تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804690062




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استفاده از غذاهای سالم و بهداشتی در مدرسه


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: تـغـذیـه مـدارس اصـلاح بـایـد گـردد


استفاده از غذاهای سالم و بهداشتی در مدرسه


آیا می دانید که کودک مدرسه ای شما امروز چه خورده است؟ آیا او صبح را با کاسه بزرگی از غلات شکری شروع کرده و سپس به مدرسه رفته است؟ بدون اینکه بدانید چه ناهاری در آنجا خورده است؟ شاید تولد یک همکلاسی بوده و در آنجا کیک خورده یا شاید معلم به عنوان جایزه تعدادی آبنبات به او داده است....

بگذارید شما را با یک واقعیت روبه رو کنم! زمانی که فرزند شما راهی مدرسه می شود شما واقعا کنترل یا آگاهی چندانی روی تغذیه وی ندارید. در بسیاری از خانواده ها، صبحانه کودکان کاسه شیر و غلات است. اما از آنجا که فعلا چاقی کودکان بسیار جدی شده و همه را نگران کرده همه به فکر چاره افتاده اند. به عنوان نمونه ماه گذشته یکی از کارخانجات معروف تولید غلات صبحانه، اعلام کرد که میزان شکر را در بسیاری از محصولات خود که به طور عمده مخصوص کودکان است، کاهش می دهد و برای اینکه مصرف کنندگان چندان متوجه نشوند این کار را به تدریج انجام خواهد داد. چنین تغییر کوچکی، در ظاهر اثر چندانی روی کودکان نخواهد داشت اما در بلند مدت آثار مشخصی روی وزن و سلامتی آنها می گذارد.

در مورد تغذیه مدارس هم بحث های زیادی شده که چه کار می توان کرد که جلوی چاق شدن کودکان مدرسه ای را بگیریم. برای مبارزه با چاقی کودکان قانون جدیدی در آمریکا تصویب شده که طی آن نظارت بیشتر و بهتری روی غذاهای مدارس خواهد شد. در این قانون، راهکارهای مختلفی در رابطه با بهبود کیفیت و سلامت غذا ارائه شده و طی آن غذاهای پرچرب و شور محدود می شوند و بیشتر از میوه ها و سبزی ها استفاده خواهد شد. مجری این طرح گفته که ما تصمیم به بهبود کیفیت غذا در ناهار مدارس گرفته ایم. ما متوجه شده ایم که حدود یک سوم کودکان مدرسه ای اضافه وزن دارند. این کودکان بیش از نیمی از کالری های روزانه خود را در مدرسه می گیرند و می توان با کنترل آنچه که آنها در مدرسه می خورند، نظارت بهتری روی عادت های تغذیه ای شان داشت. استفاده از تغذیه سالم در مدارس، گام مهمی در سلامت کودکان است و با این کار، خطر بروز بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی، مانند دیابت، کاهش می یابد.

راهکارهای جدید شامل موارد زیر است:

▪ غذاهای مدارس، محدودیت های کالری خواهند داشت.

▪ نمک در غذاهای مدارس، طی ۱۰ سال آینده به نصف خواهد رسید.

▪ استفاده از چربی های ترانس در غذاهای مدارس ممنوع است.

▪ میوه ها و سبزی های بیشتری در هر وعده غذایی وجود خواهد داشت.

▪ حتی الامکان از شیرهای کم چرب استفاده می شود.

▪ استفاده از غلات کامل بیشتر می شود.

▪ صبحانه مدارس شامل غلات و پروتئین در کنار هم خواهد بود.

▪ کنترل بیشتری روی خوراکی های موجود در دستگاه های فروش اتوماتیک اعمال خواهد شد.

▪ همه شیر های طعم دار، بدون چربی خواهند بود.

یکی دیگر از تغییرها، کنترل بیشتر روی مقدار نشاسته موجود در موادغذایی است. به عنوان نمونه از این پس، دیگر سیب زمینی سرخ شده جزو غذاهای هر روزه بوفه مدارس نخواهد بود و فقط هفته ای یک بار به دانش آموزان داده می شود.



● عادت می کنیم

قرار است که این تغییرها به تدریج در برنامه های غذایی مدارس به وجود بیایند. البته حتما اعتراض ها و مخالفت هایی خواهد شد اما باید بتوان عادت ها را تغییر داد. شاید مهم ترین کمک برای رسیدن به نتیجه مطلوب، صرف وقت، حوصله و هزینه باشد اما نتیجه آن پرورش نسل جدید سالم تر خواهد بود. چنین کاری به نفع جامعه خواهد بود چون اگر هر چه سریع تر با چاقی کودکان مبارزه نشود، تا سال ۲۰۱۸ میلادی، ۳۴۴ میلیارد دلار هزینه اضافی برای رفع مشکل های سلامتی ناشی از آن ایجاد می شود که ۲۱ درصد بیشتر از هزینه های فعلی است. این راهکارهای جدید در مدارس روی ۳۲ میلیون دانش آموز اثر خواهد داشت و می تواند تا حدی چاقی کودکان و نوجوانان را کنترل کند.



● تغذیه رایگان در مدارس

در بعضی مناطق آمریکا، خانواده های کم درآمد تحت پوشش کمک های غذایی قرار می گیرند. یکی دیگر از کمک های دولت به این عده، تغذیه رایگان فرزندان آنها در مدارس است. البته همیشه در مورد کیفیت پایین این غذاها بحث شده است. چندی پیش روزنامه یو.اس.ای تودی تحقیقی انجام داد و ثابت کرد که برای تغذیه رایگان مدارس از گوشت های بی کیفیت استفاده می شود. یکی دیگر از اهداف برنامه جدید، بالا بردن کیفیت و استانداردهای تغذیه رایگان در مدارس است چون مشخص شده که فرزندان خانواده های کم درآمد، بیشتر از سایر دانش آموزان در معرض چاقی و خطرهای ناشی از آن هستند. به همین منظور لازم است که تغذیه این گروه جدی تر کنترل شود. از تاکتیک های روان شناسی هم برای انتخاب غذا توسط کودکان کمک گرفته می شود. محققان به این نتیجه رسیده اند که غذاخوری های مدارس را طوری ساماندهی کنند که در آنها، خوراکی های مفید و سالم تر بیشتر جلوی چشم قرار گیرند. آنها طی بررسی های خود متوجه شدند که اگر میوه، سبزی ها یا شیر ساده کم چرب را جلوی دید کودکان قرار دهند، احتمال انتخاب آنها توسط کودکان بیشتر خواهد شد و به همین ترتیب، شیرکاکائوی پرچرب، سیب زمینی سرخ شده و سایر خوراکی های شیرین یا پرچرب را در ردیف های عقب تر قرار دهند تا کودکان کمتر به طرف آنها جلب شوند.



● ساندویچ های خانگی برمی گردند!

تعداد زیادی از والدین به تازگی مصمم شده اند که خودشان غذاهای فرزندان مدرسه ای خود را تهیه کنند و قید غذاهای مدرسه را بزنند. آنها ترجیح می دهند که کودکشان یک ساندویچ خانگی یا میوه با خودش به مدرسه ببرد اما مشکل در اینجاست که بسیاری از غذاهای مدارس برای کودکان جذاب تر است. به عنوان نمونه تصور کنید که هم کلاسی او در حال خوردن پیتزا و نوشابه است و فرزند ما به ساندویچ پنیر خود زل زده است! بعد از اجرایی شدن این قانون، شاید والدین هم کمی با خیال راحت تر بتوانند به تغذیه های مدارس اعتماد کنند و فرزندان خود را به خوردن آنها تشویق کنند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 453]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن