تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 31 خرداد 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801487740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي هويت و حجاب زنان مسلمان در غرب در آخرين شماره از ماه‌نامه «خردنامه همشهري»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي هويت و حجاب زنان مسلمان در غرب در آخرين شماره از ماه‌نامه «خردنامه همشهري»
گروه انديشه: مقاله «هويت و حجاب زنان مسلمان در غرب»، توسط پروفسور «سيدعلي» نوشته شده و به وسيله «زهرا حاجي‌آخوندي» ترجمه شده و در آخرين شماره از ماه‌نامه «خردنامه همشهري» (شماره 27، تيرماه 1387) منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، پروفسور «سيد‌ علي» دانش‌آموخته دپارتمان جامعه‌شناسي دانشگاه ويرجينياست. وي هم‌اكنون در دپارتمان جامعه‌شناسي و مردم‌شناسي دانشگاه لانگ ايسلند، واحد بروكلين نيويورك مشغول به فعاليت است. در اين مقاله با توجه به نگاه جامعه‌‌شناختي مؤلف، دين اسلام به منزله هويتي قومي يا نژادي مورد تحليل قرار گرفته است.

در سال‌هاي اخير برخلاف پيش‌بيني‌ها حجاب به مثابه پوشش اسلامي در ميان مسلمانان امريكا ـ خصوصا نسل دوم مهاجران مسلمان كه در امريكا به دنيا آمده يا در آن‌جا رشد كرده‌اند ـ، مقبوليت فزاينده‌اي داشته است.

گر چه اين موضوع نخست امري ديني و نشانه‌اي از رويكرد جامعه‌ مسلمانان امريكايي به رعايت هرچه بيشتر شعائر دين اسلام است، اما نويسنده مقاله با تحليل جامعه‌شناختي مسأله بر اين است كه تغيير شرايط سياسي ـ اجتماعي مسلمانان مهاجر در آمريكا خصوصا پس از حادثه 11 سپتامبر از يك‌سو و بازنگري ايشان در معنا و مفهوم مسلماني از سوي ديگر به بازسازي هويت اسلامي و ارائه قرائتي جديد از از اسلام و رواج اعمال ديني اسلامي در ميان جوانان انجاميده و در نتيجه حجاب معنايي فراتر از وظيفه‌اي صرفا ديني يافته است.

وي در بخش نتيجه‌گيري اين مقاله مي‌نويسد: من در اين مقاله علت استفاده از حجاب توسط زنان مهاجر نسل دوم در امريكا را بررسي كرده‌ام. آنان حجتاب را فرماني الهي و يك رفتار شايسته اسلامي مي‌دانند. بسياري احساس مي‌كنند كه حجاب از توجه ناخواسته مردان جلوگيري مي‌كند. استفاده از حجاب به صورت گروهي نتيجه هم‌نشيني با دوستان با حجابشان است. برخي با حمايت خانواده و دوستانشان شروع به استفاده از حجاب مي‌كنند و برخي ديگر هم با وجود مقاومت خانواده، دوستان، همكلاسي‌ها و ديگران بدان روي مي‌آورند.

بررسي تغييرات دامنه نژادگرايي به عنوان متغير در طول زمان نشان مي‌دهد كه هويت اسلامي در سال‌هاي اخير در ايالات متحده امريكا معنادارتر شده است. اين امر بيشتر حاصل كاوش‌هاي دروني و تأملات درباره معناي مسلمان بودن در آمريكا بوده و احساسي عميق‌تر از مسلمان بودن را كه فراتر از ديگر انواع روابط نژادي است، شكل داده است.

پوشيدن چادر و روسري آشكارترين نشانه اين حركت در جهت مسلمان بودن است. اين جنبش اسلامي كاملا دروني است و بخش عمده‌اي از آن بدون دخالت سالخوردگان و بدون ارتباط با تغييرات در اعمال اسلامي مناطق ديگر اتفاق افتاده است و حتي تعامل با ديگر مسلمانان و آمريكايي‌هاي غيرمسلمان زمينه‌اي انتقادي از فهم اين تغييرات در اعمال ديني فراهم آورده است.

اما اين تغيير در عمل ديني تنها تغيير مهم براي مسلمانان آمريكا نيست. در اين‌جا ديدگاه مسلمانان حاضر، درباره اصطلاحات عمل، تعصب ديني و طبقه اجتماعي نسبت به دهه‌هاي 70 و 80 كه مسلمانان كمتر بودند، كاملا متفاوت است. اين تفاوت به خصوص در مجمع ايسنا در سال 1999 قابل رؤيت بود كه زنان جوان، روسري و چادر پوشيده بودند و در اطراف پرسه مي‌زدند. اختلاف طبقاتي و نژادي ميان مسلمانان به ويژه در در ميان مهاجران نسل دوم پيچيده شده است. تعامل آن‌ها با ايالات متحده، با اسلام، با والدين و دوستانشان انبوهي از اعمال نژادي و لايه‌اي پيچيده از هويت‌ها را توليد كرده است.

اين مجموعه متنوع خارج از حيطه اين مقاله است، اما كافي است كه گفته شود نه يك قرائت واحد و مورد اتفاق از اسلام در امريكا پيدا مي‌شود و نه ما مي‌توانيم بگوييم كه همه مسلمانان امريكا تلقي مشابهي از دين دارند يا كاملا به آن متعهد هستند. استفاده از حجاب بروزي كاملا روشن از استراتژي برخي از زنان جوان در جهت مطالعه و پذيرش اسلام به مثابه راه زندگي است.

ماه‌نامه «خردنامه همشهري» به صاحب امتيازي مؤسسه همشهري و مديرمسئولي «حسين انتظامي» و سردبيري دكتر «سيد‌باقر ميرعبداللهي» هر ماه منتشر مي‌شود و با بهاي 4000 ريال در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 346]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن