تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799224169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برخي احكام مربوط به نماز


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: با توجه به اين كه متاسفانه متدينين زياد با رساله شرعيه ميانه‌اي ندارند، چه رسد به غيرمتدينين، بر آن شدم تا برخي احكام عجيب و غريب اين رسائل را بيان نمايم، تا بدانيم كه هيچ نمي‌دانيم و براي رضاي خدا هم كه شده حداقل يك بار رساله مرجع تقليد خود را بخوانيم وسوالات خود را از آن‌ها بپرسيم. متاسفانه حقير در مباحثه با برخي روحانيون محترم كه حتي روحاني كاروان‌هاي زيارتي و يا امام جماعت بودند، متوجه شدم كه حتي عده‌اي از آن‌ها نيز اين مسايل را نمي‌دانند كه امر ارتباط با مرجع تقليد براي آن‌ها به طور قطع لازم‌تر است. به گزارش شيعه آنلاين به نقل از وب لاگ نوانديشان، مساله 1: گفتن اذان و اقامه قبل از نماز غيريوميه حرام است، مگر به قصد ورود نباشد. توضيح: اذان و اقامه را فقط قبل از نمازهاي صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشاء ادا يا قضا مي‌توان گفت و در غير اين نمازها گفتن حرام است. مگر اين كه به قصد ورود به نماز نباشد و مثلا به قصد ذكر خداوند باشد. مثلا اگر از نمازگزاري كه قبل از نماز يوميه خود اذان يا اقامه مي‌گويد، سوال شود كه چه مي‌گويي، نگويد اذان و اقامه مي‌گويم؛ بلكه بگويد ذكر خدا را مي‌گويم و البته واضح است كه نيت او نيز بايد همين باشد. مساله 2: گفتن اذان و اقامه قبل از نماز جماعت حرام است، مگر به قصد ورود نباشد. توضيح: معمولا در نماز جماعت يك نفر با صداي بلند اذان را مي‌گويد و امام جماعت اقامه را قرائت مي‌كند. در اين صورت مامومين حق ندارند، خود اذان و اقامه بگويند، مگر اين كه مانند مساله قبل به قصد ورود به نماز نباشد. مساله 3: گفتن اذان اعلام در مسجد بيش از يك بار حرام و يا احتياطا حرام است. توضيح: گاهي موذن در مسجد اذان مي‌گويد و هنوز امام جماعت نرسيده است. بعد به موذن مي‌گويند يك بار ديگر اذان بگو تا امام جماعت برسد، در صورتي كه اذان دوم حرام است و اذان اعلام بايد در مسجد فقط يك بار گفته شود. اما اذان‌هايي كه برخي نمازگزاران در مسجد بدون بلندگو مي‌گويند، اذان اعلام حساب نمي‌شود و مانعي ندارد. مساله 4: خواندن نمازهاي نافله ظهر و عصر براي مسافر حرام است و براي نماز نافله عشاء بايد به مرجع تقليد خود مراجعه كند. توضيح: مسافري كه نماز خود را بايد شكسته بخواند، نبايد نماز نافله ظهر و عصر را بخواند. بنابراين مثلا مسافري كه نيت بيش از 10 روز ماندن را دارد، يا كثيرالسفر است و يا به هر دليلي نماز خود را بايد در سفر كامل بخواند، مي‌تواند نمازهاي نافله ظهر و عصر را بخواند. در مورد نماز نافله عشاء براي مسافري كه بايد نماز خود را شكسته بخواند بين فتاواي مراجع معظم تقليد -حفظهم الله- اختلاف نظر است. برخي خواندن نماز نافله عشاء را نيز ساقط مي‌دانند؛ برخي نخواندن آن را از روي احتياط توصيه مي‌كنند؛ برخي به جا آوردن آن را تنها به قصد رجا جايز مي‌دانند؛ ... . چرا با اين‌گونه احكام مشكل داريم؟ آيا شما نماز ظهر و عصر را با صداي آهسته مي‌خوانيد يا بلند؟ آهسته؟ مگر نماز ظهر و عصر با ساير نمازها چه تفاوتي دارند كه بايد آهسته خوانده شوند؟ آيا عقلاني و منطقي است كه يك نماز را بلند و ديگري را آهسته بخوانيم؟ سوال ديگر اين كه آيا شما در اعياد فطر و قربان كه علما و مراجع تقليد مي‌گويند روزه گرفتن در آن‌ها حرام است، روزه مي‌گيريد؟ خير؟ چرا؟ مگر اين روزها با ساير روزها چه تفاوتي دارند كه نبايد در آن‌ها روزه گرفت؟ آيا عقلاني و منطقي است كه در يك روز بتوان روزه گرفت و در روز ديگر روزه گرفتن كه يك عمل مستحب است، حرام باشد؟ در مورد گفتن اذان و اقامه قبل از نماز مستحب نيز همين‌طور است. به همان دليلي كه مثلا روزه در عيد فطر حرام است، اذان و اقامه قبل از نماز مستحب نيز حرام است. اما علت چيست؟ مي‌بينيد كه پس از 1400 سال بحمدالله دين و سنت پيامبر(ص) بدون تغيير به ما رسيده و دليل آن همين تحريمات بوده است. اگر مثلا يك نفر به اختيار خود تصميم مي‌گرفت نماز ظهر و عصر را بلند بخواند، ديگري تصميم مي‌گرفت در روز عيد فطر هم روزه بگيرد و فرد ديگر نيز تصميمات ديگري اتخاذ مي‌كرد، آن‌وقت به مرور سنت پيامبر(ص) فراموش مي‌شد. به همين دليل علما مي‌گويند هرگونه تغيير در سنت پيامبر(ص) كه نگفتن اذان و اقامه قبل از نماز مستحب نيز از جمله آن‌ها است، بدعت در دين محسوب شده و حرام است تا دين پيامبر(ص) تا روز قيامت بدون تغيير باقي بماند، ان شاء الله تعالي. اگر بنده قبل از نماز مستحب اذان و اقامه بگويم، فردا فرزندان و نوه‌هاي من نيز اين كار را به تبع من تكرار مي‌كنند و آن‌ها نيز به فرزندان و نوه‌هاي خود اين كار خواه ناخواه ياد مي‌دهند و بدين ترتيب يك نسل تا روز قيامت با اين بدعت در دين نماز مي‌خواند و مسوول آن من هستم و برجاي گذاشتن بدعتي در دين پيامبر(ص) تا روز قيامت، گناه بسيار بزرگي است كه بعيد است با هزار سال نماز شب خواندن نيز جبران شود. نكته ديگر اين است كه ما به اشتباه احكام شرعي را با عقل خود مي‌سنجيم. در صورتي كه اشتباه است. احكام سنجي بايد با علم فقه سنجيده شوند و نه چيز ديگر. همان‌گونه كه شما اگر پزشك نباشيد و نزد دكتر برويد، دستورات، توصيه‌ها و داروهاي او را با عقل خود نمي‌سنجيد و بدون كلامي آن‌ها را قبول مي‌كنيد، دستورات شرعي نيز نبايد با عقل انسان سنجيده شوند. بلكه اين دستورات هم مانند توصيه‌هاي پزشك كه تنها با علم پزشكي سنجيده مي‌شوند، بايد تنها با علم فقه مورد سنجش قرار گيرند. در حديث «كل ما حكم به الشرع حكم به العقل» نيز مراد از عقل، عقل سليم و كامل است كه بعيد است در غير اوصيا و انبياي الهي موجود باشد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1049]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن