واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
به نقل از مرکز خبر حوزه، ايشان در دهمين اجلاسيه اساتيد سطح عالي و خارج حوزه علميه قم در مدرسه عالي دارالشفاء با بيان اينکه با وقوع انقلاب اسلامي تحولات عظيمي در تمام شئون کشور رخ داد، گفتند: رعايت زمان و مکان در اجتهاد امري مسلم است اما متاسفانه به خوبي تبيين نشده است. آيتالله جوادي آملي افزودند: خدا امام را باانبياء محشور کند که فرمود « رعايت زمان و مکان در اجتهاد دخيل است » منظور امام اين بود که بدانيم در فضاي جمهوري اسلامي و ولايت فقيه به سر مي بريم، نه عصر شيخ طوسي.امام جمعه موقت قم با تاکيد بر اينکه اگر کسي قائل به ولايت فقيه باشد ديگر نبايد نماز جمعه را چهار رکعتي بخواند، اظهار داشت: درست است که برخي کارها مخصوص به امام معصوم است، اما ولي فقيه هم در بسياري موارد جانشين او است و مي تواند احکام را به نيابت از او اجرا کند.عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح کرد: اگر امتي در عصر امام صادق(ع) هزاران کشته بدهد و بگويد که اسلام را مي خواهد، آيا باز هم ميتوان گفت که برخي احکام مربوط به زمان غيبت است؟ عصر نائب امام و و لي فقيه هم همينگونه است و نمي توان چنين حرفي دراين مورد گفت.مفسر برجسته قرآن کريم افزودند: اکنون ديگر نمي توان گفت، حدود در زمان غيبت اجرا نمي شود، اگر در عصر جمهوري اسلامي هستيم بايد در بهره برداري از فقه به زمان و مکان توجه کنيم.ايشان ياد آور شدند: اگر يک ملت باجهاد و ايثار بخواهد اسلام را اجرا کند، آيا مي توان گفت برخي احکام مربوط به عصر غيبت است و برخي را فقط در زمان امام معصوم ميتوان اجرا کرد؟ خير اينگونه نيست، درست است که برخي مسائل فقط و فقط مربوط به امام معصوم است، اما بسياري از مسائل هم در زمان جانشين او قابل اجرا است.آيتالله جوادي آملي تصريح کردند: اينکه امام گفتند زمان و مکان در اجتهاد دخيل است يعني اينگونه نباشيم که در زمان حال فکر کنيم و بر اساس گذشته عمل نمائيم.امام جمعه موقت قم با بيان اينکه در دو دهه اخير برداشت هاي شخصي و غير اصولي از فقه زياد شده است، تاکيد کردند: بايد با روش علمي جلوي اختلافات فتوا را گرفت و به جز اين راه ديگري نداريم.ايشان از اختلاف فتوا به عنوان خطر براي حوزه ياد کرده و گفتند: در زمان شيخ طوسي اختلاف ميان فتاواي علماي شيعه از مذاهب مالکي، شافعي و حنفي بيشتر بود و اکنون نيز اگر نهادي براي ساماندهي اين مسائل نداشته باشيم به سر نوشت عصر شيخ طوسي گرفتار مي شويم.آيتالله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود به بايسته هاو ظرفيتهاي تحول در حوزه اشاره کرده و يادآور شدند: تحول دو بخش دارد يکي محتوا، ديگري روش که حوزه بايد در هر دو بخش از نظر علمي شکوفا شود.ايشان با اشاره به بعد محتوا در تحول حوزه خاطر نشان کردند: حوزه بايد به تمام معارف اسلامي بصورت يکسان توجه داشته باشد:.استاد برجسته حوزه علميه قم افزود: بايد آيه محکمه يعني عقايد و سنت عادله ،يعني اخلاق و فريضه قائمه، يعني فقه، بصورت مساوي ترويج شود، اگر فقه و اصول جاي همه اينها را بگيرد نتيجه اش همان ميشود که امروز دچار آن شده ايم. امام جمعه قم افزودند: اگر حوزه آيه محکه را به فقه و اصول تاويل کند، ديگر نخواهد توانست علامه طباطبايي و علامه اميني تربيت نمايدآيتالله جوادي آملي با تاکيد بر اينکه همه براي فراگيري فقه و اصول خلق نشده اند اظهار داشت: بايد با شناسايي استعداد هاي طلاب، مسير مناسب را به آنها نشان داد تا حوزه شکوفا شود و رسالت شوراي عالي نيز همين است.ايشان در ادامه به بعد روش در تحول حوزه اشاره کردند و گفتند بايد در منطق و اصول در حد اعلا مجتهد داشته باشيم، زيرا اصول، روش فهم فقه است و منطق نيز کيفيت ساماندهي اصول را مشخص ميکند.استاد برجسته حوزه علميه قم افزود: بايد در بخش هاي اصلي اصول که مربوط به حجت است فرهيختگان فاضل داشته باشيم امام جمعه موقت قم در بخش ديگري سخنان خود به تبيين ادله اربعه پرداختند و گفتند: در حقيقت ادله شرعيه شيعه کتاب، سنت و عقل است و اجماع خود بخشي از سنت است و نبايد در برابر سنت قرار گيرد، حتي اگر همه مردم هم جمع شوند و ادعايي بکنند نمي توان آنرا حجت دانست .ايشان به جايگاه اصول در کاهش اختلافات فتوايي اشاره کردند و گفتند: حوزه اکنون نيازمند يک اصول قوي است تا جلوي برداشت هاي مختلف گرفته شود و اگر اين کار را نکنيم به مشکلات عصر شيخ طوسي دچار خواهيم شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]