تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816023335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرح تحول، خط بطلاني بر اتهام پوپوليستي بودن دولت نهم است


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: طرح تحول، خط بطلاني بر اتهام پوپوليستي بودن دولت نهم است
به طور خلاصه اين‌كه مي‌گويند حجم پرداخت نقدي يارانه نود هزار ميليارد تومان است، غلط است اين‌كه مي‌گويند طرح تحول، تورم‌زاست، غلط است و يا اين‌كه مي‌گويند قيمت اجناس نجومي‌ مي‌شود، درست نيست و بنده اميدوار بودم به جاي اين آمارها و سيگنال‌هاي غلط، تمام كارشناسان و مسئولان به حمايت از اين طرح مي‌شتافتند.
شرايط كشور به ويژه شرايط اقتصادي و اجتماعي به گونه‌اي بود كه يك بازنگري در روش‌هاي موجود اقتصادي و اجتماعي ايجاب مي‌كند كه اين ضرورت برخاسته از شرايط داخلي و جهاني بوده است.
هدف دوم، به نتيجه رسيدن مطالعات آسيب‌شناسي اقتصاد ايران بود، هدف كارگروه‌ها هم شناخت آسيب‌هاي اقتصادي و آسيب‌شناسي اقتصاد ايران بود و نهايتا پس از گذشت اين يك سال و نيم، اين نتايج به دست آمد كه بنا بر اين نتايج، طرح تحول اقتصادي آماده شد.

هدف سوم، ريشه در شعارها و اهداف دولت نهم داشت. از آنجا كه توسعه عدالت اجتماعي از ابتدا از اهداف دولت نهم بوده كه يكي از مصاديق اين مهم، اقتصادي است كه ابعاد مختلف مباني عدالت‌جويانه داشته باشد. دولت تحولات را در هفت محور زير تدوين كرد.

1. اصلاح نظام مالياتي
2. اصلاح نظام گمركي
3. اصلاح نظام بانكي
4. اصلاح نظام بهره‌وري
5. اصلاح نظام توزيع
6. اصلاح نظام ارزش‌گذاري پول ملي
7. هدفمند كردن يارانه‌ها

اما در مورد فرايند طرح تحول بايد گفت كه ابتدا چهارچوب كلي طرح تحول طراحي شده است كه همان بخش عملياتي طرح است. مثلا در بخش يارانه‌ها گفتيم كه كدام يارانه‌ها بايد بماند، كدام يارانه‌ها بايد نقدي پرداخت شود، كدام يارانه‌ها بايد به يك فعاليت جديدي اختصاص پيدا كند.
در طرح تحول بانك‌ها به دو دسته سرمايه‌گذار و قرض‌الحسنه تقسيم مي‌شوند، يك سري تنها به امور خدمت‌رساني و يا قرض‌الحسنه و گروه ديگر براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي توليدي و زيربنايي متمركز مي‌شوند.

تابناك: بانك‌هايي كه قرض‌الحسنه مي‌شوند يا سرمايه‌گذار، مشخص شده‌اند؟
تمدن: بله، مشخص شده است ولي به علت جلوگيري از مشكلات احتمالي، از گفتن نام آنها معذورم.

تابناك: آيا اين همان طرح ادغام بانك‌ها نيست؟
تمدن: بنا بر قانون سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي چند بانك بايد به بخش خصوصي واگذار شود و در عين حال بانك‌هاي دولتي باقي‌مانده به همان دو دسته قرض‌الحسنه و سرمايه‌گذاري تقسيم مي‌شوند كه ممكن است در اين بين نيز برخي از بانك‌ها با هم ادغام مي‌شوند.

به نظر من طرح تحول خواسته ملت ايران است. مردم كشور ما نبايد حسرت يك كشور ديگر همچون تركيه و مالزي را بخورند كه چرا درآمد سرانه آنها چندين برابر درآمد سرانه شهروندان ايراني است هر دولتي چه دولت نهم باشد چه دولت دهم كه بخواهد طرح تحول اقتصادي را اجرا كند، بايد از او حمايت كرد.

تابناك: در زمان تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري اخير،برخي كانديداها از جمله آقاي كروبي اعلام كردند مبلغي را به هر ايراني پرداخت مي‌كنند، آيا اين طرح هدفمند كردن دولت نهم، همان طرح‌هاي ارايه‌شده در زمان انتخابات نيست؟

تمدن: در طرحي كه آقاي كروبي اعلام كرده بود، به هر ايراني پنجاه هزار تومان مي‌دهد، از حذف كل يا بخشي از يارانه‌ها صحبتي نشده بود بلكه پولي بود كه به صورت تأمين اجتماعي در اختيار مردم قرار مي‌گرفت در صورتي كه در طرح تحول منابع مالي پرداخت‌هاي نقدي، از حذف برخي يارانه‌ها از جمله يارانه‌هاي انرژي و سوخت تأمين مي‌شود.

تابناك: تاكنون گمانه‌زني‌هاي زيادي در مورد حجم پرداخت‌هاي نقدي كه دولت در صدد است پرداخت كند، انجام شده، اگر ممكن است برآورد دولت درباره اين حجم پرداخت‌ها را بيان كنيد.
تمدن: طيف كالاهايي كه به آنها يارانه تعلق مي‌گيرد به قدري زياد است كه در حال حاضر نمي‌توان به طور دقيق اعلام كرد كه به هر فرد، چه مبلغي پرداخت خواهد شد.

تابناك: هزينه ريالي كل يارانه‌هايي كه قرار است دولت به صورت نقدي پرداخت كند، چقدر است؟
تمدن: اين‌كه گفته مي‌شد در طرح تحول قرار است نود هزار ميليارد تومان به صورت نقدي پرداخت شود، اصلا درست نيست بخشي از اين نود هزار ميليارد تومان در بودجه است و بخشي از آن، مابه‌التفاوت قيمت‌هاست كه به صورت دفتري محاسبه مي‌شود.

به طور خلاصه اين‌كه مي‌گويند حجم پرداخت نقدي يارانه نود هزار ميليارد تومان است، غلط است اين‌كه مي‌گويند طرح تحول، تورم‌زاست، غلط است و يا اين‌كه مي‌گويند قيمت اجناس نجومي‌ مي‌شود، درست نيست و بنده اميدوار بودم به جاي اين آمارها و سيگنال‌هاي غلط، تمام كارشناسان و مسئولان به حمايت از اين طرح مي‌شتافتند.

تابناك: نظام يارانه در كنار حمايت از مصرف‌كنند يك هدف ديگر هم دارد و آن هم حمايت از توليدكننده و تشويق توليدكنندگان به سرمايه‌گذاري در مناطق توسعه نيافته است.
تمدن: به هيچ وجه يارانه‌هاي بخش‌هاي توليدي، كشاورزي حذف نمي‌شود و يكي از يارانه‌هايي كه باقي مي‌ماند يارانه، بخش تسهيلات مسكن و تسهيلاتي است كه به توليدكنندگان پرداخت مي‌شود.

تابناك: سه سال است كه از عمر دولت نهم مي‌گذرد، مطرح كردن طرح پرداخت نقدي يارانه‌ها در سال آخر دوره خويش شايعه سياسي بودن آن را افزايش داده است آيا بهتر نبود دولت در دوره بعدي خود كه همزمان با آغاز برنامه پنجم توسعه است در قالب اين طرح، اهداف خود را پيگيري مي‌كرد؟

تمدن: برعكس مطرح كردن طرح تحول در آخرين سال دولت نشانه صداقت دولت است. اين دولت را به تصميم شتازده و پوپوليستي متهم مي‌كردند اما همانطور كه اشاره كرديد سه سال از عمر اين دولت مي‌گذرد يك سال اول كه صرف تثبيت دولت و شناخت كلي هيأت شده است و يك سال و نيم است كه دولت در حال مطالعه علمي طرح تحول اقتصادي است و از اين رو داراي يك پشتوانه قوي علمي است.

متن كامل را در ستون «گفتگو» بخوانيد.
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن