تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820672664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي عوارض مصرف قرص‌هاي ضدبارداري


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: يكي از شايع‌ترين و پراستفاده‌ترين روش‌هاي جلوگيري از حاملگي در جهان، قرص‌هاي جلوگيري از بارداري است. دليل محبوب بودن اين قرص‌ها مؤثر بودن، بي‌خطر بودن و همين‌طور قابل برگشت بودن روش ‌جلوگيري است.

قرص‌ها فوايد ديگري غير از جلوگيري از حاملگي هم دارند مثل كاهش دردهاي پريود، كاهش خطر سرطان تخمدان و آندومتر، كاهش خطر بيماري‌هاي خوش‌خيم پستان و كيست‌هاي تخمدان، بهبود هيرسوتيسم، كاهش ابتلا به كم‌خوني فقر آهن و... اما در كنار آن عوارض و مشكلاتي را نيز براي فرد ممكن است ايجاد كند.

عوارض جانبي اين قرص‌ها داراي طيف وسيعي است ولي معمولا اين عوارض آنقدرها مشكل‌زا نيستند. اين عوارض بسته به نوع داروي مصرفي متفاوت است.

توجه داشته باشيد با انتخاب داروي مناسب و استفاده صحيح از آن مي‌توان جلوي بسياري از عوارض را گرفت. 10 عارضه زير مهم‌ترين مشكلات ناشي از مصرف قرص‌هاي پيشگيري از بارداري است:

10 مشكل
ايجاد لخته در عروق: ايجاد لخته خون در وريدهاي عمقي پا يكي از جدي‌ترين مشكلات مصرف‌كنندگان اين قرص‌هاست. زنان مصرف‌كننده اين قرص‌ها 3 تا 6 برابر بيشتر از زنان ديگر دچار اين مشكل مي‌شوند البته توجه كنيد احتمال بروز اين مشكل در زنان 15 نفر در هر 100 هزار نفر در يك سال است. لخته شدن خون در وريدها بيشتر در افراد سيگاري و مبتلا به اختلالات انعقادي خون ديده مي‌شود.

تغييرات وزن: مصرف دارو در طولاني‌مدت باعث افزايش وزن به ميزان يك تا 2 كيلوگرم مي‌شود. اين افزايش وزن به دليل تجمع مايعات در بدن و افزايش اشتها بوده و با ورزش و رژيم غذايي بهبود مي‌يابد. البته هنگام شروع مصرف دارو وزن اندكي كاهش مي‌يابد.

لكه‌بيني و خونريزي بين قاعدگي‌ها: اين مشكل معمولا ظرف 2 تا 3 ماه بهبود مي‌يابد در غير اينصورت در روزهاي لكه‌بيني 2 قرص خورده شده و 2 روز پس از پايان لكه‌بيني به يك قرص تبديل شود.

سردرد: سردردهاي خفيف گاهي در اثر استفاده از اين داروها ديده مي‌شود كه با مسكن معمولي قابل رفع است. در موارد نادر اگر سردردهاي شديد و سردردهاي همراه با فشارخون بالا، علائم عصبي يكطرفه يا اختلالات بينايي رخ دهد، بايد بلافاصله پيگيري و درمان شود.

حالت تهوع يكي از عوارض شايع و اذيت‌كننده اين داروهاست. البته حالت تهوع معمولا به آن اندازه شديد نيست كه منجر به استفراغ شود. براي كاهش آن نيز بايد قرص‌ها را با غذا و قبل از خواب مصرف كرد. وعده‌هاي غذايي را كم‌حجم و در دفعات زياد صرف نموده و ويتامين ب6 مصرف كرد.

افزايش فشارخون: گفته مي‌شود اين قرص‌ها تا حدودي باعث افزايش فشارخون مي‌شوند. فشارخون بالا در زناني كه اين قرص‌ها را مصرف مي‌كنند با افزايش سن و مدت زمان مصرف افزايش مي‌يابد. قرص‌هاي ضدبارداري تركيبي داراي پروژسترون هستند. پروژسترون باعث فشارخون بالا مي‌شود. در صورت مصرف اين قرص‌ها بايد فشارخون به صورت دوره‌اي و منظم كنترل شود. البته اين عارضه در داروهاي نسل جديدتر كمتر مشاهده مي‌شود.

ايجاد سرطان: در مورد سرطان‌زا بودن اين داروها سال‌هاست كه بحث مي‌شود. آنچه مسلم است اين داروها احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و سرطان آندومتر (لايه مخاطي رحم) را كم مي‌كند. در مورد خطر ايجاد سرطان پستان تحقيقات زيادي انجام شده كه نتايج متفاوتي به همراه داشته است. برخي از آنها اين داروها را بي‌تأثير و برخي مؤثر مي‌دانند. ازاين‌رو توصيه مي‌شود همه زنان خودشان معاينه ماهانه پستان انجام دهند و در صورت لمس توده يا احساس تغيير در بافت پستان حتما به پزشك مراجعه كنند.

مشكلات پوستي: در بعضي موارد ديده شده با شروع مصرف اين داروها، آكنه و جوش‌هاي صورت افزايش مي‌يابند. اين مشكل پس از مدتي بهتر مي‌شود. در تعداد اندكي از زنان افزايش رشد موي صورت ديده مي‌شود، البته در مجموع اين قرص‌ها باعث كاهش موي صورت و بدن مي‌شوند. گاهي ديده شده پس از مصرف دارو تيرگي پوست بخصوص در لب تحتاني، زير چشم‌ها و پيشاني ايجاد مي‌شود. البته اين مشكلات بيشتر مربوط به داروهاي حاوي پروژسترون‌هاي قديمي ديده مي‌شود.

تغيير خلق‌وخو: تغيير خلق‌وخو نيز همچون مشكلات پوستي از جمله عوارض ناشايع اين داروها محسوب مي‌شود. با مصرف اين قرص‌ها گاهي فرد دچار افسردگي و بي‌حوصلگي مي‌شود. ورزش و خواب كافي در رفع اين علايم مؤثر است.

افزايش كلسترول خون: تغيير چربي‌هاي خون بستگي به نوع قرص دارد. با مصرف قرص‌هاي پروژستروني احتمال كاهش كلسترول خوب و افزايش كلسترول بد خون وجود دارد كه آن را ناشي از كاهش استروژن مي‌دانند. استروژن موجود در اين قرص‌ها باعث افزايش كلسترول خوب و كاهش كلسترول بد و افزايش سطح‌ تري‌گليسيريد مي‌شود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن