تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821265807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جوانان : زير آفتاب


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: جوانان : زير آفتاب
مجيد زندي
ث به انگيزه برگزاري روز جوان در كشور
« دل نوجوان مانند زمين آماده اي است كه از هر سبزه و گياه خالي باشد هر بذري كه در آن افشانده شود مي پذيرد و در آغوش خود به خوبي مي پروراند » . اين حديث از احاديث كليدي براي نسل جوان است كه نشان مي دهد زمينه رشد و تعالي جوانان بيش از پيش بايد مهيا باشد تا او با تلاش هاي خود بتواند به ثمر برسد.
ديروز 11 شعبان المبارك سالروز ميلاد مسعود حضرت علي اكبر(ع ) در تقويم رسمي روز جوان خوانده شد جواناني كه در عصر كنوني با مشكلات فراوان فكري و اقتصادي مواجه هستند و در مقابل هم زمينه سازي براي استقلال فكري و اقتصادي از جمله كارهاي بسيار حساس و مهمي است كه مسئولان و اوليا نسل جوان وظايف خطيري در اين زمينه برعهده دارند زيرا اگرچه هيچگاه مطاع كفر و دين بي مشتري نمي ماند ولي تلاش قدرت هاي مادي حاكم بر جهان كنوني براي تحميل خواسته هاي مادي و شيطاني خود به نسل جوان و تضمين آينده سودجويي ها براي خود راههاي معنوي را بسيار سخت و پرسنگلاخ كرده است و جهان امروز كه به دهكده كوچكي تبديل شده در قالب شبكه هاي اينترنتي و ماهواره اي كار را براي رسيدن به ذهن جوانان و نوجوانان بيشتر از هر دوره اي ديگر براي حاكمان زر و زور آسانتر ساخته است .
در مقابل به دليل تلاش بسيار محدود متوليان امور فرهنگي جامعه براي جذب جوانان و ايجاد بستر مناسب براي رشد و تعالي آنها جذب جوانان حتي به سمت جايگاه مقدسي چون مسجد بسيار سخت شده در حاليكه امروزه حتي در ميان كشورهاي دنيا جذب افراد هاي مردمي به آساني صورت مي گيرد . NGO جوان در قالب
سازمان ها و مجامع ملي و بين المللي كه ضمن برپايي مسابقه اي علمي هنري و فرهنگي و يا ورزشي با شناخت نيازهاي ذاتي جوانان آنها را به سوي خود جلب مي كنند و چون نيازها و علايق افراد جوان با هم متفاوت است .
در اين ميان اصل را نبايد فراموش كرد كه جذب هر بخشي از جوانان ابزارهاي خاص خود را مي طلبد كه اگر به طور ريشه اي مورد دقت قرار گيرد درمي يابيم كه ما يا شيوه هاي جذب نداريم و يا اگر در مواردي داريم بسيار قديمي و فرسوده و باب ميل جوان نيست و آنگاه كه جوان به سمت مقابل مي رود باعث نگراني متوليان فرهنگي و مذهبي مي شود كه جوانان ما چرا به آن سمت علاقه پيدا مي كنند در حاليكه ريشه اين اشكال و سئوال را مي بايست در ضعف هاي خود جستجو كنند كه به دلايل مختلف ـ عمدتا شناخته ـ علاقه اي به دريافت اين دليل از خود بروز نمي دهند زيرا در اصل اينگونه فكر مي كنند كه اين جوان است كه به آنها نيازمند است و نه برعكس !
اينكه در ابتدا از حديث ارزشمند حضرت علي (ع ) كمك گرفتم به همين دليل است كه بگويم جوان در اين زمينه همانند مزرعه اي خالي از هر دانه اي است ولي چون ما طراحي جديدي متناسب با نياز روز آنها براساس مباني اصيل اسلامي نداريم فعاليت هاي جوانان را زير سئوال مي بريم در حاليكه هم اكنون نيز اگر مسجد هر محله اي برنامه اي باب ميل جوان برگزار كند صحن مسجد از جوانان و نوجوانان دوستدار دريافت اين برنامه ها پر مي شود اما چنين برنامه هايي بسيار ضعيف برپا مي شود و مجريان آن نيز پس از مدتي اهداف مدنظر خود را به جوانان تحميل مي كنند و كل كارها را تخريب مي سازند.
اين مراكز اگر نيازهاي جوانان را به درستي شناسايي كنند جذب جوانان بسيار آسانتر از آن چيزي خواهد شد كه در ذهن متوليان امور مذهبي و فرهنگي كشور ما هست .
به هر حال به مناسبت گراميداشت روز جوان و بزرگداشت شان جوانان اين مرز وبوم و به يمن مباركي ميلاد مسعود حضرت علي اكبر(ع ) جوان شهيد و عضوي از حماسه سازان عاشورا به ميان جوانان و برخي از مسئولان و مجريان فعاليت هاي فرهنگي رفته ايم تا اگر آنها نيز مشكلاتي در اين زمينه مي بينند و براي آن راه حلي دارند بيان نمايند.
در اين زمينه آقاي مصطفي هاشمي كه با مدرك ليسانس شغل آزاد خدمات كامپيوتري را براي خود انتخاب كرده و سن خود را 33 سال معرفي مي كند مي افزايد : هنوز موفق به ازدواج نشده ام پس جوان هستم ! اما اينكه شما درباره مشكلات جوانان امروز مي پرسيد در اين زمينه مشكل فراوان است كه عمده آن هم بيكاري مسكن و ازدواج است زيرا با اين سه ركن اساسي مشغله ذهني جوان هويت جواني خود را نيز از دست مي دهد و نمي تواند به زندگي خود اميدوار باشد.
وي مي افزايد : در طرف مقابل هم بررسي مشكلات جوانان در كشور ما بيشتر سياسي و مناسبتي است كه اين رويكرد هم هيچگاه سبب تسهيل شرايط براي جوانان نشده زيرا مسئولان سياسي براي رسيدن به قدرت در جمع جوانان حاضر شده و قول و قرارهايي به آنها مي دهند در حاليكه خودشان هم در دل ايماني به سخنان خود ندارند.
وي مي گويد : پس طرح مسايل جوانان در كشور ما نه به خاطر خود جوانان بلكه به نوع گرايش هاي مسئولان سياسي براي هدفي خاص بازمي گردد و جوان ايراني هم به همين دليل سردرگم و گيج است زيرا وقتي آنهايي كه قدرت و ثروت و امكانات را در اختيار دارند اما نمي دانند مشكل اساسي جوان ايراني چيست هر برنامه اي هم كه تدوين كنند باعث خراب كردن بيشتر كارها مي شوند.
وي مي افزايد : جوانان كشور ما هنوز نمي دانند حوزه تلاش هاي فكري و فرهنگي آنها با چه مشكلات قانوني همراه است به عنوان مثال هنوز مشكل ماهواره و اينترنت حل نشده است و حتي جوان ايراني نمي داند كف و سقف فعاليت هاي موسيقي كجاست و گاهي ما به شدت از اين مي ترسيم كه تكثير يك نوار واقعا مجاز است يا غيرمجاز در حاليكه هيچ دستور و تكليفي هم درباره آن نمي دانيم .
وي مي گويد : وقتي جوان ايراني حدود و مرزها را نمي شناسد و حتي عده اي هم نمي خواهند او از اين حدود قانوني خود با خبر شود يا دستگاهها هر يك نظرات خود را ملاك عملكردهاي جوانان مي دانند شما چه انتظاري داريد كه جوان يك راه مورد علاقه را به صورت تخصصي شروع و به پايان برساند و در آن حوزه نابغه شود و بخشي از هويت ملي و فرهنگي كشور خود را ارتقا بخشد.
آقاي محمدجواد جباري جوان 19 ساله اي كه رتبه 3000 كنكور سراسري آورده و پس از انتخاب رشته اكنون منتظر اعلام نتايج نهايي كنكور دانشگاهها در شهريورماه است هم مي گويد : من هم اكنون آماده اعلام شرايط حضور آينده خود در جامعه هستم و هنوز نمي دانم به كدام سمت خواهم رفت و اين وضعيت براي بسياري از جوانان همسن و سال من هم وجود دارد ولي آنچه كه من از جوانان امروز مي شناسم مجبورم اعتراف كنم كه جوان امروز ايراني اكنون در بسياري موارد گرفتار اينترنت و رسانه هاي غربي شده است .
وي مي افزايد : چون در سطح كشور به نيازهاي جوانان و نوجوانان توجهي نمي شود آنها گم گشته خود را در اينترنت جستجو مي كنند كه متاسفانه تلفات اين جاده هم بسيار زياد است .
وي مي افزايد : خوشبختانه من در كنار درس دبيرستان به فعاليت هاي قرآني هم مشغول بوده ام اما همه نسل جوان شرايط من را ندارند كه مسئولان مي توانند با آموزش هاي دقيق نحوه استفاده از كامپيوتر در مساجد راههاي انحرافي را به دست خود جوانان ببندند در حاليكه اين نكات ريز از سوي برنامه ريزان كشور مورد غفلت قرار مي گيرد و جوان ايراني فكر مي كند فقط در مسجد بايد نماز بخواند همان كاري كه در كليسا انجام داده اند و جوانان مسيحي از كليسا فراري شده اند در حاليكه قرائت نماز تنها يكي از ساده ترين عملكردهاي مساجد محسوب مي شود كه در كشور ما نياز به سرمايه گذاري بيشتر در سطح ملي دارد.
خانم سميه قرباني دانشجوي دانشگاه الزهرا(س ) تهران نيز درباره نيازهاي جوانان امروز مي گويد : متاسفانه براي طيفي از جوانان دختر جراحي بيني و گونه به يك گرايش عمومي و نياز تبديل شده اين شيوه غلط زندگي هم از طريق رسانه ها و به ويژه مجلات خانوادگي كه در اختيار نسل جوان قرار مي گيرد تبليغ مي شود.
وي مي افزايد : در اين زمينه چشم همچشمي و تبليغ پزشكان به يك ابزار اساسي براي صنعت زيبايي درآمد وعده فراواني به قيمت نابود كردن تعدادي از جوانان براي خود آب و نان تدارك مي بينند.
اين دانشجوي دانشگاه ادامه مي دهد : شرايط فعلي نه فقط براي جوانان ايراني بلكه براي بسياري از جوانان دنيا بسيار سخت شده زيرا نيازهاي معنوي به شدت كنار گذاشته مي شود و تمامي دستگاهها براي نيازهاي مادي و زيبايي ظاهري تلاش مي كنند تلاش هايي كه مي توانم آن را بيماري روز نسل جوان دنيا تعبير كنم كه برنزه كردن صورت و بدن جراحي هاي مچ پا براي بلندقدتر شدن جراحي صورت و گونه و چشم و ... به عنوان يك هدف اصلي در سنين 16 تا 25 سال تبديل شده است .
وي مي افزايد : به نظر من كارهاي كه در كشور ما براي جوانان انجام مي شود يك صدم آن فعاليت هايي نيست كه به اصطلاح دشمنان فرهنگي و هويتي ما انجام مي دهند و كارهاي ملي در سطح كشور به نسبت فعاليت هاي شبيخون فرهنگي خنثي است كه نمي توان آن را كار محسوب كرد.
وي مي افزايد : من سالها در ميان دانش آموزان و دانشجويان بودم اين سركشتگي جوانان را لمس مي كنم جواناني كه نمي خواهند آن مسيرها را بروند اما شرايط به گونه اي آنها را به سمت مخالف دلخواه سوق مي دهد.
دكتر ايرج صيادي كارشناس مسايل فرهنگي و جوانان در نيروي مقاومت بسيج نيز در پاسخ به سئوال مبني بر ميزان شناخت نيازهاي جوانان امروز از سوي مسئولان فرهنگي و اجرايي كشور مي گويد : شناسايي اين نيازها سخت نيست زيرا همه مسئولان ابزارهاي لازم براي شناخت اين نيازها را در خانه هاي خود دارند آنها نيز فرزندان خود را مي شناسند و نيازهاي آنها را هم در مقاطع مختلف مي بينند و اگر نوجوانان و جوانان همه ملت ايران را همانند فرزندان خود دوست بدارند و براي آنها برنامه ريزي كنند بسياري از مشكلات كنوني دست وپاگير نسل جوان رفع خواهد شد.
وي ادامه مي دهد : اولين نياز نسل جوان امروز ما كه به كرات در خواسته هاي خود مطرح مي سازند درك مناسب مسئولان به مقتضاي تغيير و تحول روز جامعه و دنيا ازآنهاست . و اگر درك مناسبي از جوان به وجود آيد و بتوانيم جوانان را باور كنيم خودشان براي حل نيازهاي خود و حتي نسل بزرگتر جامعه تلاش خواهند كرد اما اينكه بايد او را باور كنيم بايد بدانيم جوان داراي احساس هاي خاص خودش هست كه دوست دارد او را دوست بداريم و بپذيريم و در مقابل بدترين نوع برخورد هم اين است كه او را به حساب نياورند و نظر و راي او براي افراد بزرگتر جامعه بي فايده باشد.
دكترصيادي مي گويد : جوانان هم در سنين مختلف احساسات متفاوتي دارند يعني يك جوان اول دبيرستاني با جوان اول دانشگاه احساسات متفاوتي دارد و احساسات دختر و پسر هم با يكديگر متفاوت است و هر قدر كه سن جوان افزايش مي يابد عقلانيت بيشتر جايگزين احساسات زودگذر مي شود. اما آنچه كه در همه مراحل در وجود اين جوانان و نوجوانان موج مي زند پاك بودن است كه در همه مراحل جامعه بايد اصل بر پاك بودن را ملاك مواجهه با نوجوانان و جوانان قرار دهند و افرادي كه اصلا بغض و كينه ندارند اما حب و علاقه را در بهترين سطح دارند.
كارشناس فرهنگي نيروي مقاومت بسيج مي گويد : در مواجهه آن دسته از جواناني كه از سوي افرادي خاص ترد شدند با اولين گفت وگو به زلالي درون آن جوان برمي خوريم كه متاسفانه به دليل پاشيدن بذر غلط دلهاي او را به سمت آلودگي سوق داده اند كه در آن مرحله نيز به آساني قابل تغيير رويه است زيرا هنوز ازاصل پاك و زلال خود دور نشده است كه اين مرحله نيز از سوي بسياري از متوليان امور فرهنگي و اجرايي ناديده گرفته مي شود.
وي مي افزايد : يكي ازدلايل عدم باور جوانان از سوي بزرگترها ضعف نيروهاي اجرايي و فرهنگي در پاسخ گفتن به سئوالات نسل جوان است . جوان به طور ذاتي به دنبال چيستي و چرايي است اما چون مسئولي در هر بخشي و نهاد و ارگان و سازماني و يا حتي خانواده و مسجدي قادر به پاسخگويي درست به سئولات جوانان نمي شود آسانترين راه را ترد و عدم باور او به عنوان فردي غير پاك نهاد مي داند در حاليكه اين حق جوان است كه تلقين را نپذيريد و او از اين كار متنفر هم هست ولي برخي از افراد كه اشاره كردم اين حق جوان را بد مي دانند.
اين عضو معاونت فرهنگي سپاه مي گويد : جوان امروز بايد پاسخ سئوالات و شبهات خود را به درستي دريابد و به تعبيري ديگر به درستي هدايت و ياري شود تا به پاسخ موردنظر خود برسد و در اين راه اجازه نداريم در كار او دخالت كنيم زيرا هدايت و ياري رساندن با دخالت كردن تفاوت وجود دارد و عمده اختلافات خانوادگي كه يك طرف آن جوان باشد ريشه در همين دخالت هاي به ظاهر هدايت دارد كه جوان اين را مي فهمد و در مقابل آن موضع مي گيرد.
وي مي گويد : اين ضعف به طور خاصي در مدارس ما گره هاي كور ايجاد كرده زيرا معلمي كه به دليل جايگاه خاص خود مي خواهد به اجبار ذهن دانش آموز را به سوي خود و بخشنامه ها جلب كند دچار مشكل مي شود زيرا آن معلم و آن بخشنامه نتوانستند ميان دخالت و هدايت فرق بگذارند معلم در مدرسه ابهام دانش آموز را به درستي مي فهمند ولي چون نمي تواند به درستي جواب دهد بازي را خراب مي كند و چون دست دانش آموز كوتاه است به ظاهر سكوت مي كند اما درونش مالامال از آتش مي شود كه متاسفانه ما در اين بخش كار نكرديم و به الگوهاي خوبي نرسيديم هرچند در اين زمينه در متون ديني و مذهبي ما توصيه هاي بسيار باارزشي درباره نوع برخورد با جوانان و نوجوانان وجود دارد كه از آن غافل هستيم و بعضا اصلا نمي خواهيم آنها را در عملكردهاي اجرايي خود دخالت دهيم .
وي مي افزايد : در اين زمينه نبايد تعارف كرد در 30 سال اخير انقلاب اسلامي هم نيامده ايم اين پيشنهادها و راه حل هاي اسلامي را براي جوانان پياده كنيم و همچنان بر طبل خودرايي مي كوبيم و عموما هم اينگونه راهها با استفاده از منابع بيروني به بيراهه رفته است . منابعي كه با ترجمه متون روانشناسي غربي وارد فعاليت هاي آموزشي ما شده كه همخواني مناسبي با فرهنگ ملي واسلامي و شريعت ما ندارد در حاليكه فرهنگ اصيل ما ريشه در تاريخ و تمدن اين كشور دارد كه به عنوان نمونه احترام به بزرگتر اصل محوري آموزش ها را در خود دارد ولي در آموزش هاي نوين عمدتا وارداتي اصلا جايي ندارد.
دكترصيادي مي گويد : به همين دليل است كه رهبر معظم انقلاب مساله مهندسي فرهنگي را مطرح كردند كه مسئولان و مجريان در هر مرحله اي بدانند در كدام مقطع قرار دارند و مصالح اين مقطع چيست و با كارهاي پراكنده نمي توان كاري درست انجام داد همانند ساخت مسكن است كه اگر قرار باشد يكي پي بگذارد و ديگري در سقف كار كند و يكي هم به فكر رنگ آميزي آجرها برآيد هيچگاه نقشه اي كلي براي ساخت و ساز انجام نمي گيرد و با كارهاي موقتي هم فقط مي توان تاثيرات آني انتظار داشت كه آن هم بعيد ازمدتي از بين مي رود.
اين كارشناس فرهنگي مي افزايد : رهبر معظم انقلاب مدت هاست به شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ساير سازمانهاي مرتبط با مسايل جوانان فشار مي آورند كه نقشه كلان و نقشه راه را تصويب كنند به همين دليل است كه مي خواهند بدانند هر سازمان و نهاد و وزارتخانه اي دقيقا تا چه حدي بايد كار كند كه بتوانند به نتيجه ها اميدوار باشند كه متاسفانه اين رسالت همچنان معطل مانده است .
در اين زمينه آقاي عصارنيا معادن فرهنگي و اجتماعي سازمان ملي جوانان نيز مي گويد : براي وارد كردن نيازهاي جوانان از قبيل آموزش اوقات فراغت تفريح و... نيازمند هماهنگي همه دستگاهها و سازمان ها و وزارتخانه هاست و اين امور از يك سازمان حمايتي و تبليغي ساخته نيست .
وي مي افزايد : سازمان ملي جوانان با انجام پژوهش ها نيازهاي روز نسل جوان را تشخيص و براي انجام آن به مجاري قانونگذاري و اجرايي پيشنهاد مي دهد و نمي تواند خود مجري همه كارهاي موردنياز باشد.
وي ادامه مي دهد : شعار امسال كه به صورت هماهنگ به مناسبت سالروز ولادت حضرت علي اكبر(ع ) و روز جوان نامگذاري شده تحت عنوان « روز جوان يك سبد گفت وگوي دوستانه هديه به فرزندانمان » است كه مي خواهيم اين هديه باارزش هم در خانواده و هم اجتماع مورد توجه همه افرادي قرار گيرد كه با جوانان همراه هستند.
وي انتخاب و معرفي جوانان نمونه و نخبه را ازديگر اهداف روز جوان در سراسر كشور مطرح مي سازد و مي افزايد : در جشنواره امسال 990 نفر از جوانان برتر ديروز مورد تقدير قرار گرفتند جواناني كه در يازده محور كارآفريني هنرمندي سرپرستي خانوار ورزشي و... در استانهاي كشور مقام اول و سوم را كسب كرده اند.
وي مي گويد : هم اكنون نهادهاي مختلفي در حوزه جوانان فعال هستند همانند انجمن هايي كه مجوز فعاليت خود را از سازمان ملي جوانان اخذ كرده اند شاخه جوانان جمعيت هلال احمر نيروي مقاومت بسيج بسيج دانش آموزي كانون هاي فرهنگي نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه بسيج دانشجويي كانون هاي طلاب سازمان دانش آموزي و شوراهاي دانش آموزي و اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان و كانون هاي فرهنگي مساجد كه در كشور شبكه هاي زيادي دارند كه اگر برنامه هاي اين مجموعه به درستي در يك مسير هدايت شود كارهاي بسيار بزرگي در كشور قابل انجام است .
دكترعصارنيا ادامه مي دهد : اين مجموعه ها در ميان خودشان هم جوانان موفق و برگزيده زيادي دارند كه در صورت معرفي جوانان موفق اين مجموعه ها فرهنگ مناسبي در كشور براي جوانان موفق به راه خواهد افتاد اگرچه شناسايي جواني كه در عنفوان جواني بار مسئوليت زندگي يك خانواده را بر دوش مي كشد خود نيز نخبه اي است كه بايد به عنوان يك نخبه اجتماعي معرفي و قدرداني شود.
معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان ملي جوانان مي افزايد : شناسايي و معرفي چنين جواناني خود به عنوان باور داشتن جوانان مطرح است كه اگر همه آنها به اين نتيجه برسند كه عملكردهاي شخصي آنها مورد توجه و دقت سازمانهاي مربوط به جوانان قرار دارد با اعتماد به نفس وارد فعاليت هاي گسترده تر اجتماعي فرهنگي مذهبي و علمي و سياسي مي شوند كه باعث تحول در جامعه خواهد شد.
وي ادامه مي دهد : هماهنگي در زمينه خدمت عاشقانه به جوانان ميهن اسلامي مي بايست مورد توجه همه دستگاهها قرار گيرد تا نتايج آن ملموس تر باشد.
انتخاب يك روز به عنوان روز جوان هدف نيست بلكه آغاز راهي است كه همه وزارتخانه ها سازمانها و نهادهاي قانونگذاري و اجرايي را متوجه اصلي مي كند كه بدانند اگر جوانان را باور كنند خود جوانان بسياري از كارهاي بر زمين مانده را در كشور سامان خواهند داد
اگر سازمانهاي فرهنگي و اجتماعي و به خصوص مساجد نيازهاي واقعي جوانان را بشناسند جوانان بسيار آسانتر از آن چيزي كه در فكر متوليان فرهنگي هست به فعاليت هاي سالم اجتماعي و حضور در مساجد رغبت نشان مي دهند
مصطفي هاشمي جوان مجرد با 33 سال سن : متاسفانه طرح مسايل جوانان در كشور ما نه به خاطر خود جوانان بلكه به نوع گرايش مسئولان سياسي وابسته شده و جوان ايراني هم به چنين دلايلي سرگردان و گيج شده است
دكترايرج صيادي كارشناس مسايل فرهنگي نيروي مقاومت بسيج : اگر خواسته رهبري معظم انقلاب مبني بر تدوين طرح مهندسي فرهنگي در كشور تهيه و تصويب شود هر سازمان و نهادي محدوده فعاليت هاي خود را مي شناسد و در صورت كم كاري يا ضعف قابل نظارت و پيگري است
دكترعصارنيا معاون فرهنگي ـ اجتماعي سازمان ملي جوانان : اگر همه والدين و متوليان امور فرهنگي هديه روز جوان را « يك سبد گفت وگوي دوستانه با جوانان » قرار دهند درك درست آنها از نيازهاي جوانان سبب حل بسياري از معضلات موجود خواهد شد
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن