تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه منافق اين است كه بدى اش ناراحتش نمى كند و خوبى اش او را خوشحال نمى سازد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802219198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سه ماه اول بارداری : بیماری های بانوان و درمان آنها


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: تغییرات مربوط به مادر

چند روزی است که قاعدگی شما به تأخیر افتاده است . پس از انجام آزمایش حاملگی به شما مژده می دهند که حامله هستید. بله آزمایش حاملگی شما مثبت است !

از این به بعد احتمالاً متوجه تغییراتی در خودتان می شوید ( شاید هم از قبل شده بودید ). در طی چند هفته اوّل حاملگی شما ممکن است تغییرات روحی و جسمی مختلفی را تجربه نمایید . ممکن است دچار هیجان ، اضطراب ، خوشحالی ، انتظار و ... شوید .

در این حین نیز به علت افزایش سطح هورمونهای استروژن و پروژسترون ، که سیکل قاعدگی شما را کنترل می کنند ، ممکن است احساس خستگی و بی حالی نمایید . ممکن است از سر درد و سرگیجه نیز رنج ببرید . سعی کنید تا می توانید استراخت کنید . انرژی شما دوباره برمی گردد .

احتمالاً از زیادی بزاق دهانتان ناراحت می شوید ولی این امر نیز کاملاً طبیعی است . برخی از خانم ها بسیار خوش شانس هستند و در این مدت از تهوع و استفراغ حاملگی بیخبرند . اما بسیاری از این نعمت بی بهره اند و از همان اوایل بارداری ، از تهوع و استفراغ ، مخصوصاً صبحگاهی ، شکایت دارند . این مشکل نیز منشأ هورمونی دارد . البته علت آن صد در صد ثابت نشده است . برخی آنرا به افزایش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون نسبت داده اند ، چرا که برخی از خانمهایی که قرصهای جلوگیری از بارداری ( که دارای همین هورمونهاست ) نیز مصرف می کنند همین حالت تهوع و استفراغ نیز پیش می اید . ولی بیشتر آن را به یکی از هورمون های جفت (HCG) مربوط می دانند چرا که بارداری های چند قلو ( که جفت و هورمونهای ان بیشتر است ) و یا در پدیده ای به نام مول (بچه خوره ) که جنینی در کار نیست ولی جفت و هورمونهای آن بسیار زیاد هستند ، تهوع و استفراغ بسیار شدیدتر دیده می شود . عوامل روحی – روانی نیز نقش دارند

در صورتی که فقط در حد یک تهوع صبحگاهی محدود باشد ، معمولاً احتیاج به درمان ندارد و با رعایت این نکته معمولاً تقلیل می یابد و یا از بین می رود . صبحها قبل از برخواستن از رختخواب ، یک تکه نان خشک و یا بیسکویت شور میل کنید ( در همان حالت خوابیده ) ، بعد از چند دقیقه در رختخواب بنشینید و سپس از جا بلند شوید . بسیاری از خانمها از این روش نتیجه مثبت گرفته اند .

اگر تهوع و استفراغ در طول روز ادامه دارد بهتر است علاوه بر توصیۀ قبلی ، رژیم غذایی نیز رعایت شود . به این ترتیب که از غذاهای چرب و پر ادویه خودداری شود ، غذا به دفعات زیاد تر و حجم کم تر میل شود ، غذاهای خشک بیشتر مصرف شود و نوشیدنیهای خنک میل شود . می توانید به توصیه های مادربزرگها نیز عمل کنید ( البته دستوراتی که ضرری برای شما و جنینتان ندارد ) ، مثلاً گنجشک کباب شده و از این قبیل دستورات غذایی و یا مواد غذایی غنی از ویتامین B12 مانند ماهی تُن ، موز ، کشمش ، تخمۀ آفتاب گردان و فندق ، بسیاری از آنها مفید واقع می شوند .

بستن مچ بند دور مچ دست با استفاده از روش طب فشاری می تواند در کاهش و حتی از بین بردن تهوع و استفراغ بسیار مؤثر باشد .

در صورتی که دفعات استفراغ بیشتر از 4-3 بار در روز باشد حتماً باید جبران آب و املاح بدنتان صورت گیرد که این کار معمولاً با تزریق سرم صورت می گیرد ( البته با دستور ماما یا پزشکتان ) .

استفراغ های حاملگی معمولاً در انتهای دو ماهگی به اوج خود می رسند و در انتهای سه ماهگی از بین می روند . در این مورد باید به بهداشت دهان و دندان بسیار توجه شود چرا که خوردن غذا و مواد شیرینی به دفعات مکرر در روز ، استفراغ و افزایش حالت اسیدی دهان در حاملگی ، همگی می توانند باعث پوسیدگی دندانها شوند . بنابراین مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان و مراجعه به دندان پزشک ضروری است .

بسیاری از خانمها از همان اوّل بارداری از سوزش سر دل شکایت دارند ، علت اصلی آن شلی دریچۀ بین معده و مری است که باعث برگشت اسید معده به مری می شود . برای کم کردن آن به دستورات زیر عمل کنید :

ü مقدار غذایتان کم باشد ولی دفعات آن زیاد .

ü از مصرف غذاهای محرک مثل پر ادویه و چرب و یا قهوه اجتناب کنید . بر خلاف تصور عموم ، مصرف شیر می تواند وضعیت را بدتر کند .

ü ماست ، بادام خام و ذرت بو داده می توانند سطح اسید معده را کاهش دهند و در نتیجه احساس سوزش را کم کنند .

ü به آرامی غذا تناول کنید و بلافاصله پس از غذا نخوابید و حتی خم نشوید .

ü حداقل 2 ساعت قبل از خواب چیزی نخورید .

ü موقع خوابیدن سرتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید ( برای مثال از دو بالش استفاده کنید ) .

ü طبق دستور ماما یا پزشکتان می توانید از شربت معده استفاده کنید .

ü سیگار نکشید و نزدیک افراد سیگاری قرار نگیرید .

ü برخی افراد از جویدن آدامس سود می برند ، اما برخی بدتر می شوند .

ü از پوشیدن لباسهایی که به معده فشار می آورند اجتناب کنید .

ü بلافاصله پس از صرف غذا مقدار کمی سرکۀ سیب بنوشید . این کار به هضم سریع تر غذا کمک می کند .

ü طبق دستورات طب فشاری ، نقطه ای بر روی شکمتان ( حدود 4 انگشت بالاتر از ناف ) پیدا کنید به مدت ده دقیقه با دو انگشت ، فشارهای متناوب ده ثانیه ای وارد نمایید . بسیاری از این روش سود می برند .

ü صبح خود را با نوشیدن آب نصف لیمو ترش در یک فنجان آب داغ شروع کنید . می توانید عسل هم به آن اضافه کنید .

در حدود 12 هفتگی حاملگی ، اندازۀ رحم شما تقریباً دو برابر می شود و شروع به فشار به مثانه شما می کند . به همین دلیل است که به دفعات بیشتری ادرار می کنید و مرتب احساس دفع ادرار دارید . البته این احساس زیاد دوام ندارد و با بزرگتر شدن رحم و خروج آن از لگن و وارد شدن آن به شکم ، فشار رحم از روی مثانه برداشته می شود و احساس تکرر ادرار برطرف می شود ( البته دوباره در هفته های آخر ظاهر می شود ) .

هر ماه که پیش می روید ، خط کمرتان بیشتر محو می شود و پستانهایتان بزرگتر و حساس تر می شوند ، چون مجاری غدد شیری شروع به بزرگ شدن می کنند ( این تغییرات در زنانی که دچار تغییرات پستانی قبل از هر قاعدگی می شوند ، بیشتر بروز میکنند ) . ممکن است متوجه شوید که وریدهای روی پستانها ( رگهای آبی رنگ ) واضح تر شده اند ، چرا که جریان خون پستانها بیشتر شده است .

تغییرات مربوطبه جنین

ماه اول : قلبی بصورت یک خراش

چند هفته قبل از اینکه جنین بخود شکل بگیرد ، یعنی دارای چهره ، قلب ، دست و پا گردد ، نطفه شبیه یک صفحه بسیار کوچک است .

سلولهائی که نطفه را تشکیل می دهند به سه لایه تقسیم میشوند که از همین سه لایه ساختمان بدن ایجاد می گردد . لایه خارجی سازنده پوست ، موها ، ناخن ها و سیستم اعصاب ( نخاع و مغز ) . لایه میانی سازنده عضلات ، استخوان بندی ، قلب و رگهای خونی است و بالاخره لایه داخلی به ساختن شش ها ، لوله گوارش وغدد آن می پـردازد .

تمام این اعضاء بوسیله یک مرکز فرماندهی که در میان لایه داخلی و و خارجی قرار دارد برنامه ریزی می شود . هشت روز این برنامه ریزی بطول می انجامد . در سیزدهمین روز بارداری ، نطفه تغییر شکل می دهد و بصورت بیضی در می آید . از میان این بیضی سیستم اعصاب شروع به رشد می کند .

از شانزدهمین روز ، سیستم قلب پدیدار می گردد . این سیستم از دو شاهرگ خونی تشکیل یافته و با اینکه شکل واقعی قلب را هنوز پیدا نکرده ولی ضربانش مانند قلب عادی است .

در حوالی بیست و یکمین روز بارداری است که نطفه شکل اولیه جنین را بخود میگیرد . در ماه اوا، نطفه 5 میلیمتر اندازه دارد . در قسمت جلو انحنای سر ، یک زاویه قائمه با پشت تشکیل میدهد . روی شکم ، یک خراش به چشم میخورد که همان قلب می باشد و در این جسم بدون چهره و دست و پا ضربان خود را به آرامی بگوش میرساند .
ماه دوم : اولین مشتهای گره کرده

در ابتدای این مرحله ، اعضاء بدن مثل بازوها و پاها پدیدار می شوند ولی بسیار کوچک هستند . خطوط چهره شکل میگیرد و ابتدا چشم ها پدیدار میشوند .

در این مدت سیستم اعصاب هم رشد میکند . پوسته جمجمه بقدری حساس است که به راحتی میتوان مویرگهای خونی را درون آن مشاهده کرد . پنجمین هفته به پایان می رسد . سر جنین بطرف شکم خم شده و قلب را می پو شاند ، کمی پایین تر بند ناف پدیدار میشود . اندازه نطفه 7 میلیمتر است . هشت روز بعد ، پانزده میلیمتر می شود و باز هم نطفه بیشتر روی خود خم می شود . در این مرحله سوراخهای بینی ، گوش ، چانه ، گردن شکل گرفته و سر جنین از سینه اش قابل تشخیص می گردد. از زمانی که گردن قابل تشخیص شود ، سینه جنین رشد بیشتری خواهد کرد . روی شکم ، خراش دیگری به چشم میخورد که مربوط به کبد است . ستون فقرات شکل می گیرد ، به طولش افزوده می شود و از پهنا نیز رشد می کند . بازوها به بلندی پاها می باشند ، کم کم چین های بازو و زانو قابل تشخیص می شوند .

چند روز بعد ، با رسیدن هفتمین هفته بارداری ، انگشت های پا و دست مشخص می شوند . خط های کف دست و کف پا شکل می گیرند. روی صورت جنین ، چشمها قابل تشخیص هستند ولی فاصله شان از یکدیگر از حد طبیعی بیشتر است .

لوله گوارش با بوجود آمدن معده تکمیل میشود . درون لثه ها جوانه های دندان های شیری کاشته می شوند . در پایان هفته هفتم استخوان بندی شروع می شود ، و تا پایان بلوغ ادامه می یابد . در طی پانزده روز ، صد و ده استخوان شکل می گیرد . سر جنین به بالا متمایل می شود و سینه اش در حالت قائم قرار می گیرد . حالا جنین دو سانتی متر اندازه دارد.

دستهایش را بصورت مشت کرده به روی شکم قرار می دهد ، پاهایش خم شده است و درون مایع رحم شناور می باشد .

هشتمین هفته به پایان می رسد ، اندازه جنین سه سانتی متر است و وزنش یازده گرم ولی تمام اعضاء حیاتی در وجودش شکل گرفته اند .

دو ماه اول مرحلۀ پایه ریزی اعضاء بدن بشمار میروند و هفت ماه بعدی مرحله تکمیل و رشد این اعضاء می باشد .

ماه سوم : آمادگی تارهای صوتی برای فریاد

دختر یا پسر ؟ در ماه سوم بارداری ، آلت تناسلی پدیدار می شود ولی جنسیت طفل در همان ابتدای شکل گرفتن نطفه مشخص بوده است . غیر از این مسئله ، تارهای صوتی نیز در این ماه شکل می گیرند ، البته طفل تا هنگام تولد قادر به ایجاد صدا نمی باشد . بعد از خارج شدن از محیط مایع رحمی و ورود به محیط هوای آزاد است که طفل اولین فریاد را میزند ، در این شش ماه ، تارهای صوتی ، مراحل تکمیلی را طی می کنند تا قادر به ارتعاش شوند .

چشم ها به یکدیگر نزدیک می شوند ، پلک ها بوجود می آیند و کاملاً چشم ها را می پوشانند تا انها بدون خدشه ای قادر به رشد باشند .

شکل لبها مشخص تر می شود . پیشانی برآمده است و سوراخ های بینی فاصله بسیاری دارند . گوش ها نیز مانند دو سوراخ کوچک هستند .

بازوها بیشتر از پاها رشد می کنند و بلند تر می شوند . کبد رشد قابل ملاحظه ای می کند . کلیه ها پدیدار می شوند . روده ها به یکدیگر می پیچند و رشد می کنند . اولین پورزهای مو پشت لب ها و چشم ها می روید .

عضلات و مفصلها نیز رشد میکنند . جنین حالا قادر به حرکت است . البته حرکتش بسیار ضعیف می باشد و مادر متوجه آن نمی شود . جنین می تواند به آرامی دستهایش را تکان دهد ، انگشتان را مشت کند ، سرش را بچرخاند و دهان را باز کند .

در پایان سومین ماه بارداری ، قد جنین ده سانتیمتر و وزنش 45 گرم می باشد . طی چهار هفته قد جنین سه برابر و وزنش چهار برابر شده است . طی ماه های آینده ، مهمترین رشد مر بوط به استخوانها می شود

تا چه سنی می شه بچه دار شدن را به تاخیر انداخت؟؟

عزیزم دکتر من گفت تا40 هم میشود ولی خوب خطرات خودش را دارد
25-30 را میگن مادر جوان یعنی بهترین سن بارداری
35به بالا حتما باید تحت نظر پزشک زنان باشید
اگر هم لازم باشد آزمایشهای در طی بارداری گرفته میشود
البته همه اینها را من شنیدم
بهتر راجع به این مسئله با دکتر متخصص صحبت کنید منم اگر مطلبی دیدم برات میذارم

سلام
آسمان جان من با دکتر فوق تخصص زنان مشورت کردم گفت سن مناسب بارداری تا 37 سال آخرش هست چون خطر ابتلا بچه به منگولی هست و اگه حساس باشی و مثل آدم های قدیم ریلکس نباشی کلی دنگ و فنگ داره و شندیم آزمایشات و مراقبت هاهی ویژه ای می خواد
از طرفی اگه نمی خوای حالا حالاها بچه دار بشی از الان باید مراقبت کنی
چون دکتر به من گفت عفونت موجب بسته شدن لوله های رحم میشه پس هر 3 ماه یکبار یا حداکثر 6 ماه یکبار برای معاینه باید بری پیش دکتر . هر سالی یکبار هم سونوگرافی رحم بده تا عملکرد تخمدانهات بررسی بشه که خدایی ناکرده کم کار نشه یا اگه کیست داشته باشی ممکنه دکتر بهت اجازه پیشگیری نده .
اگه امکان بچه دار شدن را داری درنگ نکن چون خیلی از آدم هایی که پیشگیری کردن را دیدم که کم بارور شدن و حالا حالاها باید بدون تا معالجات شاید بتونه کاری براشون کنه






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5367]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن