تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804142568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الفباي درست تغذيه : تغذیه و سلامتی


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: الفباي ‌تغذيه‌ درست ‌را‌ بياموزيم

قبل از غذا، سالاد بخوريم يا بعد آن؟ زمان غذا خوردن آب بخوريم، يا نخوريم؟ مصرف ميوه پس از صرف غذا، به هضم غذا كمك مي‌كند يا عكس آن، باعث سوء‌هاضمه مي‌شود؟ پرسش‌هايي از اين دست، سال‌هاست كه در ميان مردم وجود دارند و تا امروز هم براي خيلي از آنها جواب دقيق، روشن و فراگيري پيدا نشده، البته نه براي همه. خيلي از اين پرسش‌ها هستند كه پاسخ علمي براي آنها وجود دارد، اما خيلي‌ها همچنان همان جواب‌هاي غيرعلمي غلط را در ذهن دارند.
اين در حالي است كه باورهاي نادرست و دانش ناكافي از غذاها كه برخي نيز به باورهاي اجتماعي تبديل شده و به دنبال آن موجب تغيير رژيم غذايي افراد شده است مي‌تواند خطرهايي را براي سلامتي افراد ايجاد كند.

قند موجب ابتلا به ديابت مي‌شود: يكي از رايج‌ترين باورهاي غلط تغذيه‌اي اين است كه مردم فكر مي‌كنند خوردن قند موجب ابتلا به ديابت مي‌شود. اگر شما ديابت نداريد، مصرف قند و شكر به تنهايي باعث ديابت نمي‌شود بلكه يك رژيم غذايي پركالري، داشتن اضافه وزن و زندگي كم‌تحرك از جمله عوامل مهمي است كه در بروز ديابت نوع دوم نقش دارد. بنابراين اگر شما بيماري قند داريد مقدار شكر و كربوهيدارت خوراكي خود را با كمك يك كارشناس تغذيه بررسي كنيد و مقدار قند خونتان را كنترل كنيد.

نوشيدن چاي: چاي داراي تانن است و باعث جلوگيري از جذب آهن مي‌شود. بهتر است خانم‌ها و كودكان، تا دو ساعت پس از صرف غذا، چاي ننوشند. البته مصرف آن بلافاصله بعد از غذا، در آقايان كه عمدتا آهن خون آنها زياد است، مشكلي ايجاد نمي‌كند.

محكم بستن كمربند: بستن كمربند در حين صرف غذا و پس از آن باعث مي‌شود گردش خون با مشكل انجام شود؛ البته اين هشدار شامل حال تمام افراد نمي‌شود، چرا كه‌متخصصان تغذيه به برخي مراجعان خود توصيه مي‌كنند قبل از غذا ، براي كم‌خوري ، كمربند خود را محكم‌
كنند.

استحمام: تحقيقات نشان داده است رفتن به حمام با معده پر، باعث ايجاد استرس و اختلالاتي در خون‌رساني به قلب و مغز مي‌‌شود.

تمام چربي‌ها مضر هستند: تصور اين‌ كه تمام چربي‌ها مضر هستند از جمله باورهاي غلط تغذيه‌اي است، در حالي كه بدن همه ما به چربي‌ها احتياج دارد. چربي‌ها به جذب مواد غذايي، انتقال سيستم‌هاي عصبي و حفظ غشاي سلولي كمك مي‌كند. البته اينها فقط بخشي از كار چربي‌ها هستند. در واقع تمام چربي‌ها يكسان نيستند، بعضي از چربي‌ها به سلامت ما كمك مي‌كنند در حالي كه بعضي ديگر خطر بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهند. اما وقتي كه چربي‌ها بيشتر از مقدار مورد نياز مصرف شوند موجب اضافه وزن، ناراحتي قلبي و برخي انواع سرطان‌ها مي‌شوند. بهترين روش اين است كه در رژيم خود چربي‌هاي خوب و غيراشباع مثل روغن‌هاي مايع و دانه‌هاي روغني را جايگزين چربي‌هاي بد مثل چربي‌هاي اشباع و ترانس مثل روغن جامد و هيدروژنه كنيم.

با مصرف نكردن كربوهيدرات‌ها وزن كاهش مي‌يابد! اين هم از تصورات غلط است كه افراد فكر مي‌كنند با نخوردن نان و برنج وزن كاهش مي‌يابد. اين در حالي است كه اصلي‌ترين پيام بيشتر رژيم‌هاي كم كربوهيدارات اين است كه كربوهيدارت‌ها باعث توليد انسولين و قند مي‌شوند كه در نتيجه به اضافه وزن منجر مي‌شود بنابراين با كم خوردن كربوهيدارت‌ها وزنمان را از دست مي‌دهيم.

اما در همين حال كارشناسان تغذيه معتقدند اين يك باور غلط تغذيه است زيرا خيلي از رژيم‌هاي كم كربوهيدارت به اندازه كافي كربوهيدارت ندارند كه بتوانند احتياج روزمره بدن را تامين كنند بنابراين بدن ما براي تامين انرژي اقدام به سوزاندن كربوهيدارت‌هاي ذخيره شده (گليكوژن) مي‌كنند.

حقيقت اين است كه در كنار از دست دادن آب بدن، اين رژيم‌ها كه كم كربوهيدارت هستند اغلب كالري محدود دارند. به اعتقاد كارشناسان بدن يك فرد معمولي روزانه به 2000 تا 2200 واحد كالري نياز دارد كه در يك رژيم طبيعي 60 تا 70 درصد اين مقدار بايد از طريق كربوهيدارت‌ها مثل نان، برنج و سيب‌زميني تامين شود، 20 تا 30 درصد نيز از طريق چربي‌ها و 10 تا 15 درصد بقيه هم از پروتئين‌ها تامين شود.

لذا افرادي كه كربوهيدارت‌ها را از رژيم غذايي‌شان حذف و يا كم مي‌كنند موجب مي‌شود خيلي از مواد مغذي مورد نياز بدن كه از همين طريق جذب مي‌شود از غذاي آنان حذف شود و سلامت آنان با مشكل روبه‌رو شود. بنابراين بيشتر از 500 واحد كالري در روز نبايد از رژيم غذايي كم شود. در واقع بهتر است افراد تعادل و تنوع را در رژيم غذايي خود حفظ كنند و از همه نوع مواد غذايي استفاده كنند، اما متعادل بخورند.

گوشت قرمز براي سلامتي مضر است: اغلب مي‌شنويم كه افراد مي‌گويند گوشت قرمز نمي‌خورند. بعضي مطالعات نشان مي‌دهد مصرف گوشت قرمز به دليل وجود چربي‌هاي اشباع موجود در آن به ناراحتي‌هاي قلبي منجر مي‌شود، اما در حقيقت حتي گوشت مرغ با پوست چرب نيز ممكن است به همان ميزان گوشت گوساله و گوسفند چربي‌هاي اشباع داشته باشد. به اعتقاد كارشناسان تغذيه اين كه به طور كلي گوشت قرمز براي سلامت شما مضر است يك باور غلط تغذيه‌اي است. آنها توصيه مي‌كنند به جاي اين‌ كه گوشت قرمز را به طور كامل حذف كنيد قسمت‌هاي كم‌چرب مانند مغز ران، ران و راسته را مصرف كنيد.

نوشيدن آب: نوشيدن آب بلافاصله پس از صرف غذا، موجب رقيق شدن شيره معده مي‌شود و اثر آنزيم‌هاي هضمي را به تعويق مي‌اندازد؛ به اين ترتيب در هضم غذا اختلال ايجاد مي‌شود. بنابراين بهتر است مصرف آب، هنگام غذا به حداقل برسد و اين عمل يك تا
2 ساعت قبل و يا بعد از صرف غذا انجام شود. گفتن اين نكته هم ضروري است كه نوشيدن آب قبل از غذا، باعث تحريك اشتها مي‌شود.

پياده‌روي آهسته: حركت و تغذيه مناسب دو روي سكه هستند؛ حركت، قبل از غذا اشتهاآور است و حركت آهسته، چند دقيقه پس از صرف غذا، باعث سهولت عمل معده مي‌شود؛ به طوري كه احساس سنگيني و حتي اشكال در تنفس ناشي از سنگيني معده را از بين مي‌برد. همچنين پياده‌روي به خصوص به خانم‌هايي كه دردهاي استخواني در ناحيه پا دارند و يا از پوكي استخوان در هراس‌ هستند توصيه مي‌شود.

* خوردن ميوه بعد از غذا...
با توجه به اين كه بعد از غذا خوردن، معده پر و سنگين است، خوردن ميوه به اين سنگيني دامن مي‌زند و در عمل هضم، مشكل ايجاد مي‌كند و بهتر است يك تا دو ساعت پس از صرف غذا باشد. البته برخي افراد، به علت حساسيت نداشتن گيرنده‌هاي انسولين، پرخوري يا تحريك‌پذيري پانكراس، بعد از خوردن غذا تمايل به مصرف ماده شيرين دارند، كه تنها به اين افراد توصيه مي‌شود بعد از صرف غذا، به جاي مصرف شيريني، مربا و... از ميوه استفاده كنند.

در ضمن خوردن ميوه و يا ساندويچ‌هاي سبك، به مقدار كم در ميان وعده‌ها، باعث كاهش ولع افراد براي وعده بعد مي‌شود، از افت فشار خون و خستگي زودهنگام، جلوگيري مي‌كند و به اين ترتيب قدرت فكر و كار را افزايش مي‌دهد و از رفتارهاي تنش‌زاي فرد با ديگران جلوگيري مي‌شود
dostan.net






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 530]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن