اوليه جست‌وجو كرد كه بر اين اساس، سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند با كسب سود مشخصي از سهام تازه وارد خارج شدند تا در صورت ارزان تر شدن، اقدام به خريد مجدد كنند.
پذيرش «ذوب‌آهن» صف «مخابرات» را شكست
مديرعامل كارگزاري عمران فارس در رابطه با پنجمين دليل حذف تقاضاي خريد500‌ميليون سهمي و معامله 263‌ميليون سهم گفت: درج و پذيرش شركت ذوب‌آهن و هم چنين عرضه سهام شركت‌هاي جديد در وضعيت امروز سهام مخابرات تاثيرگذار بود.
وي ادامه داد: اين دليل موجب شد كه به سهامداران مخابرات توصيه شود اقدام به فروش نيمي از سهام كنند، چرا كه با توجه به حجم مبناي 18‌ميليون سهمي مخابرات و عدم تقسيم سود سالانه، انتظار رشد مستمر نرخ سهام آن دور از ذهن بود.
تقاضا نبود پس عرضه شد
از سوي ديگر عباس دهقان، عضو هيات مديره كارگزاري كارآمد هم در گفت‌وگو با «ايسنا» گفت: علت اصلي كاهش تقاضا نسبت به روز اول عرضه اين بود كه در ساعات آغازين صبح تقاضاي كمتري در ماشين وارد شد و امروز با كاهش حجم تقاضاي خريد انگيزه براي فروش بيشتر شد.
وي خاطرنشان كرد: علاوه بر اين 10درصد از كل سهام عرضه شركت مخابرات (2/2‌ميليارد سهم) در دست افرادي است كه فروشنده بوده و امروز مشاهده شد كه اقدام به فروش سهام خود كردند، از سوي ديگر در بازار امروز سهام مخابرات با استقبال خريد مواجه شد و حقوقي‌ها سهم خوبي خريداري كردند.
جاي نگراني نيست...
وي با اشاره به كاهش حجم تقاضاي شركت مخابرات از 500‌ميليون به 18‌ميليون سهم بيان كرد: شايد اين سياست از طرف متقاضيان باشد، ولي تصور مي‌شود تقاضا براي خريد شركت مخابرات بيشتر از امروز باشد، زيرا كساني كه مايل به فروش سهام خود بودند امروز اقدام به فروش كردند و پتانسيل فروش آزاد شد.
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن