تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805586591




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سعيد مظفري زاده در گفت وگو با مردم سالا ري: امسال هم بهترين داور ليگ مي شوم


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: سعيد مظفري زاده در گفت وگو با مردم سالا ري: امسال هم بهترين داور ليگ مي شوم
حدود 80 روز پس از پايان ليگ برتر هفتم و قهرماني به يادماندني پرسپوليس، هفته گذشته هشتمين دوره ليگ برتر حرفه اي كليد خورد و جالب اين كه بازهم پرسپوليس در يك سوي بازي افتتاحيه ليگ قرار داشت. در هفته نخست فصل جديد فوتبال باشگاهي ايران بهترين داور ليگ برتر هفتم قضاوت نكرد كه اين اتفاق تعجب خيلي ها را برانگيخت. پيش از آغاز ليگ هشتم و درمراسم انتخاب برترين هاي فوتبال ايران در فصل گذشته «سعيد مظفري زاده» داور جوان كشورمان به عنوان بهترين داور انتخاب شد تا مثل سال قبل كه سوت طلا يي را از آن خود كرد، مجددا به افتخاري ديگر دست يابد. در حاشيه اين مراسم فرصتي حاصل شد تا با مظفري زاده گفت وگو كنيم و از موفقيت هايش، ليگ هفتم، سقف آرزوهايش در داوري و همچنين عدم حضورش در هفته نخست ليگ هشتم سوال كنيم كه ماحصل اين گفت و شنود را در زير مي خوانيد.
با 34 سال سن بهترين داور شديد. اين موفقيت با اين سن چه دلا يلي دارد؟
اول لطف خدا و دوم تلا ش وانگيزه خودم. من داوري هستم كه همواره براي كسب نكات وتجربيات جديد تلا ش مي كنم.
يعني ساير داورها اين كار را نمي كنند؟
چرا اگر اين كار را نكنند فوتبال ايران به چنين موفقيت هايي در عرصه داوري نمي رسد.
به نظرتان استحقاق كسب اين عنوان را داشتيد؟
فقط مي گويم همه همكاران من لياقت اين را داشتند كه به عنوان بهترين داور سال انتخاب شوند.
اين تعارف است يا واقعيت؟
واقعيت، مطمئن باشيد فصل قبل فصل بسيار خوبي براي تمام داوران كشورمان بود و همه موفقيت هاي داوران ايران را در عرصه هاي داخلي و بين المللي ديدند.
اما در ميادين بين المللي كه خبر چنداني از داوران ايراني نبود.
نه، اين طور نيست داوران كشورمان در تورنمنت هاي بين المللي و مسابقات آسيايي حضور خوبي داشتند و الا ن هم كه مي بينيد مسعود مرادي و حسن كامراني فر قرار است درمسابقات المپيك 2008 پكن قضاوت كنند.
به نظرتان مرادي و كامراني فر در المپيك نمره قبولي مي گيرند؟
صددرصد. اين دو داور شايسته كشورمان قطعا ملا ك هاي مورد نظر فيفا و همچنين كميته بين المللي المپيك را داشته اند كه به المپيك دعوت شده اند. بنابراين مطمئن باشيد سفيران شايسته اي براي جامعه داوري ايران خواهند بود.
دوست داشتيد شما در المپيك سوت مي زديد؟
صددرصد. اما من بايد تجربيات بين المللي را هم كسب كنم. ضمن اين كه به سن مورد نظر فيفا براي حضور يك داور در رقابت هاي بين المللي (38 سال) برسم.
پيش از اعزام كاروان ورزش ايران به المپيك پكن، مراسم بدرقه ورزشكاران و تيم هاي اعزامي با حضور مسوولا ن ورزش برگزار شد. اما مرادي و كامراني فر در اين مراسم نبودند. چرا؟
نمي دانم. اما معتقدم اين بي توجهي ها به مقوله داوري و داوران انگيزه ها را از بين مي برد. چون به هر حال مرادي و كامراني فر هم نمايندگان ورزش ايران درمسابقات بزرگي مثل المپيك هستند.
يك سوال كلي. علت افت مسعود مرادي در سال هاي اخير به نظر شما چه بوده است؟
وي افت نكرده، بلكه به دليل مصدوميت نتوانسته مثل گذشته درخشش لا زم را داشته باشد. اما قطعا از همين بازي هاي المپيك حضور پرفروغ مرادي را در ميادين داوري خواهيد ديد.
اما قبل از جام جهاني 2006 آلمان و در تست فيفا از داوران، مرادي به دليل عدم آمادگي بدني نتوانست راهي جام جهاني شود.
من درجريان اين موضوع نيستم. فقط اين را مي دانم كه مرادي آسيب ديده بود و به همين دليل نتوانست در تست فيفا قبول شود و هر چند كه با نمرات داوران اعزامي هم فاصله بسيار اندكي داشت.
به ليگ برتر مي رسيم والبته كمي به عقب بر مي گرديم. شما در بازي بسيار حساس پرسپوليس و سپاهان اصفهان 7 دقيقه وقت اضافه گرفتيد و پرسپوليس در دقيقه ششم موفق به گلزني و در نتيجه قهرمان شد. آيا هنوز هم اعتقاد داريد اين بازي 7 دقيقه وقت اضافه داشت؟
صددرصد. من حتي همان موقع هم گفتم بايد زمان بيشتري نيز محاسبه مي كردم. اما به هر حال طبق قانون رفتار و اوقات تلف شده را محاسبه كردم.
قبول داريد كه چنين تصميماتي از يك داور آن هم در يك بازي حساس كه سرنوشت قهرماني ليگ را تعيين مي كند، بسيار مهم و حتي پرحرف و حديث خواهد بود؟
نه،چرا بايد اين طور باشد، وقتي فقط حدود پنج دقيقه بازيكنان دو تيم پرسپوليس و سپاهان مصدوم شدند و همچنين بازي وقت هاي تلف شده ديگري داشت، چرا نبايد به وظيفه ام عمل كنم؟
و پس از مدت اندكي نيز قضاوت بازي برگشت فينال جام حذفي بين استقلا ل و پگاه گيلا ن را بر عهده گرفتيد كه منجر به قهرماني استقلا ل شد.
اين بازي هم براي من مثل ديدار پرسپوليس و سپاهان بود و من فقط وظيفه ام را انجام دادم. اتفاقا ديديد كه بازي استقلا ل و پگاه هيچ صحنه مشكوكي نداشت و البته راحت تر از مسابقه پرسپوليس و سپاهان آن را قضاوت كردم.
اما اگر استقلا ل قهرمان نمي شد، اولين متهم شما بوديد.
چرا من؟ اين حرف ها يعني اين كه ما به يك تيم تعصب داريم. اما خدا شاهد است همه تيم ها براي داوران يكي هستند و ما فقط داوري مي كنيم.
اين سوال را صراحتا جواب دهيد طرفدار كدام تيم هستيد؟
من برخي تيم هاي ايراني و خارجي و آن هم به صورت يك علا قه مند را دوست دارم اما اين علا قه را وارد مسائل داوري نمي كنم.
و حالا هم كه ليگ برتر هشتم شروع شده چرا در هفته اول قضاوت نمي كنيد؟
علتش را نمي دانم طبق برنامه كميته داوران براي هفته دوم قضاوت يك بازي را به من خواهند سپرد.
كدام بازي را؟
دقيقا نمي دانم اما احتمالا ديدار مس كرمان و استقلا ل اهواز.
مگر نمي گوييد تا دو سه روز قبل از برگزاري يك بازي نام داور آن معلوم نيست.
اين يك قانون كلي نيست. هر چند كه معمولا همين طور است با اين حال چون هفته دوم چندان حساس نيست امكان دارد اين بازي را به من واگذار كنند.
اما مس كرمان و استقلا ل اهواز خيلي حساس است.
درست است و شايد هم به همين دليل من داور اين بازي شوم.
اين كه مي گويند برخي از داوران در تست اخير كميته داوران فدراسيون فوتبال نمره قبولي نگرفته اند، صحت دارد؟
من در جريان اين موضوع نيستم و اگر هم چنين چيزي صحت داشته باشد به كميته داوران مربوط است و آن ها بايد در اين خصوص تصميم گيري كنند.
شما چه نمره اي گرفتيد؟
من در تست مورد نظر كميته داوران 24 دور دويدم (هر دور 150 متر) و اين در حالي است كه فيفا به حداقل 20 دور دويدن دور زمين اكتفا مي كند.
پس با آمادگي كامل قضاوت در ليگ هشتم را آغاز خواهيد كرد؟
صد در صد در حال حاضر آمادگي خوبي دارم و حتي مي خواهم از سال هاي گذشته نيز بهتر داوري كنم.
يعني براي سومين سال متوالي بهترين داور ليگ شويد؟
چرا كه نه امسال آن قدر خوب قضاوت مي كنم تا باز هم عنوان بهترين داور ليگ را كسب كنم.
چون قصد دارم اندك اندك پله هاي ترقي را طي كنم.
و به كجا برسيد؟
به جام جهاني و حتي بتوانم داور فينال جام جهاني باشم.
آرزوي بزرگي است.
بله اما دست نيافتني نيست. وقتي محمد فنايي كمك داور جام جهاني 94 شد ثابت كرد داوران ايراني شايستگي هاي زيادي دارند و حتي مي توانند در فينال جام جهاني هم سوت بزنند. پس من و البته همه همكارانم نيز اين استحقاق را داريم.
براي اين مهم چه بايد كرد؟
به داوران بها داد و از آنها حمايت كرد اين طور نباشد كه مثلا در مراسم بدرقه كاروان ورزشي ايران در المپيك از دو داور شايسته كشورمان دعوت نكنند. بنابراين بايد از داور حمايت كرد تا انگيزه هاي آنها براي كسب افتخار در عرصه هاي بين المللي كم نشود.
اما مسائل آموزش هم مهم است.
بله. اما الان داوران ما با اطلا عات روز داوري فوتبال آشنا هستند و علي رغم انتقاداتي كه با آن روبه رو مي شوند، از دانش بالايي برخوردارند.
ولي قبول مي كنيد برخي اشتباهات داوران ايران وحشتناك است؟
نه، چون اين به تصميم گيري يك داور در همان لحظه بستگي دارد اگر خود شما بخواهيد در يك صدم ثانيه در خصوص يك مورد مهم تصميم بگيريد، احتمال خطايتان وجود دارد.
به هر حال يك داور پس از آموزش هاي فراوان و برخورداري از كلا س هاي توجيهي و همچنين استفاده از تجربيات پيشكسوتان داوري وارد زمين مي شود.
من يك مثال مي زنم. داوري ها در جام جهاني 2002 كره جنوبي و ژاپن بسيار انتقادآميز بود به خصوص ديدار كره جنوبي و اسپانيا كه داور كلمبيايي آن تصميمات پراشتباهي را گرفت. اما همين واحد فاكتورهاي مدنظر فيفا را داشت و از جمله داوران بين المللي فيفا بود با اين حال در شرايط مسابقه شايد به دليل عدم آمادگي جهاني يا حتي مسائل رواني آن گونه سوت زد.
اما همين داور خيلي زود به اشتباهش پي برد و البته داوري را هم كنار گذاشت.
بله او هم به اشتباهش پي برد و فيفا هم او را از قضاوت هاي بين المللي منع كرد كه البته خودش نيز تصميم گرفت از دنياي قضاوت كنار برود با اين حال قبل از آن بازي و حتي در آن شرايط يك داور بين المللي بود اين احتمال هم وجود داشت كه قضاوت بي نقصي را ارائه كند. بنابراين يك داور بيش از هر چيز به دنبال اجراي قانون است اما امكان دارد با مشكلا تي نيز مواجه شود.
انتخاب داوران براي بازي ها هم اهميت خاص خود را دارد مثلا اگر كسي غير از شما داور بازي پرسپوليس و سپاهان بود، شايد اتفاقات ناگواري در جريان مسابقه مي افتاد.
ببينيد بحث من نيست يك داور در عين اين كه بايد هميشه آماده باشد بايد از شرايط قضاوت در يك سري ديدارهاي حساس نيز برخوردار باشد مثلا در چند سال گذشته يكي دو بازي استقلا ل و پرسپوليس به جنجال كشيده شد يادم هست داور يكي از اين بازي ها اهل كره جنوبي بود كه هيچ تسلطي بر مسابقه نداشت و تحت تاثير شرايط ورزشگاه قرار گرفته بود پايان بازي هم ديديد كه آن اتفاقات حاشيه اي رخ داد. در حالي كه اگر يك داور بتواند مسابقه را كنترل كند تا حدود زيادي از بروز مسائل حاشيه اي و جنجال جلوگيري مي شود.
پس نقش كميته داوران در اين بين بسيار حساس است.
صد در صد. مسوولا ن اين كميته پس از ارزيابي دقيق خود از عملكرد داوران آنها را به مسابقات اعزام مي كنند.
يكي از مسائل مهم داوري در ايران حتي در همه رشته ها مسائل مالي است شما فكر مي كنيد. حقوق داوران در كيفيت قضاوت آنها تاثيرگذار است؟
اصلا . چون يك داور همه مسائل و مشكلا ت اين حرفه را مي دانسته و با علم به اين موضوعات وارد حرفه داوري شده است. اگر به داور حتي مبلغ اندك هم بدهند، او بايد در كارش صادق باشد.
پس چرا بيشتر داوران از حقوق خود گلا يه دارند؟
اين را از خودشان بپرسيد. البته من هم اعتقاد دارم به مسائل معيشتي داوران بايد بيشتر توجه شود اما اصل انجام وظيفه و اجراي قانون است.
اما قبول داريد اين وظيفه شناسي و قانونمداري هم حدي دارد؟
نه، هيچ حدي ندارد، يك داور اول از همه عاشق كارش است بايد به دنبال اجراي قانون باشد. هرچند كه باز هم تكرار مي كنم داوران بايد در تمام زمينه ها خصوصا مسائل مالي حمايت شوند.
زماني يكي از مربيان ليگ مي گفت چطور يك داور با حقوق ماهيانه 300 هزار تومان ماكسيما مي خرد اين اظهارنظر سر و صداي زيادي به پا كرد. اما مي تواند واقعيت هم داشته باشد.
ايشان نظرش را گفته. اما قسم مي خورم كه داوران ايران پاك ترين داوران دنيا هستند.
پس علت جريانات مخرب در داوري به ويژه در بازي هاي حساس و همچنين ديدارهاي پلي آف چيست؟
من نمي دانم. اين را از كساني كه مي گويند سوال كنيد.
يكي ديگر از موضوعات مهم داوران ايران در سال هاي اخير بحث قضاوت در داربي استقلا ل و پرسپوليس است. آيا شما به اين مساله اعتقاد داريد؟
صددرصد. چون توانايي و شايستگي داوران كشورمان را مي دانم و بنابراين مطمئنم داوران ايراني مي توانند بازي استقلا ل و پرسپوليس را قضاوت كنند.
پس چرا در اين مسابقه فقط از داوران خارجي استفاده مي شود؟
نمي دانم و اميدوارم روزي اين نگاه تغيير يابد و اين فرصت را به داوران ايراني هم بدهند.
يك واقعيت. قبول داريد احتمال اينكه داوران ايراني بازي استقلا ل و پرسپوليس را به جنجال بكشانند؟ بسيار زياد است؟
نه و اين تصور به اين دليل است كه هنوز به آنها اين فرصت داده نشده است. مگر در طول بازي هاي اين دو تيم داوران خارجي جنجال آفرين نشده اند. اما كسي از آنها انتقاد نكرد در حالي كه اگر يك داور ايراني در يك بازي معمولي يك خطاي اوت دستي را اشتباه اعلا م كند، سيل انتقادات به سوي او سرازير مي شود.
علت اين نگاه متفاوت به داوران ايراني و خارجي را در چه مي بينيد؟
عوامل زيادي هستند و من تك تك نمي توانم آنها را بيان كنم.
اما شايد مهمترين دليل عدم اعتماد كميته داوران به داوران ايراني باشد.
هرچه هست، اميدوارم اين نوع نگاه عوض شود و داوران ايراني هم بتوانند داربي تهران را سوت بزنند.
شما اهل انتقاد هستيد؟
بله و از انتقادات سازنده استقبال هم مي كنم.
اين حرف شما خيلي كليشه اي است اما در عمل اجرا نمي شود.
نه من اينطور نيستم و دست تك تك منتقدانم را مي بوسم و از آنها مي خواهم ايرادات من را بگويند تا باز هم در كارم پيشرفت كنم.
اما قبول داريد بسياري از داوران تحمل انتقاد را ندارند.
نمي دانم. اما اگر اين طور است اميدوارم اين رويه را تغيير دهند. چون داورانسان است و جايزالخطا.
و سوال پاياني ما، در مجموع قضاوت داوران در ليگ هشتم را چطور ارزيابي مي كنيد؟
امسال ليگ سخت تري نسبت به فصل گذشته خواهيم داشت. با اين حال داوران هم از شرايط بسيار خوبي برخوردارند و آنها نيز همگام با پيشرفتهاي تيم ها به سطح قابل قبولي از آمادگي و اجراي قانون رسيده اند. بنابراين حتم داشته باشيد ليگ امسال داوري هاي نسبت به فصل قبل بهتر خواهند شد.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2827]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن