تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806875520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

"ارت" هزار ساله در معرض باد و باران / تمدن کهن در حال تخریب


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، هنوز چند سالی از کشف تمدنی کهن در جنوب کرمان و در حاشیه هلیل رود نمی گذرد اما گویی این تمدن پس از هزاران سال امانتداری خاک به فراموشی سپرده شده است.
در آن روزها باستانشناسان ایران و دنیا با هیجان از کشف تمدنی جدید خبر دادند که می توانست بسیاری از کتب تاریخی که در دانشگاههای جهان تدریس می شوند را زیر سئوال ببرد.
کشف لوحهای جدید و خطی که پس از سالها هنوز رمزگشایی نشده است از مهمترین خصوصیات این تمدن کهن بود.
کشف این تمدن درست زمانی که مردم، دشتهای جیرفت را برای پیدا کردن اشیاء عتیقه سوراخ سوراخ کردند روی داد و متاسفانه به دلیل تعللی که صورت گرفت تعداد قابل توجهی از این اشیاء که متعلق به پیش از میلاد مسیح و بدون تردید یکی از کهنترین تمدنهای جهان بود سر از بازارهای غربی در آورد و برخی از این اشیاء در موزه های کشورهای غربی در حال نگهداری است.
خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده توسط میراث فرهنگی کرمان موزه ای برای نگهداری برخی از آثار منحصر به فرد این تمدن در حاشیه رودخانه هلیل در شهر جیرفت تاسیس شد اما گویی این تمدن که پس از سالها سر از خاک برآورد بار دیگر به فراموشی سپرده شده است.
سایتهای کنار صندل شمالی و جنوبی بدون شک گنجینه های منحصر بفردی هستند که سازمان میراث فرهنگی باید با اختصاص بودجه ویژه در راستای بهبود وضعیت نامطلوب کنونی آنها اقدام کنند.
با کمال تاسف این سایتها هم اکنون بدون هیچ گونه حصار کشی و حتی نگهداری مناسب بار دیگر به دست تاریخ سپرده شده اند و این بار عوامل انسانی، و طبیعی در تخریب این آثار موثر هستند.
ایجاد راه پله بر روی کنار صندل شمالی و ایجاد راهی که بازدید کنندگان آنها به راحتی می توانند بر روی بقایای تمدنی غنی و چند هزار ساله قدم بزنند خود موجب نگرانی برخی کارشناسان میراث فرهنگی است اما بدون شک مهمترین عاملی که در تخریب این سایتها هم اکنون تاثیر مستقیم دارند بروز بارنهای سیل آسا در شهرستان جیرفت بر روی این سایتهای تاریخی است که موجب فرسایش شدید بناهایی شده است که از دل خاک بیرون آورده شده اند.
بارانهای سیل آسای جنوب کرمان که موجب طغیان رودخانه های این منطقه می شوند بر بدنه آثار خارج شده از خاک شلاق می زنند و بروز شارهای عمیق در بدنه این بنا نشان دهنده اوج فرسایش است.
هرچند که برای نگهداری این آثار لایه ای کاه گل بر روی این بنا کشیده می شود اما هم اکنون هر بازدید کننده غیر حرفه ای نیز می تواند بروز فرسایش را بر روی خشتهای هزاران ساله کنار صندل مشاهده کنند.
نکته نگران کننده دیگر رها شدن صدها قطعه سفال شکسته ای است که در دامنه کنار صندل رها شده است.
این در حالیست که سفال یکی از مهمترین آثاری است که در یک محوطه تاریخی می تواند یافت شود اما هم اکنون این سفالها به سادگی زیر پای گردشگران قرار گرفته است.
هر چند که به دلیل فراموشی این آثار هم اکنون میزان بازدید از سایتهای کنار صندل نیز دیگر چشمگیر نیست اما این سایت بدون تردید می تواند به مهمترین قطب گردشگری استان کرمان تبدیل شود.
بدون شک یکی از مهمترین دلایل بروز این مشکلات عدم اختصاص بودجه مناسب برای نگهداری این محوطه های تاریخی است که این مسئله باید هر چه زودتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
در حال حاضر حصارکشی اطرف این محوطه های تاریخی و ایجاد سقف حداقل در بخشهایی از این سایت که از زیر خاک بیرون آمده است بسیار ضروری است تا حداقل اثبات شود که خاک امانت را از انسانها بهتر نگهداری نمی کند. یک باستان شناس کرمانی در خصوص وضعیت نگهداری این آثار در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: با توجه به بودجه ای که در اختیار قرار می گیرد وضعیت کنونی مطلوب است اما در مجموع نمی توان وضعیت این سایتها را مطلوب ارزیابی کرد. نادر علیدادی سلیمانی در این خصوص گفت: برای نگهداری این آثار از فرسایش باد و باران لایه ای کاه گل روی این آثار کشیده می شود. وی اختصاص اعتبار بیشتر برای نگهداری این آثار را ضروری دانست. وی همچنین در خصوص نیم تنه ای که از سایت کنار صندل خارج شده است، گفت: در صورت تامین اعتبار در اسرع وقت آثار و معماری کنار صندل زیر پوشش قرار می گیرد و از این فرسایش نجات می یابند. وی خاطرنشان کرد: این سایت هم اکنون به صورت سایت باز نگهداری می شود و فنس کشی این محوطه ضروری است. وی گفت: این سایت مجموعه از آثار شهرنشینی قبل از میلاد مسیح است که بسیار ارزشمند هستند. این باستانشناس گفت: با وجود کمبود اعتبارات مصمم هستیم حداقل برای نیم تنه این سایت یک حصار ایجاد شود. وی درخصوص الواح یافت شده در این سایت گفت: این لوحها به ایتالیا ارسال نشده اند بلکه تنها عکسهایی از این الواح برای رمز گشایی به ایتالیا ارسال شد که هنوز رمز گشایی نشده است. وی همچنین خواستار پیگیری حقوقی برای بازگرداندن آثار این تمدن شد که به صورت قاچاق از کشور خارج شده اند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن