تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799601192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فيلم «هميشه پاي يك زن در ميان است» هميشه يك فيلم پرفروش، ماندگار نيست


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: نگاهي به فيلم «هميشه پاي يك زن در ميان است» هميشه يك فيلم پرفروش، ماندگار نيست
نام كمال تبريزي با فيلم هاي درخشاني مانند «گاهي به آسمان نگاه كن»، «مارمولك» و «ليلي با من است» گره خورده است، سه فيلمي كه قطعا در بين توليدات برتر پس از انقلا ب جايگاه خاصي دارند. اگر چه «گاهي به آسمان نگاه كن» در زمان اكران زياد نفروخت، «مارمولك» وداعي تلخ با اكران عمومي داشت و «ليلي با من است» هم خيلي دير فهميده شد، اما هر سه فيلم با رگه هايي از طنز در پيدا و پنهان خود، هر منتقدي را مجاب مي كند كه نام كمال تبريزي را به عنوان بهترين كارگردان سينماي كمدي 30 سال اخير سينماي ايران انتخاب كند، انتخابي كه به شايستگي اتفاق افتاد و راي نگارنده نيز چنين بود، اما چه مي شود كه همين كارگردان خوش فكر و قابل احترام سينماي ايران، فيلمي را مي سازد كه در يك كلا م، گنگ و مبهم است و هدف از ساخت فيلم هم مشخص نيست. فيلم مثلا مي خواهد به بن بست رسيدن يك زوج جوان در زندگي خانوادگي را نشان دهد اما داستان آنقدر مغشوش و سردرگم است كه برخي مخاطبان را مجاب مي كند در حين ديدن فيلم چرت بزنند! شايد بگوييد فيلم كه خوب مي فروشد اما بايد گفت هر فيلمي كه خوب مي فروشد، لزوما فيلم خوبي نيست. به اعتقاد نگارنده، حوزه هنري اين نكته را به درستي متوجه شد و از ساخت فيلم انصراف داد، اگر چه فيلم ساخته شد اما اقدام حوزه هنري مي توانست كمال تبريزي را بر آن دارد تا در فيلمنامه فيلم به عنوان پاشنه آشيل كار، بازنگري كند اما اين كار انجام نشد و حاصل، قصه نامشخص است كه روابط بين پرسوناژ ها هم درآن در نيامده است و حتي داستان هم گره گشايي ندارد! اگر خواننده اين نوشتار از خود مي پرسد پس چرا فيلم خوب مي فروشد، بدون ترديد حضور «مهران مديري» در مقام بازيگر و مهم تر از آن عنوان جذب كننده فيلم يعني «هميشه پاي يك زن در ميان است»، دو عامل مهم فروش فيلم هستند، دو عاملي كه به درستي از آنها در تيزرهاي ساخته شده از فيلم هم مورد توجه قرار گرفته اند تا فروش را تضمين كنند، اما مطمئن هستيم كه اين فيلم، اثري ماندگار در كارنامه كمال تبريزي محسوب نمي شود و از يادها خواهد رفت در حالي كه 3 فيلمي كه در ابتداي نوشتار به آنها اشاره شد، هميشه زنده خواهند ماند و مي توانند نظر همزمان مخاطب عام وخاص را جذب كند تا جائي كه مثلا تلويزيون براي بار بيست و چندم، «ليلي با من است» را پخش مي كند و مطمئن است و مطمئنيم كه باز هم مخاطب را بر پاي گيرنده ها نگه مي دارد.
«هميشه پاي يك زن در ميان است» مي توانست يك فيلم معمولي براي يك كارگردان جوان فيلم اولي باشد اما براي كمال تبريزي تجربه اي ناموفق است و به زعم نگارنده ضعيف ترين اثر در كارنامه اوست. بهتر است در اين جا به نقل قولي از كمال تبريزي اشاره كنيم كه مي گويد منتقدان بر اين باورند كه فيلم، قصه مشخص ندارد، گنگ است و گره گشايي واضحي هم ندارد اما بايد گفت تماشاگر عادي مقيد به اين اشل ها نيست و فيلم مي بيند تا لذت ببرد. شنيدن اين جملا ت از كمال تبريزي بعيد است، اگرچه تماشاگر عادي فيلم را مي بيند تا لذت ببرد ولي اين به معناي شكستن اصول فيلمنامه نويسي نيست و هر طرح نويني، لزوما سقف فلك را نمي شكافد و جلوه نمي كند بلكه گاهي در نازل كردن سطح سليقه مخاطب هم موثر است كه متاسفانه سينماي كمدي امروز ما گرفتار اين مصيبت است. كمال تبريزي با آن پيشينه درخشان، يك فيلمساز تجربي نيست كه بگوييم خواسته اين نوع داستان گويي مبهم و ناآشنا را تجربه كند. جالب آن است كه حبيب رضايي در مقام بازيگر و بازيگردان فيلم هم به اين نكته اذعان كرده است كه «هميشه پاي يك زن در ميان است» به طور كامل با ايده آل من نوعي منطبق نيست.
خلا صه آن كه تكليف «هميشه پاي يك زن در ميان است» با خودش هم مشخص نيست و معلوم نيست چرا يك داستان مشخص، گرفتار سردرگمي هاي عجيب و غريب و خوشمزگي هاي بي مزه مي شود، البته اين به آن معنا نيست كه فيلم هيچ صحنه جالبي ندارد، به هر حال آنچه در اين نوشتار مورد توجه است، كليت فيلم است و بيان اين نكته كه «هميشه پاي يك زن در ميان است» در حد و اندازه كمال تبريزي نيست و تهيه كننده محترم به درستي با نام فيلم، حس تحريك پذيري بانوان ايران زمين را براي مجاب كردن خانواده به ديدن دسته جمعي فيلم برمي انگيزاند و همين، فروش فيلم را تضمين مي كند ولي مطمئنا هر فيلمي كه خوب مي فروشد، لزوما فيلم خوبي نيست و مهم تر از همه لزوما ماندگار نيست.
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن