تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817080836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشدار آيت‌الله جوادي آملي نسبت به برداشت‌هاي مختلف از مباحث فقهي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: هشدار آيت‌الله جوادي آملي نسبت به برداشت‌هاي مختلف از مباحث فقهي


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - فقه

آيت‌الله عبدالله جوادي آملي از اساتيد برجسته حوزه علميه قم، نسبت به رواج برداشت‌هاي مختلف از مباحث فقهي به شدت هشدار داد.

به گزارش ايسنا به نقل از مركز خبر حوزه، اين استاد حوزه در دهمين اجلاسيه اساتيد سطح عالي و خارج حوزه علميه قم در مدرسه عالي دارالشفاء با بيان اين‌كه با وقوع انقلاب اسلامي تحولات عظيمي در تمام شئون كشور رخ داد، گفت: رعايت زمان و مكان در اجتهاد امري مسلم است اما متاسفانه به خوبي تبيين نشده است.

آيت‌الله جوادي آملي افزود: خدا امام (ره) را با انبياء محشور كند كه فرمود «رعايت زمان و مكان در اجتهاد دخيل است » منظور امام اين بود كه بدانيم در فضاي جمهوري اسلامي و ولايت فقيه به سر مي‌بريم، نه عصر شيخ طوسي.

امام جمعه موقت قم با تاكيد بر اينكه اگر كسي قائل به ولايت فقيه باشد ديگر نبايد نماز جمعه را چهار ركعتي بخواند، اظهار داشت: درست است كه برخي كارها مخصوص به امام معصوم است، اما ولي فقيه هم در بسياري موارد جانشين او است و مي تواند احكام را به نيابت از او اجرا كند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح كرد: اگر امتي در عصر امام صادق(ع) هزاران كشته بدهد و بگويد كه اسلام را مي خواهد، آيا باز هم مي‌توان گفت كه برخي احكام مربوط به زمان غيبت است؟ عصر نائب امام و و لي فقيه هم همينگونه است و نمي توان چنين حرفي در اين مورد گفت.

مفسر برجسته قرآن كريم افزود: اكنون ديگر نمي توان گفت، حدود در زمان غيبت اجرا نمي شود، اگر در عصر جمهوري اسلامي هستيم بايد در بهره برداري از فقه به زمان و مكان توجه كنيم.

وي يادآور شد: اگر يك ملت با جهاد و ايثار بخواهد اسلام را اجرا كند، آيا مي توان گفت برخي احكام مربوط به عصر غيبت است و برخي را فقط در زمان امام معصوم مي‌توان اجرا كرد؟ خير اينگونه نيست، درست است كه برخي مسائل فقط و فقط مربوط به امام معصوم است، اما بسياري از مسائل هم در زمان جانشين او قابل اجرا است.

جوادي آملي تصريح كرد: اينكه امام گفتند زمان و مكان در اجتهاد دخيل است يعني اينگونه نباشيم كه در زمان حال فكر كنيم و بر اساس گذشته عمل نمائيم.

امام جمعه موقت قم با بيان اينكه در دو دهه اخير برداشت هاي شخصي و غير اصولي از فقه زياد شده است، تاكيد كردند: بايد با روش علمي جلوي اختلافات فتوا را گرفت و به جز اين راه ديگري نداريم.

جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود به بايسته هاو ظرفيتهاي تحول در حوزه اشاره كرد و يادآور شد: تحول دو بخش دارد يكي محتوا، ديگري روش كه حوزه بايد در هر دو بخش از نظر علمي شكوفا شود.

وي با اشاره به بعد محتوا در تحول حوزه خاطر نشان كرد: حوزه بايد به تمام معارف اسلامي بصورت يكسان توجه داشته باشد.

استاد برجسته حوزه علميه قم افزود: بايد آيه محكمه يعني عقايد و سنت عادله ،يعني اخلاق و فريضه قائمه، يعني فقه، بصورت مساوي ترويج شود، اگر فقه و اصول جاي همه اينها را بگيرد نتيجه اش همان مي‌شود كه امروز دچار آن شده‌ايم.

امام جمعه قم افزود: اگر حوزه آيه محكه را به فقه و اصول تاويل كند، ديگر نخواهد توانست علامه طباطبايي و علامه اميني تربيت كند.

آيت‌الله جوادي آملي با تاكيد بر اينكه همه براي فراگيري فقه و اصول خلق نشده‌اند، اظهار داشت: بايد با شناسايي استعداد هاي طلاب، مسير مناسب را به آنها نشان داد تا حوزه شكوفا شود و رسالت شوراي عالي نيز همين است.

وي در ادامه به بعد روش در تحول حوزه اشاره كرد و گفت: بايد در منطق و اصول در حد اعلا مجتهد داشته باشيم، زيرا اصول، روش فهم فقه است و منطق نيز كيفيت ساماندهي اصول را مشخص مي‌كند.

استاد برجسته حوزه علميه قم افزود: بايد در بخش هاي اصلي اصول كه مربوط به حجت است فرهيختگان فاضل داشته باشيم.

امام جمعه موقت قم در بخش ديگري سخنان خود به تبيين ادله اربعه پرداخت و گفت: در حقيقت ادله شرعيه شيعه كتاب، سنت و عقل است و اجماع خود بخشي از سنت است و نبايد در برابر سنت قرار گيرد، حتي اگر همه مردم هم جمع شوند و ادعايي بكنند نمي توان آنرا حجت دانست.

اين استاد حوزه علميه به جايگاه اصول در كاهش اختلافات فتوايي اشاره كرد و گفت: حوزه اكنون نيازمند يك اصول قوي است تا جلوي برداشت‌هاي مختلف گرفته شود و اگر اين كار را نكنيم به مشكلات عصر شيخ طوسي دچار خواهيم شد.

انتهاي پيام
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن