تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820638751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس جمهور روسيه دستور توقف حملات به گرجستان را صادر كرد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: رييس جمهور روسيه دستور توقف حملات به گرجستان را صادر كرد
هم‌زمان با ششمين روز درگيري در قفقاز جنوبي و انتشار برخي گزارش‌ها در مورد پيشروي نيروهاي روسي به سمت تفليس،‌ رييس جمهور روسيه امروز (سه‌شنبه) دستور توقف حملات نظامي اين كشور به گرجستان را صادر كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران،به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، ديميتري مدودف رييس جمهور روسيه، اظهار داشت: ارتش ما گرجستان را تنبيه كرده و امنيت را براي غيرنظاميان و صلح بانان روسي در اوستياي جنوبي برقرار كرده است.

وي در عين حال دستور داد كه ارتش روسيه از خود محافظت كند و با هرگونه اقدام تهاجمي و مقاومت مسلحانه از سوي نيروهاي گرجي مقابله كند.

اين اظهارات مدودف پس از آن بيان شد كه سرگئي لاوروف وزير امور خارجه‌ي روسيه، گفت: ما معتقديم ميخاييل ساكاشويلي رييس جمهور گرجستان ديگر شريك ما نخواهد بود ولي براي سرنگوني هيچ رهبري برنامه‌اي نداريم زيرا اين در فرهنگ و سياست خارجي ما نيست ولي ساكاشويلي بهتر است كه برود. ما هنوز براي مردم گرجستان احترام زيادي قائليم و مي‌خواهيم با آن ها رابطه‌اي خوبي داشته باشيم و ما هيچ طرحي ديگري جز آن كه به شما گفته‌ام نداريم.

وزير امور خارجه‌ي روسيه به همراه آلكساندر استوب همتاي فنلاندي‌اش در كنفرانسي خبري در مسكو اعلام كرد: من بار ديگر موضع خودمان را در مورد وقايع حال حاضر در گرجستان و اينكه نيروهاي ساكاشويلي عليه مردم اوستياي جنوبي حمله كرده‌اند، اعلام مي‌كنم.

لاوروف گفت: نيروهاي گرجستان نيروهاي صلح‌بان ما را كشتند. بخش اعظم تسخينوالي (مركز اوستياي جنوبي) را ويران كردند و حتي بخش‌هاي ديگر آن را عملا با خاك يكسان كردند. آنها حتي به كاروان‌هاي زخميان و پناهندگان نيز حمله كردند. افزون بر اين آنها به دفتر صلح بانان سازمان امنيت و همكاري اروپا در تسخينوالي حمله كردند. ده‌ها هزار تن بدون آب و غذا مانده‌اند. پناهندگان زيادي به اوستياي شمالي رفتند. ما به جز ايجاد صلح براي زندگي عادي و‌ آرام مردم اوستياي جنوبي از زور به هيچ وجه استفاده نكرديم. ما شرايط خودمان را براي توقف حملات اعلام كرده‌ايم. اينكه نيروهاي گرجستاني اول از همه نبايد در مناطقي باشند كه بتوانند از آنها به اوستياي جنوبي حمله كنند و دوم اينكه بايد آنها قرارداد عدم استفاده از زور را امضا كنند. مي‌خواهم به شما بگويم كه ما با شركاي خود به ويژه شركاي غربي خود سالهاي زيادي در اين باره اعلام كرده‌ بوديم كه امكان روي دادن چنين حادثه‌اي وجود دارد. ما هم چنين ماه‌هاي زيادي مدام نامه نگاري داشتيم. ميان تفليس و تسخينوالي و حتي مي‌توانم بگويم سوخومي، تا از زور استفاده نكنند ولي تفليس به نامه‌هاي ما توجهي نكرد. تماس‌هاي ما را ناديده گرفت و شركاي غربي ما نيز هيچ كاري در اين باره انجام ندادند.

لاوروف افزود: لازم مي‌دانم جامعه بين‌المللي وضعيت حال حاضر را با ديدي تازه بررسي كند و اقدامات ساكاشويلي را عليه مردم اوستياي جنوبي بررسي كند.

لاوروف در ادامه در مورد قطعنامه پيشنهادي فرانسه و اينكه آيا روسيه اين قطعنامه را خواهد پذيرفت و يا به جاي آن قطعنامه‌اي را ارايه خواهد كرد، گفت: قطعنامه‌اي كه ما ارايه خواهيم كرد قطعنامه‌ي‌ خيلي ساده‌اي است. بحث مهم در آن اين است كه نيروهاي گرجي نبايد در مناطقي باشند كه بتوانند از آنجا به اوستياي جنوبي حمله كنند. سپس آنها بايد قرارداد عدم استفاده از زور را امضا كنند.

لاوروف در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد اهداف روسيه از اين جنگ گفت: تمام اهداف ما در اين روزها جلوگيري از تهاجمات و نجات جان افراد بوده است. ما بايد خانه‌ها را بسازيم.

هم‌چنين آناتولي ناگاويتسين معاون فرمانده نيروهاي مسلح فدراسيون روسيه امروز در كنفرانسي خبري در مسكو اعلام كرد كه نيروهاي روسيه به دستور رييس‌جمهور عمليات خود را پايان داده‌اند.

معاون فرمانده نيروهاي مسلح فدراسيون روسيه اعلام كرد: اگر ما دستور توقف عمليات‌مان را دريافت كرده‌ايم اين به معني توقف اقدامات صلح‌باني ما نيست. طرف گرجي بايد به پايان اقدامات ما واكنش نشان دهد و سپس جامعه‌ي بين‌المللي نيز بايد اين كار را بكند. ولي لازم به ذكر است كه اگر گروه‌هاي جداگانه‌ي مسلحي به تحريكات خود ادامه دهند ما نيز آنها را تنبيه خواهيم كرد.

وي در مورد وضعيت كنوني در آبخازيا نيز اعلام كرد: شرايط در آبخازيا آرام است و همه چيز تحت كنترل است.

گزارش آخرين درگيري‌ها در قفقاز

رييس جمهور گرجستان امروز گفته بود كه واحدهاي ارتش روسيه بيشتر مناطق گرجستان را اشغال كرده‌اند و به سوي تفليس پيشروي مي‌كنند تا با تصرف پايتخت، دولت منتخب اين كشور را سرنگون كنند.

ساكاشويلي اظهارات مقامات روسيه در مورد توقف پيشروي نيروهاي اين كشور در خاك گرجستان را رد كرد و آنان را "بربرهاي متجاوز" خواند كه هدف سلب استقلال گرجستان را دنبال مي‌كنند.

وي گفت كه نيروهاي روسيه جاده ارتباطي اصلي غرب به شرق گرجستان را قطع و عملا كشور را به دو بخش مجزا تقسيم كرده‌اند. واحدهاي زميني ارتش روسيه جاده‌ها و پل‌هاي ارتباطي مهم اين كشور را در اختيار گرفته و ارتباط تفليس با ساير نقاط گرجستان را قطع كرده‌اند.

ساكاشويلي به سي.ان.ان گفت: نيروهاي روسي درحال پاكسازي گرج تبارها در آبخازيا هستند.

وي گفت: من مستقيما روسيه را به پاكسازي قومي متهم مي‌كنم. روي بمب‌هايي كه بر روي ما مي‌افتد، نوشته شده است "اين بمب‌ها به خاطر ناتو است، اين بمب‌ها به خاطر آمريكاست".

ساكاشويلي همچنين ابراز نگراني كرد كه هدف واقعي روسيه تضعيف دولت طرفدار غرب گرجستان است.

وي توضيح داد:‌ همه‌ي اينها به خاطر استقلال و دموكراسي گرجستان است.

وي گفت: روسيه ‌20 هزار نيرو و ‌500 تانك به گرجستان فرستاده است. جنگنده‌هاي روسيه بر روي جاده‌ها و پل‌ها بمب مي‌اندازند و سيستم‌هاي رادار را تخريب كرده‌اند و هواپيماي غير نظامي تفليس را مورد هدف قرار داده‌اند.

در برخي گزارش‌ها آمده بود كه واحدهاي نظامي روسيه شهر گوري، واقع در هفتاد كيلومتري پايتخت را در محاصره گرفته‌اند اما هنوز وارد محدوده شهر نشده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاري اينترفاكس، نيروهاي گرجي كه در بخش بالايي تنگه‌ كودري آبخازيا مستقر هستند، امروز توسط نيروهاي مسلح اين جمهوري خودمختار محاصره شدند.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز گزارش داده بود: تانك‌هاي روسي با باز كردن يك جبهه‌ي جديد در منطقه‌ي درگيري در اوستياي جنوبي وارد عمق خاك گرجستان شدند. در همين حال هواپيماهاي روسي نيز حملات هوايي خود را آغاز كردند.

نيروهاي روسي براي نخستين بار از دو منطقه‌ي ناآرام اوستياي جنوبي و‌ آبخازيا فراتر رفتند.

نيروهاي روسي از درياي سياه وارد سناكي در ‌20 مايلي داخل گرجستان شدند و پاسگاه‌هاي پليس را در شهر زوگديدي، دقيقا خارج از حاشيه‌ي جنوبي آبخازيا در كنترل گرفتند.

به گفته‌ي شاهدان و مقامات گرجي، هم‌پيمانان آبخازيا كنترل روستاي "كورگا" در نزديكي اين منطقه را به دست گرفتند.

در همين حال، بي‌ لين پاسكو و ادموند مولت، مقامات آمريكا در نشست اضطراري شوراي امنيت كه گرجستان خواستار تشكيل آن شده بود، همچنين فراتر رفتن تانك‌هاي روسي از آبخازيا و اوستياي جنوبي را تاييد كردند.

ديپلمات‌هاي سازمان ملل متحد كه به دليل اين كه اين نشست پشت درهاي بسته تشكيل شد خواستند نامشان فاش نشود، گفتند كه نيروهاي هوابرد روسي هنگام كنترل پايگاه نظامي سناكي گرجستان شاهد هيچگونه مقاومتي نبودند.

ايراكلي آلاسانيا، سفير گرجستان در سازمان ملل متحد، سپس به خبرنگاران گفت: حمله‌ي كامل نظامي به گرجستان در حال رخ دادن است. فكر مي‌كنم شوراي امنيت هم اكنون بايد اقدامي انجام دهد.

ميانجي‌گري و واكنش‌هاي بين‌المللي

رييس جمهور فدراسيون روسيه در ديدار امروز با نيكولا ساركوزي رييس جمهور فرانسه در كاخ كرملين اعلام كرد: روسيه آماده است تا در مورد مساله‌ي حل و فصل نهايي درگيري در گرجستان مذاكره كند.

ديميتري مدودف در ديدار با ساركوزي، اعلام كرد: ما مي‌توانيم در مورد مسايل، حل و فصل دقيق مشكلات و تضمين دو شرط مذاكره كنيم.

رييس جمهور فدراسيون روسيه اعلام كرد: اين دو شرط شامل بازگشت تمام نيروهاي گرجستاني از مواضع كنوني خود به مواضع پيشين خود و خلع سلاح كامل اين نيروهاست و ديگري امضاي قرارداد الزام آور حقوقي در مورد عدم استفاده از زور است. اين همان چيزي است كه طرف فرانسوي نيز بر روي آن كار مي‌كند.

مدودف اعلام كرد: عمليات نيروهاي صلح‌بان روسي به اتمام رسيده است زيرا اهداف آنها كه همانا استقرار صلح بود تحقق يافته است. مهاجم تنبيه شده است و ما هم اكنون مي‌توانيم در مورد حل و فصل نهايي اين وضعيت صحبت كنيم.

دولت گرجستان هم‌چنين ضمن قبول آتش بس فوري، خواستار اعزام پاسداران صلح سازمان ملل براي جلوگيري از حملات روسيه شد.

هم‌چنين قرار است امروز نماينده ويژه روسيه در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي - ناتو- با سفيران كشورهاي عضو اين پيمان ديدار و گفت‌وگو كند.

اين جلسه به درخواست دولت روسيه تشكيل مي‌شود كه نسبت به تلاش گرجستان و اوكراين، دو جمهوري سابق عضو اتحاد شوروي، براي پيوستن به ناتو نگران بوده و در ماه آوريل سال جاري اظهار نظر مقامات ناتو در مورد احتمال عضويت اين دو كشور به ناتو در آينده را مورد انتقاد قرار داد.

در همين حال، روساي جمهور ليتواني، لهستان، اوكراين، لتوني و ايسلند طي ساعات آتي سفر خود به تفليس را آغاز خواهند كرد.

لادو گورجنيدزه نخست وزير گرجستان، در گفت‌وگو با رسانه‌ها در تفليس اظهار داشت كه روساي جمهور پنج كشور ليتواني، لهستان، اوكراين، لتوني و ايسلند با سفر به گرجستان قصد دارند حمايت خود را از ميخاييل ساكاشويلي و همين طور ملت گرجستان نشان دهند.

گورجنيدزه در ادامه گفت: در حالي كه از ورود روساي جمهور اين پنج كشور خوشحال هستيم اما به طور همزمان از اين مساله نگران و متاسف هستيم كه شركاي اروپايي ما موفق نشوند به بهبود شرايط كمك كنند.

رييس جمهور ليتواني روز دوشنبه بعد از گفت‌وگو با وزير امور خارجه‌ي كشورش كه اخيرا از گرجستان بازگشته است، اظهار داشت: تمام جامعه بين‌المللي بايد مطمئن و باثبات وارد عمل شوند تا در شرايطي كه در قرن 21 به سر مي‌بريم از تهاجم به يك كشور كاملا مستقل جلوگيري كرده و آن را محكوم كنند.

وي به طور همزمان اضافه كرد: گرجستان به تقاضاهاي بين‌المللي انجام مذاكرات در مورد جنگ پاسخ مثبت داده است و روسيه نيز دقيقا بايد در اين مورد همانند گرجستان عمل كند.

رييس جمهور ليتواني در ادامه گفت: هر گونه تشديد اوضاع مي‌تواند به جنگي بزرگ منتهي بود كه جامعه بشري بايد از آن ممانعت كند.

علاوه بر اين آنگلا مركل صدراعظم آلمان، قرار است روز جمعه و با وجود پيشروي ارتش روسيه در گرجستان با ديميتري مدودف ديدار كند.

در مذاكرات مركل و مدودف هم چنين قرار است مذاكراتي در مورد همكاري‌هاي اتحاديه‌ي اروپا و روسيه نيز صورت گيرد.

اين ديدار قرار است در شهر سوچي يعني حدود 35 كيلومتري مرز گرجستان صورت گيرد.

مذاكرات بين طرفين براي تحت تاثير قرار دادن بحران موجود صورت خواهد گرفت.

مركل پيش از اين نيز در يك گفتگوي تلفني با ساكاشويلي در مورد حق گرجستان بر يكپارچگي ارضي‌اش تاكيد كرده بود.

در همين حال،‌ خبرگزاري ايتارتاس گزارش داد: فيدل كاسترو رهبر كوبا در اظهار نظري در مورد وقايع كنوني در قفقاز اعلام كرد كه دولت گرجستان هرگز بدون موافقت اوليه با رييس‌جمهور آمريكا نيروهاي خود را عليه پايتخت اوستياي جنوبي به كار نمي‌گرفت.

در اظهر نظر فيدل كاسترو تاكيد شده است كه روسيه يك قدرت عظيم هسته‌يي خواهد شد.

وي با طرح يك پرسش گفت: اگر روسيه كابوس كمونيسم را نشان نمي‌دهد، اگر بيش از 400 زرادخانه اتمي آن پس از فروپاشي اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي نابود شده‌اند، پس ايجاد سپر اتمي در اطراف روسيه به چه معني است؟

فيدل كاسترو تاكيد كرد: نيروهاي روسي بر اساس ماموريت شناخته شده‌ي بين‌المللي صلح‌باني در اوستياي جنوبي بودند و ‌آتش گشودند.

وي مي‌پرسد: لزوم آتش زدن بشكه‌هاي باروت در قفقاز چه بود؟

روزنامه‌ي راسبالت نيز با انتشار اظهارات رهبر پيشين كوبا به نقل از وي خاطرنشان مي‌كند: جورج بوش در ماه آوريل به ميخاييل ساكاشويلي رييس‌جمهور گرجستان، وعده داده بود در مورد ورود به ناتو به وي كمك كند.

هم‌چنين بوش در واكنش به گشايش جبهه‌ي جديد در درگيري‌هاي قفقاز جنوبي گفت: روسيه به يك كشور مستقل همسايه خود حمله كرده است و يك دولت دموكرات را كه توسط مردم انتخاب شده است تهديد مي‌كند. چنين اقدامي در قرن 21 غير قابل پذيرش است. دولت روسيه بايد جريان را عوض كند و توافق صلح را به عنوان نخستين گام به سوي حل اين درگيري بپذيريد.

وي گفت، عميقا نگران است كه روسيه احتمالا هواپيماهاي غير نظامي گرجستان را هدف قرار دهد. اين اقدامات روسيه شديدا به وجهه‌ي اين كشور در جهان لطمه وارد كرده است. اين قدامات روابط روسيه را با آمريكا و اروپا به خطر مي‌اندازد. زمان آن است كه روسيه به حرف‌هايش عمل كند و به بحران پايان دهد.

بوش در بيانيه‌اي اعلام كرد: تلاش آشكار روسيه براي خلع قدرت ميخاييل ساكاشويلي مشهود است.

وي گفت: اقدام بيشتر روسيه با تضمين‌هاي اين كشور مبني بر اين كه اقدامات اين كشور براي استقرار صلح در مناطق جدايي‌خواه است، تضاد دارد.

وزارت امور خارجه‌ي آمريكا نيز اعلام كرد: كاندوليزا رايس وزير امور خارجه و همتايان وي در گروه هفت قدرت اقتصادي جهان، (بريتانيا، آلمان، كانادا، فرانسه، ايتاليا و ژاپن) وعده دادند كه براي يك راه‌حل با انجام مذاكرات براي اين درگيري كمك كنند.

رابرت وود، معاون سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا، گفت: ما مي‌خواهيم شاهد عقب نشيني روسيه باشيم. ما از روسيه مي‌خواهيم حملات خود را متوقف كند. آنها از روسيه خواستند به مرزهاي گرجستان احترام بگذارد. آن‌ها هم چنين نگراني عميق خود را از تلفات غير نظاميان ابراز كرده و خاطر نشان كردند كه گرجستان با آتش بس موافقت كرده و خواهان آن هستند كه روسيه نيز سريعا آن را بپذيرد و امضا كند.

گروه هفت اغلب به گروه هشت تبديل مي‌شود يعني با شامل شدن روسيه، اما وزير امور خارجه روسيه به طور قابل توجهي در اين بيانيه حضور نداشت.

وود عنوان كرد: آمريكا اميدوار است شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه‌اي قوي را در مورد اين درگيري كه خواستار توقف حملات از دو طرف و پذيرش ميانجيگري بين‌المللي شود، تصويب كند.

ماتيو برايزا يك ديپلمات ارشد آمريكايي و دستيار معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا هم اكنون در تفليس به سر مي‌برد و براي پيدا كردن راه حل اين موضوع با مقامات گرجي و اروپايي كار مي‌كند.

در همين حال، وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه بيش از 170 تن از شهروندان خود را از گرجستان خارج كرده است.

وود اعلام كرد، دو كاروان به همراه اعضاي خانواده‌ي ديپلمات‌هاي آمريكايي روز يكشنبه و دوشنبه تفليس را به مقصد ارمنستان ترك كرده‌اند.

سفارت آمريكا در گرجستان 250 هزار دلار كمك انسان دوستانه به قربانيان اين درگيري اعطا كرده است و براي افراد زخمي تجهيزات اورژانس تهيه مي‌كند.

وود اما در پاسخ به اظهارات ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه كه بازگرداندن نيروهاي گرجي را از عراق به محل درگيري‌، عاملي براي كمك به افزايش درگيري‌ها خوانده بود گفت: ما به هيچ درگيري كمك نمي‌كنيم.

فرانسه نيز پيش‌نويس يك قطعنامه را كه خواستار توقف خصومت‌ها و خروج كامل نيروهاي روسي و گرجي از منطقه‌ي درگيري و بازگشت به مواضع پيشين خود شده است، به اعضاي شوراي امنيت داد. انتظار مي‌رود اين شورا امروز اين قطعنامه را تصويب كند.

هفت قدرت بزرگ اقتصادي جهان همچنين از روسيه خواستند تا آتش بس فوري را بپذيرد و با ميانجي‌گري بين‌المللي موافقت كند.

يك سخنگوي وزارت دفاع آمريكا عنوان كرد: آمريكا انتظار دارد تمام نيروهاي گرجي تا پيش از پايان امروز از عراق خارج شوند.

مقامات پنتاگون اظهار كردند كه ارتش آمريكا روزانه اين درگيري را ارزيابي مي‌كند تا مشخص كند كه آيا بايد كمتر از ‌100 آموزش دهنده‌ي باقيمانده‌ي آمريكايي را از گرجستان خارج كند و يا خير.

اين در حالي است كه روسيه با طرح صلح كشورهاي غربي براي آتش بس فوري مخالف است.

ويتالي چوركين سفير روسيه در سازمان ملل متحد، مخالفت كشور خود را با طرح سه ماده‌اي فرانسه اعلام كرده است.

چوركين در حاشيه جلسه دوشنبه شوراي امنيت سازمان ملل متحد، موافقت كشورش را با اين طرح بعيد دانست.

اين در حالي است كه گرجستان با اين طرح موافقت كرده است.

طرح صلح فرانسه كه رياست دوره‌يي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد شامل آتش بس فوري، احترام به تماميت ارضي گرجستان و بازگشت نيروهاي نظامي به وضع پيش از ورود ارتش گرجستان به منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي است.

چوركين كه مورد حمله‌ي لفظي شديد همتاي گرجي خود در پنجمين نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفته بود، در پاسخ به سوال ايراكلي آلاسانيا كه از وي خواست به طور شفاف توضيح دهد كه آيا نيت روسيه سرنگوني ساكاشويلي است يا خير پاسخ داد: ما در روسيه هستيم و نمي‌توانيم راهي را براي معامله با ساكاشويلي انتخاب كنيم.

در مقابل، زلماي خليل‌زاد سفير آمريكا در سازمان ملل، با ابراز شك و ترديد در مورد نيات روسيه از ادامه‌ي اين جنگ گفت: ما براي اين سوال كه آيا روسيه قصد سرنگوني ساكاشويلي را دارد يا خير پاسخ صريحي را دريافت نكرده‌ايم. چرا بايد جبهه‌ي دوم در آبخازيا ايجاد شود؟ چرا به بقيه گرجستان حمله مي‌شود؟ چرا به زيرساخت‌هاي گرجستان حمله مي‌شود و يا اين كه حتي چرا تهديد مي‌شود كه به فرودگاه غيرنظامي تفليس حمله خواهد شد؟

سرگئي ايوانف، معاون نخست وزير روسيه، پذيرش طرح صلح فرانسه به نمايندگي از اتحاديه اروپا را تا زماني كه دولت گرجستان با مناطق جدايي طلب آبخاز و اوستياي جنوبي به توافق نرسد، غير ممكن دانست.
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن