تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834806268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - تعريف امنيت در ذهن سياستگذاران چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جامعه - تعريف امنيت در ذهن سياستگذاران چيست؟
جامعه - تعريف امنيت در ذهن سياستگذاران چيست؟

گروه اجتماعي: كميته حقوق بشر سازمان دانش‌آموختگان ايران (ادوار تحكيم وحدت) در ادامه انتشار گزارش‌هاي حقوقي خود درباره مسائل روز كشور عصر روز دوشنبه چهارمين گزارش تحليلي خود را درباره طرح امنيت اجتماعي نيروي انتظامي با عنوان «امنيت و حريم شخصي» منتشر كرد. به همين مناسبت نشستي نيز در دفتر سازمان ادوار تحكيم وحدت ترتيب داده بود. در نشست نقد طرح موسوم به ارتقاي امنيت اجتماعي در سازمان دانش‌آموختگان ايران، محمد شريف وكيل دادگستري، پروين اردلان فعال در حقوق زنان سخنراني كردند. در همين نشست شيوا نظرآهاري درباره وضعيت نامطلوب بازداشت‌شدگان در مرحله جمع‌آوري اراذل و اوباش در بازداشتگاه كهريزك توضيحاتي ارائه كرد. رئيس و يك عضو كميته حقوق بشر سازمان ادوار تحكيم وحدت نيز قسمت‌هايي از گزارش تحليلي نقد طرح امنيت اجتماعي را قرائت كردند. محمد شريف حقوقدان و وكيل دادگستري در نشست نقد طرح ارتقاي امنيت اجتماعي ابتدا چند سوال درباره تعريف امنيت از منظر حاكمان پرسيد و پس از آن پيش‌نويس قانون اساسي پيشنهاد شده به مجلس خبرگان قانون اساسي در سال 1358 را با قانون اساسي تصويب شده در اين مجلس مقايسه كرد و نتيجه گرفت «كساني كه درباره شوراي نگهبان و تعريف نيروهاي نظامي، انتظامي و هماهنگي سه قوه، تغييرات وسيعي در قانون اساسي پيشنهادي داده‌اند حتما تعريفشان از امنيت نيز متفاوت از آن چيزي است كه مردم مي‌پندارند.» شريف پرسيده: «امنيت پديده‌اي است كه حكومت عهده‌دار آن است. اما براي فرزندان ما پاره‌اي از عملكرد گشت ارشاد كه بايد الهام‌دهنده امنيت باشد، تداعي‌گر چيز ديگري است». پس از شريف، پروين اردلان سخنراني كرد. اردلان كه فعال امور حقوق زنان است از منظر زنان به طرح امنيت اجتماعي و مخصوصا گشت‌هاي ارشاد و مبارزه با بدحجابي پرداخت. اردلان گفته‌هايش را به سه بخش ايدئولوژيك، رواني و اقتصادي تقسيم كرد و گفت: «از گذشته به صورت تدريجي برخورد با زنان بدحجاب شروع شد اما در چند سال بعد؛ اين سياست‌ها تغيير كرد و تعديل‌‌هايي به وجود آمد. اما در يك سال اخير همان محدوديت‌هاي اوليه شروع شده است.» اردلان گفت: «از بعد رواني نيز به‌تدريج شاهد برخي بازتاب‌ها هستيم.» گزارش تحليلي كميته حقوق بشر سازمان ادوار تحكيم وحدت شامل دو قسمت است كه در ابتدا گزارش رسمي وقايع امنيت اجتماعي را شرح داده و در نيمه دوم به تحليل آن پرداخته است. در اين تحليل، عنوان شده است كه چه حقوقي از منظر حقوق بشر با اجراي طرح امنيت اجتماعي زير سوال رفته است. در اين گزارش آمده است. دو عنوان مجرمانه كه دائما در چارچوب اجراي اين طرح از آنها ياد مي‌شود «بدحجابي» و «شرارت» است. به‌طور مشخص در نظام حقوق كيفري جاري تنها در تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامي زنان بدون حجاب مستحق مجازات حبس از 10 روز تا دو ماه و يا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ريال جزاي نقدي شناخته شده‌اند. با اين حال، عدم تعريف مشخص از «حجاب شرعي» و حدود و مصاديق آن عملا اين ماده از قانون مجازات اسلامي را فاقد مصداق مشخص و واضح كرده است چه آنكه در متون فقهي و آراي فقها نيز اجماع كاملي بر سر مصاديق اين واژه موجود نيست. ورود عنوان مجرمانه جديد به نام «شرارت» كه البته در ده‌ها مورد نيز انتساب آن موجب اعدام شهروندان شد نيز از جمله مواردي است كه در قوانين جزايي نامي از آن در ميان نيست. عدم تعريف قانوني چنين جرمي و نيز اعدام دسته‌جمعي ده‌ها متهم به جرائم گوناگون تحت اين عنوان كلي نيز يكي از موارد عمده چالش‌برانگيز حقوق بشر طي هفته‌هاي اخير بوده است. جرم و مجازاتي كه جايگاه قانوني مشخصي براي آن يافت نمي‌شود. طرح امنيت اجتماعي گرچه داعيه‌دار حفظ و ارتقاي امنيت عمومي است؛ ليكن چنانچه در ادامه خواهد آمد با نقض گسترده حقوق شهروندي و بشري شهروندان كه به موجب قانون اساسي، قوانين عادي، معاهدات جهاني لازم‌الاجرا تضمين شده‌اند، عملا در راستاي كاهش ضريب امنيتي فردي و در نتيجه امنيت عمومي شهروندان قابل تفسير است. «خدشه به مصونيت، آرامش، آزادي، حريم و حيثيت شهروندان» بارزترين دليل براي نقض حق آنها بر امنيت است كه از قضا توسط ماموران موظف به تامين امنيت و در چارچوب طرحي تحت عنوان «ارتقاي امنيت اجتماعي» مورد خدشه و تحديد قرار مي‌گيرد. حريم خصوصي (Private) از جمله اصول اوليه و بنيادين حقوق بشر است. بنابر درك آزادي‌خواهانه و حقوق بشري نظم و امنيت عمومي، امنيت و قانون صرفا وقتي معنا مي‌يابد كه حريم و حوزه زندگي فردي ما ضمن آنها حفظ شود. امنيت از جمله، تحت درك و فهم حقوق بشري، با مصونيت دائمي حريم آزادي‌هاي افراد هم‌معناست. هم از اين روست كه ماده 12 اعلاميه جهاني حقوق بشر يا ماده هفت ميثاق حقوق مدني و سياسي، از قانون انتظار دارد كه افراد را در برابر تجاوز به حريم‌شان، حمايت كند. بنابراين در واقع بايد پرسيد: «مگر بدون احترام به حريم شخصي افراد، مي‌توان حقوق بشري‌شان را مراعات كرد؟ و مگر با زير پا گذاشتن حريم خصوصي آنها و آزادي‌هاي‌شان، امنيتي براي عموم و جامعه باقي مي‌ماند؟» از منظر منابع اسلامي و اخلاقي نيز لزوم حفظ حريم افراد به رسميت شناخته شده است، احاديث و روايات متعدد از پيامبر اسلام به ويژه در اين زمينه تاكيد دارد. قاعده ضرار به عنوان يكي از قواعد بنيادي حقوق اسلامي، اصولا بر ترجيح حق بر حريم خصوصي حتي بر حق مالكيت استوار است. امام اول شيعيان تاكيد مي‌كند زماني كه در حكومت او به حريم شخصي يك بانوي غيرمسلمان تعدي شود، به دليل مسووليتي كه در حفظ امنيت افراد براي خود قائل است، حتي مرگ را براي خود قابل پذيرش مي‌داند. اصل 22 قانون اساسي جمهوري اسلامي در تاييد اين حق بشري اشعار مي‌دارد: «حيثيت، جان، حقوق، مسكن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردي كه قانون تجويز مي‌كند». همچنين اصل بيست و پنجم قانون اساسي نيز بر زواياي ديگري از حق حريم خصوصي تاكيد مي‌كند.
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن