تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820382586




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تدوين برنامه‌هايي تازه براي تغيير بازارهاي نفت ايران؛فروش نفت به غرب تحريم مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تدوين برنامه‌هايي تازه براي تغيير بازارهاي نفت ايران؛فروش نفت به غرب تحريم مي‌شود
گروه اقتصاد:‌ اين روزها سياست‌هاي وزارت نفت در مواجهه با بازار بين‌المللي نفت با تغييراتي همراه بوده است به‌طوري كه همزمان با افزايش تحريم‌ها كه بخش وسيعي از آن دامنه نفت ايران را در برگرفته، مقامات نفتي ايران نيز از تصميم خود براي كاهش صادرات نفت به برخي كشورها و افزايش ميزان صادرات نفت به كشورهاي حوزه آسياي شرقي خبر مي‌دهند. بر اين اساس حجت‌الله غنيمي‌فرد، معاون سرمايه‌گذاري شركت ملي نفت ايران در گفت‌وگو با رويترز اعلا‌م كرد، ايران براي تامين سرمايه مورد نياز براي اجراي پروژه‌هاي انرژي خود به شرق رو مي‌آورد. به گفته اين مقام ارشد، آسيا مي‌تواند اعتبارات مورد نياز ايران براي توسعه ذخاير نفت و گاز خود را تامين و نقش محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي آمريكا را كمرنگ كند.

وي افزود: فشارهاي اين‌گونه از سوي آمريكا چيز جديدي نيست، تنها تاكتيك‌هاي آن تفاوت پيدا كرده است و سياست، ثابت است. ما ياد گرفته‌ايم كه بدون تكنولوژي، كمك و سرمايه آمريكايي زندگي كنيم و به راحتي توانسته‌ايم شركاي جديدي بيابيم. اين مقام ارشد نفتي كشورمان همچنين عنوان كرد كه ظرف چند هفته آينده اخباري درخصوص قراردادهايي با شركت‌هاي نفت فلا‌ت قاره چين و شركت نفت و گاز هند منتشر خواهد شد. پيش از اين عرشي، مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران نيز از قصد ايران براي افزايش فروش نفت به كشورهاي چين و هند خبر داده است. البته ايران تاكنون موفق به كسب موفقيت‌هايي براي جذب سرمايه‌گذاران غير اروپايي نيز نشده است چرا كه احمدي‌نژاد كه اين روزها در سفر به تركيه ترغيب اين كشور براي سرمايه‌گذاري در فازهاي پارس‌جنوبي را در سرلوحه فعاليت‌هاي خود قرار داده بود بدون نتيجه‌اي بازگشت. اين اقدام وي كه پيش از اين نيز درخصوص اجرايي شدن خط لوله صلح با موفقيت همراه نبود اين بار نيز با فشارهاي ايالا‌ت متحده سبب شد تا ترك‌ها بار ديگر همچون ديگر سرمايه‌گذاران به ارائه فرصت به ايران بسنده كنند و اهداف احمدي‌نژاد از سفر به تركيه نيز بدون نتيجه بماند و حتي تفاهمنامه‌اي كه سال گذشته براي توسعه ميدان گازي پارس‌جنوبي و صادرات گاز به امضاي طرفين رسيده بود، به انعقاد قرارداد منجر نشد. هرچند رسانه‌هاي داخلي اين عدم موفقيت را به فشارهاي ايالا‌ت متحده نسبت ندادند و تنها به گفته‌هاي رئيس‌جمهور تركيه بسنده كردند كه با كمرنگ جلوه دادن گزارش‌هايي كه مي‌گفت فشار آمريكا بر تركيه باعث تاخير در نهايي كردن يك معامله عمده گاز طبيعي با ايران شد، گفتند كه براي امضاي آن وقت بيشتري نياز است، اما واقعيت اين بود كه با وجود اينكه ايران با خبر افزايش صادرات گاز به تركيه در حالي كه براي مصرف داخل نيز با مشكل مواجه است، حسن‌نيت خود را براي همكاري نزديك‌تر با ترك‌ها نشان داد ولي مقامات تركيه بازهم بر درخواست آمريكا صحه گذاردند و با بهانه قرار دادن نياز به زمان براي اجراي قرارداد، سياست هندي‌ها را در پيش گرفتند چرا كه رسانه‌هاي خارجي از درخواست آمريكا از تركيه براي عدم همكاري با ايران خبر دادند. فايننشال تايمز از قول مقامات وزارت خارجه آمريكا كه نامي از آنها برده نشده بود نوشت: در حالي كه ايران نتوانسته رضايت شوراي امنيت سازمان ملل و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را در مورد فعاليت هسته‌اي خود كسب كند، انعقاد هرگونه قرارداد تجاري با آنها منجر به ارسال پيامي اشتباه به آنها خواهد شد تا فكر كنند راهي را كه در پيش گرفته‌اند صحيح است. اين مقام وزارت خارجه آمريكا كه به دليل حساسيت موضوع بحث نخواست نامش فاش شود گفت: در حال حاضر زمان انجام تجارت با ايران نيست و به جاي آن، متحدان ما بايد فشار اقتصادي بيشتري به اين كشور بياورند.

فاز 9 و 10 به آب رسيد

اما با وجود اينكه هر روز تعداد بيشتري از سرمايه گذاران نفتي از ايران خارج مي‌شوند مشكلا‌ت داخلي براي اجراي فازهاي پارس‌جنوبي نيز شدت بيشتري مي‌يابد چرا كه در حالي كه مقامات نفتي ايران و در راس آنها وزير نفت از راه‌اندازي حتمي فازهاي 9 و 10 پارس‌جنوبي و رفع مشكل كمبود گاز در زمستان امسال خبر داده بود اينك خبر‌هاي غيررسمي حاكي از آن است كه به دليل حفاري اشتباه در اين دو فاز به جاي گاز، آب نصيب پيمانكاران داخلي شده و همين امر سبب شده تا به وضوح كمبود گاز از هم‌اكنون براي زمستان امسال احساس شود. علا‌وه بر اينكه استحصال گاز از اين دو فاز با مشكل مواجه شده كمبود برق نيز مشكل ديگري است كه حتي در صورت دستيابي به گاز نيز نمي‌توان آن را به خط سراسري منتقل كرد زيرا اين برق بايد از خط سراسري تامين شود كه با كمبود برقي كه زمستان امسال نيز ادامه خواهد داشت مي‌توان گفت كه بدون برق واحدهاي يوتيليتي و پايين‌دستي بدون فعاليت متوقف خواهند شد. علا‌وه بر اين مسائل، مشكل ديگري در زمينه تامين تجهيزات سر چاهي نيز بايد مورد توجه قرار گيرد كه به گفته منوچهر حقيقي، استاد دانشگاه و مدير گروه مهندسي دانشكده نفت دانشگاه تهران، در صورت عدم تهيه تجهيزات سرچاهي، بهره‌برداري از فاز 9 و 10 ميدان گازي پارس‌جنوبي به تعويق خواهد افتاد. حقيقي افزود: توليد تجهيزات سرچاهي و درون چاهي نفت، عمدتا توسط شركت‌هاي آمريكايي صورت مي‌گيرد و شركت‌هاي اروپايي نيز در صورت نياز به اين تجهيزات با رجوع به شركت‌هاي آمريكايي اقدام به تهيه آن مي‌كنند. وي در ادامه خاطرنشان ساخت: اگر قرار شود در خصوص تهيه اين تجهيزات نيز با تحريم مواجه شويم قطعا براي استخراج گاز با مشكلا‌ت جدي روبه‌رو خواهيم شد.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن