تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827783119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد حکمت از جوان؛


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: حكمت در نامه ای به رامبد جوان؛ یادآور تلاش گروه سازنده ی فیلم ورود آقایان ممنوع در زمان ساخت فیلم شد و نسبت به واكنش جوان در نسبت دادن فیلم به تلاش شخصی وی؛ انتقاد كرد.







منیژه حكمت، تهیه كننده فیلم ورود آقایان ممنوع، با ارسال نامه ای به رامبد جود، كارگردان فیلم، از واكنش وی پس از ساخت فیلم و نسبت دادن آن به ماحصل تلاش و تدبیر كارگردانی خود درمقام كارگردان را مورد نقد قرار داد.

چیزی که باعث شد این مطلب را بنویسم رفتار تو در تریبون های مختلف بعداز نمایش موفق فیلم «ورود آقایان ممنوع» بود و این را به عنوان تذکری دوستانه از جانب کسی که کمی بیشتر از تو در فضای این سینما نفس کشیده، بدان. این روزها فیلم های زیادی درباره اخلاق ساخته می شود درحالیکه سینما خود می تواند موضوع اخلاق باشد.

رامبد عزیز

می دانی که سینما یک کار گروهی است و آدم های زیادی در خلق یک فیلم مشارکت دارند. البته بدیهی است که سهم همه مساوی نیست و هرکس به فراخور وظیفه و حرفه اش عمل می کند، مرزبندی دقیقی هم بین مسئولیت ها هست تا تداخل وظیفه، کار را مختل نکند. اما در بعضی موارد این مرزبندی شکسته می شود و تعریف دیگری از کار گروهی مطرح می شود و آن زمانی است که یک یا چند بخش از این مجموعه نتواند همپای دیگران جلو برود و توازن مجموعه به هم بخورد. آنگاه آنچه اولویت پیدا می کند به سرانجام رسیدن کار است نه تقسیم دقیق مسئولیت ها.

ما در «ورود آقایان ممنوع» با چنین چیزی رو به رو بودیم. ساختن این فیلم که به حق فیلمنامه ی پرزحمتی به لحاظ اجرا داشت، توان فنی بالایی را می طلبید که تجربه ی داشتن چند مجموعه طنز۹۰ شبی با اجراهای سردستی تلویزیونی و شرایطی که خودت بهتر می دانی پاسخگوی آن نبود و انتخاب تو به دلیل موانعی بود که ارشاد بر سر راه انتخاب های دیگرمان ایجاد کرد و با توصیه برخی دوستان و تائید ارشاد به نام تو رسیدیم.

در روزهای اولیه کار برایمان مشخص شد که اجرای این کار برای تو بسیار مشکل تر از چیزی است که فکر می کردیم به خصوص که خودت اصلا این حس را نداشتی و آن را خیلی ساده فرض می کردی. در برخی صحنه ها حضور نداشتی یا حضور موثر نداشتی، دکوپاژ قبل از فیلمبرداری برایت معنی نداشت و تا مدتی گمان می کردی دکوپاژ وظیفه فیلمبردار است و او باید لنز، قاب و زاویه دوربین را مشخص کند. شاید چون به این سیستم در ۹۰ شبی های تلویزیون عادت داشتی. جایی که کارگردانی یعنی بازیگردانی و نه بیان داستان با دوربین.

ولی قبول کن که سینما یک کمی فرق می کند و باید کمی دقیق تر باشیم. در آن مقطع، تصمیم ما می توانست تغییر کارگردان باشد یا کمک به او برای به انجام رساندن کار که با مشورت با گروه، راه دوم را انتخاب کردیم. البته شاید به روی تو نیاوردیم. از تدوین گر فیلم که در مراحل کوتاه کردن فیلمنامه و انتخاب عوامل مشارکت داشت، خواستیم به لحاظ فنی بر کار نظارت داشته باشد و اگر به خاطر داشته باشی برخی راش های گرفته شده را تکرار کردیم چون ازنظر فنی قابل قبول نبود و این هزینه ی مضاعف برای تهیه کننده داشت. تهیه کننده ای که به اعتراف خودت هنگام فیلمبرداری امکانات بی نظیری در اختیارت قرار داده بود و گروهی که از همه نظر تو را حمایت می کردند و تو حتما ً باید به یاد بیاوری که فیلم چگونه ساخته شد. به عنوان مثال به یادت می آورم که سکانس های لواسان را چطور گرفتیم و به خصوص موقع فیلمبرداری سکانس والیبال که تو حضور نداشتی و رفته بودی تخمه ی آفتابگردان بخری!!

رامبد عزیز

همانطور که حتما ًمی دانی مرحله ی پس از فیلمبرداری(پس تولید) بخشی از کارگردانی است که بسیار مهم است. تو در این زمان هم حتی لحظه ای حضور نداشتی و تمام مراحل تدوین، صداگذاری، میکس، ساخت موسیقی و لابراتوار بدون تو انجام شد چون مشغول یکی از همان ۹۰ شبی ها بودی به طوری که همه ی عوامل فیلم از بازیگران گرفته تا دستیاران بسیار بیشتر از تو پیگیر فیلم بودند و واقعا ًمشخص نبود که به سرنوشت این فیلم بی علاقه ای یا این شیوه ی معمول تو در فیلمسازی است.

رامبد عزیز

احتمالاً شبی که فیلم آماده شده را برای اولین بار در جشنواره دیدی؛ دچار احساسات مختلف شدی. از بعضی قسمت ها خوشت آمد و خندیدی و بعضی قسمت ها هم تو را متعجب کرد. سکانس هایی که نبود یا کوتاه شده بود و موسیقی که برای صحنه ای خاص ساخته شده بود و آن را تغییر می داد و حتی تیتراژ فیلم، که تو آن را ندیده بودی و تو را غافلگیر می کرد.

با خودت فکر کن آیا این عکس العمل طبیعی یک کارگردان در اولین نمایش فیلمش است؟ یا او باید به همه چیز اشراف داشته باشد چون همه چیز در ذهن او شکل گرفته همانطور که خودت در مصاحبه ات گفتی!!

می توانی نگاهی هم به بهروز افخمی بیندازی که برای دستکاری در فیلمش در مرحله صداگذاری چه الم شنگه ای به راه انداخت و کمی بیاموزی.

حال فیلم با توفیق نسبی رو به رو شده است و بحمدالله پس از مدت ها توانستیم تو را ببینیم که در تریبون های مختلف به وفور حاضر می شوی و در توصیف چگونگی ساخت فیلم صحبت می کنی، ظاهرا ًچگونگی ساخت آن را خوب به یاد نمی آوری ولی من می توانم با نشان دادن فیلم های پشت صحنه کمکت کنم تا یادت بیاید که فیلم چگونه و توسط چه کسانی ساخته شد.

رامبد جان

دزدی فقط از دیوار مردم بالا رفتن نیست. مصادره حاصل زحمات دیگران هم هست، نفهمیدن کپی رایت هم هست و ما از همین نفهمیدن ها ضربه می خوریم و اخلاق را از دست می دهیم. وقتی با دیگران درست رفتار نمی کنیم و حق دیگران را ضایع می کنیم. تو هنوز آینده را پیش رو داری و حتما ًراضی نیستی که دیگران هم با تو چنین کنند و فرزندت در دانشگاهی درس بخواند که تحقیق و پایان نامه اش را بدون ذکر ماخذ به نام خودشان چاپ کنند، به خاطر خودت، فرزندت و آینده ی سینما کمی فکر کن.

دوستدار تو منیژه حکمت.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن