تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815408686




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برج‌ها الگوي زندگي بشر را تغيير مي‌دهند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: برج‌ها الگوي زندگي بشر را تغيير مي‌دهند


هويت- عباس ثابتي‌راد:
جهان به شكل شگفت‌انگيزي در حال تغيير است.ساختمان‌هاي عجيب و غريب با معماري پيچيده و انتزاعي آينده ما را در برخواهند گرفت.

انگار قرار است كه ما از جهان موجود به درون فيلم‌هاي سينمايي پرتاب شويم و با انبوهي از ساختمان‌هاي تودرتو و با اشكال مختلف روبه‌رو شده و يا در آن زندگي كنيم. تمام آنچه كه هم اكنون در شهرهايي مانند د‌بي، مسكو ، باكو و بسياري ديگر از شهرهاي جهان در حال اتفاق است، نويدبخش ساخت فضايي ديگرگونه براي آينده ما هستند.

اگر روزگاري هر شهر با برافراشتن يك سازه بلند به نام برج براي خود نمادي مي‌جست، امروزه برج‌ها ديگر نماد نيستند. تلقي نماد شهري بودن برج‌ها، شايد متعلق به قرن پيش بود. امروزه برج‌ها از آن قالب گريخته‌اند و از نماد زندگي شهري به متن زندگي آمده‌اند و شهروندان را در بر گرفته‌اند و به اشكال عجيب و شگفت‌انگيز، سيماي ظاهري شهرها را تغيير داده‌اند.

در اين ميان شايد سهم دبي و برخي شهرهاي حاشيه خليج‌فارس بيشتر از سايرين باشد. در واقع عرب‌ها بيشترين نقش را در تغيير اين ذائقه داشته‌اند. ثروت به‌دست‌ آمده از نفت، شهرهاي آنان را از روزگار سنتي يكباره به قرن جديد آورده است. برج‌هاي مختلفي كه هر كدام روزگاري مي‌توانست نماد يك شهر باشد، امروزه به بناهاي مرسوم اين شهرهاي تازه به دوران رسيده‌ تبديل شده‌اند.

برج‌هايي مانند آهن رقصان، هرم بزرگ، برج درخشان، برج نخل، برج گنبد طلايي، برج حركت، برج د‌بي و برج‌العرب همگي نمونه‌هايي هستند بر اين ادعا.گويي د بي قصد دارد تا پيش از سال 2020 نيمي از برج‌هاي بزرگ جهان را در خود جاي دهد و هم اكنون نيز بهشت طراحان و معماران است. هر معمار از نقاط مختلف دنيا با طرحي در دست، در پي سرمايه‌داران عرب و به ويژه اماراتي روان است تا برجي تازه در اين شهر هزار برج بنا كند. انگار اين شهر مي‌خواهد بيشتر شبيه تصاوير جادويي سينما شود.

اين واقعيت اما انكارناپذير است كه همانطور كه روزگاري برج‌ها به نماد زندگي شهري تبديل شده‌اند و زندگي شهري را تحت‌تأثير قرار داده‌اند. ازدحام برج‌ها در قرن حاضر نيز الگوي زندگي ما را در سال‌هاي آينده تغيير خواهند داد. هنگامي‌كه در تقاطع خيابان پنجم و خيابان سي‌و پنجم در محله منهتن نيويورك براي اولين بار بناي برجي بزرگ در 102 طبقه پي‌ريزي شد، كمتر كسي مي‌توانست تصور كند كه كمتر از نيم قرن شهرهاي جهان براي يافتن نماد به برج‌سازي‌ روي‌ آورند.

اگرچه اين برج در اولين گام‌ها، تنها به كاربري تجاري اختصاص يافت و نمادي شد از زندگي مدني، اما بسياري از شهرهاي ديگر به‌منظور كاربري‌هايي ديگر از جمله كاربري مخابراتي و ارتباطي و يا حتي در اين اواخر هتل‌سازي‌ به برج‌ها توجهي ويژه كردند.

ساختمان برج امپاير در روزگاري بنا شد كه بشر از ابزارهاي جديد فناوري كمتر بهره‌مند بود و اين ساختمان به مدد تلاش نيروي كار انساني ساخته شد. اما امروزه با گسترش فناور‌ي‌هاي نوين، برج‌ها و ساختمان‌هاي بزرگ هر روز سر از خاك بيرون مي‌ آورند و نمايي تازه به شهرهاي جهان مي‌دهند.هم‌اكنون د بي به‌عنوان پيشتاز برج‌سازي‌ در جهان مورد توجه بسيار است؛ هرچند كارشناسان هشدار مي‌دهند كه برج‌سازي‌ در شهرهاي جهان منجر به تغيير اقليم مي‌شود.

ترديدي نيست كه شهرها با حضور برج‌هاي كوچك و بزرگ ماهيتي نوين يافته‌اند. در واقع شهرهاي جديد با ظاهري نو آشكار شده‌اند و در تمام اين سال‌ها آنچه از روزگاران پيشين به جا مانده بود تنها رؤياي خاموش دوري از دولت‌شهرهاي باستان است كه خود را تجلي با شكوه امپراتوري‌هاي بزرگ مي‌دانسته‌اند، مگرنه شهرها، سيماي تصور‌ناپذير هيولايي رعب‌آور را يافته بودند كه هر روز زندگي در آن وحشتناك‌تر و هولناك‌تر به‌نظر مي‌رسيد.برج‌ها ديگر نماد زندگي شهري نيستند. برج‌ها به نماد‌ فروپاشي زندگي شهري تبديل شده‌اند. تغيير اقليم در شهرهاي مختلف و حضور بيش از پيش برج‌ها در شهرهاي جهان، هشداري است براي آينده.

درخت كريسمس مسكو

جزيره كريستال، يك بلور شفاف و زيبا‌ست كه براساس افسانه‌هاي سيبري طراحي شده‌ و شبيه يك الماس تراشيده شده است كه در شب‌هاي سفيد زمستان مسكو خواهد درخشيد.اين برج را سر نورمن‌فاستر يكي از معروفترين آرشيتكت‌هاي جهان طراحي كرده‌است كه در جزيره‌اي به نام كريستال در 10 كيلومتري مركز شهر مسكو ساخته خواهد شد.اين ساختمان از هم اكنون به جزيره كريستال معروف شده‌است و 88/499 متر ارتفاع دارد و وقتي ساخت آن تكميل شود درست شبيه‌ يك هرم كريستالي مارپيچ خواهد شد. زير بناي اين هرم 701 متر مربع خواهد بود.جزيره كريستال از هم اكنون به عنوان بلندترين و رويايي‌ترين طرح ساختماني دنيا مشهور شده‌است.

ارزيابي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه ساخت آن هزينه‌اي بالغ بر 4 ميليارد دلار در بر خواهد داشت. شهري كه در داخل اين ساختمان قرار مي‌گيرد، مشتمل بر900 آپارتمان لوكس، 3هزار اتاق هتل، يك سالن تئاتر، يك مجتمع ورزشي تناسب اندام، يك سالن سينما، يك موزه و يك مدرسه بين‌المللي است كه مي‌تواند 500 دانش آموز را در خود جاي دهد. جزيره كريستالي دومين طرح بزرگ لرد فاستر در شهر مسكو است و سومين ساختمان اوست كه ظاهري شبيه كوه آتشفشان دارد. بسياري از مردم اين ساختمان جديد را «درخت كريسمس مسكو» مي‌نامند.

جزيره كريستال سمبل بالا رفتن سريع قدرت اقتصادي روسيه است. براساس برنامه‌ريزي انجام شده، اين ساختمان در سال 2014 به بهره‌برداري‌ خواهد رسيد. نماي بيروني برج نسبت به خورشيد واكنش داشته و داراي پانل‌هاي خورشيدي است.
اين پانل‌ها در كنار توربين‌هايي كه در ساختمان تعبيه مي‌شوند، برق مورد نياز ساختمان را تامين مي‌كنند. جزيره كريستال در منطقه «ناگاتينو پنينسولا» و در كنار رودخانه مسكو ساخته مي‌شود و تمام نيازمندي‌هاي يك زندگي شهري را درون خود دارد.

هتل ماه و كاسپين

شركت معماري هريم كره‌جنوبي طرح 2 برج بزرگ را براي بزرگترين بندر درياي خزر در باكو، پايتخت كشور آذربايجان، پيشنهاد كرده‌است.«هتل ماه» شبيه قرص كامل ماه است كه طراحي خاص آن جلوه‌اي ويژه به آن بخشيده ‌است.به تعبير كارشناسان اگرچه دبي و باكو تفاوت فاحشي با هم دارند، گويا پول حاصل از نفت چهره اين 2 شهر را به گونه‌اي يكسان متاثر كرده‌است و برج و باروسازي با استفاده از روش‌هاي جديد در اين 2 شهر رونقي چشمگير گرفته‌است. ارتفاع هتل كه در كنار ساحل درياي خزر ساخته مي‌شود، در حدود 200 متر است. اين هتل‌داراي 35 طبقه است و 382 اتاق براي ميهمانان دارد. باكو براي آنكه بتواند خود را براي بازي‌هاي المپيك 2016 آماده كند، علاوه بر هتل ماه، طرح‌هاي ديگري را در دست تهيه دارد.هتل كاسپين يكي ديگر از هتل‌هاي شهر باكو است. اين هتل نيز كه به شكل نيمه هلال ماه است، يكي ديگر از هتل‌هاي در دست ساخت شهر باكو است.

اين هتل 203 متر ارتفاع دارد و داراي 43 طبقه است. در واقع اين هتل گام ديگر كشور آذربايجان براي به‌ دست آوردن بازي‌هاي المپيك 2016 است كه با فعاليت‌هايش به‌نظر مي‌رسد چندان دور از دسترس نباشد. اگرچه باكو در چند سال گذشته توانسته است‌ حركت توسعه‌اي قابل توجهي داشته باشد و خود را در زمره شهرهاي بزرگ جهان درآورد، ساخت اين 2 هتل نمادي است از اين حركت جديد.

در واقع آنچه اين شهر را در حال حاضر داراي اهميت مي‌كند، نه افزايش كيفيت زندگي شهروندان و نه برنامه‌هاي توسعه‌اي پايدار است، باكو با تكيه بر نهضت برج‌سازي كه در بسياري از شهرهاي آسيايي آغاز شده‌است خود را از گذشته نه چندان دور جدا كرده و حتي براي ميزباني بازي‌هاي المپيك در سال‌هاي آينده آماده مي‌كند.هتل بزرگ‌ ماه و كاسپين، 2 نمونه از اشتياق معماران آسيايي و شهرهاي اين قاره براي ايجاد بستري جديد در زندگي شهري هستند. گو اينكه برج‌سازي‌ در آستانه يكصد سالگي هم اكنون در كشورهاي توسعه يافته به‌طور كامل فراموش شده‌است و زندگي در مناطق روستايي و كوچك مورد توجه شهروندان است.

برج حركت(موج)

به‌نظر مي‌رسد كه معماري در د‌بي رشد قابل توجهي داشته است و در برابر مشكلات مختلف به قدرت پول، توانسته‌ پيروز شود و موجب ساخته شدن ساختمان‌هاي مرتفع بسياري شود.اما با توجه به معماري و طرح‌هاي ارائه شده تا به امروز، طرح برج حركت، چشمگيرتر از همه به‌نظر مي‌رسد.طرح اوليه اين برج را شركت معماري آكرو(A-Cero) در مادريد اسپانيا، پيشنهاد كرده‌است تا در آب‌هاي ساحلي د بي ساخته شود. اين طرح در همان روزهاي آغازين، از شبكه‌هاي خبري مختلف در بخش‌هاي ويژه مطرح شد و مورد استقبال فراوان قرار گرفت. واقعيت اين است كه اين طرح بسيار منحصر به فرد، جذاب و گيراست، اما از عناصر معماري كمي برخوردار است.

برج حركت نخستين آسمانخراش بزرگ و بلندتر از تمامي ساختمان‌هاي موجود در شهرهاي
امارات متحده عربي است.شكل ظاهري اين برج شبيه شاخه پرپيچ و خم ساقه گياه است كه در فضايي كاملا توصيفي طراحي شده و پايه‌هاي قوسي شكل آن‌كه سطح صافي دارد، برگرفته از موج‌هاي كرانه‌هاي جنوبي خليج فارس است.

شكل كلي بنا به‌صورت V است و قسمت مياني برج مسكوني و هسته مركزي آن نيز به تاسيسات و آسانسور اختصاص يافته‌است. همچنين بخش‌هاي عمومي از جمله فضاي سبز در بخش دروني آن طراحي شده و داراي كيفيت مناسب تهويه هوا و تنظيم خودكار درجه حرارت براساس دماي بيرون و همچنين توزيع مناسب طبقات است.

ارتفاع برج در حال حاضر 370 متر پيش‌بيني‌ شده‌است و طبقات زيرين براي فعاليت‌هاي تجاري و اداري و طبقات فوقاني نيز به كاربري مسكوني اختصاص يافته است. هنوز تاريخ دقيقي براي آغاز ساخت و پايان آن از سوي شركت اسپانيايي اعلام نشده‌است، اما احتمال دارد كه اين برج تا قبل از سال 2010 آغاز و كمتر از 5 سال به بهره‌برداري برسد.

برج بي‌نهايت(لانه مورچگان)

بلندترين برج دنيا در طول تاريخ با ارتفاع 3 هزار و 218 متر و با قابليت اسكان يك ميليون نفر در آينده نزديك ساخته خواهد شد.ايده طراحي و ساخت اين برج 2 مايلي از سوي شركت Eugene Tsui ارائه شده و قرار است در آينده نزديك ساخته شود.اين برج كه بالغ بر يك ميليون نفر ظرفيت دارد در برابر عوامل طبيعي نظير باد، آب و سيل و زمين لرزه‌ها مقاوم خواهد بود.

كارشناسان مي‌گويند اين برج بيشتر از آنكه شبيه يك طرح بزرگ معماري باشد تلفيقي از اكوسيستم‌هاي مختلف در ابعاد كوچك است.كارشناسان اين شركت كه ايده خود براي ساخت اين برج را يافتن راهي مناسب براي پاسخگويي به ازدياد جمعيت جهان عنوان كرده‌اند، هم اكنون روي طرح‌هاي اوليه توليد انرژي و حمل‌ونقل در اين برج كار مي‌كنند.
اين شركت مواردي نظير سرويس دهي، تامين انرژي، ايجاد امنيت، تهيه و توزيع آب و نيازهاي حمل‌ونقل را از مهم‌ترين چالش‌هاي فراروي اين طرح عنوان كرده‌است.شكل اين برج الهام گرفته از شكل خانه موريانه‌هاست. سازه‌اي كه بر اين اساس ساخته خواهد شد آيروديناميك بوده و در نتيجه در برابر زمين لرزه‌ها كاملا مقاوم است.

سيستم خنك كنندگي اين سازه كه طول پايه آن يك مايل عنوان شده نيز دقيقا مشابه سيستمي است كه در خانه موريانه‌ها وجود دارد، به گونه‌اي كه جريان آب و هواي خنك در قسمت فوقاني برج وجود دارد و از اين طريق حرارت اضافي به سطوح فوقاني جو منتقل مي‌شود.اين سازه 14 هزار كيلومتر مربع مساحت دارد و از سلول‌هاي خورشيدي پوشيده مي‌شود.

همچنين از وجود توربين‌هاي بادي و ژنراتورهاي ويژه براي تامين انرژي مورد نياز آن استفاده خواهد شد.هنوز مكان ساخت اين برج اعلام نشده است، اما برآورد مي‌شود با هزينه نجومي 150 ميليارد دلار ساخته شود.

تاريخ درج: 26 مرداد 1387 ساعت 10:31 تاريخ تاييد: 26 مرداد 1387 ساعت 12:19 تاريخ به روز رساني: 26 مرداد 1387 ساعت 12:14
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن