واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آيتالله جواديآملي در پيامي به دهمين همايش مهدويت: با تحول حوزههاي علميه، دولت و ملت نيز متحول ميشوند
خبرگزاري فارس: آيتالله جواديآملي با تاكيد بر تحول در حوزههاي علميه گفت: با تحول حوزه، دولت و ملت نيز متحول ميشوند.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، دهمين همايش مهدويت با عنوان انتظار و دولت اسلامي با قرائت پيام آيتالله جوادي آملي پيش از ظهر امروز در تالار وحدت دانشگاه تبريز آغاز به كار كرد.
آيتالله جوادآملي در اين پيام كه توسط حسين نوبري دبير دهمين همايش مهدويت قرائت شد با تاكيد بر تحول در حوزههاي علميه گفت: پيش از اينكه دولت و ملت را منتظر بدانيم و اقتدار و امنيت دولت و ملت را در سايه انتظار حضرت علي (ع ) تامين كنيم، بايد حوزه علميه را متحول كنيم، چرا كه با تحول حوزه، دولت و ملت نيز متحول ميشوند.
وي در اين پيام تحول در حوزهها را منوط به تفاوت قائل شدن ميان غيبت امام و غيبت امامت دانسته و آورده است: امروزه در بيشتر كتابهاي فقهي در مسائلي نظير ولايت فقيه، حكومت و امور حسبي، بر اين عقيدهاند هر عملي كه خوب و مورد رضايت خداوند است و متولي و سرپرست ندارد، فقيه ميتواند اداره آن را بر عهده گيرد، بدين لحاظ لازم است اين تفكر در حوزهها اصلاح شود تا حوزه متحول شده و بتواند راهنماي دولت و ملت باشد و چگونه ممكن است دين اسلام براي امور مهم و اساسي برنامهاي نداشته باشد.
آيتالله جواديآملي در اين پيام با تاكيد بر انجام كارهاي عميق علمي در حوزههاي علميه، حوزهها را عهدهدار امامت فكري جامعه دانسته و آورده است: تا اين معارف به حوزه نيايد و آن را متحول نكند و از غيبت امامت به غيبت امام منتقل نشود و از تعطيل امامت به تعطيل امام منتقل شود و از غيبت به غيبت قيام منتقل نشود، كار چنداني نميشود اما هنگامي كه اين كارها انجام شود، حوزه فعال ميشود و كتابهاي عميق نوشته ميشود و پشتوانه مقالات و سخنرانيها و گردهماييها است.
وي در بخش ديگري از اين پيام با اشاره به اينكه مباحث كلامي امام غايب است و نه امامت، تصريح كرده است: اگر امامت زنده است همه شئون آن نيز زنده است و امام هيچ امري را بدون سرپرست و صاحب نگذاشته تا گفته شود تا فقيه متولي امر بيصاحب است.
آيتالله جواديآملي در اين پيام همچنين با تاكيد بر اين نكته كه در بررسي آيات و روايات بايد خطوط كلي دين مورد توجه قرار گيرد، معناي انتظار را انتظار فيزيكي امام و نه انتظار امامت دانسته و آورده است: غيبت حجت و امام و حضور حجيت و امامت، خللي در امور ديني ايجاد نميكند؛ انتظار براي روئيت فيزيكي امام و حجت الهي مهم است اما مهمتر آن است كه امام ما را ببيند تا مشكلات رفع شود و بايد به جاي دل بستن به امام غايب به امام قائم دل بسته شود و به او توجه شود، چون قائم به معناي ايستاده و نشاندهنده حاضر بودن امام عليهالسلام و نظارت ايشان بر اعمال و رفتار پيروان است.
آيتالله جواديآملي در بخش ديگري از اين پيام وظايف منتظران را با مد نظر قرار دادن دعايي منسوب به آن حضرت در 52 فصل ذكر كرده و آورده است: در اين دعاي شريف حضرت، وظيفه منتظران را مشخص ميكند و ثانياً دستورالعمل مسئولان اجرايي را در دوران حضورش بيان مينمايد.
دهمين همايش مهدويت انتظار و دولت اسلامي با مشاركت نهادهاي دولتي و انقلابي آذربايجان شرقي در دانشگاه تبريز برگزار ميشود.
نوبري دبير همايش مهدويت در اين همايش گفت: به دبيرخانه اين همايش 154 عنوان مقاله ارسال شده است كه از اين تعداد 45مقاله پذيرش شده و شش عنوان در جلسههاي اين همايش به صورت سخنراني ارائه ميشود.
همزمان با برگزاري دهمين همايش مهدويت در دانشگاه تبريز نمايشگاه كتاب با موضوع مهدويت و با همكاري روابط عمومي دانشگاه تبريز در اين دانشگاه برپا شده است.
انتهاي پيام/ك
شنبه 26 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 422]