تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816189179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پُفك ماهي از ديد كارشناسان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: پُفك ماهي از ديد كارشناسان


شايد شما هم وقتي براي اولين بار اسم پُفك ماهي و بستني ماهي را شنيديد، از تعجب چشم هاي تان گرد شد و حتي كمي‏ رو ترش كرديد كه مگر مي ‏شود با ماهي پفك و بستني ساخت و اگر بشود چه طعم و مزه‌اي پيدا مي ‏كند؟ امروز كه پفك ماهي به بازار آمده و بستني آن هم به زودي به دست مشتريان مي ‏رسد، ديگر مي ‏توانيد اين خوراكي ‏ها را امتحان كنيد و ببينيد به مذاق ‌تان خوش مي‏آيد يا نه. ولي چيزي كه سازندگان اين محصولات روي آن تكيه مي ‏كنند، بيشتر كيفيت و ارزش غذايي آن ها است تا طعم ‌شان. در اين گزارش مي ‏خواهيم ببينيم اين محصولات واقعا مي ‏توانند جاي ماهي را بگيرند يا نه.

اين روزها در سوپرماركت محله‏ تان، در قفسه چيپس و پفك، كنار محصولات مختلف و رنگارنگ مي ‏توانيد يك محصول تازه را ببينيد به اسم پفك ماهي يا پفيش. اين محصول ممكن است براي بعضي ‏ها خوشايند باشد و براي عده‌اي هم ناخوشايند. بستگي به ذايقه‏ تان دارد. البته سازندگان اين پفك ادعا مي‏ كنند كه هيچ بوي زُخمي‏ ندارد و قرار است به زودي بستني ماهي را هم به بازار بفرستند. اين طور كه مي ‏گويند، در توليد اين نوع پفك كه حدود يك سال طول كشيده، به جاي بلغور ذرت، از پروتئين و كنستانتره ماهي استفاده شده و املاح، پروتئين ‏ها و ويتامين‏ هاي موجود در اين پفك به ادعاي سازندگانش 4 برابر پفك‏ هاي معمولي است.
البته بايد مطمئن شد پروتئيني كه از ماهي گرفته مي ‏شود، خاصيت خودش را حفظ مي‏ كند يا اين كه احيانا در فرآيند پروتئين گيري برخي از ويژگي ‏هايش را از دست مي‏ دهد.
مهندس فريدون رفيع پور، مدير توليد تحقيقاتي مركز ملي تحقيقات فرآوري شيلات ايران كه يكي از دست اندركاران توليد اين محصول جديد است درباره ويژگي‏ هاي آن مي ‏گويد: "كار استخراج پروتئين از مواد غذايي كار جديدي نيست و سال‏ هاي سال است كه در اروپا انجام مي ‏شود. استخراج پروتئين از گوشت، مرغ، ماهي و سويا در خيلي از كشورها رايج است. ما هم پروتئين ماهي را با روش‏هاي روز دنيا استخراج مي‏ كنيم. دراين فرآيند هيچ اتفاقي براي پروتئين نمي ‏افتد و تمام ارزش‏هاي غذايي ‏اش را حفظ مي ‏كند، چون ما در اين فرآيند از حرارت بالا استفاده نمي‏ كنيم."

با ماهي قهريد؟!

ما ايراني ‏ها زياد با آبزيان ميانه خوبي نداريم؛ براي همين هم مصرف سرانه ماهي‏ مان خيلي كمتر از ساير كشورها است. سرانه مصرف ماهي در جهان به طور متوسط 14 كيلوگرم است و در ايران 7 كيلوگرم. در استان‌ هاي ساحلي شمال و جنوب كشور اين رقم به 11 تا 12 كيلو هم مي ‏رسد ولي در استان‌ هاي غيرساحلي ايران 2 تا 3 كيلوگرم برآورد مي ‌شود، در حالي كه اين رقم در كشور ژاپن 75 كيلوگرم، در اسپانيا 40 كيلو، و در كل اروپا 35 كيلوگرم در سال است. پس مي‏ بينيد كه ما در مقايسه با مردم دنيا چه قدر كم ماهي مصرف مي‏ كنيم در حالي كه در دنيا ماهي را به اسم داروي قلب مي‏ شناسند كه مي ‏تواند از لخته شدن خون و انسداد رگ ‌هاي قلب جلوگيري كند. در كل چربي و پروتئين ماهي ارزش غذايي و دارويي زيادي دارد و كارشناسان تغذيه معتقدند بايد مردم ايران را به مصرف ماهي بيشتر تشويق كرد. براي همين قرار است طبق برنامه‌ ريزي‏هاي بهداشتي و تغذيه ‏اي سرانه مصرف ماهي در كشورمان از 7 كيلوگرم به 25 كيلوگرم برسد. يكي از برنامه‏ ها هم راه‌اندازي همين مركز فرآوري آبزيان در بندرانزلي است كه از سوي سازمان شيلات ايران و با همكاري فائو و يونسكو و يونيدو، سازمان صنعتي ملل متحد، در سال 74 انجام شده و اين مركز در حال حاضر از گوشت ماهي محصولات مختلفي مثل برگر ماهي، ماهي كيلكا فرآوري شده، بستني و پفك ماهي توليد مي ‌كند. ظاهرا توليد پفك و بستني ماهي يكي از روش ‏هاي بالا بردن سرانه مصرف ماهي به خصوص بين بچه‏ ها و نوجوان‏ ها است؛ البته اگر اين محصولات بتوانند جاي ماهي را بگيرند. مهندس رفيع ‌پور مي ‏گويد: "قرار نيست پفك و بستني ماهي جايگزين خود ماهي شوند، به هرحال ماهي بايد هفته ‏اي دوبار در سبد غذايي خانوار ايراني وارد شود ولي در جايي كه انواع تنقلات مضر در دسترس بچه ‏ها قرار دارد، اين محصولات مي ‏توانند به عنوان تنقلات مفيد، حتي به‌ صورت ميان وعده مصرف شوند."
اين پفك، كم ‌نمك است!

نكته جالب اين است كه در همين پفك ماهي كه با شكل و شمايل پفك ‏هاي ديگر بسته بندي شده و ارائه مي‏ شود، گوشت ماهي هم به كار رفته است. مهندس رفيع پور مي ‏گويد: "در اين محصول علاوه بر پروتئين ماهي از گوشت پالايش شده ماهي هم استفاده شده ولي در بستني ماهي فقط پروتئين ماهي به كار رفته است." به گفته او، در فرآيند استخراج پروتئين از ماهي‏ هاي آزاد پرورشي استفاده مي ‏شود ولي به هرحال پفك، پفك است و هر چه قدر مفيد باشد، باز هم به دليل نمك، مواد رنگي و مواد نگه‌ دارنده ‏اي كه در آن به كار مي ‏رود، مضراتي دارد. مهندس رفيع پور در اين باره مي ‏گويد: "ما داريم تلاش مي ‏كنيم اين محصول ارزش غذايي بالايي داشته باشد. يكي از مهم ‏ترين ويژگي ‏هايش اين است كه در توليد آن از مواد رنگي طبيعي استفاده مي ‏شود، روغنش هم كنترل شده و برا ي همين سيري كاذب ندارد. به جاي مواد نگه ‌دارنده شيميايي در تركيب آن، از غذاهاي ارگانيك بدون مواد نگه دارنده استفاده مي ‏كنيم، البته در ماندگاري آن هم مشكلي به وجود نمي ‏آيد. اما در مورد نمك نمي ‏شود كاري كرد چون ذائقه ايراني ‏ها به نمك عادت كرده و چيپس و پفك را شور مي‏ خورند، پس نمي ‏شود نمك را حذف كرد. البته نمك اين پفك كمتر از ساير پفك ‏ها است؛ پفك ماهي2 /1 درصد نمك دارد در حالي كه بقيه پفك‏ ها 5/1 درصد. براي همين هم پفيش رطوبت ‌اش بيشتر و كمي ‏نرم ‏تر از پفك ‏هاي ديگر است."

كي مي‏ گه بو مي ‏ده؟

و اما در آخر مي‏ ماند بحث طعم اين پفك ‏ها كه تداعي كننده طعم و بوي ماهي است و براي كساني كه خود ماهي را هم به دليل بوي آن دوست ندارند، چندان خوشايند نيست. مهندس رفيع پور در پاسخ به اين ايراد مي ‏گويد: "اين بار اولي است كه مي‏ شنويم اين پفك بوي ماهي مي ‏دهد، اتفاقا وجه مشخصه اين پفك اين است كه اصلا بوي ماهي نمي ‏دهد. ايرادي هم كه ژاپني‏ ها به ما مي‏ گيرند همين است كه محصول تان بوي ماهي نمي‏ دهد! البته بوي ماهي تازه و سالم اصلا بوي نامطبوعي نيست و كساني كه از ماهي به دليل بوي آن بدشان مي‏ آيد، تا به حال ماهي سالم به دست ‌شان نرسيده. متاسفانه بسياري از ماهي ‌ها به خاطر شرايط نادرست نگه‌ داري بعد از صيد و حمل و نقل غير اصولي، سريع فاسد مي ‏شوند و بو مي‏ گيرند. براي همين بعضي از مردم از ماهي دل ‌زده مي شوند."

پفك ماهي از پفك‌ هاي معمولي خيلي بهتر است

معمولا اظهار نظر درباره محصولات جديد سخت است چون هنوز كارشناسان آن محصول را خوب نمي ‏شناسند و نمي‏ توانند اظهار نظردقيقي داشته باشند. در مورد پفك و بستني ماهي هم همين طور است و تنها متخصص تغذيه ‏اي كه حاضر شد درباره اين توليدات جديد اظهار نظر كند دكتر مسعود كيمياگر است. دكتر كيمياگر مي ‏گويد: "من هم اولين بار كه شنيدم پفك ماهي و بستني ماهي توليد شده حسابي تعجب كردم و پيش خودم گفتم چه مزه‏اي ممكن است داشته باشند. ولي مدتي قبل دوستان پفك ماهي را برايم آوردند تا امتحان كنم. به نظر من اين محصول اگرچه نمي‏ تواند جايگزين ماهي شود ولي از آنجا كه پايه‏ اش ماهي است، بين تنقلاتي كه الان در بازار وجود دارد بسيار كم ضررتر است و خيلي بهتر از چيپس و پفك‏ هاي معمولي است كه در دراز مدت عواقب و عوارض زيادي براي سلامت كودكان به بار مي ‏آورند."
دكتر كيمياگر معتقد است امروزه آن قدر تنقلات فاقد ارزش غذايي زياد شده ‏اند كه بايد فكرهاي نو و خلاق را تشويق كرد تا محصولات جديد و مفيدي توليد شود و كودكان و خانواده‏ ها امكان انتخاب بين گزينه ‏هاي بيشتر ومتنوع تري را داشته باشند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن