تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836492678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موزه ها و مراكز فرهنگی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: میراث فرهنگی راهی به سوی آینده

مقدمه ساختمان موزهتالارهای موزه مقدمهملت ما درخت کهنسالی است با ریشه های عمیق فرو رفته در زمین و شاخه های بلند سر بر افراشته بر آسمان. این درخت سالیان سال است که ریشه در این خاک دوانده و برفراز آن سایه گسترده، تبرهای بسیاری بر پیکرش فرو آمده، زخم این تبرها هنوز بر تنه ی تنومندش مشهود است ولی هیچ دستی را یارای  قطع آن نیست. این درخت هزاره ها را پشت سر نهاده، در طی این مدت بارها به بارنشسته، گاه شاخه های بارور آن  به دست چپاولگران یونانی و مغول غارت شده ولی هنوز پا برجاست چرا که ریشه در خاک دارد و سر بر آسمان و شاخه هایش مامن پرندگان خوش الحان این بوم است.هم اینک گنجینه های ملی و موزه ها نمونه ها و یادگارهایی از سالیان درازی که بر این درخت  رفته را در خود جای داده است. حاصل رنج پیشینیان ما، آنچه با آن می زیستند، آنچه را که در لحظات شگرف الهام می آفریدند و آنچه حاصل ابتکار و هنر آنان است؛ سهمی و بخشی که از چپاول ملل متمدن غرب !! در امان مانده است اینک در موزه های پرشمار کشورمان در انتظار بازدید کنندگان وطنی نشسته اند. موزه ها،  یادگار گذشته و یادآور ریشه عمیق همان درخت کهنسال و پربار است. در گنجینه ها هر ایرانی از احساس ریشه دار بودن سرشار می شود. ما در موزه ها هم جوار آثار دست ساز پیشینیانمان که در گذشته ای بیش از دو هزار سال می زیسته اند، قرار می گیریم در هوایی دم می زنیم که انباشته از خاطرات گذشته است انباشته از آثار ملتی بزرگ، متمدن و فرهنگ ساز که روزگاری در این خاک می زیسته و کسی چه می داند شاید دست تقدیر ژن هایی از آن انسان های سخت کوش را در نهاد ما نهاده باشد. شاید از اینروست که هر ایرانی با حضور در گنجینه ها و موزه ها عمیقاً احساس می کند که در خانه خویش است. ارج نهادن به موزه وآثار ارزشمند و میراث فرهنگی  پرستش گذشته نیست ، راهی به سوی آینده است؛ چرا که ملتی که گذشته خویش را نشناسد در آینده جایی نخواهد داشت . به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی بنا داریم یکی از موزه های زیبا و پرارج کشورمان را برای شما معرفی کنیم:موزه آبگینه و سفالینه های ایران .

ساختمان موزهخیابان سی تیر تهران محل گرد آمدن ساختمان های پرابهت است. در ابتدای این خیابان ساختمان موزه باستان قرار داد با طاقیِ بس بزرگ ورودی آن که فراخی آن دعوتی است رسا برای گذرندگان. پس از ساختمان موزه ، ساختمان کتابخانه ملی قرار گرفته که باز هم واجد همان سبک و سیاق معماری است،  آجرها و نماهای گیرا.ساختمان های اداری و خانه های بسیار زیبا و قدیمی این  خیابان به دیوارهایی می رسد كه محفظه های تعبیه شده همراه با ظروف سفالین و شیشه ای داخل آنها نشان از موزه آبگینه دارد . بلوار وسط محوطه كه با گل های بسیار زیبا و در  داخل ظروف سفالین آراسته شده به  بنای بسیار مجلل و باشكوه موزه آبگینه و سفالینه های ایران منتهی می شود؛ در سمت چپ بلوار ساختمان كتابخانه و كلاس های آموزشی و در سمت راست بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفته است.بنایی كه امروزه از آن به عنوان موزه استفاده می شود، حدود هشتاد سال پیش به دستور احمد قوام (قوام السلطنه) و به منظور استفاده شخصی او ساخته شد. این ساختمان كه در باغی به وسعت بالغ بر هفت هزار مترمربع قرار دارد تا سال ۱۳۳۲ مورد استفاده قوام السلطنه بود، پس از آن به سفارت مصر فروخته شد و حدود هفت سال در اختیار آن سفارت  قرار گرفت. سپس با تیره شدن روابط ایران و مصر و تعطیل شدن سفارت مصر در ایران، بانك بازرگانی ساختمان را خریداری كرد.در سال های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ در قسمت های شمالی و جنوبی ساختمان اصلی، بناهایی به منظور فرهنگسرا ایجاد شد و سه گروه از مهندسان ایرانی، اتریشی و آلمانی این محوطه هفت هزار متری را به مجموعه ای فرهنگی شامل موزه، كتابخانه، تئاتر عروسكی، سینما، سالن های نمایشگاه، كارگاه سفال، محوطه نمایشی در فضای باز، كلاس های آموزشی و رستوران تبدیل كردند. در سال ۱۳۵۷ با شروع اعتصابات و آغاز انقلاب اسلامی افتتاح موزه به تعویق افتاد و دو سال بعد، در بهمن سال ۱۳۵۹ این امر صورت گرفت.این ساختمان با زیربنای ۱۰۴۰ مترمربع با طرح هشت گوش و ستون های كاذب ، دارای دو طبقه و یك زیرزمین است. طبقه همكف از طریق یك پلكان چوبی دو طرفه كه به سبك معماری روسی ساخته شده، به طبقه بالا می رسد. سرسرای موزه كه پیش از استقرار سفارت مصر در این محل به شكل گنبد ساخته شده بود، مسطح شده و طبقه زیرزمین بیشتر شكل سنتی ایرانی داشت.معمار این بنا به جای استفاده از ایوان، از پنجره های دوگانه استفاده كرده كه در فرهنگ معماری به پنجره های ایرانی یا ونیزی شهرت دارد، بدین صورت كه در پشت پنجره های شیشه ای، درهای چوبی تعبیه شده که در تنظیم روشنایی و حرارت داخل ساختمان بسیار موثر است .سبك كلی معماری این بنا، مانند بسیاری از ساختمان های دوره قاجار، تلفیقی از معماری سنتی ایران و معماری سده نوزدهم اروپاست.تزیینات ساختمان موزه شامل آجركاری های نمای بیرونی، گچبری ها، آینه كاری ها و منبت كاری های نمای داخلی است.آثار عرضه شده در این موزه شامل سه مجموعه : سفال ، شیشه و بلور است که در شش تالار و سه سرسرا به نمایش درآمده است .

تالارهای موزه تالار مینادر این تالار، اشیای شیشه ای و سفالین متعلق به هزاره های اول و دوم پیش از میلاد عرضه شده اند. این ظروف بیشتر عطردان های كوچكی بوده اند كه از شیشه آبی یا لاجوردی مات، همراه با خطوط تزیینی رنگارنگ ساخته می شده اند. در ایران، در زیگورات چغازنبیل، ( بزرگترین پرستشگاه ایرانیان در هزاره دوم پیش از میلاد)  هزاران میله رنگارنگ شیشه ای به كار رفته كه در حفاری های این معبد به دست آمده و به عنوان میله پنجره های معبد از آنها استفاده شده است. علاوه براین میله ها تزیینات موزاییك شیشه ای بر روی دیوارهای معبد، عطردان ها، روغن دان های كوچك شیشه ای و خمیر شیشه نشانگر گسترش صنعت شیشه گری در اواخر هزاره دوم پیش از میلاد در جنوب غربی ایران است و در واقع در تالار مینا نمونه هایی از سفالینه های هزاره های اول و دوم پیش از میلاد تا دوران اشكانیان عرضه شده است. تالار بلوردر این تالار، آثار شیشه ای مربوط به هزاره اول پیش از میلاد، با تزیینات قالبی، نقوش تراش و فشرده عرضه شده است.صنعت شیشه گری در هزاره اول پیش از میلاد در نواحی غربی آسیا شامل سوریه، بین النهرین و ایران پیشرفت قابل توجهی داشته و ساختن شیشه های قالبی ضخیم رواج یافته بود، ضمن این كه شیشه گرها روش حكاكی و تراش شیشه را نیز به كار می گرفتند. در دوران ساسانیان، روش تراش شیشه در ایران به اوج رسید و ظروف تراشدار ساسانی به اقصا نقاط دنیا صادر شد.در این دوران، گذشته از روش تراش، روش های دیگری نیز در ساخت ظروف شیشه ای به كار گرفته شدند كه از آن جمله می توان به روش تزیینات استامپی، روش تزیینات افزوده و روش دمیدن در قالب های نقشدار اشاره کرد. تالار صدفاین تالار نمونه هایی از آثار شیشه ای و سفالین متعلق به سده های سوم تا هفتم هجری را در خود جای داده است.در اواخر سده سوم و سراسر سده چهارم هجری كه زمان شكوفایی اغلب هنرها و صنایع ایرانی بود، شیشه گرها در شهرهای نیشابور، ری، ساوه و گرگان به تولید ظروف شیشه ای نفیس اشتغال داشتند. از سده چهارم هجری نقاشی روی شیشه رواج یافت و این آغازی بود بر ساختن شیشه های مینایی كه در سده ششم هجری در سوریه تولید می شد.

تالار زرینسفالینه های عرضه شده در این تالار را ظروف كتیبه دار متعلق به سده های چهارم تا هفتم هجری تشكیل می دهد كه در انواع زرین فام، مینایی، فیروزه ای و لعاب دار با پوشش گل سفید عرضه شده و بر روی این سفالینه ها عموماً ضرب المثل ها،  دعاهای خیر، اشعار نظامی و فردوسی و اشعار عربی به چشم می خورد. تالار لاجوردشامل تالار لاجورد یك و دو می شود و اشیای آن شامل ظروف شیشه ای متعلق به سده های یازدهم تا سیزدهم هجری و ظروف سفالین و بدل چینی متعلق به سده های دهم تا دوازدهم هجری است.از دیگر قسمت های موزه می توان به كتابخانه با چهار هزار جلد كتاب فارسی و لاتین در زمینه تاریخ، باستان شناسی و هنر اشاره كرد كه همزمان با ساختمان موزه افتتاح شده و به صورت تخصصی فعالیت می كند. همچنین موزه شامل یك نمایشگاه موقت است كه به منظور نمایش آثار هنرمندان معاصر و معرفی آثار سفالین و شیشه معاصر اختصاص یافته و نیز كلاس های آموزشی موزه كه به منظور ترویج هنر تراش شیشه، سفالگری، طراحی و نقاشی به صورت ترمی هنرجو می پذیرد.به دلیل نحوه ساخت بنا و معماری آن، نورپردازی داخل تالارها و اشیای موجود در آنها، این موزه جزو یكی از پربیننده ترین موزه های ایران است .موزه آبگینه و سفالینه های ایران در خیابان جمهوری، خیابان سی تیر واقع شده و به جز دوشنبه ها همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸آماده پذیرایی از بازدیدكنندگان است .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 674]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن