تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812963383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت‌الله سبحاني؛ مفسر متكلم/ 5آيت‌الله سبحاني طراح و مبتكر تفسير موضوعي به زبان فارسي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آيت‌الله سبحاني؛ مفسر متكلم/ 5آيت‌الله سبحاني طراح و مبتكر تفسير موضوعي به زبان فارسي است
گروه انديشه: در تاريخ تفسير‌نويسي، تفسير موضوعي جز در قالب آيات‌الاحكام، پيشينه‌اي نداشته است، از اين‌رو آيت‌الله سبحاني در واقع طراح و مبتكر تفسير موضوعي به زبان فارسي است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، «حسن رهبري»* از محققان علوم قرآن و حديث در گفت‌وگو با سرويس انديشه ضمن بيان مطلب فوق در پاسخ به اين سؤال كه ويژگي‌هاي تفسير موضوعي آيت‌الله سبحاني چيست؟، گفت: اصولا در ابتدا بايد تفسير موضوعي را تعريف و ويژگي‌هاي آن‌را بيان كرد.

نويسنده كتاب «مسجد، نهاد عبادت و ستاد ولايت» افزود: خوشبختانه در تعريف تفسير موضوعي چندان اختلاف نظري وجود ندارد. در يك تعريف كوتاه مي‌توان گفت كه نگاه فراگير به آيات همگن، به منظور تبيين و تشخيص ديدگاه قرآني درباره يك موضوع را تفسير موضوعي مي‌گويند.

رهبري خاطرنشان كرد: تفسير موضوعي به بياني ديگر، تكمله‌اي است بر سبك تفسير قرآن به قرآن كه تفسير الميزان مرحوم علامه طباطبايي نمونه جامع آن است. ورود به تفسير موضوعي با توجه به دامنه وسيع آن در عرصه پژوهش‌هاي قرآني حافظه‌اي سرشار، استعدادي فوق‌العاده و فرصت زماني بيشتري را مي‌طلبد كه جز عالمان و قرآن‌شناسان دل‌سوخته و صبور و نام گريز را توان و دوام در آن نشايد.

وي در ادامه سخنانش اظهار كرد: به نظر مي‌رسد كه تأثيرپذيري آيت‌الله سبحاني از استاد خود ـ مرحوم علامه طباطبايي ـ وي را به وادي تفسير موضوعي رهنمون كرده است. در تاريخ تفسير‌نويسي، تفسير موضوعي جز در قالب آيات‌الاحكام، پيشينه‌اي نداشته است، مگر در سده‌هاي اخير كه نمونه‌اي از آن‌را كه در جهان عرب سراغ داريم. از اين‌رو آيت‌الله سبحاني در واقع طراح و مبتكر تفسير موضوعي به زبان فارسي است.

نويسنده كتاب «اسلام و ساماندهي جمعيت» در ادامه سخنانش تصريح كرد: قلم زيبا، شيوا و روان آيت‌الله سبحاني در 50 سال گذشته چه از طريق نگارش سلسله مقالاتي كه در مجله «مكتب اسلام» منتشر مي‌شده و چه به وسيله چاپ كتاب‌هاي متعدد تحقيقي، حوزه را در رشته تاريخ صدر اسلام و پاسخ به شبهات ديني و قرآني، نمايندگي كرده است.

نويسنده كتاب «تصحيح و تعليق سيداي نفسي» خاطرنشان كرد: آن مقالات آن‌گاه كه تدوين و جمع‌آوري شدند كتاب‌هاي «فروغ ابديت»، «تفسير موضوعي منشور جاويد» و «مفاهيم‌القرآن» را پديد آوردند. كتاب فروغ ابديت وي كه تاريخ پيامبر اسلام(ص) را با تجزيه و تحليل شايسته‌اي به تصوير كشيده است، سحر و اعجاز قلم را به اثبات رسانده و نويسنده‌اش را فروغ ابديت بخشيده است.

نويسنده كتاب «مسجد، نهاد عبادت و ستاد ولايت» اذعان كرد: تفسير موضوعي منشور جاويد به عنوان پايه‌گذار تفسير موضوعي قرآن به زبان فارسي، با توجه به تازگي طرح، موقعيت زماني به بيان ساده و شيوا و پاسخ به شبهات ديني عصر خود از بهترين‌ها در نوع خود به شمار مي‌رود.

*«حسن رهبري»، متولد 1334 از شهرستان تبريز است كه داراي كارشناسي زبان و ادبيات فارسي و كارشناسي‌‌ارشد مديريت دولتي است. وي به علت علاقه به علوم قرآني در حوزه تحصيل كرده است و از او تاكنون 4 كتاب به چاپ رسيده است. هم‌چنين از وي بيش از 20 مقاله در روزنامه‌هاي كثير‌الانتشار و فصل‌نامه‌هاي تخصصي منتشر شده است. از مهم‌ترين مقالات منتشر شده وي مي‌توان «توسعه در قرآن»، منتشر شده در فصل‌نامه «بينات»، «استطاعت در حج»، منتشر شده در فصل‌نامه «ميقات حج» و ... را نام برد.
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن