تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818963881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر از نقد كتاب /رخدادهاي هنري قرن بيستم مساوي با رخدادهاي تمام تاريخ هنر است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر از نقد كتاب /رخدادهاي هنري قرن بيستم مساوي با رخدادهاي تمام تاريخ هنر است
مجموعه هشت جلدي "تاريخ هنر" ترجمه حسن افشار عصر ديروز با حضور مهدي سحابي، علي رامين و مترجم اثر در شهركتاب مركزي مورد نقد و بررسي قرار ‌گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتداي اين نشست حسن افشار با اشاره به موضوعات مورد بحث در جلدهاي مختلف اين مجموعه گفت: نويسنده جلد اول اين مجموعه - كه اتفاقا نويسنده جلد آخر نيز هست - تقسيم بندي دقيقي از روند تحولات هنر يونان انجام داده است. تقريباً دو سوم اين جلد به هنر يونان و مابقي به هنر رومي اختصاص دارد.

قرون ضاله خيلي هم ضاله نيست

وي افزود: جلد دوم "تاريخ هنر" سده هاي مياني يا همان قرون وسطي را در بر مي گيرد. شايد ما در مقايسه با دوره اسلامي آن زمان، اين دوره را قرون ضاله مي ناميم والا قرون ضاله خيلي هم ضاله نيست. اين دوره دوره غلبه مسيحيت است و هنر كاملاً مذهبي و تنها در كليساها يافت مي شود.

اين مترجم اضافه كرد: جلد سوم اين مجموعه هم به هنر رنسانس كه دوره اي 150 ساله را از سر گذرانده است، مي پردازد و در همين زمان است كه مفهومي به نام اومانيسم شكل مي گيرد و محوريت خدا جايش را به محوريت انسان مي دهد هر چند دين به تمامي جايگاهش را از دست نمي دهد، شاخصه عمده اين دوره كنده شدن از كليسا و چسبيدن به انسان است. سه جلد بعدي كتاب نيز به سبك هاي جديد هنر در قرون 17، 18 و 19 مي پردازد. جلد آخر اين مجموعه به خواننده مي آموزد كه نقاشي را چگنه بايد ببيند و اينكه ارزش نقاشي در چيست؟

در ادامه علي رامين - مدرس تاريخ هنر - به آثار برجسته اي كه تاكنون در باب تاريخ هنر نوشته و يا به فارسي ترجمه شده است، پرداخت و گفت: تاريخ هنر (نوشته جانسن مورخ آمريكايي و ترجمه پرويز مرزبان)، هنر در گذر زمان (نوشته هلن گاردنر و ترجمه محمدتقي فرامرزي)، تاريخ هنر مدرن (نوشته آرناسون ترجمه مصطفي اسلاميه)، در جستجوي زبان نو (نوشته روئين پاكباز)، تاريخ هنر (نوشته ارنست گامبريج و ترجمه علي رامين)، تاريخ هنر مدرن (نوشته نوربرت لينگتن و ترجمه علي رامين)، 32 هزار سال تاريخ هنر (نوشته فردريك ارت و ترجمه هرمز رياحي) از جمله برجسته ترين كتاب ها در زمينه تاريخ هنرند.

رخدادهاي هنري قرن بيستم به تنهايي مساوي با رخدادهاي تمام تاريخ هنر است

وي درباره محتويات كتاب تاريخ هنر نيز افزود: يكي از مشكلات اين مجموه اين است كه تقسيم بندي زماني مساوي براي دوره هاي مختلف صورت گرفته است. به عنوان مثال رخدادهايي كه در دوران رنسانس در زمينه هنر به وقوع پيوسته، بسيار زياد است و قابل قياس با دوره هاي قبل از آن نيست كه تقسيم بندي مساوي در مورد آنها شده است. اين مورد درباره هنر قرن بيستم به مراتب گفتني تر است و به عقيده من رخدادهاي قرن بيستم به تنهايي مساوي با رخدادهاي تمام تاريخ هنر است. در اين قرن واحدهاي زماني با دوره هاي قبلي متفاوت است. قرن بيستم قرن قرن ها نيست قرن سال هاست.

اين منتقد هنري درباره كوتاه بودن توضيحات مربوط به هنر قرن بيستم در اين كتاب، افزود: انگار به مترجم گفته شده كه بايد اين دوره را در تعدادي صفحه مشخص جا بدهي و همين موجب شده كه رويدادهاي مهمي مانند هنر مفهومي، جريان هنر پست مدرن، پسا ساختارگرا و ... را كم اهميت بينگارد.

"تاريخ هنر" نه تنها تاريخ هنر غرب نيست بلكه تاريخ هنر اروپاي غربي است

مهدي سحابي - نقاش و مترجم آثار ادبي - نيز در اين نشست عنوان كتاب را "غلط انداز" توصيف كرد و گفت: انگار اين كتاب تنها تاريخي است كه از هنر جهان وجود دارد. به عقيده من "تاريخ هنر" نه تنها تاريخ هنر غرب هم نيست بلكه تاريخ هنر اروپاي غربي است. اين نوع برخورد با تاريخ و اينكه تنها اشاره اي گذرا به هنر مصري يا شرقي در مقابل تطويلي كه درباره هنر يوناني شده است، آدم را به اين فكر مي اندازد كه گويا از ديدگاه نويسنده، غرب ناف هنر است و تاريخ هنر هم لابد تاريخ هنر غرب است.

وي افزود: اين عنوان آخرين بازمانده آن سنت قديمي است كه در اروپا حاكم بوده است. شايد جنگ ويتنام يا جنگ جهاني دوم براي غربي ها لازم بود تا اين مقوله برايشان جا بيفتد كه تاريخ هنر را ديگر با اين عنوان نمي نويسيم و بايد اروپاي شمالي، آمريكاي شمالي و ... به آن اضافه شود.

اين مترجم ادبيات در عين حال همنشيني سه مقوله تاريخ هنر اروپاي غربي، نقد هنري و آموزش خودماني هنر را در مجموعه "تاريخ هنر" ستودني توصيف كرد.

وي با طرح اين سوال كه "چرا هنر يوناني بعد از مدتي كاملاً واقعگرا مي شود اما هنرهاي مصري، ايراني، هندي، مايا يا ازتك همچنان ايستا مي مانند؟" ادامه داد: نگرش حاكم بر هنر يوناني نگرشي كاملاَ انسان گرا بوده و بعد از مدتي هنر يوناني از اصل آئيني اش جدا شده و ويژگي زميني اش را عيان مي كند. براي ما انسان ها - چه با خدا چه بي خدا - بسيار مهم است كه علت اين مسئله را بفهميم. در هنر يوناني ديگر خدا و تفكر خدايي از چيزي كه خودش بنا بوده اصل باشد، منتزع شده است.

انسان امروز ديگر معبد ساختن بلد نيست

سحابي اضافه كرد: انسان امروز ديگر معبد ساختن بلد نيست و هيچ معبد و كليساي زيبا و تازه اي ديگر ساخته نمي شود چرا كه فكر خدايي از بين رفته است و شايد هم به اين دليل است كه مساجد و معابد را كساني مي سازند كه يا اعتقادي به اين مفاهيم ندارند يا انسان هايي مدرنيست اند.

اين مترجم همچنين از اينكه حسن افشار - مترجم تاريخ هنر - در كار ترجمه گرفتار بحث واژه سازي مفرط نشده و از واژه هاي انگليسي استفاده كرده است، تقدير كرد.
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 691]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن